Sifo: Bilarna svenskarna drömmer om att äga – elbilar i topp
Sportbilar som Porsche 911 i all ära, men när svenskarna listar bilarna de drömmer om att äga hamnar två elbilar i topp. Det visar en undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.
"Vilken bil skulle du vilja äga innan du dör?" Det var frågan som ställdes till 1.054 personer i Kantar Sifos webbpanel.
Den svenska premium-elbilen Polestar 2 blev då svaret som lämnade de flestas läppar. På andra plats hamnade rivalen Tesla Model 3 följd av sportbilsikonen Porsche 911.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Har folk dålig fantasi eller var premissen att man själv skulle betala för den?
Ja jag undrar detsamma, kan komma på många intressantare bilar att ha än standard sportiga sedaner som råkar drivas på el om det var någon annan som stod för notan. De som sa E-type var iaf något på spåret, en gammal klassiker i riktigt bra skick hade jag inte tackat nej till att ha ”i garaget” om jag slapp betala för den.
Har folk dålig fantasi eller var premissen att man själv skulle betala för den?
Ja jag undrar detsamma, kan komma på många intressantare bilar att ha än standard sportiga sedaner som råkar drivas på el om det var någon annan som stod för notan. De som sa E-type var iaf något på spåret, en gammal klassiker i riktigt bra skick hade jag inte tackat nej till att ha ”i garaget” om jag slapp betala för den.
Kanske är premissen att de tvingas använda den som bruksbil också.
Isf kör jag tusen ggr hellre en Polestar än en Ferrari eller Bugatti.
Ja det håller jag med om, kanske var det premissen men man kan ju tycka att det borde framgått i så fall. ”Svenskarnas drömbil” med en Model 3a på andraplats med Polestar 2 på förstaplats låter konstigt i mina öron om man som du säger inte börjar lägga på lite restriktioner.
Ja det håller jag med om, kanske var det premissen men man kan ju tycka att det borde framgått i så fall. ”Svenskarnas drömbil” med en Model 3a på andraplats med Polestar 2 på förstaplats låter konstigt i mina öron om man som du säger inte börjar lägga på lite restriktioner.
Antagligen tänker sig de flesta en bil som de använder som en vanlig bil varje dag. Tror inte det är konstigare än så.
Vem vill egentligen köra en Ferrari eller en Bugatti till vardags som enda bil.
Jag har pendlat/bruksat en Ferrari F430.. funkade helt ok - blev dock ”utslängd” från Autoropa när jag bad dom sätta på vinterdäck.
Sålde sedan bilen innan snön kom ändå.
Ganska rolig känsla att sitta i köer med en Ferrari som just då ökade i värde, och den vanliga tjänstebilen bredvid tappade i värde.
911orna är som vilken VAG bil som helst - bara att bruksa stenhårt.
Jag har pendlat/bruksat en Ferrari F430.. funkade helt ok - blev dock ”utslängd” från Autoropa när jag bad dom sätta på vinterdäck.
Ganska rolig känsla att sitta i köer med en Ferrari som just då ökade i värde, och den vanliga tjänstebilen bredvid tappade i värde.
Naturligtvis. Men det är ovanligt att vilja ha Ferrari eller Bugatti som enda bil. Om jag förstod dig rätt ville inte heller du bruksköra Ferrari på vintern.
Porsche är ju något helt annat. Dom håller lätt för vardagen och du blir inte utslängd från Porsche center om du vill köpa vinterdäck
Naturligtvis. Men det är ovanligt att vilja ha Ferrari eller Bugatti som enda bil. Om jag förstod dig rätt ville inte heller du bruksköra Ferrari på vintern.
Porsche är ju något helt annat. Dom håller lätt för vardagen och du blir inte utslängd från Porsche center om du vill köpa vinterdäck
Nja, fick ett mycket bra pris på den mot att jag tog en 997 TT i byte - så visst duckade jag mig själv.
- Ferrarin hade ett bra utseende, magiskt ljud (särskilt 2/3an i tunnlar med rutorna nere). Men att man är låst till Autoropa och att den är förhållandevis slö drar ner betyget. Kul att ha haft en - men min M3P är ju roligare att köra.