BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Legato »

Lacho skrev:
TiborBlomhall skrev:
Å ena sidan klantig installatör som installerade enfas 32A som i stort sett ingen bil stödjer.
Utan att veta exakta förutsättningarna för just den installationen tycker jag ändå bästa lösningen skulle varit trefas laddare med lastbalansering som fördelade tillgänglig effekt mellan bilarna.

Å andra sidan kommer du klara dig galant på enfas 16A. Du behöver köra över 20 mil varje dag för att behöva högre laddström. Laddar man 10 timmar på natten klarar man sig med förvånansvärt låga effektbehov. Jag laddar tex 10A enfas hemma och klarar mig fint utan problem.
Det är det som stör mig, när man ska bygga för framtiden och väljer en sån här lösning. Får kolla vidare varför denna lösning valdes.
Tänker du att bilarna kommer köras längre och dra mer el i framtiden? Troligare är snarare att de bli mer effektiva...

Visst är det trevligare med trefas, men som så många redan skrivit så är ju detta en icke-fråga för alla utom de enstaka som verkligen använder hela batteriet på daglig basis.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare

Inlägg av Patteng »

Rubiks skrev:
Patteng skrev:
Tack för svaren! Då är det inget att tveka på.
Parkeringsplatsen är dessutom i garaget under lägenheterna. Vill tillägga att det är +75kr utöver den vanliga parkeringskostnaden, så det är inte bara 75kr.

Jag har nämligen 2-3 laddstationer i närheten av min bostad. Ett alternativ var att ta en parkeringsplats som inte tillhör föreningen och ladda publikt.
Inser nu att det var dumt att det ens dök upp som ett alternativ :)
Har du möjlighet att berätta mer om lösningen i er BRF?
När jag tog upp möjligheten att få laddboxar i garaget som ligger under huset påstod styrelsen att det kan jag direkt glömma. Eftersom garaget ligger under bostäder så måste det godkännas av tex försäkringsbolag (med höjda kostnader som följd) samt Boverket. (Räddningstjänst, elsäkerhetsverket och en del andra ”intressenter” nämndes också som tydligen skulle ha något att säga till om kring våra eventuella laddboxar) Enligt styrelsen skulle det i princip var tvingande att installera ett sprinklersystem i garaget. För stunden finns annan laddning riktigt nära så laddningen är inte er stort problem för mig så när styrelsen svarade som de gjorde har jag inte brytt mig om att öns försöka bemöta deras påståenden. Men finns det mer snarlikt exempel kanske jag kan visa på en fungerande lösning.
Det ligger flera föreningar i samma byggnad som delar på garaget. Då har vi gått ihop och beställt från Opigo.
Opigo sköter resten så är inte så insatt där. De har installerat Charge Amps Aura på cirka 30 av 80 platser.
För att få tillgång till laddningen måste vi kontakta Opigo, som sköter allt.
Tittade i garaget och såg att vi hade sprinklersystem. Kanske därför vi kunde genomföra det?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Hej!

Vi har installerat 1-fas 32A i vår förening.
Det är mer än tillräckligt.

E-ways. Billigt och effektivt. Vi valde laddare med fast sladd så man slipper ta sin egen. Superbra.
Ingen har någonsin klagat på att de ej hunnit ladda tillräckligt.

Sen är det väl så också att i ett stort garage (vi har 77 platser) så ställs väl ändå laddstyrkan ner om många laddar samtidigt.
Skulle det mot förmodan bli bråttom någon gång så finns en 50kw laddare i närheten, men det har aldrig hänt.
Lacho

Inlägg av Lacho »

Legato skrev:
Lacho skrev:
TiborBlomhall skrev:
Å ena sidan klantig installatör som installerade enfas 32A som i stort sett ingen bil stödjer.
Utan att veta exakta förutsättningarna för just den installationen tycker jag ändå bästa lösningen skulle varit trefas laddare med lastbalansering som fördelade tillgänglig effekt mellan bilarna.

Å andra sidan kommer du klara dig galant på enfas 16A. Du behöver köra över 20 mil varje dag för att behöva högre laddström. Laddar man 10 timmar på natten klarar man sig med förvånansvärt låga effektbehov. Jag laddar tex 10A enfas hemma och klarar mig fint utan problem.
Det är det som stör mig, när man ska bygga för framtiden och väljer en sån här lösning. Får kolla vidare varför denna lösning valdes.
Tänker du att bilarna kommer köras längre och dra mer el i framtiden? Troligare är snarare att de bli mer effektiva...

Visst är det trevligare med trefas, men som så många redan skrivit så är ju detta en icke-fråga för alla utom de enstaka som verkligen använder hela batteriet på daglig basis.
Vi iaf har börjat köra mer sen vi skaffade elbil. Jag förstår att för det mesta är effekten tillräcklig men som jag skrivit tidigare så förstår jag inte varför man väljer en som jag ser det "gammal och dålig" lösning jämfört med vad som finns på marknaden när man ändå gör en sån här investering och stort projekt. För man sparar inte några större summor i sammanhanget.

Bilarna kommer självklart bli effektivare. Jag tror också att batterierna kommer bli större i kWh, kanske inte i storlek. Hur stora var dom där dom lyckats trycka in i MS, 200kWh?

När jag kommer hem med säg 10% batteri och ska iväg på längre resa nästa dag och vill ha 100%. Det kommer nästan ta ett dygn att ladda fullt då vilket innebär att jag måste plugga in direkt istället för att vänta och börja ladda på natten om vi hade haft 11kW. Så jag måste börja ladda samtidigt som alla ska laga mat, tvätta, diska osv. Istället för att ladda på natten. Sen när hela garaget är fullt med elbilar och alla ska ladda sina 100 kWh batterier med 3,5-7,4kW effekt (beroende på kabel visar det sig)?

Så om några år så kommer vi säkert behöva byta ut alla boxar. Istället för att från början installera några som kommer fungera mycket längre än de vi har installerat nu.

Eller tänker jag fel?

Men är inte trefas 16A 11kW bättre och "snällare" mot nätet än enfas 30A 7,4kW? Eller vad gäller här när man jämför? Om detta redan finns diskuterat någonstans får ni gärna länka så inte ni behöver upprepa er :)
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Det finns som sagt både för och nackdelar med 1- vs 3-fas i ett garage. När vi installerade laddboxar i min förra förening rekommenderade Eways 1-fas eftersom alla då skulle kunna få minst 8A. Med 3-fas skulle bilar eventuellt hamna på kö om många kopplade in samtidigt. Jag rekommenderade ändå att vi skulle köra på 3-fas lösningen och en annan i styrelsen som var elektriker höll med.
Dock så ställde vi efter ett tag ner alla boxar till 1-fas förutom för dem som hade bilar som kunde ladda med 3-fas. Anledningen var att de Halo-boxar vi hade installerat inte kunde lastbalansera per fas när de var inställda på 3-fas och en 1-fas bil laddade, vilket resulterade i att 3-fas-bilarna inte fick full effekt när alla plug-in-bilar kopplade in sig på kvällarna.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Vi har 62 enfasladdare med max 16A (med lastbalansering så det kan bli mindre) och jag har aldrig under tre år behövt mer. Då kör jag ändå runt 5000 mil per år.

Trefas är kanske trevligt men hade kostat mer och behovet motsvarade inte merkostnaden när vi installerade 2017.

Vi har precis höjt priset något och tar nu 2:- per kWh (de första 100 kWh i kvartalet ingår i avgiften så man kan använda lite el i garaget utan att få faktura på några kronor).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
När jag kommer hem med säg 10% batteri och ska iväg på längre resa nästa dag och vill ha 100%. Det kommer nästan ta ett dygn att ladda fullt då vilket innebär att jag måste plugga in direkt istället för att vänta och börja ladda på natten om vi hade haft 11kW. Så jag måste börja ladda samtidigt som alla ska laga mat, tvätta, diska osv. Istället för att ladda på natten. Sen när hela garaget är fullt med elbilar och alla ska ladda sina 100 kWh batterier med 3,5-7,4kW effekt (beroende på kabel visar det sig)?

Så om några år så kommer vi säkert behöva byta ut alla boxar. Istället för att från början installera några som kommer fungera mycket längre än de vi har installerat nu.
Detta blir ändå rätt hyfsat med 1-fas 32A, då du då kan utnyttja effekten av två av dina tre ombordladdare. Med 7,4 kW så är det normalt inga problem att ladda från 0% SoC på sen kväll till 100% SoC på morgonen (vilket nog är ganska få fall, normalt kör man ju inte helt slut på batteriet till vardags). Med en Enyaq med 77kWh batteri så kan du då alltså ladda fullt på ca 10-11 timmar. Kommer du hem kl 20 på kvällen med i princip helt tömt batteri så kan du ändå åka fullt laddad med 100% SoC kl 7 på morgonen.

Inte lika optimalt med 7,4 kW som (3-fas) 11 kW (som också jag skulle föredra), men jag skulle ändå misstänka fullt tillräckligt för alla även i de mer extrema användningsfallen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Ibland tror jag e fas är viktigare i en villa än en brf eftersom i villan har man kanske bara 16 eller som vi 20 amp huvudsäkring. Helst ska man lästa lite jämnt över dessa faser för att än ska klara värme och allt annat som drar el i huset.
En brf har ju en mer dedikerad elanläggning där man får en jämn last genom att de är ettflertaö bilar som laddar samtidigt och förhoppningsvis lite hyfsat fördelat på olika faser. Sen beror de kanske på hur Många anslutningar respektive brf har.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Ibland tror jag e fas är viktigare i en villa än en brf eftersom i villan har man kanske bara 16 eller som vi 20 amp huvudsäkring. Helst ska man lästa lite jämnt över dessa faser för att än ska klara värme och allt annat som drar el i huset.
En brf har ju en mer dedikerad elanläggning där man får en jämn last genom att de är ettflertaö bilar som laddar samtidigt och förhoppningsvis lite hyfsat fördelat på olika faser. Sen beror de kanske på hur Många anslutningar respektive brf har.
Exakt. Hemma så är det givet trefas som gäller.

Svårt att dels kräma ur 32A (om man inte har jättestora huvudsäkringar), och dels så vill man inte har en så stor och skev last som bara kör på en fas.

För en stor parkeringslösning för många bilar så blir givetvis läget annorlunda. Där man kan designa för att passa 32A enfas på ett enklare sätt än hemma.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hmpftfhdns
elbilist

Inlägg av Hmpftfhdns »

Lacho skrev:
Bilarna kommer självklart bli effektivare. Jag tror också att batterierna kommer bli större i kWh, kanske inte i storlek. Hur stora var dom där dom lyckats trycka in i MS, 200kWh?

Eller tänker jag fel?
Nej, jag tycker inte du tänker fel -- hade samma tanke själv. Men några perspektiv på det är:
* Om bilarna blir energieffektivare så får man fortfarande fler mil på en natt i framtiden än nu (även om batteriet bara blir 50%) -- om man har 40 mil idag så räcker ju det oftast innan man vill stanna ändå
* De flesta större parkeringar begränsas ändå av inkommande säkring. Om man har 63A-säkring så räcker det ju ändå bara till att fyra platser laddar 11kW samtidigt

Framtidssäkringen är lurig -- utvecklingen handlar nog egentligen mest om mjukvara och där är svårt att säga vem som kommer leda det och möjligheter till att komplettera anläggningar med "smart styrning" kommer säkert finnas även utan att byta själva boxarna eftersom intelligensen sitter utanför.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

Hmpftfhdns skrev:
Lacho skrev:

Eller tänker jag fel?
Nej, jag tycker inte du tänker fel -- hade samma tanke själv. Men några perspektiv på det är:
* Om bilarna blir energieffektivare så får man fortfarande fler mil på en natt i framtiden än nu (även om batteriet bara blir 50%) -- om man har 40 mil idag så räcker ju det oftast innan man vill stanna ändå
* De flesta större parkeringar begränsas ändå av inkommande säkring. Om man har 63A-säkring så räcker det ju ändå bara till att fyra platser laddar 11kW samtidigt

Framtidssäkringen är lurig -- utvecklingen handlar nog egentligen mest om mjukvara och där är svårt att säga vem som kommer leda det och möjligheter till att komplettera anläggningar med "smart styrning" kommer säkert finnas även utan att byta själva boxarna eftersom intelligensen sitter utanför.
När det gäller många platser så blir det viktigare att hålla nere effekten, går man över 63A så blir det ofta effektabbonemang. Så om det är 1x32 eller 3x16 som max per plats har förmodligen inte så stor betydelse. Det viktiga blir att hålla nere kostnaden på elen.
Som nämnts tidigare så beror det förmodligen på att det enklare att lastdela enfas än trefas.
Samtidigt som protokollet mellan bil och box inte har stöd att ändra från tre till en fas under pågående laddning.
Mina erfarenheter är med ChargeAmps Halo.
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare

Inlägg av EnzoF1 »

Känns lite väl sniket att klaga på 7,4 kW. Det innebär ju att man laddar upp de flesta elbilar till fullt (80-90%) på en normal natt. Ca 60kwh på 8 timmar. Det räcker väl för de flesta om man inte måste komma hem med 3% i en MS 100 och måste ladda till 100% varje natt. Jag hade 3,7 kW till en början i brf (numera 11) men det funkade eg lika bra med 3,7.

Hur mkt kör du varje dag? Det är väl det som avgör

2,50 per kWh är kanske motiverat till en början. Vi har fast pris än så länge på 300:- i månaden men det ska ändras till rörligt.
2015 MS85D Ocean Blue - 30 k mil and rocking
2023 MYLR AWD Vit
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Lacho skrev:
Legato skrev:
Lacho skrev:
TiborBlomhall skrev:

Vi iaf har börjat köra mer sen vi skaffade elbil. Jag förstår att för det mesta är effekten tillräcklig men som jag skrivit tidigare så förstår jag inte varför man väljer en som jag ser det "gammal och dålig" lösning jämfört med vad som finns på marknaden när man ändå gör en sån här investering och stort projekt. För man sparar inte några större summor i sammanhanget.

Eller tänker jag fel?

Men är inte trefas 16A 11kW bättre och "snällare" mot nätet än enfas 30A 7,4kW? Eller vad gäller här när man jämför? Om detta redan finns diskuterat någonstans får ni gärna länka så inte ni behöver upprepa er :)
Det tog max fem minuter från att vår anläggning öppnades tills exemplet med långresenären kom upp. Alla ville givetvis prova ladda samtidigt och ingen hade laddat fullt, aktiveringen skedde dessutom på dagen då en massa andra saker drar el. Lastbalanseraren drog ner effekten rätt rejält tom för laddhybriderna, så frågan kom som ett brev på posten.
Frågan kom ungefär på formen "eftersom jag betalar dyrt för garageplatsen vill jag ha full effekt". Det här med att behöva förklara en dynamisk lösning är inte alltid lyckosamt, det tar tid och inte sällan tillhör motparten antingen gruppen som inte fattar eller gruppen som inte vill fatta. Lärdomen blir att nästa gång aktivera folk en och en för då är sannolikheten högre att de är ensamma laddare, därmed får de sina 11 kW vid första testet ;-)

När man laddat ett tag upptäcker de flesta att lad

Vi har zaptec-laddare med deras lastbalanserare. Systemet klarar av att växla från tre till en fas (omkopplingen sker om laddningen sjunker under 15A vid trefas), enfasladdningen går från 32A till 6A. Laddarna kan även lastbalansera mellan faserna vid enfasladdning. Såvitt jag förstått klarar systemet av att fasbalansera och växla upp och ner mellan trefas och enfas under pågående laddning.

Lastbalanseraren är rätt konservativ, den kräver en ganska lång lugn period innan den släpper på effekten fullt. Pendlande effektuttag gör att den stryper i tron att pendlingen skall fortsätta. Det är jättebra för att förhindra att säkringen löser ut då den har en god säkerhetsmarginal, men dagtid bromsar den lite väl mycket tycker jag. Tvättstugan kan kortare perioder dra rätt mycket el, kanske kör hissarna samtidigt osv. Vi använder lastbalanseraren på ett annat sätt än avsett också, vi använder den för att maximera strömuttaget mellan effekttopparna (så att laddarna inte skall kosta något i effektavgift) och inte för att säkringen (som är mycket större än vad laddarna får tillgång till) skall hålla. Det fungerar som avsett nattetid. Eventuellt ska vi koppla om lite i elcentralen för att förbättra effekttillgången dagtid, men i dagsläget har vi mer än nog effekt för att de med laddbara fordon skall kunna uppnå önskad laddnivå.
Det går även prioritera upp vissa laddboxar om nån har behov av det, men man kan inte prioritera upp någon ovanför begränsningen som sätts av lastbalanseraren. Vilket förstås är en skälig begränsning.

Vi har rörligt pris, olyckligt nu i december men vanligtvis prisvärt. Oktober ca 1,75 kr/kWh. Nov ca 2,30. Dec vet jag inte än, men säkert 3,30 eller något sådant. Januari gissningsvis runt 2,30 igen. Sommartid dalar det nog ner mot 1,30-1,40. Priset inkluderar effektavgiften utslagen per kWh samt väger in hur många kWh föreningen förbrukat vid högtaxa/lågtaxa.

Kan nämnas att zaptecladdarna tillhandahåller statistik på timnivå, så det är tekniskt möjligt att timdebitera. Vi har dock inte timdebitering på abonnemanget, det är tveksamt om vi byter till det för hela föreningen om det bara är elbilsägarna som tjänar på det.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Hmpftfhdns
elbilist

Inlägg av Hmpftfhdns »

Zaptec är de vi skulle valt om vi gått för det mer avancerade alternativet. De verkar bra. Får se om vi ångrar oss framöver när utvecklingen går framåt, men just nu känns det som vi fått en lösning som gör det den ska. Räknade ut självkostnadspriset nu från maj - dec inkl effektavgift och det blev 2,33 kr/kWh. Rätt dyrt för el, men det är ju fortfarande billigare än att köpa bensin eller ladda på stan.
Lacho

Inlägg av Lacho »

Tack för alla synpunkter och förklaringar!
Vi får helt enkelt se hur det fungerar och förmodligen kommer det i 99% av fallen räcka gott och väl. Denna lösning kanske håller och fungerar många fler år än jag tror.

När ni skriver priser så är dessa inkl nätavgift eller hur?
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

jonasl skrev:
Rubiks skrev:
Har du möjlighet att berätta mer om lösningen i er BRF?
När jag tog upp möjligheten att få laddboxar i garaget som ligger under huset påstod styrelsen att det kan jag direkt glömma. Eftersom garaget ligger under bostäder så måste det godkännas av tex försäkringsbolag (med höjda kostnader som följd) samt Boverket. (Räddningstjänst, elsäkerhetsverket och en del andra ”intressenter” nämndes också som tydligen skulle ha något att säga till om kring våra eventuella laddboxar) Enligt styrelsen skulle det i princip var tvingande att installera ett sprinklersystem i garaget. För stunden finns annan laddning riktigt nära så laddningen är inte er stort problem för mig så när styrelsen svarade som de gjorde har jag inte brytt mig om att öns försöka bemöta deras påståenden. Men finns det mer snarlikt exempel kanske jag kan visa på en fungerande lösning.
De har ingen aning om vad de pratar om, det finns inga sådana krav.

Försök bli medlem i styrelsen och påverka inifrån. Så har jag gjort, med framgång.

Som br-ägare är det ändå en självklarhet att vara med i styrelsen och bevaka dina egna intressen inom söker områden.

Laddmöjlighet ökar värdet på lägenheterna dessutom. Till och med min far som har varit inbiten elbilsmotståndare har insett detta och driver frågan i sin förening. Nu börjar han till och med prata om att leasa en själv.. f-n vet vad som hänt.
Är säker på att de inte vet vad de pratade om och mest tog upp allt de kom att tänka på för att förhala och bakotsträva. De gjorde klart för sig att de inte vill ha mer (eller något jobb alls) att behöva göra. De gav även ha ska dubbla budskap om att för att förändra så ser vi gärna att du får med i styrelsen medans andra ansikten i styrelsen gjorde klart för mig att jag har inget i styrelsen att göra. Det finns en lång tvist/konflikt mellan styrelse och några medlemmar som fått föregående ordförande att lämna. Några av styrelsens medlemmar är dock kvar och eldar mest på skiten mellan medlemmarna och före detta ordförande. Jag själv har två andra styrelseuppdrag och inget intresse av att gå in i en till. Framförallt när min laddsituation just nu är allt annat än besvärlig eller akut.
Jag ska titta på Opigo och se om jag kan hitta något lämpligt exempel där och kanske kontakta dem och fråga om specifikt de skit som styrelsen tog upp.
Men att gå med i styrelsen själv är nog sista utvägen och i te tänkbar innan möjlighet att ladda jag har idag förändras.
Hmpftfhdns
elbilist

Inlägg av Hmpftfhdns »

Lacho skrev:
Nästan. Vi tar med allt utom den fasta avgiften för elabonnemanget som BRF ändå skulle betalat även om vi inte haft laddboxar. Så elnät per kWh och effektavgift är med, men inte fasta elnätspriset. I Göteborg betalar man inget extra i fast avgift för högre säkringar utan detta ligger allt på effektavgiften när man använder.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Hmpftfhdns skrev:
Lacho skrev:
Nästan. Vi tar med allt utom den fasta avgiften för elabonnemanget som BRF ändå skulle betalat även om vi inte haft laddboxar. Så elnät per kWh och effektavgift är med, men inte fasta elnätspriset. I Göteborg betalar man inget extra i fast avgift för högre säkringar utan detta ligger allt på effektavgiften när man använder.
Vi har resonerat på exakt samma sätt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Lacho

Inlägg av Lacho »

Köpte 32A kabel. Fortfarande 4kW effekt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lacho skrev:
Enfas 16A = 3,7 kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lacho

Inlägg av Lacho »

mikebike skrev:
Lacho skrev:
Enfas 16A = 3,7 kW.
Men vi har enfas 32A, 7,4kW. Det har skrivits i tråden att bilens ombordladdare ska lösa det och ta emot full effekt. Nu laddar jag 4,5kW vilket borde betyda 20A?

Kollade med Defa. Vi har 63A huvudsäkring men laddarna är inställda med lite säkerhetsmarginal så de är enfas 30A. Kan det vara det som ställer till det? Att de behöver ställas om till 32A för att bilen ska "fatta"?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Lacho skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Enfas 16A = 3,7 kW.
Men vi har enfas 32A, 7,4kW. Det har skrivits i tråden att bilens ombordladdare ska lösa det och ta emot full effekt. Nu laddar jag 4,5kW vilket borde betyda 20A?

Kollade med Defa. Vi har 63A huvudsäkring men laddarna är inställda med lite säkerhetsmarginal så de är enfas 30A. Kan det vara det som ställer till det? Att de behöver ställas om till 32A för att bilen ska "fatta"?
Det kanske är någon lastbalansering som drar ner strömmen för tillfället?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Lacho

Inlägg av Lacho »

Niklas Z skrev:
Lacho skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Enfas 16A = 3,7 kW.

Det kanske är någon lastbalansering som drar ner strömmen för tillfället?
Nä, enligt Defa/cloudcharge inget sånt. Jag laddar själv just nu också
Lacho

Inlägg av Lacho »

De höjde laddaren till 32A från 30A, fortfarande samma sak.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Är de någon hör som rent praktiskt har laddat 7.4 kw enfas på en MEB bil eller Enyaq specifikt? Jag har aldrig provat med vår id3. Även om jag tror den ska stödja 7.4 kw enfas så är jag långt från säker.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar