CCS uppgradering fungerar fint på SuC MEN…
Moderator: Redaktion
- Snowdiver87
- Teslaägare
CCS uppgradering fungerar fint på SuC MEN…
Har en Model S 90D 2016 facelift och just nu är jag i Åre.
Jag har gjort en CCS uppgradering på bilen och adaptern fungerar prima på Teslas SuC. Använde på två SuC på väg upp från Stockholm och inga konstigheter.
Jag har hyrt ett boende utan möjlighet till laddning. Bilen står och allt blir kallt ca -12 ute. Har runt 40% batteri kvar och bestämmer mig för att använda den lokala DC laddaren ( upp till 50kw/h 2,9kr per kw ) vid Coop. Väl där står en polestar och laddar. Parkerar således vid en typ 2 kabel och tänker att batteriet är ändå väldigt kallt osv så detta kommer nog ta ett tag. Vid kyla vet ni säkert att ett kallt batteri behöver värmas upp en del innan bilen kan tillgodogöra sig laddningen. Polestaren flyttar på sig efter ca 5 minuter. Flyttar mig då till DC laddaren och drar fram min CCS adapter. Får ett felmeddelande att kabeln inte är ansluten korrekt. Adaptern känns lite ”lös/slapp” i Incharges CCS munstycke. I teslas CCS munstycke sitter den ordentligt! Man får lägga lite kraft för att få den att släppa.
Nåväl tänker jag och flyttar tillbaka till type 2 laddaren ( AC upp till 22kw har dock bara ombord 11kw ).
Bestämmer mig att dra med familjen för att äta pizza på ett närliggande bageri/resturang. Efter ca 30 minuter ser jag att bilen är på sin sedvanliga 55km/h hastighet. Låter bilen ladda till ca 50% när jag då beslutar mig att pröva lyckan på byns andra CCS DC (50kw/h) laddare vid holiday club. Leverantören MER är den som står för laddaren. Adaptern sitter lite bättre ( inte slappt osv ) men även här får jag ett felmeddelande att ”något problem har skett” eller liknande.
Nu till frågan!!
Fungerar Model S/X CCS uppgradering endast på Teslas Superchargers?
Fungerar inte dessa adaptrar på IONiTY eller någon annan DC laddare än Tesla? Förstår att många av er inte har prövat exempelvis IONiTY men ni har säkert prövat någon annan DC laddare.
Finns ju typ 2 laddare vid liftarna men UTAN kabel ( har inte köpt någon sådan ) Finns typ 2 på flera ställen men då är det 11kw som gäller samt att jag inte skulle parkera där ”naturligt” för att hitta på aktiviteter.
Motorvärmaren vid parkeringen verkar ej fungera ( kanske avstängd vissa tider ) men jag kopplade in bilen till den och drog ner amperen till 7. Vi får se om den kanske är igång på morgonen eller liknande.
Har ni koll? Hojta i sådana fall!
Trevlig kväll!
Jag har gjort en CCS uppgradering på bilen och adaptern fungerar prima på Teslas SuC. Använde på två SuC på väg upp från Stockholm och inga konstigheter.
Jag har hyrt ett boende utan möjlighet till laddning. Bilen står och allt blir kallt ca -12 ute. Har runt 40% batteri kvar och bestämmer mig för att använda den lokala DC laddaren ( upp till 50kw/h 2,9kr per kw ) vid Coop. Väl där står en polestar och laddar. Parkerar således vid en typ 2 kabel och tänker att batteriet är ändå väldigt kallt osv så detta kommer nog ta ett tag. Vid kyla vet ni säkert att ett kallt batteri behöver värmas upp en del innan bilen kan tillgodogöra sig laddningen. Polestaren flyttar på sig efter ca 5 minuter. Flyttar mig då till DC laddaren och drar fram min CCS adapter. Får ett felmeddelande att kabeln inte är ansluten korrekt. Adaptern känns lite ”lös/slapp” i Incharges CCS munstycke. I teslas CCS munstycke sitter den ordentligt! Man får lägga lite kraft för att få den att släppa.
Nåväl tänker jag och flyttar tillbaka till type 2 laddaren ( AC upp till 22kw har dock bara ombord 11kw ).
Bestämmer mig att dra med familjen för att äta pizza på ett närliggande bageri/resturang. Efter ca 30 minuter ser jag att bilen är på sin sedvanliga 55km/h hastighet. Låter bilen ladda till ca 50% när jag då beslutar mig att pröva lyckan på byns andra CCS DC (50kw/h) laddare vid holiday club. Leverantören MER är den som står för laddaren. Adaptern sitter lite bättre ( inte slappt osv ) men även här får jag ett felmeddelande att ”något problem har skett” eller liknande.
Nu till frågan!!
Fungerar inte dessa adaptrar på IONiTY eller någon annan DC laddare än Tesla? Förstår att många av er inte har prövat exempelvis IONiTY men ni har säkert prövat någon annan DC laddare.
Finns ju typ 2 laddare vid liftarna men UTAN kabel ( har inte köpt någon sådan ) Finns typ 2 på flera ställen men då är det 11kw som gäller samt att jag inte skulle parkera där ”naturligt” för att hitta på aktiviteter.
Motorvärmaren vid parkeringen verkar ej fungera ( kanske avstängd vissa tider ) men jag kopplade in bilen till den och drog ner amperen till 7. Vi får se om den kanske är igång på morgonen eller liknande.
Trevlig kväll!
Re: CCS uppgradering fungerar fint på SuC MEN…
Jag har provat att ladda CCS med adapter på Lidls laddare i Motala och det fungerade.
Jag har laddat flera gånger på laddaren utanför Coop med ccs adapter och även på den utanför Holiday.
- FutureTesla
- Teslaägare
Jo den ska fungera på andra laddare, jag har provat på MER och det funkar bra!
Model S Plaid 2023
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag testade också på MER på cirkel-kaffe i Söderhamn och det funkade där iaf 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Snowdiver87
- Teslaägare
Stort tack till alla svar! Adaptern ser inte skadad ut eller liknande. Dock var den ganska kall när jag försökte använda den. Ska dock enligt info fungera när det är -30 utan problem.
Jag placerar CCS adaptern på munstycket innan jag sen kopplar in den i bilen. Detta har fungerar ypperligt på Tesla superchargers.
Är det så enkelt som att man först ska placera adaptern i bilen för att sedan köra in CCS munstycket in i adaptern?
Visst har adaptern ingen processor eller liknande elektronik i sig? Visst är den helt mekanisk?
Tack för alla svar!
Jag placerar CCS adaptern på munstycket innan jag sen kopplar in den i bilen. Detta har fungerar ypperligt på Tesla superchargers.
Är det så enkelt som att man först ska placera adaptern i bilen för att sedan köra in CCS munstycket in i adaptern?
Visst har adaptern ingen processor eller liknande elektronik i sig? Visst är den helt mekanisk?
Tack för alla svar!
Har också laddat med CCS-adapter på andra laddstationer än Teslas och det har fungerat.
Det du kan testa är att hålla in adapter/kabel, när du stoppat i den och innan laddningen går igång.
Ibland kan det bli lite dålig kontakt och det är inte bra när bilen och laddaren pratar med varandra, innan laddningen startar.
Fått göra detta flertalet gånger på Chademo-adaptern jag kört med tidigare.
Det du kan testa är att hålla in adapter/kabel, när du stoppat i den och innan laddningen går igång.
Ibland kan det bli lite dålig kontakt och det är inte bra när bilen och laddaren pratar med varandra, innan laddningen startar.
Fått göra detta flertalet gånger på Chademo-adaptern jag kört med tidigare.
Senast redigerad av DanneB, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 90D
- Gustafsson
- Teslaägare
Har provat diverse CCS på många ställen. Funkar alltid.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Laddade på den laddaren med vår MX för nån vecka sen med hjälp av CCS-adaptern så det funkar.Snowdiver87 skrev:Har en Model S 90D 2016 facelift och just nu är jag i Åre.
Nu till frågan!!
Trevlig kväll!
Nere i Åre by finns massor med 11kW laddare som man kan ladda över natten.
Bor man i Björnen/Sadeln blir det knepigare.
Copperhill Hotellet ar 4st laddare som man bara pluggar in och laddar med.
Man betalar 30kr/timme för själva parkeringen med MobilPark-appen.
Åk dit med bilen på morgonen. Åk skidor därifrån. Ladda hela dagen och hämta bilen innan liften stänger.
Du får 11kW där. Står 14kW på en del ställen/appar (tex chargefinder) men det är fel.
Finns en till 50kw-laddare vid Holiday Club (typ vid tåg-stationen). Den var dock paj när vi var där.
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Fick du inte med någon typ 2-kabel när du köpte bilen? En typ 2-kabel är nog ett måste att ha i bilen. De flesta publika laddare har typ 2-uttag UTAN kabel.Snowdiver87 skrev:Finns ju typ 2 laddare vid liftarna men UTAN kabel ( har inte köpt någon sådan )
Det jag gjort ibland om bilen var riktigt isig när jag kommit upp är att investera 150 kr på att stå i garaget under stationshuset under en natt + ladda. Där finns det laddare med fast Typ 2.
Jag har laddat på IONITY två tillfällen utan problem med bra fart. Oskarshamn var ena.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Låter nästan som om Tesla glömt köra nån programvara i samband med konverteringen. För mig funkade det direkt på både SuC och andra ställen. Tror det var två uppdateringar teknikern körde in, förutom bytet av styrenheten under baksätet.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
CSS-kontakterna sitter rätt slappt ibland tycker jag. Laddar på Eon vid Slottsbron just nu faktiskt och trodde något var fel när jag stoppade in kontakten, men det fungerade som det ska.
Model Y LR AWD 2022
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Det jag råkat ut för är att vissa laddare kräver att man "stänger av bilen" för att laddningen skall starta, annars får man konstiga felmeddelanden.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
OK:s nya snabbladdare, Circle K och Powerstop Mjölby har gett 115 kW med adaptern, så där har det varit klockrent, men Incharge 50kW-laddare ger aldrig mer än 37-39kW. Det är det enda 'problem' vi haft efter uppgradering.
- Snowdiver87
- Teslaägare
Uppdatering allesammans!
Jag tog in CCS adaptern över natten och märkte att det var frost på kontakterna ( stiften uppe )
Åkte sedan idag och försökte ladda bilen och det fungerade perfekt!
Problemet berodde förmodligen på ett tunt frostlager på kontakterna. Låter kanske lite märkligt men nu känns det bara skönt att man kan få in kräm i batterierna utan problem på relativt kort tid.
Laddade faktiskt i 45kw/h på laddaren som ger max 50 kw/h.
Tack för alla svar och ert engagemang!
Jag tog in CCS adaptern över natten och märkte att det var frost på kontakterna ( stiften uppe )
Åkte sedan idag och försökte ladda bilen och det fungerade perfekt!
Problemet berodde förmodligen på ett tunt frostlager på kontakterna. Låter kanske lite märkligt men nu känns det bara skönt att man kan få in kräm i batterierna utan problem på relativt kort tid.
Laddade faktiskt i 45kw/h på laddaren som ger max 50 kw/h.
Tack för alla svar och ert engagemang!