Laddköer på SuC Julen 2021
Moderator: Redaktion
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Laddade i Norrköping den andra, strax efter lunch. Ingen kö. 15/20 platser lediga om jag minns rätt, enkelt att slippa dela stolpe. Det var ungefär lika många lediga platser när vi lämnade efter avslutad laddning.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Tror de flesta rest hem redan. Är nog ingen rusning nu på veckodagarna/arbetsdagarna. Brukar vara helgerna, eller andra tider när man vill resa, som det är mer bilar på vägarna (och laddstationerna).Dinsdale skrev:Laddade i Norrköping den andra, strax efter lunch. Ingen kö. 15/20 platser lediga om jag minns rätt, enkelt att slippa dela stolpe. Det var ungefär lika många lediga platser när vi lämnade efter avslutad laddning.
Misstänker att det inte heller varit kö till bensin/dieselpumparna i dag.
Så här ser det ut en typisk vardag mitt på dagen på SuC (denna bild från Varberg SuC när jag var där sist):
Vardagar mitt på dagen är inte problemet med köer. Varken på SuC eller bensinmackar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Håller med samtidigt tror jag de kommer vara enormt komplext.. Men ja de borde gå att lösa..jonasl skrev:Snyggare köhantering vore något också. På många ställen är det långt från självklart hur en kö ska formeras. Borde gå enkelt att bygga in i navigatorn, du får en köplats och får veta när din laddare är ledig. Kör in inom 3 minuter annars tappar du din köplats. Ingen annan kommer kunna aktivera laddaren under tiden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Han åkte ju den andra (januari), en söndag och troligen stor resdag.martinot skrev:Vardagar mitt på dagen är inte problemet med köer. Varken på SuC eller bensinmackar.Dinsdale skrev:Laddade i Norrköping den andra, strax efter lunch. Ingen kö. 15/20 platser lediga om jag minns rätt, enkelt att slippa dela stolpe. Det var ungefär lika många lediga platser när vi lämnade efter avslutad laddning.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Det kanske liknar att gå till systemet på torsdag före midsommar. Man tror det ska vara fullt med folk men eftersom alla tror det och handlar på onsdagen istället så kan det vara lungt. Kanske samma. Ingen vill resa på den stora resdagen...chox skrev:Han åkte ju den andra (januari), en söndag och troligen stor resdag.martinot skrev:Vardagar mitt på dagen är inte problemet med köer. Varken på SuC eller bensinmackar.Dinsdale skrev:Laddade i Norrköping den andra, strax efter lunch. Ingen kö. 15/20 platser lediga om jag minns rätt, enkelt att slippa dela stolpe. Det var ungefär lika många lediga platser när vi lämnade efter avslutad laddning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Det var faktiskt inte speciellt mycket trafik på söndan, jag hade förväntat mig köer.chox skrev:Han åkte ju den andra (januari), en söndag och troligen stor resdag.martinot skrev:Vardagar mitt på dagen är inte problemet med köer. Varken på SuC eller bensinmackar.Dinsdale skrev:Laddade i Norrköping den andra, strax efter lunch. Ingen kö. 15/20 platser lediga om jag minns rätt, enkelt att slippa dela stolpe. Det var ungefär lika många lediga platser när vi lämnade efter avslutad laddning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Jag tänkte toppa upp i Gävle den 2e Januari, men när vi körde förbi vid 14-tiden såg jag två bilar i kö så vi rullade bara vidare.mikebike skrev:Det var faktiskt inte speciellt mycket trafik på söndan, jag hade förväntat mig köer.chox skrev:Han åkte ju den andra (januari), en söndag och troligen stor resdag.martinot skrev:Vardagar mitt på dagen är inte problemet med köer. Varken på SuC eller bensinmackar.Dinsdale skrev:Laddade i Norrköping den andra, strax efter lunch. Ingen kö. 15/20 platser lediga om jag minns rätt, enkelt att slippa dela stolpe. Det var ungefär lika många lediga platser när vi lämnade efter avslutad laddning.
Gävle verkar vara den med mest kapacitetsproblem. Får se om Söderhamn avhjälper det problemet.
MX LR (Raven) 2019
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Ja, helt klart. Vi hoppade över Gävle när vi åkte söderut efter Jul.Hertsh skrev:Jag tänkte toppa upp i Gävle den 2e Januari, men när vi körde förbi vid 14-tiden såg jag två bilar i kö så vi rullade bara vidare.mikebike skrev:Det var faktiskt inte speciellt mycket trafik på söndan, jag hade förväntat mig köer.chox skrev:Han åkte ju den andra (januari), en söndag och troligen stor resdag.martinot skrev:Vardagar mitt på dagen är inte problemet med köer. Varken på SuC eller bensinmackar.Dinsdale skrev:Laddade i Norrköping den andra, strax efter lunch. Ingen kö. 15/20 platser lediga om jag minns rätt, enkelt att slippa dela stolpe. Det var ungefär lika många lediga platser när vi lämnade efter avslutad laddning.
Gävle verkar vara den med mest kapacitetsproblem. Får se om Söderhamn avhjälper det problemet.
20 nya laddare på andra sidan skulle vara lämpligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Att SuC verkar stå pall rätt bra även vid stora resedagar guld värt och tror för många mindre intresserade så är det nästan en förutsättning, så är det i var fall för flera som jag pratat med som varit intresserade av elbil. Försökte övertyga frun att årets bilbyte kunde göras så vi kunde testa något annat än Tesla som Polestar 2, E-Tron Sportback eller kanske en Taycan men det gick inte hem alls. Hon tyckte att det är för få laddare på de andra stationerna för att hon skulle slippa oroa sig när hon tar bilen Stockholm - Göteborg i tjänsten och har tider att passa, så osäkerheten ovanpå den redan längre laddtiden blir för mycket.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Osäkerheten förstår jag men vad har du för tesla som laddar så mycket snabbare än Taycan och E-tron som skulle spara in massor av laddtid?OfarligTesla skrev:Att SuC verkar stå pall rätt bra även vid stora resedagar guld värt och tror för många mindre intresserade så är det nästan en förutsättning, så är det i var fall för flera som jag pratat med som varit intresserade av elbil. Försökte övertyga frun att årets bilbyte kunde göras så vi kunde testa något annat än Tesla som Polestar 2, E-Tron Sportback eller kanske en Taycan men det gick inte hem alls. Hon tyckte att det är för få laddare på de andra stationerna för att hon skulle slippa oroa sig när hon tar bilen Stockholm - Göteborg i tjänsten och har tider att passa, så osäkerheten ovanpå den redan längre laddtiden blir för mycket.
Tillgänglighet är jag däremot helt med på.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Kör idag Model 3 LR med 82 kWh Panasonic-batteriet, nya Model S LR verkar hamna kring samma nivån. Det är inte galet mycket mer för de andra men med samma inställningar säger ABRP 55-60 minuters laddning istället för 35-40, vi börjar oftast med 70-75% laddning också samt att frun vill ha 50% när hon kommer fram för att åka omkring där så då behövs det oftast 3 stopp istället för 2 när man jämför osv. Om tillgängligheten av stolpar var lika bra hos Ionity som hos SuC så hade hon nog accepterat längre laddtid men inte fler stopp, hon brukar ändå stanna längre än vad som behövs när hon väl stannar.Dafro skrev:
Osäkerheten förstår jag men vad har du för tesla som laddar så mycket snabbare än Taycan och E-tron som skulle spara in massor av laddtid?
Tillgänglighet är jag däremot helt med på.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Tar man hänsyn till bilarnas förbrukning och räckvidd så är det inte så givet.Dafro skrev:Osäkerheten förstår jag men vad har du för tesla som laddar så mycket snabbare än Taycan och E-tron som skulle spara in massor av laddtid?OfarligTesla skrev:Att SuC verkar stå pall rätt bra även vid stora resedagar guld värt och tror för många mindre intresserade så är det nästan en förutsättning, så är det i var fall för flera som jag pratat med som varit intresserade av elbil. Försökte övertyga frun att årets bilbyte kunde göras så vi kunde testa något annat än Tesla som Polestar 2, E-Tron Sportback eller kanske en Taycan men det gick inte hem alls. Hon tyckte att det är för få laddare på de andra stationerna för att hon skulle slippa oroa sig när hon tar bilen Stockholm - Göteborg i tjänsten och har tider att passa, så osäkerheten ovanpå den redan längre laddtiden blir för mycket.
Tillgänglighet är jag däremot helt med på.
Referensförbrukning taget från ABRP och avser 110 km/h.
Tesla Model 3 LR: 146 kW och 165 Wh/km => 885 km/h
Porsche Taycan Turbo: 184 kW och 262 Wh/km => 702 km/h
Tesla Model S LR+: 116 kW och 180 Wh/km => 644 km/h (Edit: Hade först räknat med fel referensförbrukning, dvs den klassiska på 210 Wh/km och inte LR+ som har 180)
Audi E-Tron: 146 kW och 250 Wh/km => 584 km/h
Här kan du se att Model 3 laddar snabbast av alla bilar 10-80%. Men det blir ännu mer intressant om man räknar in räckvidden.
Användbar kapacitet och räckvidd i 110 km/h från 80% till 10% (användbar kapacitet från https://ev-database.org/cheatsheet/usea ... ectric-car)
Tesla Model 3 LR: 76 kWh => 323 km
Porsche Taycan: 83,7 kWh => 223 km
Audi E-Tron 55: 86,5 kWh => 242 km
Tesla Model S: 95 kWh => 316 km
Tar man hänsyn till det och stoppar bilarnas laddning efter de nått samma räckvidd som Porschen så behöver Audin bara ladda till 75% SOC (eg 92% av 70% (vi använder bara 70% av batteriets kapacitet) + 10% (eftersom man startar från 10% och inte 0%)), Model S till 59% SOC och Model 3 till 58% SOC.
Gör man det så ökar ju snitthastigheten i laddningen rejält för de båda Teslorna medan Audin ligger på ungefär samma snitt även om man bryter vid 75% istället för 80%. (Porschen laddas fortfarande till 80%) Då blir övertaget för Model 3 över till och med Porschen betydligt. För att inte tala om Audin. Och till och med Model S kommer ladda snabbare än E-Tron 55 om man bara behöver ladda bilen till samma räckvidd. Skulle till och med tro att Model S LR+ når självaste Porsche Taycan i laddhastighet om man räknar på det här sättet. Eller åtminstone bra jäkla nära.
Det rör sig dock inte om massor av tid men rätt ska vara rätt.
https://www.p3-group.com/en/p3-charging ... date-2021/
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 4 gång.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Laddtider för den berörda sträckan Stockholm-Göteborg (20 grader, torra vägar och destinationsladdning vid ankomst).
Tesla Model S LR+ 2020: 0 minuter, 6 % SOC vid ankomst.
Tesla Model 3 LR 82 kWh: 6 minuter (Ödeshög), 11% SOC vid ankomst.
Audi E-Tron 55 -21+: 17 minuter (Mantorp), 5% SOC vid ankomst.
Porsche Taycan Turbo S: 22 minuter (Mantorp), 5% SOC vid ankomst.
Dvs det är precis tvärtemot snittet på laddeffekten på just den här sträckan iaf. Porschen som laddar "snabbast" är långsammast och Model S som laddar "långsammast" är snabbast. Det är ändå lite roligt.
Tesla Model S LR+ 2020: 0 minuter, 6 % SOC vid ankomst.
Tesla Model 3 LR 82 kWh: 6 minuter (Ödeshög), 11% SOC vid ankomst.
Audi E-Tron 55 -21+: 17 minuter (Mantorp), 5% SOC vid ankomst.
Porsche Taycan Turbo S: 22 minuter (Mantorp), 5% SOC vid ankomst.
Dvs det är precis tvärtemot snittet på laddeffekten på just den här sträckan iaf. Porschen som laddar "snabbast" är långsammast och Model S som laddar "långsammast" är snabbast. Det är ändå lite roligt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Ja på sträckan Stockholm - Göteborg är det inte direkt några stora tidsskillnader (annat verkar det vara på vissa fjällresor), men det verkar vara ett svårt sälj när det är fler stopp, totalt sett längre stopptid och det är osäkert ifall det finns plats när man behöver stanna.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Jag skulle säga att jag stör mig på två saker hos konkurrenterna. Det är räckvidd och tillgänglighet hos laddarna. Laddhastigheten är ju bra även hos Porsche och Audi dock. Räckvidden skulle jag kunna ha överseende med om jag visste att det fanns lediga laddare när jag behövde ladda. Men ska man sitta på helspänn var 20:e mil och hoppas på att få en ledig laddare så blir långresorna en plåga.OfarligTesla skrev:Ja på sträckan Stockholm - Göteborg är det inte direkt några stora tidsskillnader (annat verkar det vara på vissa fjällresor), men det verkar vara ett svårt sälj när det är fler stopp, totalt sett längre stopptid och det är osäkert ifall det finns plats när man behöver stanna.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Femte gången Stockholm-Duved ToR vintertid. 2019 Model X LR Raven
Norrut 30/12
Avfärd ca 10.15
Kisspaus GävleBro ca 11.45 (6-7 av 16 lediga)
Lunch Hudik ca 13.15 (2 av 16 lediga, utökningen tidigt i våras kom i grevens tid...)
Snabb kisspaus Ånge ca 16.30 (7 av 8 lediga)
Fika Krokom ca 18.15 (5 av 8 lediga, tur då jag vill ha mycket kräm med mig till Duved, har ingen laddbox i stugan, 16A som ska försörja 4-8 pers inkl bastu etc etc)
Laddhastighet var precis som den skall vara på alla ställena.
I Åre-Duved (som har bra laddstolpar vid tre av liftarna) märktes en klar ökning av elfordon, inte minst hybrider. Var dock hyggligt tidigt på plats de dagar vi frekventerade liftsystemet så fick laddplats både i Duved och vid VM-8:an. För övrigt har Duveds nya fina padelhall "Åre Sportcenter" åtta typ-2 laddplatser med bra löd i, där jag tryckte i 30 Kwh gratis (för tillfället iaf...) under 2 h.
Söderut 5/1
Avfärd ca 11
Lunch i Åsarna ca 13 (4 av 7 lediga, en trasig, men CCS så inget problem med delad effekt. Blev full laddning då buffélunchen tog lite längre tid än planerat då vi hamnade mitt i ett längdskidåkningsläger som idkade rejält kaloriintag. Dvs köttbullarna tog slut ett par gånger.)
Middag i GävleBro ca 18.15 (5 av 16 lediga, alla nya CCS upptagna dock. >hälften lediga när vi drog)
God Fortsättning på er alla!
Norrut 30/12
Avfärd ca 10.15
Kisspaus GävleBro ca 11.45 (6-7 av 16 lediga)
Lunch Hudik ca 13.15 (2 av 16 lediga, utökningen tidigt i våras kom i grevens tid...)
Snabb kisspaus Ånge ca 16.30 (7 av 8 lediga)
Fika Krokom ca 18.15 (5 av 8 lediga, tur då jag vill ha mycket kräm med mig till Duved, har ingen laddbox i stugan, 16A som ska försörja 4-8 pers inkl bastu etc etc)
Laddhastighet var precis som den skall vara på alla ställena.
I Åre-Duved (som har bra laddstolpar vid tre av liftarna) märktes en klar ökning av elfordon, inte minst hybrider. Var dock hyggligt tidigt på plats de dagar vi frekventerade liftsystemet så fick laddplats både i Duved och vid VM-8:an. För övrigt har Duveds nya fina padelhall "Åre Sportcenter" åtta typ-2 laddplatser med bra löd i, där jag tryckte i 30 Kwh gratis (för tillfället iaf...) under 2 h.
Söderut 5/1
Avfärd ca 11
Lunch i Åsarna ca 13 (4 av 7 lediga, en trasig, men CCS så inget problem med delad effekt. Blev full laddning då buffélunchen tog lite längre tid än planerat då vi hamnade mitt i ett längdskidåkningsläger som idkade rejält kaloriintag. Dvs köttbullarna tog slut ett par gånger.)
Middag i GävleBro ca 18.15 (5 av 16 lediga, alla nya CCS upptagna dock. >hälften lediga när vi drog)
God Fortsättning på er alla!
Model X Raven 2019
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Ska testa Jönköping imorgon runt lunch, hoppas på körigt (om jag når dit med 100%, 3P 473km vid max)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Tack för svar, en fundering bara, varför börjar ni inte med 100% istället, det skulle jag garanterat gjort med min Audi då detta troligen är snällare mot batteriet och då minska behovet av snabbladdning. Men det kanske är så att det är elakare mot batteriet i Tesla att ladda långsamt till 100 än att snabbladda. Om det är på detta sätt så borde du jämföra med att starta med 100% på Audi och 75-80 på tesla och då borde skillnaden kunna bli ännu något mindre.OfarligTesla skrev:Kör idag Model 3 LR med 82 kWh Panasonic-batteriet, nya Model S LR verkar hamna kring samma nivån. Det är inte galet mycket mer för de andra men med samma inställningar säger ABRP 55-60 minuters laddning istället för 35-40, vi börjar oftast med 70-75% laddning också samt att frun vill ha 50% när hon kommer fram för att åka omkring där så då behövs det oftast 3 stopp istället för 2 när man jämför osv. Om tillgängligheten av stolpar var lika bra hos Ionity som hos SuC så hade hon nog accepterat längre laddtid men inte fler stopp, hon brukar ändå stanna längre än vad som behövs när hon väl stannar.Dafro skrev:
Osäkerheten förstår jag men vad har du för tesla som laddar så mycket snabbare än Taycan och E-tron som skulle spara in massor av laddtid?
Tillgänglighet är jag däremot helt med på.
27,8 kWp solceller
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Tack för grymt svar, kunnigt folk på detta forumet.MWall skrev:Dafro skrev:Osäkerheten förstår jag men vad har du för tesla som laddar så mycket snabbare än Taycan och E-tron som skulle spara in massor av laddtid?OfarligTesla skrev:Att SuC verkar stå pall rätt bra även vid stora resedagar guld värt och tror för många mindre intresserade så är det nästan en förutsättning, så är det i var fall för flera som jag pratat med som varit intresserade av elbil. Försökte övertyga frun att årets bilbyte kunde göras så vi kunde testa något annat än Tesla som Polestar 2, E-Tron Sportback eller kanske en Taycan men det gick inte hem alls. Hon tyckte att det är för få laddare på de andra stationerna för att hon skulle slippa oroa sig när hon tar bilen Stockholm - Göteborg i tjänsten och har tider att passa, så osäkerheten ovanpå den redan längre laddtiden blir för mycket.
Tillgänglighet är jag däremot helt med på.
Här kan du se att Model 3 laddar snabbast av alla bilar 10-80%. Men det blir ännu mer intressant om man räknar in räckvidden.
/
Försökte städa lite i texten men im det blev bra får man väl tycka vad man vill om men en undran jag har är var jag kan se att Model laddar snabbast 10-80?
Att den laddar snabbt i början ser jag men rätt långsamt uppåt 80, jag tror dig absolut men ser inte det. Eller är det att både M3 och E55 laddar med i snitt 146 och M3 har mindre batteri?
27,8 kWp solceller
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Håller med dig helt om detta med att sitta på helspänn för en ledig laddare, ska bli intressant och se hur det blir på sportlovet, kan nog bli värre än nu över jul, tänker stugbytardagarna.MWall skrev:Jag skulle säga att jag stör mig på två saker hos konkurrenterna. Det är räckvidd och tillgänglighet hos laddarna. Laddhastigheten är ju bra även hos Porsche och Audi dock. Räckvidden skulle jag kunna ha överseende med om jag visste att det fanns lediga laddare när jag behövde ladda. Men ska man sitta på helspänn var 20:e mil och hoppas på att få en ledig laddare så blir långresorna en plåga.OfarligTesla skrev:Ja på sträckan Stockholm - Göteborg är det inte direkt några stora tidsskillnader (annat verkar det vara på vissa fjällresor), men det verkar vara ett svårt sälj när det är fler stopp, totalt sett längre stopptid och det är osäkert ifall det finns plats när man behöver stanna.
Skulle gärna haft 5-10 mil längre räckvidd i min för då skulle jag klara i princip alla mina resor förutom sportlovet med endast laddning hemma. igår på E4 med lite snö noll grader i 120 så låg den på över 3 kWh per mil och räckvidden sjönk i vansinnig takt.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Ska jag på långfärd ser jag till att ladda min M3LR fullt innan start, förutsatt att den står vid en laddstolpe. Jag ser ingen anledning att göra annorlunda.Dafro skrev:Tack för svar, en fundering bara, varför börjar ni inte med 100% istället, det skulle jag garanterat gjort med min Audi då detta troligen är snällare mot batteriet och då minska behovet av snabbladdning. Men det kanske är så att det är elakare mot batteriet i Tesla att ladda långsamt till 100 än att snabbladda. Om det är på detta sätt så borde du jämföra med att starta med 100% på Audi och 75-80 på tesla och då borde skillnaden kunna bli ännu något mindre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Handlar mest om att vi inte har laddare vid vår normala garageplats och vi är oftast för lata för att parkera någon annanstans bara för att toppa upp inför en resa. Inga problem normalt sett då vi kombinerar laddning med ärenden så vi inte tappar tid på det men de sammanfaller sällan med en möjlighet att ladda fullt inför en resa.Dafro skrev:Tack för svar, en fundering bara, varför börjar ni inte med 100% istället, det skulle jag garanterat gjort med min Audi då detta troligen är snällare mot batteriet och då minska behovet av snabbladdning. Men det kanske är så att det är elakare mot batteriet i Tesla att ladda långsamt till 100 än att snabbladda. Om det är på detta sätt så borde du jämföra med att starta med 100% på Audi och 75-80 på tesla och då borde skillnaden kunna bli ännu något mindre.
Sedan är det så att ibland åker frun inte direkt hemifrån heller utan så så har bilen rullat lite innan avfärden.
Hade jag kunnat ladda fullt enkelt hade jag gjort det med Teslan också och då hade man bara behövt stanna en gång i Teslan.
Om båda har samma snitteffekt men ena mindre batteri så kommer den med mindre vara snabbare.Dafro skrev:Tack för grymt svar, kunnigt folk på detta forumet.
Försökte städa lite i texten men im det blev bra får man väl tycka vad man vill om men en undran jag har är var jag kan se att Model laddar snabbast 10-80?
Att den laddar snabbt i början ser jag men rätt långsamt uppåt 80, jag tror dig absolut men ser inte det. Eller är det att både M3 och E55 laddar med i snitt 146 och M3 har mindre batteri?
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Skrikande barn i baksätet? Den vilda jakten på snabbladdaren!slugger75 skrev:Vi laddade vid Gävle bro igår. Mycket trafik på E4. Lade mig i kö för att svänga av. Plötsligt trycker sig en vit Model 3 sig in framför oss, och efter vi svängt av kör den som en dåre för att hinna före oss till laddarna. Han ville väl försäkra sig om att han, och inte vi, skulle få plats. Vi lyckades dock få den sista laddaren, trots att jag körde lagligt.
Idiot. Jag hoppas dina kläder krymper, i resten av ditt liv.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Körde från Lund trakten till Tandådalen den 29/12 och hem i går 5/1. Nu har jag inte en Tesla mer men kör en Audi A6 kombi diesel (2021 årsmodell). Höll ändå lite koll för intresset och såg enbart att det var ganska mycket kö vid Grums supercharger på vägen dit (4-5 bilar stod i kö), vid Lindvallen var det inga bilar varken upp eller på hemvägen, ej någon kö vid Grums. Vi bodde precis vid backen där det fanns 4 laddare och såg inte många bilar som laddade där faktisk. Generellt var det mest Modell Y, men även lite E-Tron och ganska många ID4.
Audi'n använde 94 liter diesel fram och tillbaka (0.59 liter/milen fullt lastat och med takbox, ganska bra!) till en kostnad av 1924 kr eller 11,8 kr/milen (vi körde 163 mil tur och retur). Min tidigare Model S (P90D) hade nog använd (med takbox) 260 W/km eller 2,6 KWh/milen eller total 423 KWh tur och retur. Hade kostnaden varit på 4,5 kr/KWh hade totalen varit 1903 kr eller enbart marginellt billigare än med Audi'n vilket egentligen är lite skrämmande om man nu enbart tittar på drivmedel kostnad. Nu hade min Model S fri Supercharging så då hade det sett annorlunda ut.
Hur ser det ut för er som har Model Y med förbrukning med takbox?
Audi'n använde 94 liter diesel fram och tillbaka (0.59 liter/milen fullt lastat och med takbox, ganska bra!) till en kostnad av 1924 kr eller 11,8 kr/milen (vi körde 163 mil tur och retur). Min tidigare Model S (P90D) hade nog använd (med takbox) 260 W/km eller 2,6 KWh/milen eller total 423 KWh tur och retur. Hade kostnaden varit på 4,5 kr/KWh hade totalen varit 1903 kr eller enbart marginellt billigare än med Audi'n vilket egentligen är lite skrämmande om man nu enbart tittar på drivmedel kostnad. Nu hade min Model S fri Supercharging så då hade det sett annorlunda ut.
Hur ser det ut för er som har Model Y med förbrukning med takbox?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Cherry picking. Har man bilen enbart för att åka till fjällen o dyl så stämmer det ju. Men kör man mycket i vardagen så blir det helt andra driftskostnader.Credde skrev:Körde från Lund trakten till Tandådalen den 29/12 och hem i går 5/1. Nu har jag inte en Tesla mer men kör en Audi A6 kombi diesel (2021 årsmodell). Höll ändå lite koll för intresset och såg enbart att det var ganska mycket kö vid Grums supercharger på vägen dit (4-5 bilar stod i kö), vid Lindvallen var det inga bilar varken upp eller på hemvägen, ej någon kö vid Grums. Vi bodde precis vid backen där det fanns 4 laddare och såg inte många bilar som laddade där faktisk. Generellt var det mest Modell Y, men även lite E-Tron och ganska många ID4.
Audi'n använde 94 liter diesel fram och tillbaka (0.59 liter/milen fullt lastat och med takbox, ganska bra!) till en kostnad av 1924 kr eller 11,8 kr/milen (vi körde 163 mil tur och retur). Min tidigare Model S (P90D) hade nog använd (med takbox) 260 W/km eller 2,6 KWh/milen eller total 423 KWh tur och retur. Hade kostnaden varit på 4,5 kr/KWh hade totalen varit 1903 kr eller enbart marginellt billigare än med Audi'n vilket egentligen är lite skrämmande om man nu enbart tittar på drivmedel kostnad. Nu hade min Model S fri Supercharging så då hade det sett annorlunda ut.
Hur ser det ut för er som har Model Y med förbrukning med takbox?