https://www.vibilagare.se/nyheter/hvo-d ... nya-regler
Om regeringens särskilda skattebefrielse försvinner finns risk för betydligt dyrare HVO100 och E85 efter nästa årsskifte.
Sverige har ett särskilt undantag inom EU för att skattebefria olika typer av biobränslen. Tanken är att göra det attraktivare att tanka exempelvis HVO-diesel eller etanol genom att sänka priset.
De senaste åren har den svenska regeringen fått godkänt att fortsätta använda undantaget med ett år i taget. Men inför nästa år kan det bli stopp, skriver Dagens PS. Regeringen kommer förmodligen ha svårt att få skattebefrielsen förlängd efter den 1 januari 2023.
”Det är i dagsläget oklart om ytterligare förlängningar av statsstödsgodkännandet kommer att kunna medges”, uppger regeringen en promemoria.
Om skattebefrielsen försvinner innebär det ett betydligt högre pris vid pumpen som reglerna ser ut i dag. HVO-priset kan höjas till över 30 kr/l och E85 kan kosta nästan 26 kr/l.
HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Moderator: Redaktion
HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Å andra sidan tankar alla som tankar diesel redan 30% biodrivmedel, varav största delen är HVO100. Det är reduktionsplikten som tvingar bolagen att blanda upp vanlig bensin och diesel med biodrivmedel.
Vilket är bra såtillvida att försäljningen och därmed produktionen av HVO100 hålls uppe, och det blir enkelt för konsumenten och mackägaren - behöver inte installera extra pumpar och slangar för ett extra bränsle. Men dåligt därför att HVO100 borde förbehållas tillämpningar som inte omedelbart går att elektrifiera t.ex. långdistansflyg istället för att hålla gamla dieselbilar på vägen.
Vilket är bra såtillvida att försäljningen och därmed produktionen av HVO100 hålls uppe, och det blir enkelt för konsumenten och mackägaren - behöver inte installera extra pumpar och slangar för ett extra bränsle. Men dåligt därför att HVO100 borde förbehållas tillämpningar som inte omedelbart går att elektrifiera t.ex. långdistansflyg istället för att hålla gamla dieselbilar på vägen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Goda tider för dieselsmugglare 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Ingen reduktionsplikt för flyget?tor-ake skrev:Å andra sidan tankar alla som tankar diesel redan 30% biodrivmedel, varav största delen är HVO100. Det är reduktionsplikten som tvingar bolagen att blanda upp vanlig bensin och diesel med biodrivmedel.
Vilket är bra såtillvida att försäljningen och därmed produktionen av HVO100 hålls uppe, och det blir enkelt för konsumenten och mackägaren - behöver inte installera extra pumpar och slangar för ett extra bränsle. Men dåligt därför att HVO100 borde förbehållas tillämpningar som inte omedelbart går att elektrifiera t.ex. långdistansflyg istället för att hålla gamla dieselbilar på vägen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Använder inte blöjor längre men tack för tipset.MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Du kan ju alltid börja igen. Funkar troligen fint på långkörningar utan stoppFredrik j skrev:Använder inte blöjor längre men tack för tipset.MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Tror inte meningen var att du skulle använda dem först och sedan sälja dem dock.Fredrik j skrev:Använder inte blöjor längre men tack för tipset.MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.

Tesla Model S 90D
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Flygfotogen omfattas också av reduktionsplikt men nivåerna är så låga att de inte förrän 2030 är uppe i samma nivå som mackdieseln har idag.mikebike skrev:Ingen reduktionsplikt för flyget?tor-ake skrev:Å andra sidan tankar alla som tankar diesel redan 30% biodrivmedel, varav största delen är HVO100. Det är reduktionsplikten som tvingar bolagen att blanda upp vanlig bensin och diesel med biodrivmedel.
Vilket är bra såtillvida att försäljningen och därmed produktionen av HVO100 hålls uppe, och det blir enkelt för konsumenten och mackägaren - behöver inte installera extra pumpar och slangar för ett extra bränsle. Men dåligt därför att HVO100 borde förbehållas tillämpningar som inte omedelbart går att elektrifiera t.ex. långdistansflyg istället för att hålla gamla dieselbilar på vägen.
2021 0,8
2022 1,7
2023 2,6
2024 3,5
2025 4,5
2026 7,2
2027 10,8
2028 15,3
2029 20,7
2030 27
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: HVO-priset kan höjas till över 30 kr/litern
Fredrik j skrev:Använder inte blöjor längre men tack för tipset.MWall skrev:Fredrik j skrev:Intressant nu när jag ska till Trysil vecka 5. Tidigare har det ju varit noga att man ser till att fylla tanken i strömstad för att undvika det lite högre priset i norge. I år blir det tvärt om till att rulla med låg nivå över svinesund och fylla på norska sidan på vägen hem. Är diesel det enda som lönar sig att köpa i norge och ta med sig till sverige?
Blöjor är snorbilligt i Norge. Fyll bilen och sälj när du kommer hem.
Du ska alltså inte fylla blöjorna innan du säljer dem.
