Volkswagen Golf CityStromer II

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av SwedishAdvocate »

Finn från Umeå kör en elbil från 80-talets slut – se den ovanliga Golfen

UPPDATERAD IDAG 10:06 PUBLICERAD IDAG 05:30

Finn Finnstedt i Umeå har något så ovanligt som en eldriven veteranbil. Bilen kör han nästan dagligen, räckvidden är drygt sju mil och det är få som tror att den gamla bilen med rostfläckar går på el. /.../

I slutet av 1980-talet gjorde Volkswagen en väldigt begränsad upplaga elbilar av sin flaggskeppsmodell Golf. Elbilarna fick namnet CityStromer II och drygt 70 stycken tillverkades. Åtta av dessa hamnade i Sverige enligt Finn Finnstedt, som äger en av de åtta, hans bror äger ytterligare två.

Hittades övergiven i lada
Det var för tolv år sedan Finn Finnstedt upptäckte bilen som då var övergiven i en lada utanför Söderhamn. 7 000 kronor senare var han stolt ägare till den då batterilösa elbilen. /.../

Hör mer och häng med på en tur i den gamla Golfen i klippet ovan.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... iga-golfen
...] Golf Mk2 citySTROMer
In 1984 Volkswagen, in cooperation with RWE, released the second generation 'Golf citySTROMer, an electric version of the Mk2 Golf. It was the first electric Volkswagen to enter serial production as the Mk1 citySTROMer was only a prototype vehicle. The Mk2 citySTROMer had a range of approximately 31 miles (50 km) and used 16 gel-electrolyte batteries mounted under the cargo area and rear seats. Just 100 Mk2 citySTROMers were produced and sold for 45,000DM (~US$34,000) until production ceased in 1985. /.../ The citySTROMer name was continued in later models; the Jetta citySTROMer and the Mk3 Golf citySTROMer. [...

Source: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... itySTROMer
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bild

In mint condition. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 137
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av Flagada »

De där bilarna har förekommit lite i olika sammanhang nu när elbilar är på modet igen, läste om ett test av originalet för ett tag sedan, men ursprungliga blybatterier dalade effekten fort!

ABB motorn gav 12KW märkeffekt. 6800 varv max. 5 växlad manuell låda + back.
Batterierna gav 23 KW i de första 5 minuterna sedan 15,4KW i ytterligare 15 minuter...osv nedåt!

https://www.topgear.com/car-news/electr ... itystromer
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av Bjelke »

Fasiken vad kul ändå! :)
Tror att en familj lite utanför Stockholm hade en sån (jag köpte en katt av dom för många år sedan),
eller så var det nån Renault typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 7485
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
Fasiken vad kul ändå! :)
Tror att en familj lite utanför Stockholm hade en sån /.../ eller så var det nån Renault typ…
En sån kanske?... :)

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av Bjelke »

Ja precis :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 137
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av Flagada »

Inga underhållsfria batterier i Clion heller :D " - Påfyllning av batterivatten ca 14 liter efter 60mils körning."

30 hk / 135 Nm
3 st vattenkylda batteripaket med totoalt 19 st 6-volts Nickel-Kadmium batterier.
Total spänning 114 Volt.
Kapacitet 19 Kwh.
ABB, Elektrisk växelströmsmotor "DC shunt wound", 22kw, 1 växel + back.

22kw momentan effekt, 16 kw medeleffekt.
Acceleration 0-50 km/h 8.5 sek, 0-100 på 27 sek.
topphastighet 95 km/h (100km/h på korta sträckor
Ca 6.5 mil mellan varje laddning.
Laddas i vägguttaget 16A under ca 4-6 timmar.
Påfyllning av batterivatten ca 14 liter efter 60mils körning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av mati »

Det där är ju e-Golfens anfader. Kul. Man förstår ju att dessa två inte har så mycket gemensamt. Men jag hade gärna provkört en. Också med tanke på att jag tog körkort på en Golf Mk2. Fast den gick på diesel såklart. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Volkswagen Golf CityStromer II

Inlägg av lator »

Flagada skrev:
Inga underhållsfria batterier i Clion heller :D " - Påfyllning av batterivatten ca 14 liter efter 60mils körning."

30 hk / 135 Nm
3 st vattenkylda batteripaket med totoalt 19 st 6-volts Nickel-Kadmium batterier.
Total spänning 114 Volt.
Kapacitet 19 Kwh.
ABB, Elektrisk växelströmsmotor "DC shunt wound", 22kw, 1 växel + back.

22kw momentan effekt, 16 kw medeleffekt.
Acceleration 0-50 km/h 8.5 sek, 0-100 på 27 sek.
topphastighet 95 km/h (100km/h på korta sträckor
Ca 6.5 mil mellan varje laddning.
Laddas i vägguttaget 16A under ca 4-6 timmar.
Påfyllning av batterivatten ca 14 liter efter 60mils körning.
Jag vet ju inte varifrån du tar uppgifterna men några "fel" har smugit sig in...

Batterikapacitet: 11,6 kWh
Laddning 230 volt schuko, 10 eller 16A
Batterivattning normalt efter 300 mil. ca 10 liter. Om det går åt 14 liter på 60 mil så mår batterierna inta alls bra...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar