BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Esterox »

Gällande kostnaden, jag uppfattar att ni har en app som ni laddar via.
Kommer fakturan för kostnaden skickas ut utav leverantören? Har sett dessa moln-lösningar för BRF laddning och det är verkligen ingen billig historia. Så då förstår jag 2,5 kr/kwh. Annars får du väll fråga varför kostnaden är som den är ?
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

Esterox skrev:
Gällande kostnaden, jag uppfattar att ni har en app som ni laddar via.
Kommer fakturan för kostnaden skickas ut utav leverantören? Har sett dessa moln-lösningar för BRF laddning och det är verkligen ingen billig historia. Så då förstår jag 2,5 kr/kwh. Annars får du väll fråga varför kostnaden är som den är ?
Man lägger in ett kort och det dras direkt efter laddning. Men det kanske är så att man betalar fast avgift + % på kWh till leverantören vanligtvis? Ja får undersöka detta lite mer
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Patteng »

Passar på att ställa frågan ang pris.
Väntar på en M3. De har precis installerat laddplatser i BRF.
Laddplatsen kostar 75kr/mån inkl moms samt den laddade elen på 1,75kr/kWh. Är det ett bra pris?
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

Patteng skrev:
Passar på att ställa frågan ang pris.
Väntar på en M3. De har precis installerat laddplatser i BRF.
Laddplatsen kostar 75kr/mån inkl moms samt den laddade elen på 1,75kr/kWh. Är det ett bra pris?
Ja det tycker jag. De höjde priset för våra platser med 100kr/mån och sen 2,5kr/kWh som sagt.

Först var det sagt att laddningen skulle kopplas till respektive lägenhet och gå på den fakturan men så blev det visst inte.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Dexter86 »

Ni andra som har boxar i er BRF, får ni ut 10-11kW ?
Jag tror dom kört våra Garo på 1 fas också
Vill minnas jag inte såg varken någon 8-9-10 ellrr 11kW när jag hyrde en ID3 en gång
Kanske gör dom så för att spara in på el o för att det räcker ?
Vi betalar 200kr extra för elbilsplats sedan 1.50-2kr/kWh , slås väl ut något jäkla medel där över året antar jag
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tycker inte du ska se det som ett fiasko. Vi har samma lösning i vår BRF och det funkar bra. Enfasboxar är billigare men med 32A och rätt kabel så laddar man som sagt fullt på en natt — det räcker väl? Priset är inte heller hutlöst. Vi tar bara rent självkostnadspris för elförbrukningen (ingen kostnad för installationen och inga mellanhänder) och med elpriserna i år och de höga effektavgifterna som faktiskt blir (i Göteborg) av att ladda med 7kW så landade självkostnadspriset på 2,42 kr/kWh.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

Det är 20A kabel jag har.
Så det är 32A som gäller om jag ska få ut 7,4kW?

Lösningen är väl ok. Men jag fattar inte varför man inte gör det ordentligt och så bra det kan bli när man jag gör en så här stor sak... För att spara 50k?
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Trean »

Lacho skrev:
Det är 20A kabel jag har.
Så det är 32A som gäller om jag ska få ut 7,4kW?
Ja, så är det, men det kommer nog att vara extremt sällan som du inte lyckas ladda fullt på en natt med 20A. Mitt tips är nog att testa först med din 20A kabel som är tunnare och smidigare än en 32A kabel. Om du trots allt skulle känna att det blir ett problem kan du ju köpa en 32A kabel, men tänk på att den är tjockare och mer osmidig. Jag skulle nog våga påstå att de flesta som laddar i gemensamma garage gör det med enfas 16A och det fungerar fint.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av R2_m3 »

Hos oss installerade de 9 st Zaptec 22kW laddare med lastdelning. Kan ladda M3:an med 11kW 16A 3-fas
och i3:an med 7.2 kW 32A 1 fas , riktigt bra. Men som sagts 99% av gångerna räcker 3,7 kW bra.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av jonasl »

Patteng skrev:
Passar på att ställa frågan ang pris.
Väntar på en M3. De har precis installerat laddplatser i BRF.
Laddplatsen kostar 75kr/mån inkl moms samt den laddade elen på 1,75kr/kWh. Är det ett bra pris?
Beror väl lite på vilket elområde men väldigt bra skulle jag säga. Antagligen väldigt lång avskrivningstid på den installationen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av NEO »

Bor i lägenhet medans vi bygger hus, vi har Incharge som tar 1kr kWh och satt upp 230V 16A, dock kostar p-platsen 1466kr/mån. Jag kör själv runt 22mil två-tre dagar i veckan ibland fem. Har gått hur bra som helst, även i -17°C, ser inte vart problemet är med 7.4kW. Kör du 30-40mil dagligen eller drar skodan 300-400Wh/km?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av tigermann »

Vi har enfas 16A, fungerar hur bra som helst för mitt laddbehov. Jag tror inte du ska se det som fiasko.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av jonasl »

Vi har 80A 3-fas som 32 parkeringar potentiellt får dela på. Det innebär, om alla laddar dygnet runt, att de bara får knappt 8A enfas.

Nu kommer ju inte alla ladda dygnet runt, jag tror snarare att de flesta kommer kunna få minst det tredubbla för jämnan.

Vi har dessutom förhållandevis få yrkesarbetande i föreningen som är rätt pensionärstät - och av oss som jobbar är det många som gör det hemifrån eller inte åker bil till jobbet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5988
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Remuz »

Ni bor i fantastiska BRFr. Min vill fortfarande efter 6års kamp ha 3000kr/mån inkl elen och jag får max stå två timmar. Och nej, det är inget skämt. Istället backar jag upp bilen och laddar utanför porten, men blockerar då grannarna (som jag såklart pratat med). Nattladda kan jag aldrig göra då jag alltid måste vara standby att flytta bilen om någon ska fram. Skulle jag få en laddplats för några hundra eller en simpel tusenlapp i månaden så skulle jag typ gråta av lycka.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Fladric »

Jag bor i hyresrätt och fick till en väldigt bra lösning tycker jag.
Fick laddbox installerad för 1000 kr som engångssumma.
Betalar 1.5 kr/kWh, känns väldigt prisvärt i sammanhanget! :)
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Dexter86 »

Remuz skrev:
Ni bor i fantastiska BRFr. Min vill fortfarande efter 6års kamp ha 3000kr/mån inkl elen och jag får max stå två timmar. Och nej, det är inget skämt. Istället backar jag upp bilen och laddar utanför porten, men blockerar då grannarna (som jag såklart pratat med). Nattladda kan jag aldrig göra då jag alltid måste vara standby att flytta bilen om någon ska fram. Skulle jag få en laddplats för några hundra eller en simpel tusenlapp i månaden så skulle jag typ gråta av lycka.
3000???????????????????
Vad fan, ska dom montera en 300kW laddare till dig eller ? :lol: :lol: :lol: :lol:
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Hmpftfhdns »

Lacho skrev:
Det är 20A kabel jag har.
Så det är 32A som gäller om jag ska få ut 7,4kW?

Lösningen är väl ok. Men jag fattar inte varför man inte gör det ordentligt och så bra det kan bli när man jag gör en så här stor sak... För att spara 50k?
Japp, du behöver 32A-kabel (1 eller 3-fas) för att få 7,4 kW. Eftersom vi har egna garage har jag alltid den i laddboxen och åker runt med en smidigare 20A.
Var nog mest en bra säljare hos er. Just DEFA säljer gärna 1-fas eftersom de inte har riktigt konkurrenskraftig lastfördelning med 3-fas jämfört med exempelvis Zaptec. Valde ju det själv också med resonemanget att det är tillräckligt snabbt för att ladda fullt över en natt (nästan bara användbart när man får förbipasserande besökare egentligen), billigare och en enkel och robust lösning som funkar utan trådlös kommunikation eller internetuppkoppling.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Vasp »

I min förening betalar vi samma pris för elen till elbilen som vi gör till motorvärmarna, 1kr/KWh. P platsen kostar 120 kr per månad oavsett vad för typ av bil du har.

Är samma effekt som för motorvärmarna 1 fas 16 ampere.
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Patteng »

Tack för svaren! Då är det inget att tveka på.
Parkeringsplatsen är dessutom i garaget under lägenheterna. Vill tillägga att det är +75kr utöver den vanliga parkeringskostnaden, så det är inte bara 75kr.

Jag har nämligen 2-3 laddstationer i närheten av min bostad. Ett alternativ var att ta en parkeringsplats som inte tillhör föreningen och ladda publikt.
Inser nu att det var dumt att det ens dök upp som ett alternativ :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av bylund »

Jag betalar 200 kr/mån extra för laddplats och 1,30 kr/kWh. Det är lastbalanserad 16 A enfas, så den kan gå ner till 8A om grannen laddar samtidigt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Rubiks »

Patteng skrev:
Tack för svaren! Då är det inget att tveka på.
Parkeringsplatsen är dessutom i garaget under lägenheterna. Vill tillägga att det är +75kr utöver den vanliga parkeringskostnaden, så det är inte bara 75kr.

Jag har nämligen 2-3 laddstationer i närheten av min bostad. Ett alternativ var att ta en parkeringsplats som inte tillhör föreningen och ladda publikt.
Inser nu att det var dumt att det ens dök upp som ett alternativ :)
Har du möjlighet att berätta mer om lösningen i er BRF?
När jag tog upp möjligheten att få laddboxar i garaget som ligger under huset påstod styrelsen att det kan jag direkt glömma. Eftersom garaget ligger under bostäder så måste det godkännas av tex försäkringsbolag (med höjda kostnader som följd) samt Boverket. (Räddningstjänst, elsäkerhetsverket och en del andra ”intressenter” nämndes också som tydligen skulle ha något att säga till om kring våra eventuella laddboxar) Enligt styrelsen skulle det i princip var tvingande att installera ett sprinklersystem i garaget. För stunden finns annan laddning riktigt nära så laddningen är inte er stort problem för mig så när styrelsen svarade som de gjorde har jag inte brytt mig om att öns försöka bemöta deras påståenden. Men finns det mer snarlikt exempel kanske jag kan visa på en fungerande lösning.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Jordgubben »

Man känner sig lite bortskämd när man bor i norra Sverige och kommer undan med under 1:- per mil för energikostnaden när man bara laddar på natten. Till och med totalt genomsnittligt elpris för kåken ligger på under 1:- per kWh inkl allt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av jonasl »

Rubiks skrev:
Har du möjlighet att berätta mer om lösningen i er BRF?
När jag tog upp möjligheten att få laddboxar i garaget som ligger under huset påstod styrelsen att det kan jag direkt glömma. Eftersom garaget ligger under bostäder så måste det godkännas av tex försäkringsbolag (med höjda kostnader som följd) samt Boverket. (Räddningstjänst, elsäkerhetsverket och en del andra ”intressenter” nämndes också som tydligen skulle ha något att säga till om kring våra eventuella laddboxar) Enligt styrelsen skulle det i princip var tvingande att installera ett sprinklersystem i garaget. För stunden finns annan laddning riktigt nära så laddningen är inte er stort problem för mig så när styrelsen svarade som de gjorde har jag inte brytt mig om att öns försöka bemöta deras påståenden. Men finns det mer snarlikt exempel kanske jag kan visa på en fungerande lösning.
De har ingen aning om vad de pratar om, det finns inga sådana krav.

Försök bli medlem i styrelsen och påverka inifrån. Så har jag gjort, med framgång.

Som br-ägare är det ändå en självklarhet att vara med i styrelsen och bevaka dina egna intressen inom söker områden.

Laddmöjlighet ökar värdet på lägenheterna dessutom. Till och med min far som har varit inbiten elbilsmotståndare har insett detta och driver frågan i sin förening. Nu börjar han till och med prata om att leasa en själv.. f-n vet vad som hänt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av iAkita »

Är trefasladdare verkligen bästa lösningen när det är många billar som ska dela på effekten i en brf? Många bilar kräver en viss strömstyrka för att starta laddning/inte slå av laddningen. Däribland TS Enyaq. Till exempel 3x3A funkar inte, medan 1x9A går utmärkt för alla bilar. Är det inte då bättre att sprida ut strömmen på en fas per laddare?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av jonasl »

6A är lägst enligt standard men en del klarar lägre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar