Hej
Håller på att leta begagnad/demobil Tesla och blir lite konfunderad när det gäller förmånsvärdet. Har varit inne på Skatteverkets hemsida och knappat in en P85D (2015) med ca 150.000:- i extrautrustning. Förmånsvärdet blir då ca 9000:- i månaden. Har fått en offert från Sixt på en begagnad P85D (2015) där utrustningen var ca 190.000:- men där var förmånsvärdet specat till 7425:-/mån. Har även läst en äldre annons på en liknande bil kommer dock inte ihåg exakt hur mycket utrustning där var och den låg på ca 7200:- enl ägaren. Nu ligger det en bil på blocket (RM Motor), där de skriver att förmånsvärdet också är ca 7200:-/mån http://www.blocket.se/uppsala/Tesla_Mod ... 5.htm?aw=1
Denna bilen är ju helt fullutrustad.
Är det något jag har missat, kan det vara så att någon utav utrustningen var standard på P85D därav de låga förmånsvärdena.
Med vänlig hälsning, Fredrik
Förmånsvärde P85D
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärde P85D
Det enda du kan utgå från är vad förmånsvärdet blir på Skatteverkets hemsida. Det är det som gäller, förutsatt att du angett rätt modellkod och värde på extrautrustningen.Fredrikb skrev:Hej
Håller på att leta begagnad/demobil Tesla och blir lite konfunderad när det gäller förmånsvärdet. Har varit inne på Skatteverkets hemsida och knappat in en P85D (2015) med ca 150.000:- i extrautrustning. Förmånsvärdet blir då ca 9000:- i månaden. Har fått en offert från Sixt på en begagnad P85D (2015) där utrustningen var ca 190.000:- men där var förmånsvärdet specat till 7425:-/mån. Har även läst en äldre annons på en liknande bil kommer dock inte ihåg exakt hur mycket utrustning där var och den låg på ca 7200:- enl ägaren. Nu ligger det en bil på blocket (RM Motor), där de skriver att förmånsvärdet också är ca 7200:-/mån http://www.blocket.se/uppsala/Tesla_Mod ... 5.htm?aw=1
Denna bilen är ju helt fullutrustad.
Är det något jag har missat, kan det vara så att någon utav utrustningen var standard på P85D därav de låga förmånsvärdena.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
P85D tillverkad 2015 med utr för 190000 (inkl vinterdäck i så fall!) så blir förmånsvärdet 9741kr/mån brutto. OM skatteverket räknar själva och gör kontroll/revision. (Om du kör mindre än 3000kr i tjänsten i år)
Oavsett vad någon skriver i en annons eller vad som skrivs på ett ev kvitto och oavsett vad du betalar för den, oavsett import, skick, mil osv
Så ser skatteverkets regelverk ut.
Oavsett vad någon skriver i en annons eller vad som skrivs på ett ev kvitto och oavsett vad du betalar för den, oavsett import, skick, mil osv
Så ser skatteverkets regelverk ut.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Du kan ju fråga resp. säljare hur dom kommit fram till förmånsvärdet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Min p85d har nästan exakt samma utrustning och jag betalar 9400 i förmånsvärde.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Tycker det verkar rörigt.AnteF skrev:Min p85d har nästan exakt samma utrustning och jag betalar 9400 i förmånsvärde.
Om det är den svarta hos rm motor du menar så är där utrustning för ca 280.000:-. Och då bör förmånsvärdet vara ca 11200:-/mån (enl Skatteverkets hemsida)
Nu var det ju ett tag sedan jag
Annars lär du ju få med första köpekontraktet? Bara att räkna på den... De kan ju eftermonterat en massa prylar (vilket fortfarande iofs skall förmånsbeskattas om man gör det by the book)....
7200 känns lågt....
Nu var det ett tag sedan jag köpte min så priserna på tillbehör har förändrats till det högre. Samt att jag inte hade "Premium interiör & Belysning, Tonde Rutor, Kolfiberspoiler, Kolfiberpaneler, IPhone docka" från leverans faktiskt (slarvigt kollat av mig). Premiuminteriören var rätt saftigt dyr om jag inte minns fel (läder i alacantra och led-ljus i dörrarna osv).Fredrikb skrev:Tycker det verkar rörigt.
Om det är den svarta hos rm motor du menar så är där utrustning för ca 280.000:-. Och då bör förmånsvärdet vara ca 11200:-/mån (enl Skatteverkets hemsida)
Annars lär du ju få med första köpekontraktet? Bara att räkna på den... De kan ju eftermonterat en massa prylar (vilket fortfarande iofs skall förmånsbeskattas om man gör det by the book)....
7200 känns lågt....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Då var bilen beställd. Var på jakt efter en demobil men de var stoppade av tesla. Det var pga av skattereglerna i Danmark då de flesta lager och demobilarna såldes där i december. Så nu fanns det inte fler tillgängliga förrän om någon/ några månader när "lagerna" fyllts på.
Ville ha en 2015 bil då förmånsvärdet var lite lägre. Fick tag i en lagerbil som inte levererats ännu.... Skulle få batterierna monterade den 8:e februari. Bilen är blå 85D med svart inredning, svart tak och kolfiberdekor.
Nu återstår bara den jobbiga väntan.
Ville ha en 2015 bil då förmånsvärdet var lite lägre. Fick tag i en lagerbil som inte levererats ännu.... Skulle få batterierna monterade den 8:e februari. Bilen är blå 85D med svart inredning, svart tak och kolfiberdekor.
Nu återstår bara den jobbiga väntan.