Testas konfigurator?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Testas konfigurator?

Inlägg av El2an »

Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?

Finns inte head up display till tesla som tillval?
Har inte Tesla matrix/laser helljus?
Inget elutfällbart/utfällbart drag?
Keramiska bromsar till performens modellerna?

Med tanke på priset skulle matrix led, head up display, elutfällbart drag varit standard.
Sen så få tillval är som bilar från Asien men där görs de för att hålla ner priset, absolut billigas att tillverka en bil i samma färg och i med exakt samma utrustning.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av kenjon »

Billigare för Tesla också att göra som de gör. :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av pejvic »

När det gäller headup så är det nog kanske 1% av de som kört ett tag som saknar det.
Matrix har den?
Dragkrok, synd men de fattar inte sånt i USA, de kan inte begripa vad vi gör med alla dragkrokar.
Sen är anledningen till de få valen att de rampar upp försäljningen. jag har tex ännu inte fått tilldelad bil trots att den kommer i februari och står på en färja.
De delar ut bilar sent och då behöver de ha få konfigurationer.

Autopiloten kan du köpa senare direkt i bilen. Den behöver du inte välja nu.
Senast redigerad av pejvic, redigerad totalt 1 gånger.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Tellus »

Vi känner likadant när vi går in på andra speciellt tyska bilars konfiguratorer med 200st tillval, är det ett skämt? Och med alla bockar ifylla har grundpriset dubblats.
Alla Tesla är i princip fullutrustade utan tillval, men saknar vissa av dom 200 tillvalen som finns till andra bilar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Dagfinn »

Det är lika lätt att vara en soff-Elon som att vara en soff-Messi. Finns en anledning till att Tesla krossar all så-kallad konkurrens (både i efterfrågan, produktionstillväxt och inkomst), och att idiotförklara hur dom opererar är väl att ta sig vatten överhuvudet. Sen kan man tycka att det är lite synd att man inte har fler valmöjligheter, men å andra sidan, att konfigurera en EQS är raka motsatsen, men inte så förbannat roligt det heller.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Esterox »

Tellus skrev:
Vi känner likadant när vi går in på andra speciellt tyska bilars konfiguratorer med 200st tillval, är det ett skämt? Och med alla bockar ifylla har grundpriset dubblats.
Alla Tesla är i princip fullutrustade utan tillval, men saknar vissa av dom 200 tillvalen som finns till andra bilar.
Älskar ordet fullutrustad. Finns inte en bil i världen som är det. Tesla är lika fullutrustad som den är nollutrustad.

Tesla har en smal konfig som handlar om färg och fälgar. Vill du ha svarta stolar och svart panel? Nej tyvärr det får du inte !!
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Credde »

Jag hade personligen föredragit något mitt mellan. Tesla tycker bestämma vad man ska gilla - vilket dom har all möjlig rätt att göra då man inte är tvungen att köpa en Tesla. Några fler valmöjligheter kring klädsel och lister inne i bilen hade varit bra (som tidigare). T.ex är man tvungen att köpa vid klädsel om man vill ha alulister.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av infelicitas »

Tesla vill tjäna så mycket pengar per bil som de kan. Genom att bara ha "en" bil att tillverka så minskar kostnaderna rejält.

De har inga kundanpassade bilar, utan bygger bara en hög med bilar och delar ut dem sen. Enkelt, strömlinjeformat och billigt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5626
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av SwedishAdvocate »

El2an skrev:
Är den ett skämt? /.../

Inget elutfällbart/utfällbart drag? /.../

Med tanke på priset skulle /.../ elutfällbart drag varit standard. /...
pejvic skrev:
.../ Dragkrok, synd men de fattar inte sånt i USA, de kan inte begripa vad vi gör med alla dragkrokar. /...
Många av Teslas bilar går att beställa med dragkrok. Du får dubbelkolla följande, men som jag förstått det kan man få dragkrok till:

Alla Model X. Tror det är standardutrustning. Pga av komponentbrist (?) kommer dock inte den här bilen till europa förrän tidigast q3 i år... (Eller?)

Alla Model Y. Tror det är standardutrustning. Men pga komponentbrist kommer dragkrokarna eftermonteras. Men som jag förstått det så verkar det vara på gång.

Alla Model 3 utom Performance-modellen. Är tillgängligt som val 'Off Menu'. Antingen beställer du bilen genom att kommunicera direkt med en Tesla Sales Advisor eller så beställer du via hemsidan och lägger till dragkrok genom att kommunicera med en Sales Advisor efter att du lagt beställningen. Beställer du via hemsidan rekommenderas att lägga till dragkroken via Sales Advisor ASAP. Varför kan man inte beställa dragkrok till Performance? Jaa du... Bra fråga.

Ingen Model S. Av någon outgrundlig anledning är detta inte möjligt. Tycker personligen att detta rimmar skitbra med Teslas mission statement [ironi]:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

Tesla was founded in 2003 by a group of engineers who wanted to prove that people didn’t need to compromise to drive electric /.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /... [Min understrykning.]
...Man tvingar således människor som annars skulle vara skitnöjda med en S att gå upp en storlek till en X. Är ju jättebra ur miljösynpunkt att folk måste köpa en större bil än de annars behöver som vidare kommer förbruka en större mängd energi under hela sin livscykel jämfört med ifall de hade kunnat köpa en S med krok istället... Suck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5626
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av SwedishAdvocate »

El2an skrev:
Är den ett skämt? /.../

Inget elutfällbart/utfällbart drag? /... [Min understrykning.]
Är du duktig på att driva kampanj online (eller på ngt annat sätt)?

Minns en av Teslas bolagsstämmor. På den här tiden erbjöd Tesla riktig läderklädsel till alla sina bilmodeller. En ca 45 år gammal snubbe ställde sig upp i publiken och skapade riktigt dålig stämning genom fullständigt ifrågasätta varför Tesla höll på med läderklädsel eftersom det enligt honom gick helt emot bolagets mission statement. Han ville att bolaget skulle byta till 'vegan'-läder istället. 'Det här kommer han aldrig lyckas med.' tänkte jag – men sen tog det inte lång tid alls innan alla bilar endast kunde få med just 'vegan'-läder. Eventuellt har det förkommit fler sådana här 'lyckosamma' kampanjer för att få Tesla att ändra grejer, men just nu kan jag inte komma på något annat exempel...

Känns som det borde gå att få Tesla uppgradera sitt dragkrokserbjudande till elutfällbart/utfällbart om man är duktig på Twitter och skriver till Elon direkt (eller hittar på något annat smart tillvägagångssätt)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av martinot »

El2an skrev:
Är den ett skämt?

Keramiska bromsar till performens modellerna?
Nej.

Keramiska bromsar är enkelt att sätta på själv i efterhand. Är ju inte alltid man vill ha det vid vardagskörning. Vet de med Porsche och Ferrari som fått keramiska bromsbelägg med som standard, men som direkt bytt till vanliga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
El2an skrev:
Är den ett skämt?

Keramiska bromsar till performens modellerna?
Nej.

Keramiska bromsar är enkelt att sätta på själv i efterhand. Är ju inte alltid man vill ha det vid vardagskörning. Vet de med Porsche och Ferrari som fått keramiska bromsbelägg med som standard, men som direkt bytt till vanliga.
Keramiska bromsar är ju väldigt jobbigt på en vardagsbil då det till skillnad från stål behöver värmen för att fungera optimalt.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av El2an »

Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt :lol:

Sen Ang utfällbart drag menar jag inte som på modell3 där man ska ligga på backen för att få dit dragkroken utan man trycker på en knapp fälls det ut alt drar i en spak så fälls det ut, många som har löstagabara drag som får betala dyrt då man låtit den sitta och sedan rostat fast och då går bilen ej igenom besiktningen.

Har x utfällbart eller lös krok man måste trycka dit?

Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av El2an »

kenjon skrev:
Billigare för Tesla också att göra som de gör. :D
Märklig här på forumet tror man att tesla gör allt för att de ska bli bättre/billigare för ägaren :lol:
Förvånas över att bland elbilsfolket är de viktigaste att man får mjukvaran uppdaterad, verkar som man tror de bara räcker med en uppdatering så kan man öka laddningen i de oändliga.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Teslaspolen »

El2an skrev:
Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt :lol:

Sen Ang utfällbart drag menar jag inte som på modell3 där man ska ligga på backen för att få dit dragkroken utan man trycker på en knapp fälls det ut alt drar i en spak så fälls det ut, många som har löstagabara drag som får betala dyrt då man låtit den sitta och sedan rostat fast och då går bilen ej igenom besiktningen.

Har x utfällbart eller lös krok man måste trycka dit?

Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Att S inte har krok förklaras nog enklast med att bilen designades av Tesla i ett extremt tidigt skede. Man tittade på marknaden i USA och byggde något som liknade deras normer. Vad jag vet skiljer dock bakdelen inte något extremt från Model X så det är rätt dåligt att det saknas än idag.

Att X saknar modernt krokfäste ligger troligen igen på att bilen är designad i USA, och rätt tidigt av Tesla. Om man kikar på hur amerikanska dragkrokar ser ut så ser man att de är markant annorlunda fäste för själva kroken som, vad jag vet, omöjligen kan göras automatiskt/fällbart. Europeisk krok skulle kräva mer specialiserad design vilket Tesla varit tvärt emot i flera år i jakten på strömlinjeformad produktion. Men, jag håller med, inte speciellt premium att krypa på blöt grusplan för att montera krok i höstrusk.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av martinot »

El2an skrev:
Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt :lol:

Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Keramiska bromsar och dragkrok; du har en festlig mix av "krav" El2an! :lol: :lol: :lol:

Vad är "snikjapanare"?

Var inte helt med på vad du avser med det (kanske är självklart för andra, men själv förstår jag inte riktigt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Dexter »

Kanske lite som dragkrok ,tackräcke och 18tums fälgar på typ någon ferrari så den får mer komfort och inte blir så stötig. :lol:
Nu är ju inte en Tesla någon ferrari direkt men ändå.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5626
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslaspolen skrev:
El2an skrev:
.../ Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Att S inte har krok förklaras nog enklast med att bilen designades av Tesla i ett extremt tidigt skede. Man tittade på marknaden i USA och byggde något som liknade deras normer. Vad jag vet skiljer dock bakdelen inte något extremt från Model X så det är rätt dåligt att det saknas än idag. /...
Bild

Minns att den här bilden med en Model S som då ägdes av Tesla förekom på det amerikanska forumet när denna frågan diskuterades där för kanske ~9 år sedan. Kan bara hålla med om att det är riktigt, riktigt synd att S inte går att beställa med elutfällbart/utfällbart drag...

Här är för övrigt en ca 6 år gammal namninsamling för att få till drag till Model S. Man fick in 1557 namnunderskrifter...

https://www.change.org/p/elon-musk-towi ... la-model-s
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5626
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
El2an skrev:
Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt :lol: /...
.../ :lol: :lol: :lol:

Vad är "snikjapanare"? /...
Kanske en Nissan Leaf, Toyota Corolla eller en Mitsubishi Spacestar... :shock: :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av EnTraktor »

El2an skrev:
Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av El2an »

martinot skrev:
El2an skrev:
Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt :lol:

Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Keramiska bromsar och dragkrok; du har en festlig mix av "krav" El2an! :lol: :lol: :lol:

Vad är "snikjapanare"?

Var inte helt med på vad du avser med det (kanske är självklart för andra, men själv förstår jag inte riktigt).
Ja visst är de kul, ni håller ju alltid fram tesla extrema prestanda men bromsar verkar ju inte matcha.
Alla tesla är väl inte ersättare till Ferrari?
Helt enkelt en överprissat snikbil som en snikjapsare som inte ens går välja klädsel, typ Nissan sunny på 80 talet :lol: :lol:
Brukar bli livat när nån överbetalat skräp och nån påpekar, som en kompis med bilverkstad säger, Små billiga bilar klagar folk över att de bara är skräp och jävlas hela tiden och då man frågar vad som jävlas är de typ bytt torkarblad och en lampa men då kan dom ha en Audi/Mercedes/BMW som de är bytt dubbelmassesvänghjul,hjullager,bromsskivor efter typ 12000 mil men när då den är bra.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av El2an »

EnTraktor skrev:
El2an skrev:
Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlust :lol:
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.

Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av vigge50 »

El2an skrev:
EnTraktor skrev:
El2an skrev:
Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlust :lol:
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.

Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
EGolf började väll säljas 2014 så de har jobbat med elbilar i 8 år och ändå så sålde Tesla mer än dubbelt så många elbilar som hela Volkswagen koncernen förra året.
Det var många som påstod att när alla andra tillverkare skulle komma med sina elbilar 2018-2019 så skulle Tesla inte ha en chans, nu tre år senare så är ingen av de stora etablerade tillverkarna i närheten av Teslas försäljning.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av Walker »

Mata inte trollet
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Testas konfigurator?

Inlägg av MarkusL »

El2an skrev:
EnTraktor skrev:
El2an skrev:
Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlust :lol:
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.

Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
Mer trollmat: Skoj du kan garantera det när VW själva säger att de är längre efter än var de var för två år sedan och Toyota säger att vätgas is the shit, men du sade garanterat samma sak om iphone när den kom och Nokia och Sonyericsson kom med sina versioner. P.S. Du behöver nog faktakolla ditt påstående om förlust. Ang. Konfigurationen och priset på Tesla så finns det ju där för att Tesla inte kan bygga fler bilar och efterfrågan finns till dessa priser, annars hade de nog varit betydligt billigare.
Skriv svar