På vintern när parkeringsrutorna inte syns så är det inte så jättesjälvklart hur man ska ställa sig för någon som precis har köpt sin Tesla.Maw skrev:På Björn Nylands film var det väl en eller två Teslor sm stod i fel ruta och därmed tog upp två platset? Eller gock alla platser att komma åt trots felparkeringen?
Norge SuC
Moderator: Redaktion
Re: Norge SuC
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Mm, lurigt. Bra upplägg med straffavgift bara om det behövs, Tesla kan det här med snabbladdning. Avgiften börjar väl vid halv beläggning och kan stiga till max 10 kr/min vid helt fullbelagd SuC, vad jag förstår. Är det lugnt kan man ladda hur länge som helst och det är inget problem för någon.chaffis75 skrev:Inget, de har ingen kamera övervakning som börjar debitera dig varken föe tesla bilar, andra BEV eller fossil bilar.expat skrev:En sak jag inte blev klar över är med straffavgiften på 10 kr/min, Får man det bara när stationen är fullbelagd? Vad händer då om en icke Tesla står och blockerar två platser.
De som kostar är ju om du inte kopplar ur kabeln efter du har laddat klart, vill man vara en skigstövel kan man ju stå kvar utan kostnad efter kabeln dragits ur.
Man kunde också tänka sig att det blir ökande minutavgift när laddnivån överstiger 80% och laddhastigheten sjunker och när det börjar bli kö till SuC.
Hört nåt från Norge om parkeringskaos runt SuC? E tron, ID4 etc som blockerar två platser, står i fel riktning, snett/diagonalt etc etc? Sänker laddhastigheten med samma laddare som Tesla fast det finns lediga platser etc?

Angående laddkaoset. Kempower i Finland har tydligen en lösning som passar alla elbilar oavsett var laddporten sitter. Snygg lösning med lång kabel som inte är i vägen om man inte behöver hela längden. Tesla Björn har lagt ut på Youtube när han besökte dem nyligen. Verkligen ett imponerade "litet" familjeföretag
.
Snygg lösning tycker jag. Här är en av deras produkter.
https://www.youtube.com/watch?v=xe20Xz570Xw
Nåt för Tesla att ta efter kanske

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Ja Kempower verkar riktigt grymma. Kul att de inlett samarbete med Vattenfall så vi får se lite såna laddstationer i Sverige också.matsm skrev:Angående laddkaoset. Kempower i Finland har tydligen en lösning som passar alla elbilar oavsett var laddporten sitter. Snygg lösning med lång kabel som inte är i vägen om man inte behöver hela längden. Tesla Björn har lagt ut på Youtube när han besökte dem nyligen. Verkligen ett imponerade "litet" familjeföretag.
Ioniq 5 FE AWD
Straffavgiften gäller även Teslor.expat skrev:En sak jag inte blev klar över är med straffavgiften på 10 kr/min, Får man det bara när stationen är fullbelagd? Vad händer då om en icke Tesla står och blockerar två platser.