Tangentbord till teslan
Moderator: Redaktion
Tangentbord till teslan
Tycker det är jävligt jobbigt att skriva på skärmen på Telsan när man ska skiva mer än ett par ord. Speciellt när man ska använda å-ä-ö.
Nån som lyckas få ett Usb-tangentbord att funka?
Fundera på att jag kunde skaffa ett litet som kunde få följa med.
Nån som lyckas få ett Usb-tangentbord att funka?
Fundera på att jag kunde skaffa ett litet som kunde få följa med.
Re: Tangentbord till teslan
USB-tangentbord fungerade i de tidigare versionerna men stödet togs bort. Man kunde till och med göra Ctrl-Alt-Del för att starta om skärmen.
Undra om CTRL+ALT+F2 eller CTRL+ALT+F3 också fungerade...Stripe68 skrev:USB-tangentbord fungerade i de tidigare versionerna men stödet togs bort. Man kunde till och med göra Ctrl-Alt-Del för att starta om skärmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
usb-mus funkade tydligen också, men möjligt detta också har försvunnit?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vad gör dom komandona? försökte trycka på PC och googla det, men fick inget svar som gör att jag förstår. händer inget när jag trycker på PCnSvenssons skrev:quote]
Undra om CTRL+ALT+F2 eller CTRL+ALT+F3 också fungerade...
Model 3-24/Polestar 3-24
Du behöver köra samma OS som Teslan på PC:n:HelectriC skrev:vad gör dom komandona? försökte trycka på PC och googla det, men fick inget svar som gör att jag förstår. händer inget när jag trycker på PCnSvenssons skrev:Undra om CTRL+ALT+F2 eller CTRL+ALT+F3 också fungerade...
http://askubuntu.com/questions/277517/w ... -do/277539
Nu är det nog inte Ubuntu Teslan kör men det är samma i alla Linux-distributioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
det där med 2nd Terminal övergår min datakunskap. Men det funkar inte på PC, så då är det inte något jag behöver lära migSvenssons skrev:Du behöver köra samma OS som Teslan på PC:n:HelectriC skrev:vad gör dom komandona? försökte trycka på PC och googla det, men fick inget svar som gör att jag förstår. händer inget när jag trycker på PCnSvenssons skrev:Undra om CTRL+ALT+F2 eller CTRL+ALT+F3 också fungerade...
http://askubuntu.com/questions/277517/w ... -do/277539
Nu är det nog inte Ubuntu Teslan kör men det är samma i alla Linux-distributioner.

Model 3-24/Polestar 3-24
Funkar utmärkt på min PC men det funkar inte i Windows. Det tar fram ett terminalfönster (typ kommandotolken i Windows). Krävs visserligen fortfarande att man har inloggningsuppgifter för att det ska vara till någon nytta men kan tänka mig att det var på detta sätt tillsammans med att på annat sätt ha tagit reda på inloggningsuppgifter som Tesla kunde bli hackad. Kan man logga in i terminalfönster i Teslan med root-användaren så är fältet helt vidöppet. Kräver dock fysisk tillgång till USB-uttag för tangentbord och skärm men nu verkar det som de har blockerat nya tangentbord.HelectriC skrev:
det där med 2nd Terminal övergår min datakunskap. Men det funkar inte på PC, så då är det inte något jag behöver lära mig
ok, väldigt bra förklaring! nu har jag lärt mig nåt nytt idag ocksåSvenssons skrev:Funkar utmärkt på min PC men det funkar inte i Windows. Det tar fram ett terminalfönster (typ kommandotolken i Windows). Krävs visserligen fortfarande att man har inloggningsuppgifter för att det ska vara till någon nytta men kan tänka mig att det var på detta sätt tillsammans med att på annat sätt ha tagit reda på inloggningsuppgifter som Tesla kunde bli hackad. Kan man logga in i terminalfönster i Teslan med root-användaren så är fältet helt vidöppet. Kräver dock fysisk tillgång till USB-uttag för tangentbord och skärm men nu verkar det som de har blockerat nya tangentbord.HelectriC skrev:
det där med 2nd Terminal övergår min datakunskap. Men det funkar inte på PC, så då är det inte något jag behöver lära mig

Model 3-24/Polestar 3-24
Det testade jag våren 2014 och fungerade helt ok men nu vet ej.HelectriC skrev:usb-mus funkade tydligen också, men möjligt detta också har försvunnit?
Har också sett på tuben andra som haft både tangentbord och mus kopplar till teslan.
Såg en som hade en floppy-drive. Så hade han en halv mp3 per disk.
Det enda som hade kännts lönt är ett tangentbord. Skärmen är för jobbig att skiva på i längden.
Såg en som hade en floppy-drive. Så hade han en halv mp3 per disk.
Det enda som hade kännts lönt är ett tangentbord. Skärmen är för jobbig att skiva på i längden.
Haft en mus inkopplad så att de i baksätet kunnat styra musiken. Några månader sen nu.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Bra tips! (Extra aktuellt iom Spotify)jans skrev:Haft en mus inkopplad så att de i baksätet kunnat styra musiken. Några månader sen nu.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Har man samma konto på mobilen kan man styra spotify i Teslan från sitt spotifykonto på mobilen. Man väljer uppspelningsplats Teslan bara.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ja men detta funkar dåligt. Funkar att ta låt för låt, men väljer man spellista så spelar de ändå bara en låt.jonas skrev:Har man samma konto på mobilen kan man styra spotify i Teslan från sitt spotifykonto på mobilen. Man väljer uppspelningsplats Teslan bara.