6kW/h på Supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

6kW/h på Supercharger

Inlägg av Curik »

Har en bekant som jag träffade på Superchargern nyss. Han är bekymrad över sin P85+. Han laddar på några få kW på Supercharger. Se bild.

Vad kan detta bero på? När han lämnade efter 40 min så hade det ökat till 28kW. Han hade förvärmt men inte jättelänge. Han menar att det varit såhär under lång tid, men att exempelvis Mer eller Lidl fungerar som vanligt.

Någon som har erfarenhet av liknande problem? Min 2020 har jag nog aldrig sett superladda lägre än 50-60kW i iskyla utan förvärmning. Men detta gör mig ärligt talat lite oroad!
20220115_112236.jpg
Mickep

Re: 6kW/h på Supercharger

Inlägg av Mickep »

Björn Nyland har haft gamla bilar som laddar extremt långsamt på suc. Kan bero på att tesla medvetet gör att de laddar med lägre nivå för att spara på garantin.
Om det är vanligt vet jag ej, bara att det förekommer.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Hur kall var bilen och batteriet?

Skulle tro att det till största delen beror på det.

Hade bilen ståendes över natten i minusgrader, åkte och laddade utan möjlighet till förvärmning och startade på ungefär lika som beskrivningen här, sakta gick det upp men aldrig i närheten till vad det brukar vara en ”normal” laddning med varmt batteri.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Det är en bra fråga! Visst finns det någon grunka man kan stoppa i ODB för att se temperatur och dylikt? Kanske vore värt att testa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Troligen något problem med värmaren för batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Troligen något problem med värmaren för batteriet.
Fast samtidigt skrev han att på andra ställen än SuC fungerade det som vanligt?
Gillar man konspirationsteorier så kan det vara att Tesla medvetet sakta försämrar laddningen för bilar med fri SuC för att slippa den kostnaden.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Kallt batteri är dåligt vid snabbladdning pga att det bildas lithium plating (lithiumplättar”).
Lithium plating degraderar batteriet men det nerfar speciellt snabbladdning.

Bästa sättet att motverka lithium plating är förvärmning. Förvärm när det är möjligt.

Det finns sannolikt både bilar där Tesla begränsar SuC-farten för att inte batterierna ska fara illa och även bilar som fått lithium plating och laddar saktare pga det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

AAKEE skrev:
Kallt batteri är dåligt vid snabbladdning pga att det bildas lithium plating (lithiumplättar”).
Lithium plating degraderar batteriet men det nerfar speciellt snabbladdning.

Bästa sättet att motverka lithium plating är förvärmning. Förvärm när det är möjligt.

Det finns sannolikt både bilar där Tesla begränsar SuC-farten för att inte batterierna ska fara illa och även bilar som fått lithium plating och laddar saktare pga det.
Varför skulle snabbladdning innebära högre risk för lithium plating än "vanlig" laddning givet samma kW? Eller har det något med spänningen att göra, som ju är olika i dom två fallen? Försökte Googla men hittade inget.
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin14790

Inlägg av Robin_j »

Min p85 2014 laddar precis sådär sakta också om jag åker direkt till SuC utan att ha någon värme i batteriet dock så laddar dom inte särskilt fort även om dom är varma speciellt över 40 % batteri
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Curik skrev:
Varför skulle snabbladdning innebära högre risk för lithium plating än "vanlig" laddning givet samma kW? Eller har det något med spänningen att göra, som ju är olika i dom två fallen? Försökte Googla men hittade inget.
Nä, det gör det inte såklart. Det var inte det jag ville ha fram, även om det går tolka så.
Laddningseffekten blir rakt av styrd av spänningen så för samma kW blir det samma spänning på laddningen (vid samma SOC och temperatur på batteriet).

Det jag ville ha sagt var två saker=
-Förvärm, det minskar slitaget på batteriet och minskar risken att tappa laddhastighet på SuC.
-Batteriet kan vara begränsat av Tesla mht att skydda det, som skett tidigare.

(Ioffsg är 6kW väääldigt långsamt men det hade ni ju redan klarat ut :D Frågannär aktuell batteritemp. Man ska aldrig ladda ett lithiumbatteri i minusgrader, det ger ordentlig lithium plating. Kan man gissa att batteriet var minusgrader och 6kW var batterivärme tills batteriet kom på plussidan?

Min M3P laddade 135kW på en V2 med ca 10% och batteritemp ca 7-8 grader plus.
Ovärmt pga att ny programvara med julklappen och bilen ville komma hem med 0%, jag hittade där och då ingen lösning för att få på förvärmning. Kunde inte nya v11-layouten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Tack alla som svarat seriöst.

AAKEE, det jag försökte poängtera (och delvis fråga) var att ifall Tesla hade begränsat batteriet så skulle det ju ladda lika sakta på exempelvis en Lidl-laddare. Begränsningen sitter ju inte i stolparna.
Men det är möjligt att han misstagit sig, det är ju lätt hänt när man går på känsla/minne. :)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Curik skrev:
Tack alla som svarat seriöst.

AAKEE, det jag försökte poängtera (och delvis fråga) var att ifall Tesla hade begränsat batteriet så skulle det ju ladda lika sakta på exempelvis en Lidl-laddare. Begränsningen sitter ju inte i stolparna.
Men det är möjligt att han misstagit sig, det är ju lätt hänt när man går på känsla/minne. :)
Så för att sammanfatta:
Det var likvärda förhållanden vid båda laddningarna (SuC och Lidl) gällande utetemp och laddnivån på batteriet? Och utan förvärmning av batteri.

Men att laddhastigheten blev lägre på SuC än en 50 kW laddare? (Som Lidl brukar ha).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Skriv svar