Farligt att köra elbil
Moderator: Redaktion
Farligt att köra elbil
Ser ut som om det är farligt att köra/åka elbil?
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/elcho ... k-i-elbil/
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/elcho ... k-i-elbil/
Re: Farligt att köra elbil
Det är därför Tesla är tidigt ute med instruktioner till brandkåren m.fl. om hur man ska klippa upp en elbil:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
Airbags har också en liknande säkerhetsrisk (finns också med i instruktionerna).
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
Airbags har också en liknande säkerhetsrisk (finns också med i instruktionerna).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Farligt att köra elbil
Kan kanske vara bra att ha med i bilen om något händer så man sitter säker?Svenssons skrev:Det är därför Tesla är tidigt ute med instruktioner till brandkåren m.fl. om hur man ska klippa upp en elbil:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
Re: Farligt att köra elbil
De som har nytta av denna information skall ha fått den och ska ha tillgång till den på plats men det kan ju inte skada. Risk finns dock att du inte har möjlighet att ge informationen när väl bilen måste klippas. Problemet är på inget sätt nytt eller unikt för elbilar. T.ex. så har ju många bilmodeller en airbag som kommer upp vid sidorutan. Där går det inte klippa hur som helst vilket inte har ett dugg med elbil att göra.leiflodde skrev:Kan kanske vara bra att ha med i bilen om något händer så man sitter säker?Svenssons skrev:Det är därför Tesla är tidigt ute med instruktioner till brandkåren m.fl. om hur man ska klippa upp en elbil:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Farligt att köra elbil
Har aldrig tänkt så mycket på denna del som man hoppas man slipper uppleva men reagerade på att räddningstjänsten inte har tillgång till utländska registreringsnummer och tänkte då främst om man själva kör utomlands, men de kanske har "allmän" information om bilmodellerna.Svenssons skrev:De som har nytta av denna information skall ha fått den och ska ha tillgång till den på plats men det kan ju inte skada. Risk finns dock att du inte har möjlighet att ge informationen när väl bilen måste klippas. Problemet är på inget sätt nytt eller unikt för elbilar. T.ex. så har ju många bilmodeller en airbag som kommer upp vid sidorutan. Där går det inte klippa hur som helst vilket inte har ett dugg med elbil att göra.leiflodde skrev:Kan kanske vara bra att ha med i bilen om något händer så man sitter säker?Svenssons skrev:Det är därför Tesla är tidigt ute med instruktioner till brandkåren m.fl. om hur man ska klippa upp en elbil:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _Guide.pdf
Farligt att köra elbil
Fånig artikel..
Han kunde ha svarat: "Vi inom räddningstjänsten utbildar oss och tränar hela tiden på olika scenarion, och jag utgår ifrån att man gör likadant i andra länder för att medborgarna ska känna sig trygga."
Bara för att personen som de intervjuade inte vet hur välutbildade exempelvis polska räddningsarbetare är, så betyder väl inte det att det råder någon sorts generell osäkerhet kring farorna med att köra elbil i andra länder? Finns det någon anledning att tro att franska, tyska eller tjeckiska räddningsarbetare inte använder den tid de inte är på utryckning, till fortbildning?Sydsvenskan skrev:"Det råder osäkerhet kring hur räddningsaktionen ser ut för svenska elbilsresenärer som råkar ut för olyckor utomlands. – Jag kan inte svara på hur det går till då."
Han kunde ha svarat: "Vi inom räddningstjänsten utbildar oss och tränar hela tiden på olika scenarion, och jag utgår ifrån att man gör likadant i andra länder för att medborgarna ska känna sig trygga."
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Farligt att köra elbil
Räddningstjänsten har koll.
Synd att Mtisubishi inte har det.
"– När krockkudden utlöser finns det sensorer som gör bilen helt strömlös, då går det att klippa i den, förklarar han."
Visst serru, då är det fritt fram att sätta sågklingan i batteripacket.
Synd att Mtisubishi inte har det.
"– När krockkudden utlöser finns det sensorer som gör bilen helt strömlös, då går det att klippa i den, förklarar han."
Visst serru, då är det fritt fram att sätta sågklingan i batteripacket.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Farligt att köra elbil
Mitsubishisnubben har ju noll koll. Eller så är han gravt felciterad.dstr skrev:Räddningstjänsten har koll.
Synd att Mtisubishi inte har det.
"– När krockkudden utlöser finns det sensorer som gör bilen helt strömlös, då går det att klippa i den, förklarar han."
Visst serru, då är det fritt fram att sätta sågklingan i batteripacket.
Precis som du säger, hur kan batteriet plötsligt bli strömlöst? Var tog all energi vägen?
Och vad är det för konstiga sensorer som kan göra en bil strömlös. Han vet uppenbarligen inte vad en sensor är för något.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Farligt att köra elbil
De menar att batteriet är "bortkopplat" från resten av bilens högspänningsdelar/kablage. Finns på alla moderna elbilar, styrs/övervakas av 12V batteriet.
Men energin är kvar i själva batteriet. Där finns dock olika funktioner (säkringar/uppbyggnad mm) som gör att även om man mekaniskt skadar batteriet så kan man endast frigöra energin i en/några cell/sektion beroende på hur det är uppbyggt på hos olika tillverkare.
Men energin är kvar i själva batteriet. Där finns dock olika funktioner (säkringar/uppbyggnad mm) som gör att även om man mekaniskt skadar batteriet så kan man endast frigöra energin i en/några cell/sektion beroende på hur det är uppbyggt på hos olika tillverkare.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Farligt att köra elbil
Många nya bilar har en liten sprängladdning som kopplar bort batteriet och för bilen strömlös
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Farligt att köra elbil
Och för Mitsubishi är en sprängladdning samma sak som en sensore5m1r skrev:Många nya bilar har en liten sprängladdning som kopplar bort batteriet och för bilen strömlös

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Farligt att köra elbil
"Pyroteknisk laddning" heter det
Har själv aldrig hört talas om det på högspänningsdelen på elbilar. På tex min e-Golf styrs "säkerhetsrelät" av 12V batteriet och det är också därför det är så viktigt att 12V batteriet är fräscht/laddat. Annars kopplas inte högspänningsbatteriet in oavsett hur fulladdat det är.
Finns massor av säkerhersfunktioner kopplade till det i högspänningsdelarns och själva relät jobbar "omvänt" dvs det kopplar bort mekaniskt/automatiskt (fjäderbelastad brytare skulle jag tro) så fort det blir strömlöst på 12V. Skulle gissa att de flesta andra elbilar är uppbyggda med liknande "aktiva" 12V system som kan koppla i/ur stora batteriet. (Pyrotekniska laddningar är ju liksom bara "engångs" så därför skulle man ändå behöva 12V styrning parallellt i så fall skulle jag tro)
Bytte mitt 12V batteri i Teslan förra veckan (fick varning om det vid stark kyla) och diskuterade just sånt här med mekanikern på SC och hur man ev skulle kunna hjälpstarta igång Teslans 12V batteri med startkablar från en annan bil/12V-batteri (Kundmottagarna var inte riktigt lika pratsugna/kunniga om hur det funkade.
Däremot kanske en pyroteknisk laddning används för att koppla bort 12V batteriet på "vanliga" ICE-bilar då känns det mer bekant. Samma sak med traditionella bältessträckare som också har pyrotekniska laddningar.

Finns massor av säkerhersfunktioner kopplade till det i högspänningsdelarns och själva relät jobbar "omvänt" dvs det kopplar bort mekaniskt/automatiskt (fjäderbelastad brytare skulle jag tro) så fort det blir strömlöst på 12V. Skulle gissa att de flesta andra elbilar är uppbyggda med liknande "aktiva" 12V system som kan koppla i/ur stora batteriet. (Pyrotekniska laddningar är ju liksom bara "engångs" så därför skulle man ändå behöva 12V styrning parallellt i så fall skulle jag tro)
Bytte mitt 12V batteri i Teslan förra veckan (fick varning om det vid stark kyla) och diskuterade just sånt här med mekanikern på SC och hur man ev skulle kunna hjälpstarta igång Teslans 12V batteri med startkablar från en annan bil/12V-batteri (Kundmottagarna var inte riktigt lika pratsugna/kunniga om hur det funkade.
Däremot kanske en pyroteknisk laddning används för att koppla bort 12V batteriet på "vanliga" ICE-bilar då känns det mer bekant. Samma sak med traditionella bältessträckare som också har pyrotekniska laddningar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Farligt att köra elbil
Det finns dels ett relä (som man kan höra hur det klickar när man öppnar dörren), dels en pyrosäkring som ska gå när krockkuddarna går.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Farligt att köra elbil
Jag såg att det finns markeringar på min Tesla för var räddningspersonal skall klippa. Har inget minne av att jag har sett det på tidigare Teslor men jag kan ha fel.
Dock måste man öppna dörrarna för att kunna se dem och det kanske man inte alltid kan.
Dock måste man öppna dörrarna för att kunna se dem och det kanske man inte alltid kan.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Re: Farligt att köra elbil
Finns en etikket i frunken på motsatt sida av spolarvätskan där ska man tydligen klippa för att stänga av dtröm till bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Farligt att köra elbil
Smart att skjuta av kontakterna. Kanske kan man även skjuta av kontakter inne i batteriet så att energimängden minskar och sänker spänningen. Om något sådant skulle funka, vad vet jag, så skulle en batteribil kunna bli säkrare än en bensin bil, det går ju inte ändra bensinens eldfängdhet så där bara.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Farligt att köra elbil
Menar du att en batteribil är farligare än en bensinbil?LarsL skrev:Smart att skjuta av kontakterna. Kanske kan man även skjuta av kontakter inne i batteriet så att energimängden minskar och sänker spänningen. Om något sådant skulle funka, vad vet jag, så skulle en batteribil kunna bli säkrare än en bensin bil, det går ju inte ändra bensinens eldfängdhet så där bara.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Farligt att köra elbil
Nä, jag menar att en elbil går att sätta i ett ofarligt tillstånd genom att skjuta isär energin. Det går inte att göra i en bensinbil, där kommer tanken alltid vara lika farlig.