Tesla-ägare usla på att parkera?!
Moderator: Redaktion
Tesla-ägare usla på att parkera?!
Är det bara jag som har haft otur eller är tesla-ägare generellt usla på att parkera?
Det är inte första gången någon står otroligt snett på superchargern (i infracity) och jag behövde flytta mig så en annan ägare kan få ladda.
Nu idag är en av laddarna sönder i infracity(3b) och 4 andra teslor laddar(1a, 2a,2b,3a). Då märker jag hur otroligt snett 3 av dom står. Så jag kan inte komma in på 1b som är den enda som är ledigt o fungerar.
Orkade inte gå ut o gnälla på dom, då alla 3 behöver plugga ur sina laddare o flytta sig. Så omständigt så det är inte värt "tjafset", men ganska irriterande!
Om du känner dig träffad så tänk nästa gång att andra kan behöva ladda o det är viktigt att ställa dig någorlunda rakt vid superchargers.
Någon annan som har varit med om det här?
Bifogar bild när jag kommer till datorn.
Det är inte första gången någon står otroligt snett på superchargern (i infracity) och jag behövde flytta mig så en annan ägare kan få ladda.
Nu idag är en av laddarna sönder i infracity(3b) och 4 andra teslor laddar(1a, 2a,2b,3a). Då märker jag hur otroligt snett 3 av dom står. Så jag kan inte komma in på 1b som är den enda som är ledigt o fungerar.
Orkade inte gå ut o gnälla på dom, då alla 3 behöver plugga ur sina laddare o flytta sig. Så omständigt så det är inte värt "tjafset", men ganska irriterande!
Om du känner dig träffad så tänk nästa gång att andra kan behöva ladda o det är viktigt att ställa dig någorlunda rakt vid superchargers.
Någon annan som har varit med om det här?
Bifogar bild när jag kommer till datorn.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Re: Tesla-ägare usla på att parkera?!
Jag har upplevt att det är klurigt att se ut i Teslan. Det är ofta så med moderna sportiga bilar. Blir svårare att parkera då. Men folk borde ändå anstränga sig såpass mkt att alla kan sc:a.
Jag har också sett det. Finns en UBER Tesla som har reg nr som börjar på won som alltid stått jätte snett när jag sett den!
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Bilen är ju lite bredare än många andra bilar och just det faktum att man ofta backar in för laddning på SuC gör ju sitt. Men det är väl på gång att bilen själv åker in och ställer sig på en parkeringsplats för att ladda snart. Tidigare skrev Tesla på sidan om Model S följande "When approaching a Supercharger station, Model S automatically parks in an open stall" under funktioner som skulle komma till autopiloten.
Driver sajten Car.info
90 graders parkeringen borde väl lösa problemet? bilen parkerade mig perfekt i vinkel idag iaf 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag hade sällan problem med att parkera bilen rakt med mina tidigare bilar, men med Teslan blir fasen ofta snett så man får korrigera.
Tesla Model S 85D Vit
Hustruns Kia Rio är hopplös att parkera rakt. Den är ju lite kilformad och kanske är det det som ställer till det.
Jag tycker det hör till att parkera slarvigt med cool bil.
Särskilt om man har extra dyra fälgar 

Inre lika coolt när man behövde vänta 15-20min på laddning för att ett pucko står snett...så alla parkerar lika snett som han.kontakten2 skrev:Jag tycker det hör till att parkera slarvigt med cool bil.Särskilt om man har extra dyra fälgar
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Vi har haft vår Model S i 3veckor o jag har absolut inga problem att parkera rakt. Backkameran är ju nästan fusk. Jag kanske bara är van vid en bred bil då vi har en vw multivan som dinosaurie-bil.Franz skrev:Bilen är ju lite bredare än många andra bilar och just det faktum att man ofta backar in för laddning på SuC gör ju sitt. Men det är väl på gång att bilen själv åker in och ställer sig på en parkeringsplats för att ladda snart. Tidigare skrev Tesla på sidan om Model S följande "When approaching a Supercharger station, Model S automatically parks in an open stall" under funktioner som skulle komma till autopiloten.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Enda problemet med backkameran är att linjerna är fel. Tidigare bilar så har man kunnat lägga linjen vid trottoarkanten men gör man det med denna så kör man på kanten.tehjimos skrev:Vi har haft vår Model S i 3veckor o jag har absolut inga problem att parkera rakt. Backkameran är ju nästan fusk. Jag kanske bara är van vid en bred bil då vi har en vw multivan som dinosaurie-bil.Franz skrev:Bilen är ju lite bredare än många andra bilar och just det faktum att man ofta backar in för laddning på SuC gör ju sitt. Men det är väl på gång att bilen själv åker in och ställer sig på en parkeringsplats för att ladda snart. Tidigare skrev Tesla på sidan om Model S följande "When approaching a Supercharger station, Model S automatically parks in an open stall" under funktioner som skulle komma till autopiloten.
Finns kanske en anledning till att dom prioriterar autoparkering över bättre navigering mm. Dom har fått in så mycket klagomål på att folk inte kan parkera.
Jag har väldigt svårt att parkera rakt med Teslan när det inte finns några linjer att följa. Back kameran hjälper inte mycket när den alltid är täckt av snö
. Brukar ibland få gå ur bilen för att sedan korrigera igen, eftersom som jag själv stör mig på folk som parkerar snett
. Har inte upplevt det här problemet med andra bilar.

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Jag har blivit sämre på att parkera med alla hjälpmedel man har på bilarna nu. Tycker det är enklare att se om bilen är rak om man vara använder backspegel.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är lustigt, för jag har också noterat att jag lite för ofta parkerar snett med Teslan, så snett att jag får hoppa in igen och korrigera. Det har inget med storleken att göra, för jag har främst haft bilar i samma eller nästan samma storleksklass. Det kan ha med sikten ut att göra, att det är svårt att få referenspunkter i rätt nivå.tornblad skrev:Jag hade sällan problem med att parkera bilen rakt med mina tidigare bilar, men med Teslan blir fasen ofta snett så man får korrigera.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det viktigaste är ju att du anstränger dig för att ställa bilen till rätta... istället för att bara ställa sig snett för att man inte orkar ställa sig rakt.danni skrev:Det är lustigt, för jag har också noterat att jag lite för ofta parkerar snett med Teslan, så snett att jag får hoppa in igen och korrigera. Det har inget med storleken att göra, för jag har främst haft bilar i samma eller nästan samma storleksklass. Det kan ha med sikten ut att göra, att det är svårt att få referenspunkter i rätt nivå.tornblad skrev:Jag hade sällan problem med att parkera bilen rakt med mina tidigare bilar, men med Teslan blir fasen ofta snett så man får korrigera.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Vad jag uppfattat så är linjerna baserat efter hjulen. Så om du lägger lite mer mellanrum på siderna så bör du kunna parkera enkelt med backkameran.Martinen skrev:Enda problemet med backkameran är att linjerna är fel. Tidigare bilar så har man kunnat lägga linjen vid trottoarkanten men gör man det med denna så kör man på kanten.tehjimos skrev:Vi har haft vår Model S i 3veckor o jag har absolut inga problem att parkera rakt. Backkameran är ju nästan fusk. Jag kanske bara är van vid en bred bil då vi har en vw multivan som dinosaurie-bil.Franz skrev:Bilen är ju lite bredare än många andra bilar och just det faktum att man ofta backar in för laddning på SuC gör ju sitt. Men det är väl på gång att bilen själv åker in och ställer sig på en parkeringsplats för att ladda snart. Tidigare skrev Tesla på sidan om Model S följande "When approaching a Supercharger station, Model S automatically parks in an open stall" under funktioner som skulle komma till autopiloten.
Finns kanske en anledning till att dom prioriterar autoparkering över bättre navigering mm. Dom har fått in så mycket klagomål på att folk inte kan parkera.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Man får väl kliva ur o torka av kameran! Eller lära sig backa med backspeglarna.Lembritt skrev:Jag har väldigt svårt att parkera rakt med Teslan när det inte finns några linjer att följa. Back kameran hjälper inte mycket när den alltid är täckt av snö. Brukar ibland få gå ur bilen för att sedan korrigera igen, eftersom som jag själv stör mig på folk som parkerar snett
. Har inte upplevt det här problemet med andra bilar.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Tycker det funkar bra i Uddevalla de gånger jag varit där.
här är bilden.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Jag trodde du menade snett som i diagonalt. Här ser det mer ut som att de parkerat förskjutet, men ändå rakt. Lite mer förståeligt när linjerna inte syns. Men ändå märkligt om det inte var första gången på en superladdare för samtliga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag tycker bilarna oftare står förskjutna så i sidled på SuC där laddarna är placerade vinkelrätt mot parkeringsfickan, till skillnad från dem där man parkerar längs med laddaren. Då är det mer likt hur man parkerar på macken.
Senast redigerad av ovelundkvist, redigerad totalt 1 gånger.
kan vara svårt att se, men den svarta bilen på 3a står snett, vilket gjorde så att den röda bilen ställde sig ännu mer snett på 2b. Den svarta på 2a står någorlunda rakt, men förskjutet.bylund skrev:Jag trodde du menade snett som i diagonalt. Här ser det mer ut som att de parkerat förskjutet, men ändå rakt. Lite mer förståeligt när linjerna inte syns. Men ändå märkligt om det inte var första gången på en superladdare för samtliga.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Tycker de står med säkert avstånd för att slippa dörruppslag, understött av snö att linjerna inte syns.
Då blir det inte utr kvar att ladda emellan
MYLR-24
Såklart man ska stå med lämpligt avstånd... men om någon inte kan ladda, dvs inte kan ta sig hem.. så är det ett problem._TonyV skrev:Tycker de står med säkert avstånd för att slippa dörruppslag, understött av snö att linjerna inte syns.
Tror generellt att personer som äger bilar för 1-1.5miljon är lite försiktigare än "vanliga svensson".
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos