Så, nu har vi lyckats köra ca. 70 mil på vår minisemester (mest en ursäkt att få köra bilen) och här följer mina intryck.
Som sagt så har jag aldrig ägt någon särskilt ny bil tidigare. Den bilen jag har kört mest senaste åren har inte ens antisladd och använder fortfarande vajer för gas och koppling. Men, jag har kört nyare bilar i och med jobbet, och vi har även provkört en hel del senaste tiden då vi har letat ny bil länge. Framförallt Lexus, Volvo, BMW m. fl. En hel del hybrider, men inga rena elbilar.
EV6 är en riktigt bra bil, och säkerligen en bra elbil också.
Jag var lite orolig över alla funktioner och framförallt touch-gränssnittet, men jag måste säga att man klarar sig väldigt bra utan att behöva använda touchskärmen överhuvudtaget. Något som imponerade på mig (kanske inte på andra) var körprofilerna. Du skapar en profil och gör alla inställningar som du sedan laddar in när du sätter dig i bilen igen. Dessa profiler inkluderar även stolsinställningarna, så i princip har du två uppsättningar minne per profil. Dessa profiler länkas även till Appen, som än så länge verkar göra det den ska och som inte var alltför svår att få igång. Överlag är gränssnittet ändå intuitivt och man hittar oftast det man letar efter utan problem.
En annan sak som imponerade på mig är att trots grundutförande dvs. inga pluspaket eller GT-paket så har bilen banne mig auto-allting. Jag har svårt att föreställa mig en funktion som jag saknar. Möjligtvis att bakluckan öppnas när man står och chillar, som den tydligen gör på vissa modeller men inte våran, hittills.
Filhållning, farthållare, självstyrning, autobroms, helljusautomatik, vindrutetorkare etc. – allting fungerar som det ska och framförallt är det lätt att slå av och på alla funktioner utan att ta bort blicken från vägen. Bonuspoäng för att farthållaren verkar kunna följa aktuell hastighetsbegränsning automatiskt, om än bara ibland? När den väl gör det och du aktiverar självstyrning så blir det riktigt bekvämt att köra långa sträckor, och det räcker med en slapp hand på ratten för att den inte ska gnälla.
Prestandan överlag förvånade också – den är mycket piggare än vad jag hade räknat med, med "bara" ca. 230 hk och bakhjulsdrift. I Eco-mode är den fortfarande mer än tillräckligt pigg, och i Sport-mode räcker det att dutta till på gasen för att nå 100 km/h. Dutta till en gång till och du är uppe i 140 km/h för en smidig omkörning. Ingen större skillnad mot den GT-line som vi tidigare provkörde.
Tyngden på bilen känns om man pressar den lite på slingriga vägar. Inte så att den kränger, fjädringen är ganska fast. Mera som ett slags tröghetsmoment eller en ovilja att ändra riktning. På sämre vägar kan den också upplevas stötig, men det är inget som stör mig då jag föredrar bilar där man faktiskt känner respons från underlaget.
I kupén är det tyst och du hör i princip bara svagt däckljud oavsett hastighet. Vid kraftig acceleration så infinner sig ett subtilt elektriskt ljud likt ett gammalt tåg, men jag antar att detta är syntetiskt och säkert också inställningsbart. Oavsett så är det ett trevligt ljud. Vi fick för övrigt Goodyear dubbfria vinterdäck på original 19” fälgar via leasingen, trots att säljaren trodde det skulle bli Kumho eller Nexen, så det var en bonus.
Förbrukningen har jag inte direkt referens för, men den verkar vara helt OK. På drygt 20 mil motorväg med farthållaren på +5 snittade vi 20,7 kWh/100 km, med 24 grader i kupén. Som lägst har jag sett 17,9 landsväg, och till jobbet i morse snittade den 19,4 och då körde jag mer eller mindre som en biltjuv i Sport-mode. Ser absolut inga problem att nå de 16,5 kWh/100 km som den är specad till vid blandad körning.
Just ja, stereon imponerade stort också. Tydligt, rent ljud utan den överdrivna entoniga basen som brukar återfinnas i bilar. Återigen, detta är inte Meridian-anläggningen utan standard. Jag är dessutom ljudnörd och jobbar med NVH, så jag är ganska kräsen.
Några negativa saker som jag har upptäckt:
Med autoklimat på så ska den ta bort dimma från vindrutan. Det gör den, men den väntar gärna tills hela vindrutan är igenimmad och man inte ser ut. Den slår även automatiskt på cirkulering när man spolar rutan, vilket resulterar i att vindrutan immar igen... Dock är allt detta inställbart, och går alltid göra manuellt, så egentligen inget problem.
Hel- och halvljus tycker jag är lite klena. Jag har även en gammal Suzuki som slänga-skräp bil där jag har bytt till Philips LED H4 i standardreflektorerna, och den har faktiskt bättre ljus. Starkare och bättre definerat. OK, ljuset är väl egentligen inte dåligt – det gör sitt jobb, bara svagare än förväntat på en ny, modern bil. Helljusautomatiken funkar men jag blev blinkad på några gånger där den var sen att stänga av, men där känns det skönt att kunna skylla på bilen och slippa eget ansvar.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Vid ett tillfälle när jag har laddat bilen så har laddkabeln fastnat (på en publik laddare). Jag hittade inget sätt att få stopp på laddningen från bilen, och appen gav bara felmeddelande. Då hade sambon aktiverat klimatanläggningen via appen, så jag fick ringa henne och be henne även stoppa laddningen för att få bort kabeln. Vet inte om det var en bugg eller om det ska vara så, men lite sketchy att jag inte kunde stoppa laddningen från bilen varken inifrån eller utifrån. Möjligtvis att även detta beror på någon inställning.