Dieselpris 20:27kr per liter, HVO100 24:12kr per liter
Moderator: Redaktion
Re: Dieselpris 20:27kr per liter, HVO100 24:12kr per liter
Ja, jag skulle inte välja privatleasing ingen eftersom det är förknippat med en så stor ekonomisk risk. Kanske skulle kravet på 20% kontant insats slopas för elbilar? Inte för att jag tycker det är fel att ha en liten buffert för fluktuerande andrahandsvärde men det känns ändå som ett stort hinder för många. Dessutom då med tanke på att man luras in i en ännu större risk med prinvatleasingen.
Det är inte det jag menar. Jag menar att vi idag förbinder oss en evig månadskostnad där framtida inkomster intecknas. Jag brukar vilja betala av bilar snabbare än jag konsumerar dom. Normalt brukar jag behålla en bil i 10-15år men betalar av på 5-6.LarsL skrev:Jag tycker att du har grundläggande fel är. Vi kan ju inte spara ihop till hus och bilar eller hur? Hur skulle det samhället se ut som tänker så? Då skulle jag först nu kunna köpt mig en egen gård och kanske en bil och sedan börjat skaffa familj… inte ett samhälle jag vill leva i.Fredrik j skrev:Samhället har förändrats mycket på 20år. Nu konsumerar man i större utsträckning sina framtida inkomster.
Betalar man av saker i den takt som de förbrukas så är det helt okej. Jag har ju innan jag köpte nya bilar/elbilar alltid lånat kapital av mig själv för köpet och sedan betalat tillbaka i den takt som jag har förbrukat produkten, ingen stor skillnad emot ett billån.
Dom sista åren brukar innebära låga underhållskostnader.
Ja, okej jag har 6 år på mina senaste bilar och har hittills alltid fått tillbaka lite mer när de sålts. Det är ju ganska självklart att en bil inte är värd noll efter 6 år iofs.Fredrik j skrev:Det är inte det jag menar. Jag menar att vi idag förbinder oss en evig månadskostnad där framtida inkomster intecknas. Jag brukar vilja betala av bilar snabbare än jag konsumerar dom. Normalt brukar jag behålla en bil i 10-15år men betalar av på 5-6.
Däremot har jag märkt att det blir riktigt dåligt med äldre bilar då reparationskostnaderna lätt överskrider vad en ny bil kostar i månaden. Om jag nu inte ”ger upp bilen” och bara nöd lagar själv med skrotdelar och ståltråd… men det var ett tag sedan jag var där.
Men kanske skulle inte priserna vara så höga på hus och bilar om ingen kunde låna pengar? Lite kul tanke, undrar hur samhället skulle se ut utan pengar som en handelsvaraLarsL skrev:Jag tycker att du har grundläggande fel är. Vi kan ju inte spara ihop till hus och bilar eller hur? Hur skulle det samhället se ut som tänker så? Då skulle jag först nu kunna köpt mig en egen gård och kanske en bil och sedan börjat skaffa familj… inte ett samhälle jag vill leva i.Fredrik j skrev:Samhället har förändrats mycket på 20år. Nu konsumerar man i större utsträckning sina framtida inkomster.
Betalar man av saker i den takt som de förbrukas så är det helt okej. Jag har ju innan jag köpte nya bilar/elbilar alltid lånat kapital av mig själv för köpet och sedan betalat tillbaka i den takt som jag har förbrukat produkten, ingen stor skillnad emot ett billån.

Skulle den tekniska utvecklingen gå långsammare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- elbilist
Bara leasingen inbringar 36:-/mil för en ganska knapert utrustad elbil.vigge50 skrev:Men vad blir totalkostnaden för den elbilen? Har ju hört många skräckhistorier av personer som trott det gjort ett kap med privatleasing men sen när de ska lämna in den så blir det fruktansvärt dyrt då bolagen satt i system att ta hiskeligt betalt för minsta lilla skada.Tellus skrev:Jag tror en ny elbil på privatleasing 2000-3000kr per månad blir billigare vs en äldre fossilbil.R_Edvinsson skrev:En ny bil blir ALDRIG billigaste alternativet.LarsL skrev:Fast ska du ha problem fri bil som du inte lagar själv så är det nog tusan billigast med ny bil. Jädrans vad pengar man kan lägga på en halvgammal bil i reparationer, kolla bara på min Model S, den har snart reparerats för mer än vad jag betalat för Model 3 i månaden… ja inte långt ifrån i alla fall. Nä, ny bil som byts efter 3-5 år tror jag blir billigast.mati skrev:Sen finns såklart sådana knäppskallar som mig, som köper en ny bil vart annat eller vart tredje år för att de tycker det är roligt med nya bilar. Men det är ganska ovanligt på landet. Jag är en extremt udda fågel i vårt lilla samhälle.
Speciellt inte en ny elbil för 600 till en bit över miljonen.
Men totalkalkylen behöver inte tvunget bli så mycket dyrare än en begagnad häck om man kan ladda billigt.
Och att jämföra en gammal MS som dyr med de bilarna som normalt rullar ute på ”landet” är inte ens i närheten relevant.
Dessutom krävs ingen kontantinsats alls.
Tror faktiskt ingen av de som äger sina gamla bilar har en så pass hög milkostnad bara på ren drift och reparation.
Väljer man sen till vinterdäck, lite extraustrustning mm så blir det snabbt dyrt.
Och då sitter man ändå med svarte Petter när bilen skall återlämnas efter 3år och skall betala eventuella extrakostnader som blir lite som ett lotteri i många fall.
Visserligen kör medelsvensken inga långa sträckor om året, men bor du på landet och har en bit att pendla, ja då knaprar det ganska snabbt på milen.
Jag som liten egenföretagare anser dock att LarsL har en poäng när det gäller utgifterna.
Om de kommer som en hög leasing eller i form av många små kostnader i form reperationer och diesel för den passat jag hade…ja då är 650’ ID4 knappt märkbart dyrare än en 50’ Passat.
Vilka alternativ fanns för 2-3 år sedan? Vi letade elbil då som var fullgod men de enda som fanns då var ju tesla.. Idag skulle jag säga vi har ett hyfsat utbud men inte fullgod..LarsL skrev:En ordentlig skatt på nya fossilbilar borde ju införts för länge sedan. Åtminstone efter det att det funnits fullgoda alternativ, typ för två tre år sedan.
Men hur får du bort de gamla bilarnas bränslet fortfarande ska vara billigt? Alternativet är stora skrotpremier, kanske balanserat av de höga inköpsskatterna från förra stycket? Skulle också kunna höja den årliga skatten på gamla bilar/fossilbilar så att de inte blir lönsamma att använda. Men om man vill vrida det så så kommer allt detta drabba ”fattiga” på något sätt.
Nu tror jag ju faktiskt att en rätt stor del av de här fattiga skulle kunna byta sin gamla Volvo mot en privatleasing av en billig elbil utan att det skulle haverera deras ekonomi. Jag tror de har kvar bilarna för att inte prioriterar ny bil och att de kan skruva.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Bilar har blivit bättre med åren. Förr fick man ju börja reparera efter 5år. Nu håller dom bättre. Har man tur blir det billigt. Har man otur blir det dyrt. Byta till ny bil blir garanterat dyrt.LarsL skrev:Ja, okej jag har 6 år på mina senaste bilar och har hittills alltid fått tillbaka lite mer när de sålts. Det är ju ganska självklart att en bil inte är värd noll efter 6 år iofs.Fredrik j skrev:Det är inte det jag menar. Jag menar att vi idag förbinder oss en evig månadskostnad där framtida inkomster intecknas. Jag brukar vilja betala av bilar snabbare än jag konsumerar dom. Normalt brukar jag behålla en bil i 10-15år men betalar av på 5-6.
Däremot har jag märkt att det blir riktigt dåligt med äldre bilar då reparationskostnaderna lätt överskrider vad en ny bil kostar i månaden. Om jag nu inte ”ger upp bilen” och bara nöd lagar själv med skrotdelar och ståltråd… men det var ett tag sedan jag var där.
När garantier gått ut brukar jag börja serva och reparera själv. Tycker det kan vara kul.
Privatleasing för 2-3000kr/månad bygger väl allra oftast på en körsträcka på max 1000 mil/år.
Bilar på landsbygden rullar dock i regel mycket mer än så. 3000 mil/år eller mer skulle jag vilja påstå är mer regel än undantag. Och då blir det dyrt med privatleasing.
Bilar på landsbygden rullar dock i regel mycket mer än så. 3000 mil/år eller mer skulle jag vilja påstå är mer regel än undantag. Och då blir det dyrt med privatleasing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är ju inte svårare än att titta tillbaka några hundra år på bonde samhället. Barnen levde kvar på gården till deras föräldrar inte orkade längre och blev flyttade till undantaget. De barn som inte hade arvsrätt fick tjäna som drängarna eller pigor hos andra bönder.Pontus skrev:Men kanske skulle inte priserna vara så höga på hus och bilar om ingen kunde låna pengar? Lite kul tanke, undrar hur samhället skulle se ut utan pengar som en handelsvara![]()
Skulle den tekniska utvecklingen gå långsammare?
Utvecklingen skulle definitivt stanna upp. Det blir jättesvårt att motivera investeringar om man inte kan skriva avser på flera år utan allt måste betalas i förskott.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Dieselpriset gick mest upp på grund av den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandning av förnybara bränslen. Själva skattehöjningen är väl på endast 8 öre.
Grundproblemet är att förnybara bränslen är dyrare än fossila. Speciellt det senaste året då deras pris gått upp på grund av ökad global efterfrågan. Skulle de kostat lika mycket som fossila bränslen skulle vi inte fått samma prisökning.
För att minimera effekterna för dem med avgasbilar borde regeringen ha infört skattelättnader på förnybara bränslen som balanserade reduktionsplikten.
Grundproblemet är att förnybara bränslen är dyrare än fossila. Speciellt det senaste året då deras pris gått upp på grund av ökad global efterfrågan. Skulle de kostat lika mycket som fossila bränslen skulle vi inte fått samma prisökning.
För att minimera effekterna för dem med avgasbilar borde regeringen ha infört skattelättnader på förnybara bränslen som balanserade reduktionsplikten.
Sverige har sen långt tid tillbaka fått lättnade från EU och tillåtits ha lägre skatter på förnyelsebara drivmedel men trots detta så är dessas alltså dyrare än vanlig bensin och dieasel. Egentligen så skulle den skattelättnaden ha upphörts nu men EU tillät Sverige att ha skattelättnad detta året också, återstår att se vad som händer nästa år.TiborBlomhall skrev:Dieselpriset gick mest upp på grund av den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandning av förnybara bränslen. Själva skattehöjningen är väl på endast 8 öre.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... drivmedel/
Ja det blir ju åt fel håll. Det borde ju uppmuntras att blanda i biobränsle.TiborBlomhall skrev:Dieselpriset gick mest upp på grund av den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandning av förnybara bränslen. Själva skattehöjningen är väl på endast 8 öre.
Då är det väl extra viktigt att vara lite noggrannare med kreditkontroll och långivningen?Fredrik j skrev:Samhället har förändrats mycket på 20år. Nu konsumerar man i större utsträckning sina framtida inkomster.martinot skrev:Självklart. Det spelar ju ingen roll om du lånar till ett hus eller lägenhet, eller en enkel sak som att ta ett abonnemang från en mobiltelefonoperatör (fast du köper telefonen kontant). Jag har full förståelse för att banker vill göra en ordentlig kreditprövning. Är bara oseriösa långivare som vill ge lån till folk som inte borde ha lånet/krediten till att börja med.Fredrik j skrev:Sen finns det många som inte kan/vill sätta sig i skuld.
Har aldrig privatleasat men antar att man behöver klara nån slags kreditprövning.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja verkligen.martinot skrev:Då är det väl extra viktigt att vara lite noggrannare med kreditkontroll och långivningen?Fredrik j skrev:Samhället har förändrats mycket på 20år. Nu konsumerar man i större utsträckning sina framtida inkomster.martinot skrev:Självklart. Det spelar ju ingen roll om du lånar till ett hus eller lägenhet, eller en enkel sak som att ta ett abonnemang från en mobiltelefonoperatör (fast du köper telefonen kontant). Jag har full förståelse för att banker vill göra en ordentlig kreditprövning. Är bara oseriösa långivare som vill ge lån till folk som inte borde ha lånet/krediten till att börja med.Fredrik j skrev:Sen finns det många som inte kan/vill sätta sig i skuld.
Har aldrig privatleasat men antar att man behöver klara nån slags kreditprövning.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Morot är bättre än piska... Nu om något är det dags att höja Bonus vid köp av elbil till Minst 100tkr SEK.
MVH
MVH
Man håller på att spela bort väljarstödet för bonus/malus.NiklasTesla skrev:Morot är bättre än piska... Nu om något är det dags att höja Bonus vid köp av elbil till Minst 100tkr SEK.
MVH
-
Men det är helt vansinnigt att när man blandar in skattebefriat biodrivmedel i den vanliga fossila dieseln, då blir helt plötsligt biodrivmedlet beskattat på exakt samma vis som den fossila dieseln
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Klaga nu inte om priset på gurkor och annat ökar ännu mer, prisökningen kommer läggas direkt på slutkunden! Verkar tyvärr mer pisk än möjlighet till morot.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Ja, helt galet att det är billigare att inte välja bio-alternativet.bjalle8888 skrev:Men det är helt vansinnigt att när man blandar in skattebefriat biodrivmedel i den vanliga fossila dieseln, då blir helt plötsligt biodrivmedlet beskattat på exakt samma vis som den fossila dieseln
Ja. Det som är riktigt sjukt (om jag förstått det rätt) är att HVO som blandas i diesel skattas med samma skatt som dieseln, men när man köper den ren (HVO100) så är den skattebefriad. Var ligger logiken i det?TiborBlomhall skrev:Dieselpriset gick mest upp på grund av den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandning av förnybara bränslen. Själva skattehöjningen är väl på endast 8 öre.
Kan det vara så att nu när man skall ha drygt 30% biodrivmedel i dieseln så skulle man i så fall tappa 30% av skatteintäkterna om man lät biodrivmedlet vara skattebefriat nät man blandar i det. Men att lägga på CO2 skatt på HVO beroende på om det är blandat med diesel eller ren samtidigt som man minskar CO2 utsläppen med ökad iblandning är ju väldigt mycket som att äta kakan och ha den kvar...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Är det verkligen så? Ren HVO100 diesel är ju för tillfället betydligt dyrare än vanlig diesel trotts att den är skattebefriad. Skulle det inte kunna betyda att även om delen av dieseln som är HVO är skattebefriad så går priset upp när andelen HVO ökar?Marsa skrev:Ja. Det som är riktigt sjukt (om jag förstått det rätt) är att HVO som blandas i diesel skattas med samma skatt som dieseln, men när man köper den ren (HVO100) så är den skattebefriad. Var ligger logiken i det?TiborBlomhall skrev:Dieselpriset gick mest upp på grund av den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandning av förnybara bränslen. Själva skattehöjningen är väl på endast 8 öre.
Kan det vara så att nu när man skall ha drygt 30% biodrivmedel i dieseln så skulle man i så fall tappa 30% av skatteintäkterna om man lät biodrivmedlet vara skattebefriat nät man blandar i det. Men att lägga på CO2 skatt på HVO beroende på om det är blandat med diesel eller ren samtidigt som man minskar CO2 utsläppen med ökad iblandning är ju väldigt mycket som att äta kakan och ha den kvar...
Både M och KD röstade för ökad reduktionsplikt, som är grunden till denna prisökning. De höjde dessutom elskatten i sin budget som röstades igenom i höstas.chaffis75 skrev:Och S och MP slår som vanligt mot de med sämst pengar i samhället.
Ska man få bort fossil bilar så borde man istället lägga en fet engångs skatt på alla nya bilar baserat på tex co2 utsläpp.
Sen 2020 så är det bestämt att energiskatten ska indexeras så den kommer att öka varje år om inte något parti gör ett aktivt val att sänka den. Så var det verkligen så att M och KD röstade igenom en höjning eller var det bara så att det lät den allmänna indexeringen göra sitt?d3marcus skrev:Både M och KD röstade för ökad reduktionsplikt, som är grunden till denna prisökning. De höjde dessutom elskatten i sin budget som röstades igenom i höstas.chaffis75 skrev:Och S och MP slår som vanligt mot de med sämst pengar i samhället.
Ska man få bort fossil bilar så borde man istället lägga en fet engångs skatt på alla nya bilar baserat på tex co2 utsläpp.
-
Precis så är det.vigge50 skrev:Är det verkligen så? Ren HVO100 diesel är ju för tillfället betydligt dyrare än vanlig diesel trotts att den är skattebefriad. Skulle det inte kunna betyda att även om delen av dieseln som är HVO är skattebefriad så går priset upp när andelen HVO ökar?Marsa skrev:Ja. Det som är riktigt sjukt (om jag förstått det rätt) är att HVO som blandas i diesel skattas med samma skatt som dieseln, men när man köper den ren (HVO100) så är den skattebefriad. Var ligger logiken i det?TiborBlomhall skrev:Dieselpriset gick mest upp på grund av den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandning av förnybara bränslen. Själva skattehöjningen är väl på endast 8 öre.
Även om HVO100 är dyrare än diesel, så hade priset påverkats med någonstans runt 40 öre/liter om den fortsatt var obeskattad vid inblandning i dieseln.
Det som händer är att 1 liter diesel inköpt på macken, har exakt samma skattesats oavsett andelen biodrivmedel. Så länge den säljs som diesel så vore skatten precis densamma oavsett om den teoretiskt innehöll 99% fossil diesel eller 99% biodrivmedel.
Tesla Model 3 2019