Hej! Ny här på forumet.
Lagt in en beställning på en M3P för ca 1 månad sedan efter en del velande M3L, MYL osv.
Ff inte helt säker
Det som till största delen gör att jag vacklar är Unerturbine 20 hjulen.
Är komforten jämfört med 18/19 en riktig ”dealbreaker”?
Orkar inte höra tjafset sedan från frugan att den är extremt stöttig etc.
Betydligt kortare livslängd på däcken med en elbil?
Gillar för övrigt de tidigare 20-tummarna med något smalare fälgar och samma däck dimension. Men det är ju högst subjektivt.
Uberturbine 20
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Uberturbine 20
Mitt korta svar är tyvärr ja. Speciellt om man jämför med 18”.Neoz skrev:Hej! Ny här på forumet.
Lagt in en beställning på en M3P för ca 1 månad sedan efter en del velande M3L, MYL osv.
Ff inte helt säker
Det som till största delen gör att jag vacklar är Unerturbine 20 hjulen.
Är komforten jämfört med 18/19 en riktig ”dealbreaker”?
Orkar inte höra tjafset sedan från frugan att den är extremt stöttig etc.
Betydligt kortare livslängd på däcken med en elbil?
Gillar för övrigt de tidigare 20-tummarna med något smalare fälgar och samma däck dimension. Men det är ju högst subjektivt.
Jag hade dock aldrig valt bort en P så för mig överväger effekt, och den sportiga designen komforten. Vill man kan man även få på 18” (dock ej original utan att modifiera bromsar) då får man det bästa ur två världar. Performance prestanda men long range förbrukning.
Re: Uberturbine 20
Jag tycker Uberturbine 20"fälgarna är ok.
M3P är inte så stöttig enligt min uppfattning snarare lite mjuk.(amerikanare ?)
Så efter något år när fjädrar och dämpare slitit till sig så kommer det nog bli för gungigt ändå enligt mig.
18 eller 19 tum finns inte på kartan för min del då kommer det bli ännu mjukare i kurvor och gupp.
Däcken måste klara att man accelerarar så bilen inte börjar gå som en fisk vid kraftigt pådrag.
Det hela beror vilken körstil du har.
Kör du lugnt och sansat kan du ha ballong däck och gunga omkring som i en SUV och kalla det för komfort om du gillar det.
En del vill ha mjuk gungig fjädring men jag gillar inte den känslan.
M3P är inte så stöttig enligt min uppfattning snarare lite mjuk.(amerikanare ?)
Så efter något år när fjädrar och dämpare slitit till sig så kommer det nog bli för gungigt ändå enligt mig.
18 eller 19 tum finns inte på kartan för min del då kommer det bli ännu mjukare i kurvor och gupp.
Däcken måste klara att man accelerarar så bilen inte börjar gå som en fisk vid kraftigt pådrag.
Det hela beror vilken körstil du har.
Kör du lugnt och sansat kan du ha ballong däck och gunga omkring som i en SUV och kalla det för komfort om du gillar det.
En del vill ha mjuk gungig fjädring men jag gillar inte den känslan.
Re: Uberturbine 20
Tack för svar!
Känslan är att det inte är värre än M-sport eller S-Line med någorlunda lågprofil. Snarare att dessa är betydligt styvare.
Känslan är att det inte är värre än M-sport eller S-Line med någorlunda lågprofil. Snarare att dessa är betydligt styvare.
Re: Uberturbine 20
Har M3P 2021 med übers 20" och på vinterdäcken 19" körde jag Thenewaero med Continental Viking Contact (tror jag de heter). Har inte tänkt på någon direkt skillnad mellan hjulen. Däremot skulle jag beskriva bilen som extremt stötig och en bil som kommunicerar ALLT - typ som en gocart. Sportig helt enkelt, om man inte gillar det är den nog inte att rekommendera.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: Uberturbine 20
Precis!Neoz skrev:Tack för svar!
Känslan är att det inte är värre än M-sport eller S-Line med någorlunda lågprofil. Snarare att dessa är betydligt styvare.
Jag har kvar en Audi A5 med S-linechassie och min M3P var betydligt mjukare(behagligare) tills jag sänkte M3P:n. M3P:n är fortfarande faktiskt mjukare(behagligare). Man märker det direkt om man råkar köra fossilarn.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5