Miljöbonus

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Flen
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 dec 2021 16:44

Miljöbonus

Inlägg av Flen »

Hejsan. :D Har bestämt mig för att gå över till EL, skall bestämt beställa en model 3 performance. Satt och pratade med några arbetskollegor om detta på jobbet häromdagen, då jag berätta att jag skulle beställa en helsvart 3 performance så sa dem till mig att ”du måste beställa den vita, för att hålla dig under 700k, för om värdet på bilen överskrider 700k så får du ingen miljöbonus på 70k” stämmer detta? :roll: Har googlat men blir inte klok på om det är ett beslut som blivit klart? Mvh
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3358
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Miljöbonus

Inlägg av Maw »

Flen skrev:
Hejsan. :D Har bestämt mig för att gå över till EL, skall bestämt beställa en model 3 performance. Satt och pratade med några arbetskollegor om detta på jobbet häromdagen, då jag berätta att jag skulle beställa en helsvart 3 performance så sa dem till mig att ”du måste beställa den vita, för att hålla dig under 700k, för om värdet på bilen överskrider 700k så får du ingen miljöbonus på 70k” stämmer detta? :roll: Har googlat men blir inte klok på om det är ett beslut som blivit klart? Mvh
Jag tror att beslutet blev uppskjutet så det ska bog gå bra även om du hamnar över 700k.

Önskar dig mycket nöje med bilen när du får den :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Miljöbonus

Inlägg av Frippanecci »

Det beslutet är väl inte klubbat - däremot är väl miljöbonusen lägre om du tar ut en P som förmånsbil (vill minnas att jag fick 45k när övriga fick 60k).
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Miljöbonus

Inlägg av Dafro »

Finns dock en risk att gränsen införs from halvårsskiftet men om du får den innan dess bör det vara lugnt, men vem vet.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Miljöbonus

Inlägg av guinness »

Det är väl ändå skatteverkets nybilspris som avgör om det blir bonus eller inte om 700k gränsen införs. Så tillval borde inte påverka.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Flen
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 dec 2021 16:44

Re: Miljöbonus

Inlägg av Flen »

Tack för alla svar. Bilen beställd, får hoppas på det bästa! :D
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Miljöbonus

Inlägg av ville9 »

Fråga på ämnet.
Vad jag förstår så sänks miljöbilspremien från 70tkr till 50tkr år 2023.

Så om man funderar på att uppgradera sin Model 3.
Dvs ta ut en ny och sälja den gamla ska man lägga beställningen lagom så att man får ut den slutet på 2022.
Jag tänker en vanlig M3 ska tilläggas (gamla SR+) så kommer definitivt inte gå över gränsen 700k där det inte blir ngn bonus alls enligt liggande förslag.

Tänker jag rätt?
Är det klubbat att det sänks från 70 till 50tkr årsskiftet 2023?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Miljöbonus

Inlägg av Tellus »

Eller så väntar man en månad till på modellår 2023 som troligvis blir värd 20` mer vs 2022
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Miljöbonus

Inlägg av ville9 »

Tellus skrev:
Eller så väntar man en månad till på modellår 2023 som troligvis blir värd 20` mer vs 2022

Bra poäng :lol:
Jag är övertygad om (precis som du) att modellår senare är värt mer än tidigare modellår.
Till skillnad från många andra som bestämt hävdar att ”Tesla har inga modellår, ingen bryr sig om modellår”

Med det sagt…så borde man ändå få modellår 2023 om man får ut bilen i december 2022 va?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Miljöbonus

Inlägg av Tellus »

Kutym i branschen verkar vara att om bilen är tillverkad efter halvårsskiftet så kan man ange nästa årsmodell.
Dock brukar VW koncernen och Volvo? redan leverera nästa årsmodell i april, vet ej om det är så längre.
Någon bokstav/siffra i VIN brukar ändras, tror dock inte Tesla brukar ändra VIN innan ca debember.

Så vet ej hur det skulle bli rättsligt om man annonserar en beg Tesla som är tillverkad efter halvårskiftet som nästa modellår fast VIN ej är ändrat.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljöbonus

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
Kutym i branschen verkar vara att om bilen är tillverkad efter halvårsskiftet så kan man ange nästa årsmodell.
Dock brukar VW koncernen och Volvo? redan leverera nästa årsmodell i april, vet ej om det är så längre.
Någon bokstav/siffra i VIN brukar ändras, tror dock inte Tesla brukar ändra VIN innan ca debember.

Så vet ej hur det skulle bli rättsligt om man annonserar en beg Tesla som är tillverkad efter halvårskiftet som nästa modellår fast VIN ej är ändrat.
Det framgår som sagt av VIN vilket modellår bilen har.
Min som levererades 10/12 2020 har modellår 2021, men den lär ju vara tillverkad i oktober eller så.
Dock är den en facelift, vilket är vad som räknas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar