https://www.tu.no/artikler/denne-appen- ... din/501640
Skagerak Energi har lanserat smart laddning för elbilar i samarbete med holländska Jedlix. Lösningen ger elförare möjlighet att tjäna pengar på att ladda.
Konceptet är enkelt förklarat att du kopplar din elbil till Jedlix. Tjänsten ser till att din bil endast laddas vid tidpunkter då det finns mycket förnybar energi tillgänglig, och när det är så prisvärt som möjligt.
Om bilen sedan laddar vid dessa tider får du en slant tillbaka. Jedlix ger dig 10 öre per kilowattimme, så ett batteri på 70 kilowattimmar kan potentiellt ge sju klingande kronor i kassan.
Få betalt för att ladda din elbil
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Få betalt för att ladda din elbil
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Få betalt för att ladda din elbil
För i Tyskland är elpriset ibland minus 70 öre per kWh.
Den höga andelen sol- och vindkraft i Tyskland gör att prisvariationerna där är betydligt större.
Det högsta timpriset under året var 630 öre/kWh och det lägsta minus 70 öre/kWh.
Re: Få betalt för att ladda din elbil
Intressant att de har högre elpriser i Tyskland än vad vi har i Sverige - i snitt.Peter Andersson skrev:För i Tyskland är elpriset ibland minus 70 öre per kWh.
Den höga andelen sol- och vindkraft i Tyskland gör att prisvariationerna där är betydligt större.
Det högsta timpriset under året var 630 öre/kWh och det lägsta minus 70 öre/kWh.
Men vi verkar (tack vare för mycket opålitlig vindkraft?) ha större variationer i priserna i Sverige. Har ju maxat under förra året på mellan 8-9 kronor/kWh.
Är troligen all kolkraft som ger stabilitet för tyskarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Få betalt för att ladda din elbil
Är detta bra eller dåligt??Peter Andersson skrev:För i Tyskland är elpriset ibland minus 70 öre per kWh.
Den höga andelen sol- och vindkraft i Tyskland gör att prisvariationerna där är betydligt större.
Det högsta timpriset under året var 630 öre/kWh och det lägsta minus 70 öre/kWh.
Och vad kan det bero på??
Frågar åt en kompis.
Re: Få betalt för att ladda din elbil
Det är inte bara kWh priset som är intressant.R_Edvinsson skrev:Är detta bra eller dåligt??Peter Andersson skrev:För i Tyskland är elpriset ibland minus 70 öre per kWh.
Den höga andelen sol- och vindkraft i Tyskland gör att prisvariationerna där är betydligt större.
Det högsta timpriset under året var 630 öre/kWh och det lägsta minus 70 öre/kWh.
Och vad kan det bero på??
Frågar åt en kompis.
För det pratas ju om att betalningsförmågan för försäljning av frekvensreglering kan vara värt upp mot 2000 till 2500 kr per kWh batteri och år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Få betalt för att ladda din elbil
Historiskt har elpriset i Tyskland varit ungefär 3-4 gånger så högt som i Sverige. Att vi har haft jättehöga toppar i Sverige senaste tiden betyder inte att vi har samma elpriser nu som Tyskland. För där har det ju blivit ännu dyrare såklart. Tyskarna betalar dessutom en extra avgift på elen som ska hjälpa påskynda omställningen till förnyelsebar energi ("Energiewende").martinot skrev:Intressant att de har högre elpriser i Tyskland än vad vi har i Sverige - i snitt.Peter Andersson skrev:För i Tyskland är elpriset ibland minus 70 öre per kWh.
Den höga andelen sol- och vindkraft i Tyskland gör att prisvariationerna där är betydligt större.
Det högsta timpriset under året var 630 öre/kWh och det lägsta minus 70 öre/kWh.
Men vi verkar (tack vare för mycket opålitlig vindkraft?) ha större variationer i priserna i Sverige. Har ju maxat under förra året på mellan 8-9 kronor/kWh.
Är troligen all kolkraft som ger stabilitet för tyskarna.
Vi får se hur det blir nu. I dagarna stängs 3 av Tysklands resterande 6 kärnkraftsreaktorer. De kvarvarande 3 ska stängas om nåt år eller så (minns inte exakt). Det blir spännande att se hur elpriset kommer att förändras då. Enda sättet jag ser just nu för tyskarna att kompensera för det gigantiska produktionsbortfallet är ju kolkraft eller import av el. För vattenkraft har de ju nästan ingen. Och att enbart förlita sig på egenproducerad vindkraft vet jag inte om det är så bra. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Få betalt för att ladda din elbil
Man ska alltså få betalt för att förbruka el om man gör det vid vissa tider och helt utan
motprestation?
Då skulle dom alltså kunna göra lika för alla typer av förbrukare? Tvättmaskinen och uppvärmning
av huset tex?
Låter väl lite för bra för att vara sant, finns det verkligen ett överskott som är ohanterligt i systemet vid
dessa tider??
Tillåt mig tveka. Att däremot återföra en del av denna energi vid tider med hårt ansträngt nät däremot…
Vilket vi diskuterat många gånger, det är rimligare (och mer avancerat)…
motprestation?
Då skulle dom alltså kunna göra lika för alla typer av förbrukare? Tvättmaskinen och uppvärmning
av huset tex?
Låter väl lite för bra för att vara sant, finns det verkligen ett överskott som är ohanterligt i systemet vid
dessa tider??
Tillåt mig tveka. Att däremot återföra en del av denna energi vid tider med hårt ansträngt nät däremot…
Vilket vi diskuterat många gånger, det är rimligare (och mer avancerat)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Få betalt för att ladda din elbil
Jag är också tveksam. Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till. Att elpriset ibland är negativt på grund av överproduktion är ju iofs sant. Men det händer ju extremt sällan och då bara under några enstaka timmar på natten. Det går ju liksom inte att ladda en bil under den tiden. Och än mindre att bygga någon form av affärsmodell kring detta.Bjelke skrev:Tillåt mig tveka. Att däremot återföra en del av denna energi vid tider med hårt ansträngt nät däremot…
Vilket vi diskuterat många gånger, det är rimligare (och mer avancerat)…
Däremot, som du säger, att ladda ett batteri (i bilen eller stationärt) med billig el på natten som man sedan kan sälja dyrt på dagen, det är en helt annan femma. Men det är väl inte det som avses i det här fallet om jag fattar rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Få betalt för att ladda din elbil
Kan det vara att man får en kickback på några öre för nattladdningen, men att man fortfarande betalar fast pris som vanligt för sina kWh från början?
Elbilist sedan 2014