Europaresa med förmånsbil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Europaresa med förmånsbil?

Inlägg av Pasjostrom »

Tjena,
Jag skulle vilja göra en resa ner i Europa (Österrike/Slovenien/Kroatien) i sommar. Har en förmånsbil via jobbet (leasas genom Volvofinans).

I tjänstebilsreglerna står det att jag inte får köra utanför Norden. Någon som vet om det är en generell regel för alla leasingbolag och om det går att få tillstånd att åka ändå?

Tack!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Europaresa med förmånsbil?

Inlägg av bylund »

Nästan alla har att man måste begära tillstånd för att köra utomlands (vilket man då får), men detta var första jag hört om som säger att man inte för köra bilen utanför Norden. Det är ju i så fall väldigt begränsande.

Men det rimliga är väl att kontakta dem?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Pasjostrom skrev:
Tjena,
Jag skulle vilja göra en resa ner i Europa (Österrike/Slovenien/Kroatien) i sommar. Har en förmånsbil via jobbet (leasas genom Volvofinans).

I tjänstebilsreglerna står det att jag inte får köra utanför Norden. Någon som vet om det är en generell regel för alla leasingbolag och om det går att få tillstånd att åka ändå?

Tack!
Jag tror att Autoplan tillåter hela EU + t.ex. Norge.

Vet inte om det går att få tillstånd att åka till andra länder än de som står i avtalet, men testa att kontakta Volvo finans och fråga.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

bylund skrev:
Nästan alla har att man måste begära tillstånd för att köra utomlands (vilket man då får), men detta var första jag hört om som säger att man inte för köra bilen utanför Norden. Det är ju i så fall väldigt begränsande.

Jag kanske ska förtydliga att det står så i företagets regler, men gissar att de kommer från leasingbolaget då jag inte ser någon annan anledning till att företaget skriver så…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev:
bylund skrev:

Jag kanske ska förtydliga att det står så i företagets regler, men gissar att de kommer från leasingbolaget då jag inte ser någon annan anledning till att företaget skriver så…
Checka med HR vad som gäller. Du är nog inte den första att åka utomlands med förmånsbil.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Vill ju inte fråga om jag riskerar att få ett nej :D

Skämt åsido - Om det är en försäkringsfråga (för leasingbolaget) så är det klart jag vill anmäla resan innan för säkerhets skull. Men om det är något principbeslut från företaget för att lägga onödiga mil på bilen så skulle jag nog åka ändå…

Men men, får väl fråga!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev:

Skämt åsido - Om det är en försäkringsfråga (för leasingbolaget) så är det klart jag vill anmäla resan innan för säkerhets skull. Men om det är något principbeslut från företaget för att lägga onödiga mil på bilen så skulle jag nog åka ändå…

Men men, får väl fråga!
Jag skulle ju finna det väldigt märkligt om du inte fick det. Du betalar ju full förmånsskatt för bilen för att kunna nyttja den privat för dig och din familj.

Med en massa sådana begräsningar så blir förmånen i praktiken begränsad och därmed mindre värd, fast du ändå betalar full förmånsskatt till SKV för den.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

martinot skrev:
Pasjostrom skrev:

Men men, får väl fråga!
Jag skulle ju finna det väldigt märkligt om du inte fick det. Du betalar ju full förmånsskatt för bilen för att kunna nyttja den privat för dig och din familj.

Med en massa sådana begräsningar så blir förmånen i praktiken begränsad och därmed mindre värd, fast du ändå betalar full förmånsskatt till SKV för den.
Bra infallsvinkel. Jag tar det med mig!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

martinot skrev:
Pasjostrom skrev:

Men men, får väl fråga!

Om det inte står något om begränsat antal mil från ditt företagssida så kan det ju inte ha med milen att göra. Fråga leasingbolaget först så behöver ju inte ditt företag ens få veta att du frågat ;)
(tänkte att det skulle ju kunna finnas en begränsning från ditt företags sida om det gör att det blir billigare för dom att leasa bilen och ni har typ en fast summa som dras för att få förmånsbil)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror det handlar om att företagets bilar i huvudsak regelmässigt ska användas i Sverige.
Dock gäller det ju inte semesterresor. Är det någon som någonsin blivit nekad?
Kanske är det en försäkringsfråga?
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Jag kan meddela att det inte verkar vara något problem att få köra bilen utomlands så länge man har godkännande från leasingbolaget (och HR!). Jag fick inte veta varför detta godkännande behövdes, men det verkade oavsett bara vara formalia så jag känner mig inte så orolig längre :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev:
Jag kan meddela att det inte verkar vara något problem att få köra bilen utomlands så länge man har godkännande från leasingbolaget (och HR!). Jag fick inte veta varför detta godkännande behövdes, men det verkade oavsett bara vara formalia så jag känner mig inte så orolig längre :)
Misstänkte det! Gott att allt är klargjort (bra om om oturen är framme och något skulle hända under resan).

Nu kan ni resa och koppla av på semestern utan att vara nervösa för detta! :)
Bild
Skriv svar