Laddköer på SuC Julen 2021

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Credde skrev:
Körde från Lund trakten till Tandådalen den 29/12 och hem i går 5/1. Nu har jag inte en Tesla mer men kör en Audi A6 kombi diesel (2021 årsmodell). Höll ändå lite koll för intresset och såg enbart att det var ganska mycket kö vid Grums supercharger på vägen dit (4-5 bilar stod i kö), vid Lindvallen var det inga bilar varken upp eller på hemvägen, ej någon kö vid Grums. Vi bodde precis vid backen där det fanns 4 laddare och såg inte många bilar som laddade där faktisk. Generellt var det mest Modell Y, men även lite E-Tron och ganska många ID4.

Audi'n använde 94 liter diesel fram och tillbaka (0.59 liter/milen fullt lastat och med takbox, ganska bra!) till en kostnad av 1924 kr eller 11,8 kr/milen (vi körde 163 mil tur och retur). Min tidigare Model S (P90D) hade nog använd (med takbox) 260 W/km eller 2,6 KWh/milen eller total 423 KWh tur och retur. Hade kostnaden varit på 4,5 kr/KWh hade totalen varit 1903 kr eller enbart marginellt billigare än med Audi'n vilket egentligen är lite skrämmande om man nu enbart tittar på drivmedel kostnad. Nu hade min Model S fri Supercharging så då hade det sett annorlunda ut.

Hur ser det ut för er som har Model Y med förbrukning med takbox?
Cherry picking. Har man bilen enbart för att åka till fjällen o dyl så stämmer det ju. Men kör man mycket i vardagen så blir det helt andra driftskostnader.
Skrev jag annat? Jag skrev ju om man nu enbart tittar på kostnaden av drivmedel till fjällresan inget om vardagskörning, skatt, försäkring etc. Jag har ju haft en Tesla så jag vet allt om kostnaderna på den (vilket gör att jag i framtiden inte köper en Tesla om den inte har garanti...). Har ju fler gånger skrivit att jag är intresserad av Model Y Performance som nästa elbil.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Uppsala nu är nästan helt fullt. En eller två lediga (och naturligtvis inte i par). Så då gäller det att leta upp en pre-facelift-bil att ställa sig bredvid i andra hand.

Startade på 100 kW och 10 minuter senare ~110. Nu behöver jag inte mer för att klara mig hem (laddade 10-45 % och 24 kWh på totalt 15 minuter).
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

Credde skrev:
…Min tidigare Model S (P90D) hade nog använd (med takbox) 260 W/km eller 2,6 KWh/milen eller total 423 KWh tur och retur. Hade kostnaden varit på 4,5 kr/KWh hade totalen varit 1903 kr eller enbart marginellt billigare än med Audi'n vilket egentligen är lite skrämmande om man nu enbart tittar på drivmedel kostnad. …
Detta förutsätter dock att du lämnar hemmet med tomt batteri och laddar det fullt innan hemkomst.

Mer rättvisande:
289 kWh a 4,5 kr = 1 300 kr
75x2 kWh a 1,2 kr = 180 kr
= 1480 kr totalt.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

dhogborg skrev:
Credde skrev:
…Min tidigare Model S (P90D) hade nog använd (med takbox) 260 W/km eller 2,6 KWh/milen eller total 423 KWh tur och retur. Hade kostnaden varit på 4,5 kr/KWh hade totalen varit 1903 kr eller enbart marginellt billigare än med Audi'n vilket egentligen är lite skrämmande om man nu enbart tittar på drivmedel kostnad. …
Detta förutsätter dock att du lämnar hemmet med tomt batteri och laddar det fullt innan hemkomst.

Mer rättvisande:
289 kWh a 4,5 kr = 1 300 kr
75x2 kWh a 1,2 kr = 180 kr
= 1480 kr totalt.
Förutsatte fullt batteri från början. Tog dock nu och räknade med ABRP och fick fram att totala sträckan är 1460 km (vi körde 2 gånger till Stöten därav extra km) och det skulle ha get en förbrukning totalt på 357 kWh (om den hade förbrukat 2,6 kWh/mil). Räknat med 100% laddat batteri från start, 10% vid ankomst i Tandådalen och sen bibehållit de 10% över veckan utan phantom drain och börjat hemresan med 10%, hemkomst med 10% batteri. Kostnaden hade då varit 1606 kr (vs 1723 kr för dieseln) så fördel Tesla såklart.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Linköping igår vid 10.30, ingen kö
Jönköping vid 12.30, ingen kö, men 16 laddande bilar inkl min. Hade nog kunnat nå dit utan linköping, men barn behövde springa runt lite. Det är dock verkligen på håret
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Linköping igår vid 10.30, ingen kö
Jönköping vid 12.30, ingen kö, men 16 laddande bilar inkl min. Hade nog kunnat nå dit utan linköping, men barn behövde springa runt lite. Det är dock verkligen på håret
Häftigt så många laddade i Jönköping när den är så ny.. Men kanske folk planerar in Jönköping som stopp just för den är ny och då lär andra suc avlastas.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Bump, inga fler vilda jakter på snabbladdaren eller köer i helgen?
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare

Inlägg av marklubb »

Det var väldigt lugnt i Gävle, 4 bilar på väg upp igår på morgonen, och 2 på väg ner på kvällen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Lördag 6e bil på Ödeshög kl 11
11e bil i Norrköping kl 13ish

Dvs inga köer.

Däremot var det 2 bilar i kö vid tystberga vid 14ish, men vi behövde bara kisspaus så vi struntade i det och kom hem med 25% ändå. Lite trist att vi åkte minivägen i snön och så var det fullt när det stod en ledig i bilen, men så kam det gå...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Däremot var det 2 bilar i kö vid tystberga vid 14ish, men vi behövde bara kisspaus så vi struntade i det och kom hem med 25% ändå. Lite trist att vi åkte minivägen i snön och så var det fullt när det stod en ledig i bilen, men så kam det gå...
Var det kanske någon som "tjuvparkerade" och inte laddade?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Kollade inte tillräckligt noga.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Kollade inte tillräckligt noga.
Ok, trist att det var fullt iaf. Men gott att ni trots att ni inte fick laddat klarade er ändå vägen hem.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

Åkte i fredags hem från fjällen till Sthlm, gick smidigt. På väg mot Uppsala SuC sa navigatorn sa det var en ledig, och under en kort tid även kö medans vi navigerade dit, däremot när vi kom fram var det många platser lediga, så verkade inte stämma helt.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

yps skrev:
Åkte i fredags hem från fjällen till Sthlm, gick smidigt. På väg mot Uppsala SuC sa navigatorn sa det var en ledig, och under en kort tid även kö medans vi navigerade dit, däremot när vi kom fram var det många platser lediga, så verkade inte stämma helt.
Jag har noterat att man behöver klicka på siffran på kartan då uppdateras den.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Sonhustrun var på Fullerö,Uppsala efter lunch och då var det två i kö. Hon lämnade, då det inte var akut.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Guldis-54 skrev:
Sonhustrun var på Fullerö,Uppsala efter lunch och då var det två i kö. Hon lämnade, då det inte var akut.
Börjar bli mer och mer fullt på SuC; och nu är det inte ens direkt jul längre.
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Guldis-54 skrev:
Börjar bli mer och mer fullt på SuC; och nu är det inte ens direkt jul längre.
Nej men många åker väl hem för att börja jobba. Är nog en ganska stor trafikhelg och så kanske de galna elpriserna fått en del locals med fri SuC att åka och okynnesladda.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

MWall skrev:
Nej men många åker väl hem för att börja jobba. Är nog en ganska stor trafikhelg och så kanske de galna elpriserna fått en del locals med fri SuC att åka och okynnesladda.
Det var det iaf när jag var där :) Kom en kille som blev avlämnad av en annan bil när han hade laddat färdigt sin S.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare

Inlägg av chox »

martinot skrev:
Remuz skrev:
För tillfället finns ju bara 7 stolpar i Sillekrog efter att en blev nedkörd för några veckor sen. Står ändå 8 i navin, så det kan ju bidra till att det felaktigt står "1 ledig" i navin.
S85 -14
Saab med dragkrok
Skriv svar