Håller medSomTam skrev:Fördelen med att köpa en box är att man får 50% avdrag på både boxen och arbetet av elektrikern. Grönt avdrag.
En tesla wall connector får man upp på väggen för runt 5-6000 med installation.
Känns tungt köpa en sladd för 7-8000 för att jacka in i 3 fast uttaget istället...
Fördelen är väl att man har med sig sladden om man flyttar eller är ute och reser... undra hur fan man ska göra hmm.
3 fas kabel
Moderator: Redaktion
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: 3 fas kabel
Re: 3 fas kabel
Visst. Fast det är ju våra politiker som satt upp subventionerna så.SomTam skrev:Fördelen med att köpa en box är att man får 50% avdrag på både boxen och arbetet av elektrikern. Grönt avdrag.
En tesla wall connector får man upp på väggen för runt 5-6000 med installation.
Känns tungt köpa en sladd för 7-8000 för att jacka in i 3 fast uttaget istället...
Det kan man ju inte anklaga (som vissa gör) tillverkarna för gällande deras priser?
Köpa bägge två, om man har behov för det (är ju inte alla som har det behovet).SomTam skrev:Känns tungt köpa en sladd för 7-8000 för att jacka in i 3 fast uttaget istället...
Fördelen är väl att man har med sig sladden om man flyttar eller är ute och reser... undra hur fan man ska göra hmm.
Det är ju mer en engångsinvestering, och en smidig portabel EVSE kan man ha mellan alla sina elbilar då de följer samma standard (som tur är).
Sedan finns ju som sagt tips om lite billigare varianter; antingen om man chansar på något mer okända Kinaprodukter (något jag personligen undviker gällande starkströmsprylar) eller så kan man leta beg. EVSE. Tex. här på forumet brukar det dyka upp med jämna mellanrum (eller kika på Blocket, FB eller Tradera).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 3 fas kabel
Har köpt Metrons produkter både ifrån svenska ÅF i Stockholm, men även direkt ifrån deras fabriksbutik i Slovenien. https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/Maw skrev:Den du brukar länka till skickas väl från Slovenien men var är den tillverkad?
Alla, oavsett var man köper de, tillverkas i Sloveninen. https://eauto.si/metron-shop/about-us/production/
Svensk butik som säljer deras produkter (men finns fler): https://evconnect.se/Production plant where we make charging cables and portable charging stations is fully sustainable. All energy, needed for the building and for transportation of goods and employees (except deliveries of heavy materials by trucks), is produced by photovoltaic power plant and stored in central storage and one Smart Fortwo EV with V2B (vehicle to battery) capability. The entire project has been financed by Metron and our partner GENi, without any government subsidies/incentives. Most of the raw materials we use (cables, plugs) is made in EU, to shorten supply routes and support local economy. Buying our products helps developing sustainable economy.
TeslaBjörn besökte Metron på deras huvudkontor, och de är riktiga entusiaster gällande alla former av elbilar, elmotorcyklar (dessa portabla EVSE utvecklades först för MC, och det är därför de är så små och kompakta) och grön energi.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 3 fas kabel
Om man nödvändigtvis vill köpa en laddare från en Svensk hemsida med ett Svenskt telefonnummer så finns den som jag köpte även här: https://evmotions.se/ev-laddkabel/ecvt2 ... QsQAvD_BwEmartinot skrev:Har köpt Metrons produkter både ifrån svenska ÅF i Stockholm, men även direkt ifrån deras fabriksbutik i Slovenien. https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/Maw skrev:Den du brukar länka till skickas väl från Slovenien men var är den tillverkad?
Alla, oavsett var man köper de, tillverkas i Sloveninen. https://eauto.si/metron-shop/about-us/production/
...
Svensk butik som säljer deras produkter (men finns fler): https://evconnect.se/
Dock till nästan dubbla priset.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 2 gång.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: 3 fas kabel
Hur fort behöver du ladda hos släkten, en tre-fas adapter kostar 99 spänn på biltema. Du får förvisso bara ut 13 A på 1-fas, men går ju dugligt fort och är nog bättre ur elsäkerhetssypunkt än att panga på direkt ur ett schuko uttag.Martin E-tron skrev:Visst följer inte n 3 fas kabel med en Tesla vid nyköp?
Har laddbox hemma men laddar ofta hos släkten med 3 fas.
Den rackar kostar 5990 kr???? Går inte att köpa en adapter till medföljande kabel ?
Re: 3 fas kabel
FYI: Denna, och de andra mer välkända produkterna som vi diskuterat i tråden innan, är olika EVSE. De kommunicerar med bilen och övervakar elektriciteten som kan slås av/på med en kontaktor, men de innehåller i sig inga laddare. Laddarna sitter inne i själva elbilarna.Maw skrev:Om man nödvändigtvis vill köpa en laddare från en Svensk hemsida
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 3 fas kabel
Ja, självklart.martinot skrev:FYI: Denna, och de andra mer välkända produkterna som vi diskuterat i tråden innan, är olika EVSE. De kommunicerar med bilen och övervakar elektriciteten som kan slås av/på med en kontaktor, men de innehåller i sig inga laddare. Laddarna sitter inne i själva elbilarna.Maw skrev:Om man nödvändigtvis vill köpa en laddare från en Svensk hemsida
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: 3 fas kabel
Smygisen skrev:Hur fort behöver du ladda hos släkten, en tre-fas adapter kostar 99 spänn på biltema. Du får förvisso bara ut 13 A på 1-fas, men går ju dugligt fort och är nog bättre ur elsäkerhetssypunkt än att panga på direkt ur ett schuko uttag.Martin E-tron skrev:Visst följer inte n 3 fas kabel med en Tesla vid nyköp?
Har laddbox hemma men laddar ofta hos släkten med 3 fas.
Den rackar kostar 5990 kr???? Går inte att köpa en adapter till medföljande kabel ?
Vad pratar vi för adapter ? 13 A, va ger det i kw effekt ?
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: 3 fas kabel
Smygisen skrev:Artikelnummer 44-389
13 ampere ger cirka 3kw.
Jag ladda över natten när jag är där så det e egentligen ingen stress
10 timmar ger 1/3 batterladdning så det räcker, har ju aldrig noll procent när jag är där.
Tack för tipset, nu har jag sparat 6800 kr
Re: 3 fas kabel
Vad har du för bil, en med typ 100kw batteri?Martin E-tron skrev:Smygisen skrev:Artikelnummer 44-389
13 ampere ger cirka 3kw.
Jag ladda över natten när jag är där så det e egentligen ingen stress
10 timmar ger 1/3 batterladdning så det räcker, har ju aldrig noll procent när jag är där.
Tack för tipset, nu har jag sparat 6800 kr
Jag får 30% på en arbetsdag, 8-9timmar. Men jag har ju bara 75?kw i min MY.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: 3 fas kabel
Ja killhöfta om du hajar
Kommer ha en M3 LR med 82 kw batteriet, som sagt så räcker det med 3 kw laddning då över natten.
Kommer ha en M3 LR med 82 kw batteriet, som sagt så räcker det med 3 kw laddning då över natten.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 3 fas kabel
Skillnad på kW och kWh.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3 fas kabel
Näe, effekt vs energi.Martin E-tron skrev:Japp, effekt kontra förbrukning
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 3 fas kabel
Värt också att tänka på att är det kallt ute och batteriet är kallt så kommer det gå en hel del energi till uppvärmningen av batteriet innan laddning startar (ibland över 3kw som jag fattar det).
Så ska man ladda 1-fas (som det blir med den där adaptern) när det är kallt ute tänk på att koppla in och ladda direkt när du kommer fram (för då är batteriet fortfarande varmt).
Här finns mer info och detaljer från teslabjörn som testar att ladda sin Model 3 i -12 grader:
Sidonotis: Jag bygger fjällstuga nu och har satt upp röd 3-fas på fasaden som steg 1. Jag tycker att runt 5tkr är helt ok att lägga på ”en sladd” som jag kan använda för att få till vettig 3-fas-laddning på plats. Går ju att som bonus ha den i bilen också på resor till andra platser där det kan finnas röd 3-fas.
Så ska man ladda 1-fas (som det blir med den där adaptern) när det är kallt ute tänk på att koppla in och ladda direkt när du kommer fram (för då är batteriet fortfarande varmt).
Här finns mer info och detaljer från teslabjörn som testar att ladda sin Model 3 i -12 grader:
Sidonotis: Jag bygger fjällstuga nu och har satt upp röd 3-fas på fasaden som steg 1. Jag tycker att runt 5tkr är helt ok att lägga på ”en sladd” som jag kan använda för att få till vettig 3-fas-laddning på plats. Går ju att som bonus ha den i bilen också på resor till andra platser där det kan finnas röd 3-fas.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: 3 fas kabel
H gör ju att man pratar förbrukning på en effektmikebike skrev:Näe, effekt vs energi.Martin E-tron skrev:Japp, effekt kontra förbrukning
8 kw på en timme ger 8 kWh förbrukning
Energiförbrukning
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3 fas kabel
"förbrukning på en effekt" "kw på en timme"Martin E-tron skrev:H gör ju att man pratar förbrukning på en effektmikebike skrev:Näe, effekt vs energi.Martin E-tron skrev:Japp, effekt kontra förbrukning
8 kw på en timme ger 8 kWh förbrukning
Energiförbrukning
-Du jobbar inte med el, va?
Ja, effekt gånger tid = energi.
8 kW under en timmes tid ger 8 kWh. Om det är förbrukning eller laddad energi beror på situationen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: 3 fas kabel
Språkpolisen, äntligen är du här!mikebike skrev:"förbrukning på en effekt" "kw på en timme"Martin E-tron skrev:H gör ju att man pratar förbrukning på en effektmikebike skrev:Näe, effekt vs energi.Martin E-tron skrev:Japp, effekt kontra förbrukning
8 kw på en timme ger 8 kWh förbrukning
Energiförbrukning
-Du jobbar inte med el, va?
Ja, effekt gånger tid = energi.
8 kW under en timmes tid ger 8 kWh. Om det är förbrukning eller laddad energi beror på situationen.
Trött på att sånt här jävla ordpekande spårar ur, ja har svar på min fråga, tack till alla som svara.
Edit: Vem vill jobba med el? Sjukt tråkigt
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3 fas kabel
Det handlar inte om språk, det handlar om teknik, och det är vad vi diskuterar här.Martin E-tron skrev:Språkpolisen, äntligen är du här!mikebike skrev:"förbrukning på en effekt" "kw på en timme"Martin E-tron skrev:H gör ju att man pratar förbrukning på en effektmikebike skrev:Näe, effekt vs energi.Martin E-tron skrev:Japp, effekt kontra förbrukning
8 kw på en timme ger 8 kWh förbrukning
Energiförbrukning
-Du jobbar inte med el, va?
Ja, effekt gånger tid = energi.
8 kW under en timmes tid ger 8 kWh. Om det är förbrukning eller laddad energi beror på situationen.
Trött på att sånt här jävla ordpekande spårar ur, ja har svar på min fråga, tack till alla som svara.
Edit: Vem vill jobba med el? Sjukt tråkigt
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 3 fas kabel
"ja har svar på min fråga, tack till alla som svara"Martin E-tron skrev:Språkpolisen, äntligen är du här!mikebike skrev:"förbrukning på en effekt" "kw på en timme"Martin E-tron skrev:H gör ju att man pratar förbrukning på en effektmikebike skrev:Näe, effekt vs energi.Martin E-tron skrev:Japp, effekt kontra förbrukning
8 kw på en timme ger 8 kWh förbrukning
Energiförbrukning
-Du jobbar inte med el, va?
Ja, effekt gånger tid = energi.
8 kW under en timmes tid ger 8 kWh. Om det är förbrukning eller laddad energi beror på situationen.
Trött på att sånt här jävla ordpekande spårar ur, ja har svar på min fråga, tack till alla som svara.
Edit: Vem vill jobba med el? Sjukt tråkigt
Tror du menade "jag har svar på min fråga, tack till alla som svarade"
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: 3 fas kabel
"Det handlar inte om språk, det handlar om teknik, och det är vad vi diskuterar här"
å fan, trodde vi pratade om energi
å fan, trodde vi pratade om energi
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 12 mar 2022 07:31
Re: 3 fas kabel
På landet har jag ett 3fas-uttag med en 10 meter lång trefaskabel inkopplad (till en vedklyv). Den skulle nå till parkeringsplatsen. Kan jag koppla in en Evse trefasladdkabel (11 kW) med kontrollbox i den kabeln? Evse-laddaren är bara fem meter lång, så den räcker inte till bilen om jag pluggar in den direkt i uttaget.
(Har en MY.)
(Har en MY.)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 3 fas kabel
Ska inte vara några problem alls, om allt ser helt och fräscht utdiddysthlm skrev:På landet har jag ett 3fas-uttag med en 10 meter lång trefaskabel inkopplad (till en vedklyv). Den skulle nå till parkeringsplatsen. Kan jag koppla in en Evse trefasladdkabel (11 kW) med kontrollbox i den kabeln? Evse-laddaren är bara fem meter lång, så den räcker inte till bilen om jag pluggar in den direkt i uttaget.
(Har en MY.)
Jag har kört så i flera år nu (jag har en laddbox kopplad så också, sjukt smidigt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19