Laddning av LFP-batterier

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
And77
Teslaägare

Laddning av LFP-batterier

Inlägg av And77 »

Jag har en SR+ -21 med LFP batterier.
Den ska ju kunna laddas till 100% dagligen.
Dock så har jag väldigt kort till jobbet och det skulle innebära att den blir stående med nära 100% hela dagen. Jag har därför laddat till 70-90% och försökt att ladda en gång per vecka till 100%, oftast på helgen. Hur hade ni laddat eran bil?
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/pierre834101

Re: Laddning av LFP-batterier

Inlägg av PiCa »

Nu kör jag ju iofs en Leaf, men brukar själv bara ladda till 100% när jag vet att det behövs.

/Pierre
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Laddar fullt på söndagen, kör hela veckan, är nere på ca 20% söndagen efter när det är dags för laddning igen. Det står i manualen att den mår bra av att laddas fullt och helst som minst en gång i veckan.

Jag har ingen möjlighet att ladda hemma över nätterna.
MY LR RWD (Juniper) -25
Användarvisningsbild
And77
Teslaägare

Inlägg av And77 »

Skatbo skrev:
Laddar fullt på söndagen, kör hela veckan, är nere på ca 20% söndagen efter när det är dags för laddning igen. Det står i manualen att den mår bra av att laddas fullt och helst som minst en gång i veckan.

Jag har ingen möjlighet att ladda hemma över nätterna.
Hur hade du gjort i mitt fall, alltså att den skulle stå med nära fullt under lång tid.
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Tesla säger att det är inga problem för LFP batterierna, vi måste väl ändå kunna lita på Teslas egna rekommendationer.
MY LR RWD (Juniper) -25
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Jag tänker aldrig på detta, när jag laddar så laddar jag fullt, oavsett om den kommer stå ett tag eller jag ska ut på längre färd. Jag bor i lägenhet så jag laddar på de publika destinationsladdare som finns kring där jag bor.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
wanderlei

Inlägg av wanderlei »

marcusw skrev:
Jag tänker aldrig på detta, när jag laddar så laddar jag fullt, oavsett om den kommer stå ett tag eller jag ska ut på längre färd. Jag bor i lägenhet så jag laddar på de publika destinationsladdare som finns kring där jag bor.
Det känns som att det är ytterst få personer som laddar sina Tesla efter alla rekommendationer som finns på det här forumet. Det är ju helt galet. Vissa batterier ska laddas till 100 och vissa inte. Du ska inte vara under en viss % under längre tid och du ska helst ligga någonstans i mitten för jämnan. Jag tror att 99,9% av teslaanvändarna aldrig har hört talas om alla laddregler som finns. Utan de laddar när de kan och behöver det.

Jag säger inte det här för att jag inte tror på det. Utan jag tror att man kan bli lite knäpp av att läsa om allt det här och oroa sig för mycket :)
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
And77
Teslaägare

Inlägg av And77 »

Skatbo skrev:
Tesla säger att det är inga problem för LFP batterierna, vi måste väl ändå kunna lita på Teslas egna rekommendationer.
Detta har jag inte sett, därför jag frågar.
Vet du var man kan se denna rekommendation.
Jag har läst manualen och där står det att man kan ladda till 100% varje dag, men tror inte det står något om tiden den kan stå på 100%.
Hade jag kört några mil till jobbet hade jag inte frågat.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

wanderlei skrev:
marcusw skrev:
Det känns som att det är ytterst få personer som laddar sina Tesla efter alla rekommendationer som finns på det här forumet. Det är ju helt galet. Vissa batterier ska laddas till 100 och vissa inte. Du ska inte vara under en viss % under längre tid och du ska helst ligga någonstans i mitten för jämnan. Jag tror att 99,9% av teslaanvändarna aldrig har hört talas om alla laddregler som finns. Utan de laddar när de kan och behöver det.

Jag säger inte det här för att jag inte tror på det. Utan jag tror att man kan bli lite knäpp av att läsa om allt det här och oroa sig för mycket :)
Om jag helt få tro och ha lite förutfattade meningar, så tror jag generellt att Tesla-förare har bättre koll på sånt här än random elbils-köpare som köper annat märke. Det känns som att Tesla-förare är lite mer pålästa och intresserade. Men jag kan ha fel :)

Med det sagt så tror jag dock också att de som kör elbil som förmånsbil (oavsett märke) inte bryr sig så mycket, för man resonerar så att under de tre åren man har bilen så kan det inte hända så mycket med batterierna oavsett hur man laddar dom (LFP eller inte). Det är nog många med icke LFP som laddar som om de hade LFP :)
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

And77 skrev:
Skatbo skrev:
Detta har jag inte sett, därför jag frågar.
Vet du var man kan se denna rekommendation.
Jag har läst manualen och där står det att man kan ladda till 100% varje dag, men tror inte det står något om tiden den kan stå på 100%.
Hade jag kört några mil till jobbet hade jag inte frågat.
Jag tolkar det så mellan raderna, att om man kan ladda till 100% utan problem dagligen så kan den också stå med 100%. Hade du inte haft LFP så är ju rekommendationen att du ska ligga mellan 20-80% så mycket du kan, men att du kan ladda 100% om du ska köra och komma ner till 80% inom en snar framtid.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Data i vetenskapliga studier visar att lagring vid t.ex. 50% SoC är väsentligt bättre än 90% SoC även för LiFePO4, så teslas rekommendationer har troligtvis en annan huvudanledning än degradering. Jag skulle nog ändå se till att ha max 70-80% när bilen står parkerad, precis som jag har med mina nuvarande NMC-batterier.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
And77
Teslaägare

Inlägg av And77 »

tor-ake skrev:
Data i vetenskapliga studier visar att lagring vid t.ex. 50% SoC är väsentligt bättre än 90% SoC även för LiFePO4, så teslas rekommendationer har troligtvis en annan huvudanledning än degradering. Jag skulle nog ändå se till att ha max 70-80% när bilen står parkerad, precis som jag har med mina nuvarande NMC-batterier.
Tack för det svaret, det är detta jag är inne på också. Min förhoppning var att någon eller några skulle veta precis vad som gäller. Jag får forska vidare, och så länge kör jag nog enligt detta som du skriver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

LFP-batterier har väldigt flat spänningskurva från fullt till tomt batteri, speciellt från kanske 20-90%.
Man mäter exakt SOC genom att mäta spänningen när bilen sover. (Batteriet är frånkopplat och visar vilospänningen.)
Under körning räknar bilen normalt av SOC mht den förbrukade mängden ström(kWh) och när bilen sover kollar justerar BMS sin uppfattning om SOC.

Har man tex sentry mode på belastar det batteriet så att vilospänningen inte går mäta. BMS skulle kunna tappa tracken(driva) på vilken SOC batteriet har om den inte får tillräckligt med bra indata. Genom att säga ”Ladda fullt en gång per vecka” kommer man runt problemet med att BMS får en sned uppfattning om SOC.
Fullt är fullt, då kan BMS nolla sitt beräkningsfel.

Det är troligt att tor-åke har rätt i att 50% är bättre än 90%
Det finns dock några forskningsrapporter som visar att 70-85% är sämst och att 100% sliter mindre än tex 80%.
Det finns en research som drog slutsatsen att 100% är bäst och att batteriet håller ”forever” vid 100% SOC, men den rapporten har några stora varningste vi ken för att de falerat att genomföra mätningarna i rätt omfattning och att deras slutsatser är byggda på gravt felaktiga antaganden och för få mätpunkter.

Jag räknar med att senaste LFP åldras precis som de tidigare, dvs ungefär som NCA/NMC gör i tester. Jag hoppas ha fel men räknar inte med det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det finns ett "aber" precis som AAKE säger, med att inte följa Teslas strategi och det är att om man inte laddar fullt så är det svårt (omöjligt) att balansera ett LiFePO4 pack korrekt. Då kan det bli så att fastän bilen säger att du bara laddat till 80% så finns det celler som ligger mycket högre, och därför degraderar mycket fortare, och då får du med tiden ett pack som är ojämnt och blir i obalans väldigt fort och det förvärrar problemet. Till slut kan det leda till att det inte längre går att balansera packet alls.

Kanske därför de rekommenderar 100%? Att det trots allt är bättre att ha ett pack med jämn, hög degradering, än att löpa risken att vissa celler är degraderade.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev:
Det finns ett "aber" precis som AAKE säger, med att inte följa Teslas strategi och det är att om man inte laddar fullt så är det svårt (omöjligt) att balansera ett LiFePO4 pack korrekt. Då kan det bli så att fastän bilen säger att du bara laddat till 80% så finns det celler som ligger mycket högre, och därför degraderar mycket fortare, och då får du med tiden ett pack som är ojämnt och blir i obalans väldigt fort och det förvärrar problemet. Till slut kan det leda till att det inte längre går att balansera packet alls.

Kanske därför de rekommenderar 100%? Att det trots allt är bättre att ha ett pack med jämn, hög degradering, än att löpa risken att vissa celler är degraderade.
Nä, nu håller jag inte med.

Vi måste skilja på att balansera batteriet(s celler) och att kalibrera BMS.

Enskilda celler far inte illa om det blir en liten skillnad i state of charge/spänning mellan dem.
Om tex snittet i SOC är 70% men vissa cellerna ligger lite under och vissa lite över så fungerar batteriet bra ändå utan att någon cell förstörs.
Balanseringen (i topp som Tesla använder) syftar till att få alla celler fyllda när man laddar fullt.
Teslas balansering av batteriet sker inte förrän man har rejält hög SOC(ca > 90%).

Eftersom celler har lite varierande kapacitet så innebär en perfekt balans vid hög SOC att man har mer obalans vid låg SOC. Balansering kan ju inte ändra kapaciteten på cellerna, bara flytta punkten där det är balans.

Jag skulle personligen inte tro att LFP drar sig mer i obalans än NCA eller NMC.
Jag har kört ganska långa perioder med lpg SOC( jag har NCA) och då får jag mindre obalans vid 30-55% än om jag har laddat ordentligt och låtit bilen balansera cellerna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

OMFG ahaha ladda bara o tuta o kör :) överanalysera inte
LFP ftw
Skriv svar