Funderar på en ny Model 3 long range
Moderator: Redaktion
-
Funderar på en ny Model 3 long range
Hej, jag sitter och funderar på att införskaffa mig en model 3 long range och funderar vad igår det egentligen med bilen? Tesla är inte dem bästa på att ge information själva och därav finns det tonvis med saker jag gärna skulle vilja veta.
Mvh
Stefan.
Mvh
Stefan.
- Martin E-tron
- Teslaägare
Re: Funderar på en ny Model 3 long range
Kan bara instämma i att det är extremt otydligt på Teslas hemsida, bästa sättet att få info är att läsa på detta forum.sstteeffaannss skrev:Hej, jag sitter och funderar på att införskaffa mig en model 3 long range och funderar vad igår det egentligen med bilen? Tesla är inte dem bästa på att ge information själva och därav finns det tonvis med saker jag gärna skulle vilja veta.
Mvh
Stefan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- easyliving
- Teslaägare
-
Som jag tolkar inlägget efterfrågas en komplett lista över vilken utrustning som finns i bilen.easyliving skrev:Vad vill du veta?
Som jag minns det så var det någon som postade den infon i en annan (liknande?) tråd för typ en eller några veckor sedan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Typ det här?
Premiuminteriör
Elektroniskt justerbara framsäten
Uppvärmda fram- och baksäten
Uppvärmd ratt
Premium-ljudsystem – 13 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
Premium Connectivity (30 dagar ingår)
LED-dimljus
Tonat glastak med skydd mot ultraviolett och infrarött ljus
Kupémattor
Elektroniskt vikbara, uppvärmda sidospeglar
Musik och media via Bluetooth®
Anpassningsbara förarprofiler
Mittkonsol med förvaring, 4 USB-uttag och trådlös laddning för två telefoner
Källa:
https://www.tesla.com/sv_se/model3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Batteri
Long Range
Acceleration
0-100 km/h på 4,4 sekunder
Räckvidd (WLTP)
602 km
Drivning
Dual Motor fyrhjulsdrift
Säten
5 vuxna
Hjul
18" eller 19"
Vikt
1844 kg
Lastutrymme
649 liter
Skärmar
15-tums pekskärm
Supercharging
Betalning per användning
Garanti
Grundläggande fordonsgaranti - 4 år eller 80 000 km, vilket som än kommer först
Batteri och drivenhet - 8 år eller 192 000 km, vilket som än kommer först
Källa:
https://www.tesla.com/sv_se/model3
Det som är otydligt är vad som ingår med grundläggande autopilot, även om det blivit lite mindre otydligt nu än innan ”uppgraderad autopilot” infördes.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
-
Tror det var den här tråden:SwedishAdvocate skrev:Som jag tolkar inlägget efterfrågas en komplett lista över vilken utrustning som finns i bilen.easyliving skrev:Vad vill du veta?
Som jag minns det så var det någon som postade den infon i en annan (liknande?) tråd för typ en eller några veckor sedan...
Det ändras ju också löpande hela tiden. När jag köpte min Model 3 SR+ var maxladdningen 100 kW, jag hade inte livekartor och inte Spotify eller värme i baksätet. Allt detta kom senare med OTA uppdateringar. Detta skiljer Tesla från alla andra märken.
Om du vill ha en bil som utvecklas och förändras efter att du köpt den så väljer du en Tesla. Vill du ha en bil som är som din nuvarande bil fast ny så väljer du något annat märke.
Om du vill ha en bil som utvecklas och förändras efter att du köpt den så väljer du en Tesla. Vill du ha en bil som är som din nuvarande bil fast ny så väljer du något annat märke.
-
Tack för alla svar!
Det jag specifikt funderade över i just detta inlägg var vad som ingick i en model 3 long range som t.ex sladdar och annat om bilen. Vilket jag fick hyfsade svar på så tack för det.
Men självklart finns det fler saker som jag funderar på och en sak till som jag kommer på just nu vid detta tillfälle som jag funderar på är det man beställer via Tesla shop alltså tillbehör till bilen får man det i sammanband med bil leveransen eller får man det i bredlådan alternativt hos postnord eller dhl? Tänkte beställa lite saker ifrån hemsidan förutom en Tesla som bildäck och lite annat roligt.
Mvh
Det jag specifikt funderade över i just detta inlägg var vad som ingick i en model 3 long range som t.ex sladdar och annat om bilen. Vilket jag fick hyfsade svar på så tack för det.
Men självklart finns det fler saker som jag funderar på och en sak till som jag kommer på just nu vid detta tillfälle som jag funderar på är det man beställer via Tesla shop alltså tillbehör till bilen får man det i sammanband med bil leveransen eller får man det i bredlådan alternativt hos postnord eller dhl? Tänkte beställa lite saker ifrån hemsidan förutom en Tesla som bildäck och lite annat roligt.
Mvh
När jag köpte gummimattor i teslashoppen kom de med dhl till dörren, tog bara några dagar har jag för mig.sstteeffaannss skrev:Tack för alla svar!
Mvh
Kommer hem till dig via DHL. Brukar fungera smidigt.sstteeffaannss skrev:Men självklart finns det fler saker som jag funderar på och en sak till som jag kommer på just nu vid detta tillfälle som jag funderar på är det man beställer via Tesla shop alltså tillbehör till bilen får man det i sammanband med bil leveransen eller får man det i bredlådan alternativt hos postnord eller dhl? Tänkte beställa lite saker ifrån hemsidan förutom en Tesla som bildäck och lite annat roligt.
Mvh

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Är inget att tveka på! Underbar bil!sstteeffaannss skrev:Tack för alla svar!
Mvh
Det kan vara lite klurigt att hitta all information då den är lite utspridd på Teslas sida. Gå in under support också - där finns en massa bra information att läsa.
T ex information om vilka laddkablar som ingår:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Du frågar om däck, extra däck som du beställer med bilen levereras i bakluckan tillsammans med bilen. Det du köper i shopen kommer hem med DHL.
Men det är inte självklart vad som är med, precis som du skriver.
”Trafiksäkerhetspaketet” i shopen är med i bilen så det behöver du inte köpa. Även USB-drive är med.
Men Däckreparationskit och till exempel en Fjärrnyckel behöver du beställa i shopen om du vill ha det.
Men det är inte självklart vad som är med, precis som du skriver.
”Trafiksäkerhetspaketet” i shopen är med i bilen så det behöver du inte köpa. Även USB-drive är med.
Men Däckreparationskit och till exempel en Fjärrnyckel behöver du beställa i shopen om du vill ha det.
Farthållare och fil-hållning.holden skrev:Det som är otydligt är vad som ingår med grundläggande autopilot, även om det blivit lite mindre otydligt nu än innan ”uppgraderad autopilot” infördes.
Inget automatiskt filbyte, ingen självparkering och ingen summon i vanliga AP.
Det är väl det i stora drag.
Tesla M3 LR..
-
Är inte särskilt bra på den här biten, men som jag förstår det så stämmer det här inlägget fortfarande. Fast – om jag vore dig så skulle jag dubbelkolla detta. Förslagsvis med Tesla direkt.sstteeffaannss skrev:.../ vad som ingick i en model 3 long range som t.ex sladdar och annat om bilen. /...
Tråden med det här inlägget heter vidare "Laddutrustning som medföljer M3"...
Länk till detta inlägg: viewtopic.php?f=51&t=15143#p311342Monark1954 skrev:Det följer med två laddkablar.
1. Tesla mobil conector för 230 V enfas luttag. (Förr levererades en trefas sådan för upp till 11 kW laddning). En adapter för två hål i väggen och en rund blå adapter för vissa campingplatser, båthamnar mm.
2. En typ två kabel för EU standard ladduttag, viktig att låta ligga i bilen som reservlösning. Den Tesla levererar klarar alla effekter som finns i Teslas bilar, för model 3 och många S och X är det 11 kW, det har för S och X gått utöka till 16 kW samt äldre S kan ha 22 kW ombordladdare.
Typ 2 kabeln var restad stod det i en annan tråd så de fick inte med sig den. Bevaka att det blir noterat.
https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
Länk till tråden där inlägget finns: viewtopic.php?f=51&t=15143
Ja, det vet jag ju som ägare och det kan man räkna ut genom att läsa vad som ingår i den utökade APn (som inte fanns när jag köpte första M3an) - vad som faktiskt ingår som standard går fortfarande inte att lista ut från sajten, bara vad som inte ingår. Det vore ju inte så svårt att lista jämförande funktioner i standard-, utökad och full AP i en tabell.IcePic skrev:Farthållare och fil-hållning.holden skrev:Det som är otydligt är vad som ingår med grundläggande autopilot, även om det blivit lite mindre otydligt nu än innan ”uppgraderad autopilot” infördes.
Inget automatiskt filbyte, ingen självparkering och ingen summon i vanliga AP.
Det är väl det i stora drag.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- OfarligTesla
- Teslaägare
Va? Det står ju exakt vad som ingår i AP, vill man sen köpa till EAP eller FSD så står det exakt vad man får där med. Se nedan vad de skriver om vanliga AP i konfiguratorn.holden skrev:
Ja, det vet jag ju som ägare och det kan man räkna ut genom att läsa vad som ingår i den utökade APn (som inte fanns när jag köpte första M3an) - vad som faktiskt ingår som standard går fortfarande inte att lista ut från sajten, bara vad som inte ingår. Det vore ju inte så svårt att lista jämförande funktioner i standard-, utökad och full AP i en tabell.
Autopilot är inkluderat i varje Tesla och gör att bilen kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält. Avancerade säkerhets- och komfortfunktioner är utformade för att hjälpa dig med de mer ansträngande delarna av körningen, tillsammans med förarassistansfunktioner som automatisk nödbroms, kollisionsvarnare och döda vinkeln-varnare.