Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Håller med HelectriC. Det är klart att det är besvärligt när bilar krånglar. Jag är den första som skriver under på det. Men att dra fram Tesla som ett positivt exempel i det sammanhanget känns lite väl fel. Det vet alla vi som haft Teslor som krånglat. Det var fan inte roligt alltså.
Jag vet inte om IONIQ 5 är bättre eller sämre i det sammanhanget. Historiskt har ju Hyundai visat att de faktiskt kan bygga väldigt tillförlitliga bilar. Så jag har inte gett upp hoppet på något sätt. Det verkar ju främst handla om mjukvaran som spökar. Och jag vet inte om möjligheten att få OTA-uppdateringar skulle hjälpa i det här fallet. Troligen inte. Den bästa mjukvaruuppdateringen är den som inte behövs, dvs att bilen har levererats med fungerande mjukvara från start. Vi har en sådan bil hemma i garaget. Den har snart gått 9000 mil och aldrig krånglat på 4 år. Såvitt jag vet är mjukvaran fortfarande den som bilen levererades med. Det kan upplevas som lite tråkigt, men det är så mycket tryggare att veta att bilen fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
expat

Inlägg av expat »

mati skrev:
Håller med HelectriC. Det är klart att det är besvärligt när bilar krånglar. Jag är den första som skriver under på det. Men att dra fram Tesla som ett positivt exempel i det sammanhanget känns lite väl fel. Det vet alla vi som haft Teslor som krånglat. Det var fan inte roligt alltså.
Jag vet inte om IONIQ 5 är bättre eller sämre i det sammanhanget. Historiskt har ju Hyundai visat att de faktiskt kan bygga väldigt tillförlitliga bilar. Så jag har inte gett upp hoppet på något sätt. Det verkar ju främst handla om mjukvaran som spökar. Och jag vet inte om möjligheten att få OTA-uppdateringar skulle hjälpa i det här fallet. Troligen inte. Den bästa mjukvaruuppdateringen är den som inte behövs, dvs att bilen har levererats med fungerande mjukvara från start. Vi har en sådan bil hemma i garaget. Den har snart gått 9000 mil och aldrig krånglat på 4 år. Såvitt jag vet är mjukvaran fortfarande den som bilen levererades med. Det kan upplevas som lite tråkigt, men det är så mycket tryggare att veta att bilen fungerar.
+1 på den. En vardagsbil skall bara fungera. Det enda jag vill ha uppdaterat är väl i så fall kartor
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

expat skrev:
mati skrev:
+1 på den. En vardagsbil skall bara fungera. Det enda jag vill ha uppdaterat är väl i så fall kartor
Missförstå mig rätt nu. Jag har inget emot nya funktioner då och då. Det är ju lite kul att få nya grejer på en gammal bil. Men det är absolut ingenting jag efterfrågar. Jag avstår hellre än att jag tvingas leva med nya buggar. Fräschare design på menyer och i infotainmentsystemet kan jag också tycka är trevligt ibland, så länge det inte blir så att man inte känner igen sig. Det har ju varit så hos Tesla ibland. Man tvingas lära sig bilen på nytt eftersom precis allt har ändrats och gjorts om. Så var det med version 8 i min Model S när det begav sig. Det var inte alls bra tyckte jag. Blev aldrig kompis med denna mjukvara. Det var inte längre samma bil som den jag hade köpt.
Men uppdateringar som skickas ut för att utvecklarna inte har hunnit göra klart sitt jobb innan bilen gick till försäljning är bara oacceptabelt. Även här har ju Tesla lagt ribban ganska högt. Jag minns med skräck när AP2 introducerades och man fick en bil som var lika dum som en skottkärra. Inte ens vanlig konstantfarthållare fanns. Det var riktigt surt.
I fallet med I5 känns det ju ändå som att de åtminstone har försökt att få det att fungera, men de har inte lyckats. Man kan bara spekulera i om de har chansat och skickat ut bilarna i tron att de är klara, eller om de vet att det finns en massa buggar, med iskallt räknar med att vi kunder agerar beta-testare. I det senare fallet skulle man ju åtminstone utgå ifrån att de tar våra klagomål på allvar och fixar buggarna.
Jag vet inte alls hur koreanerna är funtade. Min erfarenhet med folk från Asien är tyvärr att de har svårt att erkänna att de gjort nåt fel. Det är därför jag är lite skeptisk om vi verkligen får se buggfixar i kommande releaser, eller om de bara pillar in fler funktioner som sedan också är buggiga.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Tanken från början var väl att IONIQ 5 skulle få nya Nvidia-infotainment. Sen när det inte gick (chipbristen?) så känns det som att man snabbt bara tog det man hade från tidigare bilar och anpassade det… Därav att bilden på hemskärmen är av en Hyundai i40 istället. Hoppas Hyundai jobbar på en modernare uppdatering.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Nu har jag uppdaterat min navi. Resultat: bilen plingar och har sig för att den påstår att jag kör mot enkelriktat hela min hemgata. Ända in i garaget!
Vi är inte kompisar, bilen och jag.
Den blir till salu direkt när jag får mina bonuspengar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Nu har jag uppdaterat min navi. Resultat: bilen plingar och har sig för att den påstår att jag kör mot enkelriktat hela min hemgata. Ända in i garaget!
Nu får du ge dig. Min bil trodde att den befann sig i Tyskland efter uppdateringen. Ingenting stämde. Lite fel mot enkelriktat är väl inte så blodigt i jämförelse. ;)
Nej, jag håller med dig. Det är irriterande när det inte fungerar som man är vad vid. Min har idag återigen inte laddats. Denna gången har den tydligen inte ens försökt. Som jag skrev igår, det fungerar ungefär varannan gång. Den där tanken med bonuspengarna har jag också haft. Men man får väl inte räkna med att de kommer efter 6 månader. Vi får hoppas på ordentliga buggfixar istället.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Walker skrev:
Nu får du ge dig. Min bil trodde att den befann sig i Tyskland efter uppdateringen. Ingenting stämde. Lite fel mot enkelriktat är väl inte så blodigt i jämförelse. ;)
Nej, jag håller med dig. Det är irriterande när det inte fungerar som man är vad vid. Min har idag återigen inte laddats. Denna gången har den tydligen inte ens försökt. Som jag skrev igår, det fungerar ungefär varannan gång. Den där tanken med bonuspengarna har jag också haft. Men man får väl inte räkna med att de kommer efter 6 månader. Vi får hoppas på ordentliga buggfixar istället.
Menar ni att ni fick det efter december uppdateringen? Jag använder väldigt liten nav/map vet oftast var jag kör och behöver inte en besvärligt tant som berättar vart jag ska. ABRP är det som jag i så fall använder med Apple CarPlay.
Jag tycker ändå att Tyskland för din del Mati inte var så fel den där Hyundai vet mer om dig än du tror ;)
Walker har du ett så pass stort behov att gå mot andra hållet i livet? I så fall vet Ioniqen också en del om dig ;)
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Tråkigt för er med alla buggat men jag tror lite handlar om att Tesla har banat väg för att köpare av elbilar kan acceptera lite sw buggar som löses efterhand, fel riktning tycker jag. Sedan handlar väl om time to marker, man behövde få ut sina bilar. Har hellre min gamla elbil med tråkigt infotainmentsystem med funktioner som jag lite kan sakna som finns på nyare bilar. Det Mati beskrev om V8 på tesla och att man inte känner igen sig hade jag fått hjärtinfarkt på och frun hade nog tvingat mig att byta på studs.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, det var senaste uppdatering, jag har inte installerat nån mer. Jag använder inte Nav heller. Men den visade på kartan att jag körde omkring i Tyskland, nånstans lite random så. Tyvärr vet den ingenting om mig, jag har aldrig varit där bilen trodde att jag var. :D
Det rättade till sig sen. Jag kommer inte ihåg om jag gjorde nåt speciellt. Det var ju ett tag sen. Nu visar den rätt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jag kör inte heller med nav. Stängt av allt som går att stänga av när det gäller pling, plong och röstinfo. Men bilen tycker ändå inte om att jag kör den. Stänger av filhållaren varje gång. Provade att kvittera varningen för enkelriktat också, men plingplongade igen och blinkade att jag skulle vända på säkert ställe. Finns det ingen möjligehet att stänga av alla dessa ”hjälpmedel” permanent? Någon säkring att rycka som med VESS?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Jag kör inte heller med nav. Stängt av allt som går att stänga av när det gäller pling, plong och röstinfo. Men bilen tycker ändå inte om att jag kör den. Stänger av filhållaren varje gång. Provade att kvittera varningen för enkelriktat också, men plingplongade igen och blinkade att jag skulle vända på säkert ställe. Finns det ingen möjligehet att stänga av alla dessa ”hjälpmedel” permanent? Någon säkring att rycka som med VESS?
Jag tror (obs tror) att jag har blivit av med de flesta pling pling-plong varningarna. Störde mig precis som du på att man måste stänga av den där eländiga filhållningsassistenten varje gång. Det du kan göra är att stänga av den dumma haptiska vibratorn som brummar i tid och otid, helt random känns det som. Du får inte stänga av ljudet, då vill den vibrera istället. Men du kan sänka volymen för alla varningsljud till 0. Det gör du i ljudinställningarna. Då försvinner visserligen alla varningsljud överallt, men det är ju bara en fördel.
Jag tror som sagt att jag har fått tyst på eländet. Men inte säkert.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Walker skrev:
Jag tror (obs tror) att jag har blivit av med de flesta pling pling-plong varningarna. Störde mig precis som du på att man måste stänga av den där eländiga filhållningsassistenten varje gång. Det du kan göra är att stänga av den dumma haptiska vibratorn som brummar i tid och otid, helt random känns det som. Du får inte stänga av ljudet, då vill den vibrera istället. Men du kan sänka volymen för alla varningsljud till 0. Det gör du i ljudinställningarna. Då försvinner visserligen alla varningsljud överallt, men det är ju bara en fördel.
Skönt att höra för detta har varit en deal breaker för mig vad gäller asiatiska bilar, provkörde Eniro och höll på att kasta nycklarna på säljaren, den pep ju för fan för allt, blev helt jävla galen. Mörker tyvärr nu på vintern att även E-tron varnar för alla sensorer som inte funkar för tillfället, och det stör mig något vansinnigt, text ok, men ljud nej tack.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Alla bilar har sin problem, och Tesla är verkligen inte utan problem. Långt ifrån.

Dock så har de blivit mycket bättre. MS/MX var ju trots allt Teslas första serieproducerade bilar (räknar inte första Roadster dit som var mer boutique). Andra generationen med M3/MY har fått mycket högre tillförlitlighet. De största problemen verkar vara mer ytliga saker som kvalitetsproblem med lack och interiör. Där har de en bit kvar med QA, även om själva bilarna (till skillnad från MS/MX med deras problematiska luftfjädring) verkar vara stabila och gedigna in den mekaniska konstruktionen.

Men kan ju dock påpeka att programvaran hos Tesla, både gällande appen och bilen, har rätt gott om lika buggar som kommer och går. De är inga mästare på mjukvarukvalitet och QA/testning. Det är verkligen alltid lit av ett lotteri att installera ny mjukvara från Tesla! :)

Det tror jag även Walker kan intyga som ägare av M3?

Däremot så är jag förvånad att en ny plattform som E-GMP inte fått OTA från start. Det är ju inte numera standard endast hos Tesla, men även hos Polestar och MEB-bilarna från VAG. Det hade jag nog personligen retat mig på allra mest. Hade inte accepterat att hålla på med krångliga omvägar via manuella uppdateringsfiler, backup via blåtand, etc. Det känns verkligen 00-talet för mig. Det var jag förvånad över gällande en annars så modern bil som Iq5 ändå är även enligt mig (att den sedan inte passar mig, har ju mest med mina preferenser att göra).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, e-trons radar slutar fungerar så fort man nyser på den. Det är tydligen normalt för Audi fick jag veta av verkstaden.
Med det sagt så strejkar radarn i I5 redan när det dyker upp mörka moln på horisonten. Det behöver inte ens regna. Det räcker att bilen är våt eller lite smutsig. Riktigt så illa är det inte i e-tron. Men plingadet är lika irriterande.

@martinot, MEB-bilarna har inte heller fått OTA från start. Och de kunde inte ens uppdateras via USB.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
Skönt att höra för detta har varit en deal breaker för mig vad gäller asiatiska bilar, provkörde Eniro och höll på att kasta nycklarna på säljaren, den pep ju för fan för allt, blev helt jävla galen. Mörker tyvärr nu på vintern att även E-tron varnar för alla sensorer som inte funkar för tillfället, och det stör mig något vansinnigt, text ok, men ljud nej tack.
Håller med 100%. Ogillade starkt allt skrikande och plingande när jag testkörde Iq5. Tycker säljarna borde stänga av och konfigurera bort det det där för att inte inte irritera oss som provkör (och inte har kunnande att konfigurera bort det). Misstänker att de i onödan tappar en hel del affärer pga. det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

DanneLKPG skrev:
Tanken från början var väl att IONIQ 5 skulle få nya Nvidia-infotainment. Sen när det inte gick (chipbristen?) så känns det som att man snabbt bara tog det man hade från tidigare bilar och anpassade det… Därav att bilden på hemskärmen är av en Hyundai i40 istället. Hoppas Hyundai jobbar på en modernare uppdatering.
Är du säker på att det är en Hyundai i40? Jag har samma bild i min Kia EV6, och då vitt jag vet det den likadan ut i alla Kia/Hyundai bilat. Jag tror helt enkelt de bara varit lata och lagt in en generisk bild, alternativt att de inte förstått att folk uppskattar en bild på deras egen bil på hemskärmen. I vilket fall är det trist. Det får bilen att kännas omodern.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Tråkigt för er med alla buggat men jag tror lite handlar om att Tesla har banat väg för att köpare av elbilar kan acceptera lite sw buggar som löses efterhand, fel riktning tycker jag. Sedan handlar väl om time to marker, man behövde få ut sina bilar. Har hellre min gamla elbil med tråkigt infotainmentsystem med funktioner som jag lite kan sakna som finns på nyare bilar. Det Mati beskrev om V8 på tesla och att man inte känner igen sig hade jag fått hjärtinfarkt på och frun hade nog tvingat mig att byta på studs.
Hur klarar ni av nya gränssnitt på telefoner och datorer (som också varit lika omfattande vid vissa releaser)?
Bild
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
Är du säker på att det är en Hyundai i40? Jag har samma bild i min Kia EV6, och då vitt jag vet det den likadan ut i alla Kia/Hyundai bilat. Jag tror helt enkelt de bara varit lata och lagt in en generisk bild, alternativt att de inte förstått att folk uppskattar en bild på deras egen bil på hemskärmen. I vilket fall är det trist. Det får bilen att kännas omodern.
Har inte bilden framför mig, kan även ha varit i30. Någon av i40 eller i30 hade väldigt liknande form och bakljus som den "generiska" bilen som man valt. Ser ändå fattigt ut att man inte lagt ner nån timme på att få rätt bil. Det är ju rätt bil i 360-kameran så varför löser man inte bilden som syns hela tiden? :D
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Hur klarar ni av nya gränssnitt på telefoner och datorer (som också varit lika omfattande vid vissa releaser)?
Försöker undvika uppdateringar på både telefon och datorn. Det är ett helvetets elände att Windows 10 inte längre tillåter att skippa uppdateringar. Rätt vad det är så slutar nånting att fungera efter en fullkomligt onödig update som jag inte ville ha. Om inget annat så vill datorf*n alltid starta om när man är mitt i nånting, vilket man ju oftast är när man jobbar vid datorn.
Och varför ska man uppdatera gränssnitt? Finns ju ingen anledning. Lite fräschare design är okej. Men inte mer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Försöker undvika uppdateringar på både telefon och datorn. Det är ett helvetets elände att Windows 10 inte längre tillåter att skippa uppdateringar. Rätt vad det är så slutar nånting att fungera efter en fullkomligt onödig update som jag inte ville ha. Om inget annat så vill datorf*n alltid starta om när man är mitt i nånting, vilket man ju oftast är när man jobbar vid datorn.
Och varför ska man uppdatera gränssnitt? Finns ju ingen anledning. Lite fräschare design är okej. Men inte mer.
Ibland blir det några steg framåt, och ibland några steg bakåt, med nya gränssnitt. Så är det absolut (som med det mesta).

Men för att svara på din fråga så är det en enorm skillnad på gränssnitten om man jämför över lång tid. Oavsett om du jämfört mellan Windows version 1.0 och 11, eller mellan MacOS 1.0 och 11. Samma sak mellan iOS version 4 och 15, eller mellan Android version 1 och 12. Alla de ändringarna har i stort absolut varit till det mycket bättre.

Är nog få, inte ens de mest ihärdiga utvecklingsmotståndarna och minst förändringsbenägna som idag skulle vilja köra de första gränssnitten i Windows 1.0, MacOS Finder 1.0, iOS 4.0 eller Android 1.0.

Så i det stora hela så skulle jag säga att det är mestadels positivt och till det bättre som gränssnitten utvecklats med tiden. Utan tvekan.
Bild
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Är nog rätt lik Mati känner jag. :D Sådana uppdateringar som Mati beskrev för v8 har jag aldrig upplevt vid uppdatering av telefon och dator men senast på min iPhone då dom flyttade var man skrev in Internetadressen eller vad det kallas, från längs upp till längst ner så tog det ju en stund att vänja sig men har aldrig upplevt att man behövt leta. Vad gäller uppdatering av dator så är det på jobbet och då ingår det i arbetsuppgiften och man får gilla läget, men jag brukar ändå vänta så länge det går för att slippa vara ”betatestare” med alla buggar. Hellre stabil men gammal sw än ny och opålitlig gäller för mig. Då kan man i västa fall hitta work arounds som kan funka men om om felen ändrar sig så ör det lurigare.

Vad gäller mobilen så är det jobbets och hade jag inte haft den så hade jag nog inte haft någon elektronisk fotboja…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Ibland blir det några steg framåt, och ibland några steg bakåt, med nya gränssnitt. Så är det absolut (som med det mesta).

Men för att svara på din fråga så är det en enorm skillnad på gränssnitten om man jämför över lång tid. Oavsett om du jämfört mellan Windows version 1.0 och 11, eller mellan MacOS 1.0 och 11. Samma sak mellan iOS version 4 och 15, eller mellan Android version 1 och 12. Alla de ändringarna har i stort absolut varit till det mycket bättre.

Är nog få, inte ens de mest ihärdiga utvecklingsmotståndarna och minst förändringsbenägna som idag skulle vilja köra de första gränssnitten i Windows 1.0, MacOS Finder 1.0, iOS 4.0 eller Android 1.0.

Så i det stora hela så skulle jag säga att det är mestadels positivt och till det bättre som gränssnitten utvecklats med tiden. Utan tvekan.
Men du kan väl inte på allvar jämföra Windows 1.0 med Windows 10. Jag tror inte riktigt att min gamla 386 som jag hade på 90-talet helt automatiskt skulle uppdateras till Windows 10 med dess nya gränssnitt, om den hade varit vid liv idag. Det ligger såklart ett antal aktiva beslut från min sida mellan dessa två operativsystem, nämligen i form av inköp av ny dator när jag ville ha nåt nytt. Hade jag velat ha kvar min Windows1.0-dator så hade jag kunnat. Jag körde t.ex. jättelänge med XP för att jag ansåg att allt annat var skräp. Jag brukar alltid hoppa över några versioner av Windows. Så gör jag f ö med all mjukvara när jag får bestämma själv.
Naturligtvis är det bra och kul med nya gränssnitt, nya funktioner och ny mjukvara. Jag är mjukvaruutvecklare själv. Jag är mao inte helt bakåtsträvande i den punkten. Men en stor uppdatering måste ske frivilligt, dvs användarna måste kunna bestämma om de vill ha den eller inte. Eller köpa den. Det får aldrig bli så att allting plötsligt är helt annorlunda. Det gör inte ens Microsoft. Visst, de uppdaterar stup i kvarten, men bortsett från att det tar tid och är irriterande, så är ju ändå tanken att användarna inte märker det, i alla fall inte från ett UX-perspektiv.
Och där var exemplet med Teslas v8 precis raka motsatsen. Ingenting såg ut som innan. Man fick lära sig allting på nytt, vilket kanske är någorlunda försvarbart på en mobiltelefon. Men i en bil sitter jag och kör. Och då vill jag inte behöva leta efter funktioner och knappar som plötsligt inte längre är kvar på samma ställe där de alltid har varit.
Det där är en stor balansgång. I Hyundais senaste uppdatering för I5 ändrades ju en del i GUI:t. Men det blev i stort sett bara lite snyggare layout. Allting är kvar på samma ställe. Det är kul, för då ser man att nånting har hänt. Men återigen, hade de levererat bilen med fungerande mjukvara som sedan aldrig mer behöver uppdateras så hade jag föredragit det. Men det är nog för mycket begärt, det fattar jag naturligtvis också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:

Är nog rätt lik Mati känner jag. :D Sådana uppdateringar som Mati beskrev för v8 har jag aldrig upplevt vid uppdatering av telefon och dator

Vad gäller mobilen så är det jobbets och hade jag inte haft den så hade jag nog inte haft någon elektronisk fotboja…
Så du har aldrig använt Windows XP, Windows 8? Eller senaste Windows 11?

Även iOS på iPhone, och Android har ju bitvis fått helt andra gränssnitt. Förvånad att du inte märkt det.

Vad menar du med "fotboja"? Har du aldrig använt mobiltelefon innan ditt nuvarande jobb, eller privat?
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Men du kan väl inte på allvar jämföra Windows 1.0 med Windows 10. Jag tror inte riktigt att min gamla 386 som jag hade på 90-talet helt automatiskt skulle uppdateras till Windows 10 med dess nya gränssnitt, om den hade varit vid liv idag.
Menar inte alls att du skall uppdatera den gamla datorn. Dessutom när jag körde Windows 1.01 så var det på en 8086 och runt -85. :D

Var bara en kommentar till att vissa inte såg en poäng med att människa-maskin-gränssnitten förändrades och utvecklades.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

För att återgå till trådens ämne, idag var det samma waooo-waooo igen när jag startade förvärmningen. Bilen började förvärma helt normalt, och efter några minuter börjar den med detta hackandet. Jag stod bredvid och övervakade vad som hände. Laddboxen levererar ström som den ska, men bilen får fnatt. Jag gjorde flera försök, samma sak varje gång. Sen ryckte jag ut laddsladden, då ville den inte starta förvärmningen alls. Det kom bara ett felmeddelande. Vid tredje försöket utan laddsladd funkade det plötsligt.
Nu har jag flyttat runt bilarna och Ioniq står vid den andra laddboxen. Vi får se om den åtminstone startar laddningen i natt. För det har den inte gjort på flera dagar. Gör den inte det idag heller så får jag lämna in den på verkstan. Såhär kan man ju inte ha det.
Vi använder numera oftast e-Golfen igen. Jag vill inte använda Ioniq eftersom det är så krångligt att få tillbaka strömmen i batteriet. Det kan ju inte vara meningen att man håller på och trixar varje dag med detta.
Skriv svar