Model Y har imponerande vägegenskaper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av tesla newbie »

Det pratas ju mycket om hur hård fjädring Model Y har, men det verkar också bidra till riktigt bra vägegenskaper. I alla fall i de fall när man har mätt det.
För det första så är Model Y en av de bilar som klarat bäst tid i km77:s undanmanöverprov:



Amerikanska motortidningen Motor Trend har också kört Model Y LR i sin figure eight bana: https://www.motortrend.com/news/best-ha ... mers-3095/

Model Y LR med 19 tums hjul och all-season däck klarar 25.2 s runt banan. Det är en riktigt bra tid! För referens så kommer här tider för några andra bilar man testat:

Audi SQ5: 25.3 s
Mercedes-AMG GLC43: 25.2 s
BMW X3 M40i: 25.5 s
Mercedes E43 AMG: 25.1 s
BMW M340i: 25.0 s

Alla bilarna ovan har dessutom sommardäck att jämföra med Model Y:s allvädersdäck (MYLR har det i USA). Så troligen skulle en europa-specad bil med Hankook sommardäcken klarar sig ännu lite bättre i banan.

Intressant är också att Model Y Performance inte går så mycket bättre, trots att den har sänkt chassi och betydligt klistrigare däck. Den gör banan på 24.8 s. Verkar framförallt brista när det gäller bromsprestandan då MYP bara har 1.5 m kortare bromssträcka än MYLR med allseason däck. Tittar man på dessa siffror så undrar man ju om det ens är värt att köpa en Model Y performance.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av mikebike »

Ja, om man främst ägnar sig åt att köra runt på en racerbana med en "SUV" så är Model Y säkert bästa valet.
Jag skulle dock tro att de flesta som köper en Model Y har andra prioriteringar, särskilt passagerarna.
Jag har en eftermonterad akustisk krängningsvarnare i passagerarsätet som ger en hög ljudsignal så fort det börjar bli roligt.
Samma system reagerar på dålig komfort och hög ljudnivå.


:lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av thnis »

mikebike skrev:
Ja, om man främst ägnar sig åt att köra runt på en racerbana med en "SUV" så är Model Y säkert bästa valet.
Jag skulle dock tro att de flesta som köper en Model Y har andra prioriteringar, särskilt passagerarna.
Jag har en eftermonterad akustisk krängningsvarnare i passagerarsätet som ger en hög ljudsignal så fort det börjar bli roligt.
Samma system reagerar på dålig komfort och hög ljudnivå.


:lol:
Jag har också en sådan sedan 12 år. Vet precis hur det är :lol:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av RagWal »

Jag har något liknande. Extremt känslig för avstånd till framförvarande fordon och om man skulle missa att använda blinkers. Jag tänker att det är en förövning inför att kvala in till FSD Beta.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av hanseman »

tesla newbie skrev:
Det pratas ju mycket om hur hård fjädring Model Y har, men det verkar också bidra till riktigt bra vägegenskaper. I alla fall i de fall när man har mätt det.
För det första så är Model Y en av de bilar som klarat bäst tid i km77:s undanmanöverprov:



Amerikanska motortidningen Motor Trend har också kört Model Y LR i sin figure eight bana: https://www.motortrend.com/news/best-ha ... mers-3095/

Model Y LR med 19 tums hjul och all-season däck klarar 25.2 s runt banan. Det är en riktigt bra tid! För referens så kommer här tider för några andra bilar man testat:

Audi SQ5: 25.3 s
Mercedes-AMG GLC43: 25.2 s
BMW X3 M40i: 25.5 s
Mercedes E43 AMG: 25.1 s
BMW M340i: 25.0 s

Alla bilarna ovan har dessutom sommardäck att jämföra med Model Y:s allvädersdäck (MYLR har det i USA). Så troligen skulle en europa-specad bil med Hankook sommardäcken klarar sig ännu lite bättre i banan.

Intressant är också att Model Y Performance inte går så mycket bättre, trots att den har sänkt chassi och betydligt klistrigare däck. Den gör banan på 24.8 s. Verkar framförallt brista när det gäller bromsprestandan då MYP bara har 1.5 m kortare bromssträcka än MYLR med allseason däck. Tittar man på dessa siffror så undrar man ju om det ens är värt att köpa en Model Y performance.
Finns flera anledningar till val av Performance! Snygga röda bromsoak, snabbare acceleration , mycket snyggare fälgar och den mysiga vetskapen om att man kan dra 98% av bilarna vid rödljus inkl samtliga YLR. Allt detta för en relativt obetydlig extrasumma och räckviddsförlust. Lovar dig att i 97% av fallen med en LR och P på långfärd, kommer inte de extra 2-3milen LR har göra någon märkbar skillnad då SC-stationerna fortfarande ligger med ganska långa mellanrum i landet ;)
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
Ja, om man främst ägnar sig åt att köra runt på en racerbana med en "SUV" så är Model Y säkert bästa valet.
Jag skulle dock tro att de flesta som köper en Model Y har andra prioriteringar, särskilt passagerarna.
Jag har en eftermonterad akustisk krängningsvarnare i passagerarsätet som ger en hög ljudsignal så fort det börjar bli roligt.
Samma system reagerar på dålig komfort och hög ljudnivå.
:lol:
Fast då är det ju bra att vara medveten om vad det är för typ av bil. Tror t.ex. att de flesta som köper en Audi SQ5 inte har komfort som prio nummer ett. Så vill man ha en SUV som är komfortabel framför allt annat så är nog inte Model Y det bästa valet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
mikebike skrev:
Ja, om man främst ägnar sig åt att köra runt på en racerbana med en "SUV" så är Model Y säkert bästa valet.
Jag skulle dock tro att de flesta som köper en Model Y har andra prioriteringar, särskilt passagerarna.
Jag har en eftermonterad akustisk krängningsvarnare i passagerarsätet som ger en hög ljudsignal så fort det börjar bli roligt.
Samma system reagerar på dålig komfort och hög ljudnivå.
:lol:
Fast då är det ju bra att vara medveten om vad det är för typ av bil. Tror t.ex. att de flesta som köper en Audi SQ5 inte har komfort som prio nummer ett. Så vill man ha en SUV som är komfortabel framför allt annat så är nog inte Model Y det bästa valet.
Skillnaden är att om man inte vill ha eller behöver en SQ5 så kan man köpa en nästan identisk bil med samma innerutrymmen, fast betydligt bekvämare (och billigare).
Audi har standardchassi och sportchassi, förutom diverse modeller med S eller RS som suffix
Det valet kan man inte göra om man är intresserad av en Tesla Model Y eftersom redan "den bekvämaste" varianten är väldigt stötig.
Tesla borde ha gjort Model YLR betydligt bekvämare och sparat "sportigheten" till Model YP.

PS. Jag beställde min Model YLR innan den fanns för provkörning och det var min förhoppning att den skulle bli mycket bekvämare än den Model 3LR jag provkörde.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model Y har imponerande vägegenskaper

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
Skillnaden är att om man inte vill ha eller behöver en SQ5 så kan man köpa en nästan identisk bil med samma innerutrymmen, fast betydligt bekvämare (och billigare).
Audi har standardchassi och sportchassi, förutom diverse modeller med S eller RS som suffix
Det valet kan man inte göra om man är intresserad av en Tesla Model Y eftersom redan "den bekvämaste" varianten är väldigt stötig.
Tesla borde ha gjort Model YLR betydligt bekvämare och sparat "sportigheten" till Model YP.

PS. Jag beställde min Model YLR innan den fanns för provkörning och det var min förhoppning att den skulle bli mycket bekvämare än den Model 3LR jag provkörde.
Det har du rätt i. När det gäller Model Y har man i stort sett att välja på SQ5 eller RSQ5 (om den nu finns) om vi ska snacka Audi. Ganska lustigt att Tesla inte alls har slagit på stora trumman att de är ett sportmärke, men ändå är har bilarna oerhört bra väghållning. Det är därför jag ändå tycker det är lite märkligt att bilarna säljer så bra som de gör. Känns om att VW ID 4 och Skoda Enyaq är de givna familjebilarna om man vill köra på el. Den nuvarande situationen i Sverige är lite som att alla helt plötsligt slutade att köpa Passat och Tiguan och istället gick över till Alfa Romeo Giulia och Stelvio. Man undrar ju om Tesla kommer forsätta att sälja som de gör om VAG och Hyundai kommer ikapp när det gäller OTA och laddinfrastruktur. Eftersom jag funderade både på Stelvio och Macan innan jag köpte Model Y så kändes den som ett mer naturligt val för mig.
Skriv svar