Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..
Förstår vad du menar, vete fasiken om de bara gör om det under sommaren tänker jag, innan valet?
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..
Förstår vad du menar, vete fasiken om de bara gör om det under sommaren tänker jag, innan valet?
Jo du har helt klart en poäng med valet, skulle kunna bli en fördröjning av den anledningen.
Tror ni inte att de håller vad de lovar? (Jo jag vet, en politiker som håller vad den lovar...)
Blir ju lite konstigt annars. De vill att man ska skifta till elektriskt pga klimatet, så därför införs stöd i form av bonus. Plötsligt skiftar väldigt många människor (borde alltså vara bra), då tar man hastigt och lustigt bort stödet bara för att det blir för dyrt. Nä, det låter konstigt.
Alltså:
Bonus 70 000 kr under 2022
Bonus 50 000 kr under 2023
Sen är min gissning att stödet antingen halveras eller tas bort, så bonus under 2024 blir 25 000 kr eller 0 kr.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Tror ni inte att de håller vad de lovar? (Jo jag vet, en politiker som håller vad den lovar...)
Blir ju lite konstigt annars. De vill att man ska skifta till elektriskt pga klimatet, så därför införs stöd i form av bonus. Plötsligt skiftar väldigt många människor (borde alltså vara bra), då tar man hastigt och lustigt bort stödet bara för att det blir för dyrt. Nä, det låter konstigt.
Jag fick lite samma tanke för länge sedan med trängselskatten i Stockholm. Ett tag var ju miljöbilar undantagna, så om "alla" skaffade miljöbilar, skulle de ta bort undantaget eller nöja sig med att en av de flera tänkta vinsterna med trängselskatten (att få bättre luft) var fixat?
Antar att man bestämde sig för att "miljöbilarna trängs lika mycket som andra" och tog bort undantaget.
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Jo, det är lite märkligt. Den känns inte upplagd som varken miljöavgift eller trängselavgift. Undrar vad syftet är då, egentligen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Man drar tillexempel slutsatsen att det inte är hållbart att systemet är "ett långsiktigt hållbart styrmedel, som på sikt är offentligfinansiellt neutralt" som var ursprungliga tanken.
Detta för att systemet driver fram en lägre försäljning av malusbilar vilket innebär mindre pengar att fördela.
Det blir ett underskott i systemet och det är ju det vi ser händer nu.
Intressant läsning tycker jag även om dokumentet inte är purfärskt (2019)...
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Jag som varje dag cyklar till jobbet på Östermalm (och ibland tar bilen) kan tvärtom säga att det inte är några köer vare sig in till stan eller ut ur stan via Norrtull och Roslagstull. Däremot är det kö på Essingeleden morgon och kväll, samt på söndageftermiddagar.
Norrut på eftermiddagarna brukar köerna börja strax efter Haga Norra, alltså efter att jag svängt av E4.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Har frågat Finansdepartementet, de vet inte ännu hur det ser ut 2021:
Klimatbonusen för 2021 uppgick till 4 810 miljoner kronor. Motsvarade siffra för malus har vi inte i nuläget. För det behövs statistik över bilförsäljningen för 2021.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Exakt.
Om det hade stämt att avgiften avsåg köer och trängsel på vägarna, så borde ju inte avgiften appliceras "åt fel håll" i den riktningen som inte är någon trängsel eller köer. Men så är det ju inte. Så den köper jag inte alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Exakt.
Om det hade stämt att avgiften avsåg köer och trängsel på vägarna, så borde ju inte avgiften appliceras "åt fel håll" i den riktningen som inte är någon trängsel eller köer. Men så är det ju inte. Så den köper jag inte alls.
Det var och är köer åt båda hållen. Det var alltid problem att både ta sig in och ut ur stan innan trängselskatten, på vissa vägar är det bättre nu men på andra är det fortfarande trångt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Exakt.
Om det hade stämt att avgiften avsåg köer och trängsel på vägarna, så borde ju inte avgiften appliceras "åt fel håll" i den riktningen som inte är någon trängsel eller köer. Men så är det ju inte. Så den köper jag inte alls.
Det var och är köer åt båda hållen. Det var alltid problem att både ta sig in och ut ur stan innan trängselskatten, på vissa vägar är det bättre nu men på andra är det fortfarande trångt.
De införde trängselskatt för att styra över trafik på Essingeleden. Tanken var sedan att införa trängselskatt på Esdingeleden när Förbifart Stockholm är klar, men så länge kunde de inte vänta....
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.
Bonus/malus hade fungerat fint om MP bara kunde gett F*N i förmånsvärdet.
Tycker den här är rätt intressant. Dem börjar redan justera i systemet. Kommer bli svindyrt att ha fossilbil speciellt med priserna på drivmedel just nu. Strandhäll står fast vid att bonus malus behövs för att driva på förändringen till fossilfritt.
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.
Ingen verkar ha förstått/väntat sig att andelen elbilar skulle ta över så snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR