Max antal passagerare
Moderator: Redaktion
Max antal passagerare
Kollade precis upp min bil på transportstyrelsen. Där står det visst att max antal passagerare är fyra. Betyder det att jag egentligen inte får ha barn i bakluckan eller att om jag har det så får det max sitta en person i baksätet? Kan jag åka fast om vi är sex eller sju i bilen? Ser det likadant ut för er andra som har extra barnsäten, eller kan det vara så att min är felregistrerad på nåt sätt? Man kan ju få en del blickar när man knuffar in barnen där bak men jag trodde iaf att man var på rätt sida om lagen.
Re: Max antal passagerare
Relevant fråga verkligen. Vad ska man med stolar till som inte får användas? Då spelar det väl mindre roll om det är tyg eller skinn! Borde jo vara ett fel som måste gå att rätta till.elulf skrev:Kollade precis upp min bil på transportstyrelsen. Där står det visst att max antal passagerare är fyra. Betyder det att jag egentligen inte får ha barn i bakluckan eller att om jag har det så får det max sitta en person i baksätet? Kan jag åka fast om vi är sex eller sju i bilen? Ser det likadant ut för er andra som har extra barnsäten, eller kan det vara så att min är felregistrerad på nåt sätt? Man kan ju få en del blickar när man knuffar in barnen där bak men jag trodde iaf att man var på rätt sida om lagen.
I andra sammanhang har jag lärt mig att det där mest är en siffra, och inget annat. Lagboken säger ngt i stil med att du får ha så många passagerare som kan åka med på ett säkert och fastspänt sätt.
Det ändrades för några år sedan så att man inte kan t ex fylla upp en husbil med passagerare.
Jag skulle kolla tilläggsinformationen till registreringsbeviset också, står det någonting där?
Där står ocksåTrafikförordningen skrev:4 kap 6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
(stycke 2-3 är om motorcyklar)Trafikförordningen skrev:4 st Transportstyrelsen får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena.
Jag skulle kolla tilläggsinformationen till registreringsbeviset också, står det någonting där?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS