Förberedelse:
Bilen hade redan laddningsschema inställd att ladda med prioriterad laddning 23-04. AC uppvärmning och avfärdtid 07:30.
Tibber smartladdning på med avfärdatid 7:20.
(Finns alltid 6A tillgängligt för värmaren på laddboxen enligt inställningen)
Inkoppling:
Sätter sladden i laddboxen sedan i bilen. Laddboxen försöker kommunicera med bilen och bilen sätter sig i vänteläge enligt bilens inställning. Sedan efter några 10sekunder börjar bilens laddningslampor blinka från 1-4 samt att Easee (genom Tibber) visar att det är ett kommunikationsfel.
Jag tar ut sladden efter att ha öppnat bilen och gör om. Samma sak igen.
Jag tar ut sladden ändrar i bilens inställningar till ingen planerad laddning, ingen avfärdstid och ingen AC förvärmning. Pluggar in sladden igen och då slås smartladdning på med Tibber. Alltså väntar till 01:00 för billigare el.
Bilens lampa visar att den står klar för laddning.
Öppnar appen och ställer in allt igen enligt ovan utan att det påverkar resten.
Nu far vi se vad som händer.
Några saker jag tänker:
1) bilens inställningar och kommunikation med laddboxen fungerar inte fint.
2) bilen accepterar inte att laddboxen styr när det finns inställningar i bilen.
3) förmodligen går allt bra om man gör det ena eller det andra.
A) Alltså låta Tibber styra laddning, fradgan är då om AC förvärmning funkar.
B) låta bilen styra till förmodade billigare tider (ip vet man det inför natten så kan man justera men det är ett himla appande som man inte vill)
4) vill man det bästa av båda världar så behöver man förmodligen ställa in först bilen och sedan sätta på smartladdning i Tibber eller tvärtom som ja gjorde nu först smartladdning i Tibber och sedan ändra i bilen.
Jag återkommer imorgon om resultatet, har några nätter till för har nu bara ställt in laddning från 38-50% (för dyrt i natt!)
Imorgon med andra inställningar till 60%