Hej,
Är påväg att klicka hem en MYLR och har ett par funderingar som jag hoppas att ni kan bolla med mig:
1. Ska man köpa vinterdäcken från Tesla eller inte? 30k låter saftigt och de är inte wow-snygga. Kan man komma undan mycket billigare, eller är det bättre att vara bekväm och ta det säkra före osäkra (sensorer osv) och betala mer?
2. Maxlast på 315 kg, är det ett verkligt problem? Jag har vänner som äger M3 som inte alls bryr sig, utan packar på förfullt vid långresor. Vad är risken? Är det en stor säkerhetsrisk att överlasta?
3. När tror ni att jag får leverans? Sett att folk beställt för ett par månader sedan och ännu inte fått. Är det så att en stor batch levereras i februari? När beräknas nästa batch levereras? Jag har inte så bråttom med att få hem bilen men vågar inte riskera att vänta till sommaren då miljöbonusen troligen tas bort.
4. Finansiering - jag har beslutat mig för att köpa bilen med Teslas finansiering 1,95% ränta. Ska jag välja 3,5 eller 7 år? Gissar att jag kommer ha bilen i mellan 3-5 år.
5. Jag stör mig lite på att det är dålig sikt i bakrutan (liten ruta). Förstår att det är en vanesak, men är det jobbigt? Hindrar det dig? Säkerhetsaspekt?
6. Läser om många som lackskyddar, stenskottsskyddar osv. Är det bara nördigt eller borde jag också överväga något sådant? Är inte van vid att äga nyare bilar.
7. Vilket däcklagnings-kit rekommenderas?
Många frågor, svara gärna på någon utav frågorna om du inte vill/kan svara på allt.
Stort tack på förhand!
Frågor Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Frågor Model Y
Jag gjorde det, kom fram till att man kanske kan spara 5k med andra däck/fälg. Inte värt besväret och jag föredrar orginal oavsett för jag inte litar på att någon annan vet vad de pysslar med. Orginal fungerar alltid, inget krångel och bilen levereras med vinterdäcken på under vintern. Själv tycker jag eftermarknadsfälgar är fult på nästan alla bilar så det är väl upp till dig vad du gillar mest.Terry26 skrev:1. Ska man köpa vinterdäcken från Tesla eller inte? 30k låter saftigt och de är inte wow-snygga. Kan man komma undan mycket billigare, eller är det bättre att vara bekväm och ta det säkra före osäkra (sensorer osv) och betala mer?
Inte reflekterat så mycket över det, men är såklart ett verkligt problem. Jag väljer dock att blunda för det då jag sällan kommer lasta så tungt. Har du 10% överlast för totalvikten kan Polisen idag hindra dig från att åka vidare.Terry26 skrev:2. Maxlast på 315 kg, är det ett verkligt problem? Jag har vänner som äger M3 som inte alls bryr sig, utan packar på förfullt vid långresor. Vad är risken? Är det en stor säkerhetsrisk att överlasta?
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... av-fordon/
Förmodligen innan sommaren om du beställer nu. Tesla kanske lika gärna sänker priset om bonusen försvinner, men vem vet...Terry26 skrev:3. När tror ni att jag får leverans? Sett att folk beställt för ett par månader sedan och ännu inte fått. Är det så att en stor batch levereras i februari? När beräknas nästa batch levereras? Jag har inte så bråttom med att få hem bilen men vågar inte riskera att vänta till sommaren då miljöbonusen troligen tas bort.
Högst personligt. Med eller utan restskuld? 5 år är väl rimligt om du ska ha bilen i 5 år.Terry26 skrev:4. Finansiering - jag har beslutat mig för att köpa bilen med Teslas finansiering 1,95% ränta. Ska jag välja 3,5 eller 7 år? Gissar att jag kommer ha bilen i mellan 3-5 år.
Den är dålig, men inget som inte går att leva med. Det finns P-sensorer och kameror och ytterbackspeglar till hjälp när du ska backa.Terry26 skrev:5. Jag stör mig lite på att det är dålig sikt i bakrutan (liten ruta). Förstår att det är en vanesak, men är det jobbigt? Hindrar det dig? Säkerhetsaspekt?
Lackskydd är alltid skönt för att göra bilen mer lätttvättad och fin. Stenskottskydd finns på bakdörrarna framför bakhjulen vid leverans. Stenskottskydd över halva/hela bilen slits också med tiden och varar inte lika länge som lacken. Kan även bli problematiskt när den ska tas bort. Personligen la jag på eget lackskydd själv med lite gammalt jag hade liggande, bättre än inget alls. Brukar vara sånt slitjobb att tvätta bilen utan någon behandling.Terry26 skrev:6. Läser om många som lackskyddar, stenskottsskyddar osv. Är det bara nördigt eller borde jag också överväga något sådant? Är inte van vid att äga nyare bilar.
Ingen aningTerry26 skrev:7. Vilket däcklagnings-kit rekommenderas?

Senast redigerad av pasen, redigerad totalt 3 gång.
4. Har ökat bolånet, blev 1% ränta, så det är också en möjlighet om man kan göra det. Men då krävs det lite disciplin att också amortera även om banken inte tycker det behövs, och man hoppas väl att räntan inte går upp för mycket ...Terry26 skrev:Hej,
Är påväg att klicka hem en MYLR och har ett par funderingar som jag hoppas att ni kan bolla med mig:
1. Ska man köpa vinterdäcken från Tesla eller inte? 30k låter saftigt och de är inte wow-snygga. Kan man komma undan mycket billigare, eller är det bättre att vara bekväm och ta det säkra före osäkra (sensorer osv) och betala mer?
2. Maxlast på 315 kg, är det ett verkligt problem? Jag har vänner som äger M3 som inte alls bryr sig, utan packar på förfullt vid långresor. Vad är risken? Är det en stor säkerhetsrisk att överlasta?
3. När tror ni att jag får leverans? Sett att folk beställt för ett par månader sedan och ännu inte fått. Är det så att en stor batch levereras i februari? När beräknas nästa batch levereras? Jag har inte så bråttom med att få hem bilen men vågar inte riskera att vänta till sommaren då miljöbonusen troligen tas bort.
4. Finansiering - jag har beslutat mig för att köpa bilen med Teslas finansiering 1,95% ränta. Ska jag välja 3,5 eller 7 år? Gissar att jag kommer ha bilen i mellan 3-5 år.
5. Jag stör mig lite på att det är dålig sikt i bakrutan (liten ruta). Förstår att det är en vanesak, men är det jobbigt? Hindrar det dig? Säkerhetsaspekt?
6. Läser om många som lackskyddar, stenskottsskyddar osv. Är det bara nördigt eller borde jag också överväga något sådant? Är inte van vid att äga nyare bilar.
7. Vilket däcklagnings-kit rekommenderas?
Många frågor, svara gärna på någon utav frågorna om du inte vill/kan svara på allt.
Stort tack på förhand!
5. Har haft bilen i 4 veckor nu och har inte stört mig på det överhuvudtaget. Kamerorna är till stor hjälp om man ska backa.
6. Min hade stänkskydd bakom framhjulen och stenskottsskydd framför bakhjulen vid leverans, antar att det är standard i Sverige. Skulle aldrig ens ha funderat att använda lackskydd vid en annan bil så det gör jag nu inte heller

Finns det någon risk med att köpa begagnade, näst intill nya, vinterdäck som köptes från Tesla? Tänker på sensorer osv.
Tror jag också skippar lackskydd osv. Känns lite overkill!
Tror jag också skippar lackskydd osv. Känns lite overkill!
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
En fördel med att lägga finansieringen på många år är att ev ev köpare kan ta över den. Det är bra ränta och en fördel jämfört med andra om du säljer privat.
Model Y LR AWD 2022
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Tycker priset på vinterdäcken är väl högt och ville absolut inte ha Nockian R3 som jag har för mig det var. Sparade mer än 10.000:- på att köpa egna fälgar och däck. Använder originalfälgen till vinterdäck och köpte nya fälgar till sommardäcken.
1. Reagerade som du först men när det var problem med däcksensorer och jag insåg att jag inte kunde köpa så mycket billigare så kröp jag till korset och köpte teslas.
2. Har valt att inte fundera på det utan mer se på bilen och känna hur den beter sig. Packade bilen full över jul på långresa med familjen (4 pers) och upplevde inte någon som helst negativ effekt. Min Passat-12 satt däremot lågt över bakhjulen vid motsvarande last, men jag antar att MY styva fjädring hjälper till att hålla upp bilen
3. Vad säger hemsidan nu? För mig stämde det kusligt bra. Jag bokade min en vecka efter att den slagit om från Nov till Dec och hämtade ut den den 8 Dec. Har beställt nya bilar förut och förutom myyycket längre leveranstid så har det alltid blivit förseningar. Men det är min första Tesla så jag vet inte om jag bara hade otrolig tur.
5. Vanesak skulle jag säga. Jag litade redan tidigare ganska mycket på backsensorer vid backning och när man kör så ser man ju bilar som kommer ikapp bakifrån utan problem. Tesla har ju fördelen att du kan köra med backkameran på även i hög hastighet om du skulle vilja
(funkar inte så bra i geggigt vinterföre dock...) En kul detalj som jag upptäckte på julresan var att med fullastad bil (men inte upp till taket) så såg jag ut genom den lilla bakrutan (vilket man aldrig gjorde på Passaten) eftersom den sitter så högt. Även i geggigt väglag så var den rutan också ren under hela resan.
6. Valde att inte göra det direkt, men funderar fortfarande...
7. Räknar med bärgare om det blir punka (vilket jag även räknade med på Passaten, trots medföljande kladd på burk)
2. Har valt att inte fundera på det utan mer se på bilen och känna hur den beter sig. Packade bilen full över jul på långresa med familjen (4 pers) och upplevde inte någon som helst negativ effekt. Min Passat-12 satt däremot lågt över bakhjulen vid motsvarande last, men jag antar att MY styva fjädring hjälper till att hålla upp bilen

3. Vad säger hemsidan nu? För mig stämde det kusligt bra. Jag bokade min en vecka efter att den slagit om från Nov till Dec och hämtade ut den den 8 Dec. Har beställt nya bilar förut och förutom myyycket längre leveranstid så har det alltid blivit förseningar. Men det är min första Tesla så jag vet inte om jag bara hade otrolig tur.
5. Vanesak skulle jag säga. Jag litade redan tidigare ganska mycket på backsensorer vid backning och när man kör så ser man ju bilar som kommer ikapp bakifrån utan problem. Tesla har ju fördelen att du kan köra med backkameran på även i hög hastighet om du skulle vilja

6. Valde att inte göra det direkt, men funderar fortfarande...
7. Räknar med bärgare om det blir punka (vilket jag även räknade med på Passaten, trots medföljande kladd på burk)
Model Y LR AWD