Och rejäla prissänkningar kan underlätta.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ig-som-mg/
Volvos elbil prisdumpas – lika billig som MG
XC40 Recharge går nu att privatleasa för (nästan) samma pris som MG Marvel R, men väntetiden kan bli lång.
Moderator: Redaktion
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ig-som-mg/
Volvos elbil prisdumpas – lika billig som MG
XC40 Recharge går nu att privatleasa för (nästan) samma pris som MG Marvel R, men väntetiden kan bli lång.
Dragvikten på XC40 recharge är 1500 kgMickep skrev:priset går på 490 000 för core + 250000 för plus.
3995 kr/man + 600/mån ca 4500 kr/mån. Är det ett bra pris? jämför med tesla model 3. (är väl runt 5000/mån)
Hur mycket får de modellerna dra?
Man jämför vikten!StefL skrev:Är inte XC40 egentligen en väldigt liten bil rent utrymmesmässigt? Den ser ut som en rätt rejäl klump utifrån (enda hållet jag sett den från, har aldrig åkt i någon eller tittat närmare på insidan) men mitt intryck är att den utrymmesmässigt är att jämföra ungefär med en Golf. Därför känns det en aning märkligt när den i vissa tester utmålas som konkurrent till t.ex. Model Y, ID4, Enyaq mfl modeller, där egentligen XV60 borde vara en rimligare jämförelse (om den funnes i elversion).
XC40 är ju en avgasbilsplattform, så det är inte så konstigt att den är tyngre.Peter Andersson skrev:Man jämför vikten!StefL skrev:Är inte XC40 egentligen en väldigt liten bil rent utrymmesmässigt? Den ser ut som en rätt rejäl klump utifrån (enda hållet jag sett den från, har aldrig åkt i någon eller tittat närmare på insidan) men mitt intryck är att den utrymmesmässigt är att jämföra ungefär med en Golf. Därför känns det en aning märkligt när den i vissa tester utmålas som konkurrent till t.ex. Model Y, ID4, Enyaq mfl modeller, där egentligen XV60 borde vara en rimligare jämförelse (om den funnes i elversion).![]()
VW ID4, Pure
1.966kg
Volvo XC40 Recharge 2wd
2.023 kg
Jag har provkört xc40 och tycker också den är relativt liten men hög. Jämfört med PS2 som jag valde sen upplevde jag både baksätet och bagaget som trängre men högre på xc40 än på PS2.StefL skrev:Är inte XC40 egentligen en väldigt liten bil rent utrymmesmässigt? Den ser ut som en rätt rejäl klump utifrån (enda hållet jag sett den från, har aldrig åkt i någon eller tittat närmare på insidan) men mitt intryck är att den utrymmesmässigt är att jämföra ungefär med en Golf. Därför känns det en aning märkligt när den i vissa tester utmålas som konkurrent till t.ex. Model Y, ID4, Enyaq mfl modeller, där egentligen XV60 borde vara en rimligare jämförelse (om den funnes i elversion).
Här är lite färskare statistik men det ser inte bättre ut, XC40 är inte med på topp tio... https://alltomelbil.se/arets-statistik- ... i-sverige/dd88 skrev:Graf på senaste årets försäljning av XC40, vet inte om en artikel från i somras är lika aktuell idag.
Nu jämförde du väl xc40 awd mot Kona Fwd? Det är kanske inte riktigt rimligt. Konan är ju dessutom minst en storlek mindre och är väl mer CUV än SUV. Jag håller med om att Volvons energieffektivitet inte imponerar men jämför med något mer likvärdigt i storlek och konfigurationFlagada skrev:Tycker det är synd att Volvo inte visar framfötterna när det gäller elektriska bilar, XC40 verkar ju vara bland det oeffektivaste i elbilsväg som finns på marknaden?
Trist, för Volvo har ju varit en svensk kronjuvel och trots kinesiska ägare bland det svenskaste som finns!
Men deras hybris att bli betraktade som ett premiummärke har bara gett oss dyrare bilar - inte bättre.
Har haft ett flertal volvobilar genom åren men nu när jag fick för mig att köpa elbil var de inte ens med på kartan!
Lillvolvon XC40/C40 är dyr, oeffektiv, har luftmotstånd som en ladugårdsvägg.. trist!
Och Googles infotainmentsystem får inga större lovord heller - så oavsett leasingpris - varför ska man välja dessa och inte något annat?
Jämför man effektiviteten med tex Hyundai Kona så kommer Konan 66km längre på ett 14kWh mindre batteri!
Ta mina googlade siffror med en nypa salt - saxat från många olika sidor, men något är ruttet med Volvos drivlina!
XC40
Batteri: 78 kWh Förbrukning: 19.2 kWh/100 km WLTP Räckvidd: 418 km WLTP
Mått: L 442 cm, B 190 cm, H 165 cm, axelavstånd 270 cm
Vikt: Tjänstevikt ca 2 220 kg, maxlast 460 kg, drag max 1 500 kg
Kona
Batteri 64 kWh Förbrukning 15.0kWh/100 km WLTP Räckvidd: WLTP 484 km
Mått: L 418 cm, B 180 cm, H 157 cm, axelavstånd 242 cm
Vikt: Tjänstevikt 2 466 kg, totalvikt 3 160 kg, släp 2 500 kg