Ljudnivå i kupén på plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Ljudnivå i kupén på plaid

Inlägg av [JM] »

Har en MX 100 från 2019. Pre Raven.
Har jämfört bullernivån i vår X mot en annan forummedlem som bor några kvarter bort och som har en MX Raven.
Skillnaden är märkbar mellan våra bilar men jag undrar om någon sett nåt test eller info om det är ännu bättre på nya plaid. (Jämfört mot en raven bil)

Söker man på Plaid och noise så kommer det bara upp en massa snack om Active Noise Cancellation.

Vi båda beställde ny Plaid X i oktober.
Hertsh

Re: Ljudnivå i kupén på plaid

Inlägg av Hertsh »

[JM] skrev:
Har en MX 100 från 2019. Pre Raven.
Har jämfört bullernivån i vår X mot en annan forummedlem som bor några kvarter bort och som har en MX Raven.
Skillnaden är märkbar mellan våra bilar men jag undrar om någon sett nåt test eller info om det är ännu bättre på nya plaid. (Jämfört mot en raven bil)

Söker man på Plaid och noise så kommer det bara upp en massa snack om Active Noise Cancellation.

Vi båda beställde ny Plaid X i oktober.
Jag har inte sett något objektivt test, men hört flera som sagt att nya Palladium är tystare än Raven.

Jag vet dock inte varför, så lite skeptisk.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det som talar för är väl ANC, och det som talar emot är att ljudisolering inte kanske är Teslas prio 1...
Jag tycker min Raven X är rätt bullrig (rattles) och "susig" vid fönstren framförallt. Det är nog min största issue med MX dagligdags med en annars riktig trevlig bil för mina behov.
Matte

Inlägg av Matte »

Jag kan sätta cash på att Tesla INTE kommer att få någon tydlig minskning i road noise genom anc. 8-) Det är väldigt svårt, speciellt med tanke på att det inte finns någon mikrofon precis framför ansiktet. Tänk på att dom hörlurar man använder har mikrofonerna precis bredvid öronen. En annan sak jag kan sätta cash på är att Tesla kommer hävda att det krävs träningsdata och att det kommer att komma en deep-noise eller något liknande (eftersom problemet går att lösa med reinforcement learning).

Får dom till det tror jag att det inte kommer att fungera när man pratar i telefonen, många kommer att må dåligt då det är på, det fungerar inte om det är andra bilar runt om etc etc.

Bara ännu grej som säljs som revolutionerade fast det inte kommer att vara det.

Men dom kan ju fortfarande ha uppdaterat ljudisoleringen, det har jag inte hunnit kolla
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Matte skrev:
Jag kan sätta cash på att Tesla INTE kommer att få någon tydlig minskning i road noise genom anc. 8-) Det är väldigt svårt, speciellt med tanke på att det inte finns någon mikrofon precis framför ansiktet. Tänk på att dom hörlurar man använder har mikrofonerna precis bredvid öronen. En annan sak jag kan sätta cash på är att Tesla kommer hävda att det krävs träningsdata och att det kommer att komma en deep-noise eller något liknande (eftersom problemet går att lösa med reinforcement learning).

Får dom till det tror jag att det inte kommer att fungera när man pratar i telefonen, många kommer att må dåligt då det är på, det fungerar inte om det är andra bilar runt om etc etc.

Men dom kan ju fortfarande ha uppdaterat ljudisoleringen, det har jag inte hunnit kolla
Jag hyser väl ingen större tilltro till ANC heller.
Därför jag undrar om det blivit bättre på passiva sidan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Matte skrev:

Flera som har bilen har rapporterat att det fungerar men att systemet såklart endast verkar ta bort en del ljud inom vissa frekvenser. Märkbar skillnad men ingenting som kan göra en högljudd bil tyst. Det finns såklart begränsningar för vad man kan göra när man har högtalarna en bit från öronen men lite kan man ju göra, systemet stänger t.ex. av sig ifall man har passagerar i baksätet. Mikrofoner finns vid framstolarnas huvudstöd så relativt nära öronen ändå.
[JM] skrev:
Jag hyser väl ingen större tilltro till ANC heller.
Därför jag undrar om det blivit bättre på passiva sidan.
Typ alla jag sett som kommenterar det säger att det har blivit bättre på den passiva sidan så det ska vi nog räkna med.
Skriv svar