Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Walker skrev:
var i appen hittar man det?
I menyn längst till höger [...] Sedan skrollar du ända ner. Där finns en punkt som heter Version.
Där står det 2.0.4
????
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Aida, ang AC-laddning :
Tänk på att det är bilen som switchar trefas-230 V till en kontrollerad DC laddning. Det är ofrånkomligt att den elektroniken är optimal för full effekt, 16 A, och har mer förluster vid lägre ström. Prova att, som du skriver, ladda med 16 A och jämför.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Walker skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
I menyn längst till höger [...] Sedan skrollar du ända ner. Där finns en punkt som heter Version.
Där står det 2.0.4
????
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.

Ett par saker stör mig redan:
- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Autopiloten suger jämfört med Volvos.
- Bakljusen förblir släckta fastän regnsensorn sätter på torkarna.
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
- Navigationens 3D vy är för flack. Mkt himmel också.
Nu kanske du vant dig när du kört några veckor, men jag håller helt med om det där med busskänslan och ställningen på ratten. Fick precis samma känsla när jag provkörde. Hade även vissa problem med att ratten bitvis skymde instrumenteringsklustret och var svårt att se vissa delar av informationen i det.

Fotsensor är inte något jag personligen saknar på våra bilar, men saknade verkligen elektrisk baklucka på vår förra elbil (men om man är van att använda fotsensor så kan jag förstå det).

Det där med en massa onödiga pip var något även jag störde mig grymt på vid provkörning av Iq5 (och även fler onödiga knapptryckningar när man började köra och avslutade).

Kommentaren om handskfack förstod jag däremot inte riktigt?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Tessi19 skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
Där står det 2.0.4
????
Bild
BFDDE099-FC3D-400F-A428-071C14BE070A.png
Så här ser det ut på min ajFån. Ingen möjlighet att klicka vidare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Aida

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.

- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
Nu kanske du vant dig när du kört några veckor, men jag håller helt med om det där med busskänslan och ställningen på ratten. Fick precis samma känsla när jag provkörde. Hade även vissa problem med att ratten bitvis skymde instrumenteringsklustret och var svårt att se vissa delar av informationen i det.

Fotsensor är inte något jag personligen saknar på våra bilar, men saknade verkligen elektrisk baklucka på vår förra elbil (men om man är van att använda fotsensor så kan jag förstå det).

Det där med en massa onödiga pip var något även jag störde mig grymt på vid provkörning av Iq5 (och även fler onödiga knapptryckningar när man började köra och avslutade).

Samtliga (o)ljud går att få bort i Inställningar så inga mer plinganden så länge du har bältet på dig när du startar (el)motorn! Joo handskfacket är ju en byrålåda som man drar ut men där är ju stången som håller uppe den bakåtvändabilbarnstolen. Om det hade varit vanlig lucka så hade den kunnat öppnas (gick på Volvon). Så nu kan jag inte använda handskfacket.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:

Samtliga (o)ljud går att få bort i Inställningar så inga mer plinganden så länge du har bältet på dig när du startar (el)motorn! Joo handskfacket är ju en byrålåda som man drar ut men där är ju stången som håller uppe den bakåtvändabilbarnstolen. Om det hade varit vanlig lucka så hade den kunnat öppnas (gick på Volvon). Så nu kan jag inte använda handskfacket.
Ok. Då är jag med. Tänkte aldrig på att kika på handskfacket när jag provkörde, men det låter ju helt klart som en onödigt udda lösning som jag inte ser direkt poängen med.

Skönt att det gick att konfigurera bort alla ljud iaf! Blev alldeles tokig på alla pling och plong när jag testkörde (inte en lugn stund).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Det finns en fördel med lådan, allt du stoppar in passar när du stänger lådan. Med en lycka kan det bli så att man inte kan stänga den när det är för mycket, för mycket som inte alltid direkt blir tydlig när man håller på att fylla den.

Kanske det behövs en uppdatering på din iPhone app av Bluelink,Walker?
Edit: ser nu att du har samma version 2.0.4….?!?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Tessi19 skrev:
Det finns en fördel med lådan, allt du stoppar in passar när du stänger lådan. Med en lycka kan det bli så att man inte kan stänga den när det är för mycket, för mycket som inte alltid direkt blir tydlig när man håller på att fylla den.

…kanske inte går att se mer i apple.
Är ju ingen android-kille. Är mer apple/tesla-guy….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Walker skrev:
Tessi19 skrev:

Android vad är det?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
Tessi19 skrev:

Så här ser det ut på min iPhone.
53A968AC-FE21-4A4B-885B-63C23B98C2CC.jpeg
86822F35-3C9A-4376-91B5-624F6B8C5C41.jpeg
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Har du uppdaterat bilen någon gång? Valet kanske inte finns på programvaran som kom från fabrik?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
i5rast

LED-ramp höjdvinkel

Inlägg av i5rast »

Idag installerade jag en Lazer Linear 12 Elite på min nya FE AWD! Någon som har tips om hur man bäst/enklast ställer in höjdvinkeln? Den ska ju förstås varken peka upp i träden eller ner i vägen men man borde ju kunna ställa in det lite mer noggrannt på nåt sätt.

Tack till mati och Walker för tips och instruktion!
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Jag funderar på lastgaller... Jag har sett att några av er kör med MimSafe VarioBarrier och några med Hyundai original. Det jag egentligen vill kunna göra är att ha lastgaller och samtidigt kunna fälla ena sidan av ryggstödet för att kunna ha skidor i bilen. Finns det någon lösning på det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: LED-ramp höjdvinkel

Inlägg av mati »

i5rast skrev:
Idag installerade jag en Lazer Linear 12 Elite på min nya FE AWD! Någon som har tips om hur man bäst/enklast ställer in höjdvinkeln? Den ska ju förstås varken peka upp i träden eller ner i vägen men man borde ju kunna ställa in det lite mer noggrannt på nåt sätt.

Tack till mati och Walker för tips och instruktion!
Jag ställde mig på en ensam landsväg och petade rampen upp och ner tills jag tyckte att det såg bra ut. Den pekar en aning uppåt nu. Det blev bäst enligt min högst personliga uppfattning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

icreate skrev:
Jag funderar på lastgaller... Jag har sett att några av er kör med MimSafe VarioBarrier och några med Hyundai original. Det jag egentligen vill kunna göra är att ha lastgaller och samtidigt kunna fälla ena sidan av ryggstödet för att kunna ha skidor i bilen. Finns det någon lösning på det?
Jag har en Mimsafe liggandes från min e-tron, men inte installerat i I5 än. Har lite samma tanke, jag vill fälla ned halva baksätet, och det går inte med gallret. Jag tror jag kör tills vidare utan lastgaller.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
icreate skrev:
Jag har en Mimsafe liggandes från min e-tron, men inte installerat i I5 än. Har lite samma tanke, jag vill fälla ned halva baksätet, och det går inte med gallret. Jag tror jag kör tills vidare utan lastgaller.
Är du säker på att det inte går? Min variobarrier fäster jag i pinnarna till nackstöden i baksätet. Det borde inte vara problem att välja pinnen från ena sidonackstödet och pinne från mittenplatsens nackstöd och så fäller man ryggen som är kvar. Men jag har inte provat själv, så kan bara någon annan faktor som gör att det inte funkar :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, det kanske går. Jag ska prova vid tillfälle. Har inte haft behovet riktigt än.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ni som har bilar en säljare sa till mig att man inte behövde nyckeln utan man använda telefon som nyckel. Efteråt vart jag fundersam och tänkte att det kanske bara var säljsnack och han menade att man kan gå in på appen och låsa upp och starta bilen där ifrån, dvs inte att bilen automatiskt känner av telefon som på model 3?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Pontus skrev:
Ni som har bilar en säljare sa till mig att man inte behövde nyckeln utan man använda telefon som nyckel. Efteråt vart jag fundersam och tänkte att det kanske bara var säljsnack och han menade att man kan gå in på appen och låsa upp och starta bilen där ifrån, dvs inte att bilen automatiskt känner av telefon som på model 3?
Man kan öppna och låsa bilen, starta och stoppa AC och öppna och stänga laddluckan .
Det går inte att starta bilen därför behöver man trycka på start knappen i bilen och inte som med Tesla och en del andra elbilar att man bara kan sätta sig och köra.
Säljsnack? Tror mer på bristande intresse.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Tessi19 skrev:
Pontus skrev:
Man kan öppna och låsa bilen, starta och stoppa AC och öppna och stänga laddluckan .
Det går inte att starta bilen därför behöver man trycka på start knappen i bilen och inte som med Tesla och en del andra elbilar att man bara kan sätta sig och köra.
En V70 kan man starta med appen. Varför ska man inte kunna starta en Ioniq 5? Det kan inte vara teknisk omöjligt.
kungjohan
elbilist

Inlägg av kungjohan »

nek0 skrev:
Tessi19 skrev:
Pontus skrev:
En V70 kan man starta med appen. Varför ska man inte kunna starta en Ioniq 5? Det kan inte vara teknisk omöjligt.

Jag tror detta kan vara något som inte har kommit till europa. Om man tittar på youtube så pratar de om en uppdaterad bluelink app som pratar med nfc och ble. Men jag tror det är i USA.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fick mitt försäkringsbesked för Ioniq nu. 1050kr för 6 månader. 175kr/mån låter nästan för bra för att vara sant. Visserligen ett erbjudande, därefter kommer det inte vara riktigt lika billigt kanske. Men ändå. För Audin betalade jag mer än 4 ggr så mycket. Det lönar sig tydligen att köpa "budgetbilar". Känns som man är hemma igen efter alla eskapader med snordyra bilar. :)
Elbilsambivalent

Inlägg av Elbilsambivalent »

Nu när ni är ett gäng som haft Ioniq 5 ett tag (och den mest intensiva "smekmånaden" är över) så vore det intressant att läsa det ni har att säga om bilen.

Kan ni på ett uppriktigt och ärligt sätt lista dom nackdelar med modellen som ni upplever? Utan att ni nödvändigtvis behöver se det som ett nederlag.

Jag har stundvis hängt med i tråden men med över 500 sidor, och även andra trådar i forumet om andra modeller, så blir det lätt rörigt.

Vilka är dom främsta nackdelarna med bilen - både dom ni visste fanns men också dom som kom som en överraskning.

-Ingen torkararm på bakrutan?
-Inga strålkastarspolare?
-Krångel med att vissa bilar inte startat pga vajsing med appen (?)
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Elbilsambivalent skrev:
Nu när ni är ett gäng som haft Ioniq 5 ett tag (och den mest intensiva "smekmånaden" är över) så vore det intressant att läsa det ni har att säga om bilen.

Kan ni på ett uppriktigt och ärligt sätt lista dom nackdelar med modellen som ni upplever? Utan att ni nödvändigtvis behöver se det som ett nederlag.

Jag har stundvis hängt med i tråden men med över 500 sidor, och även andra trådar i forumet om andra modeller, så blir det lätt rörigt.

Vilka är dom främsta nackdelarna med bilen - både dom ni visste fanns men också dom som kom som en överraskning.

-Ingen torkararm på bakrutan?
-Inga strålkastarspolare?
-Krångel med att vissa bilar inte startat pga vajsing med appen (?)
Ja det saknas vindrutetorkare bak, kände jag innan förstås att den inte finns men men besvärligt än jag trodde. Strålkastarspolarna hade jag inte tänkt på och inte saknad heller. Första gången att jag har en sprillans ny bil så den tvättas.
Krångel med appen, nja är van med Nissan Leaf appen, så jag är mer än nöjd!

Långsammare vinterladdning med enbart 50kW, tycker jag är besvärligt, visste jag inte om och är jag missnöjd med. Hoppas att det blir den update som har beskrivits av Hyundai.

Att behöva öppna ’motor’ huvud som det är på ICE bilar är opraktisk, så pass att nu hela tiden laddkabeln ligger i bagage utrymme bak trots att jag använder den sällan. Ibland flyttar den fram igen men efter användning gärna i baken….

Finns en del annat som har beskrivits men är mer smaksaker för min del.

Är faktisk nöjd med bilen, men det beror ju helt på var man kommer ifrån: Tesla, Audi, dyra bilar eller VW passat och minst tre år gamla vid inköp till en nu dyr bil, ja jag tycker en halv miljon är mycket pengar för en bil.
Skriv svar