Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Talionis

Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra frågor

Inlägg av Talionis »

Hej!
Är ny på forumet och tänkte fråga några frågor till veteranerna som har lite mer koll än vad jag har.
Brukar kolla upp allt själv genom att följa forumen, men tiden börjar bli dyr då klimatbonusen på 70 000 verkar tas bort för dyrare elbilar(?).

Så mina frågor är:

1. Betalas klimatbonusen fortfarande ut? Vet att det strulat länge. Och om jag beställer en bil i mars och får den i juli, får jag nån klimatbonus om ändringen till att inte ge dyrare bilar nån bonus träder i kraft innan jag "får" bilen trots att jag börjat avbetala den? Är inte säker på om det här förslaget slagits genom.

2. Min fundering är mellan M3P och M3LR, men mest åt M3P hållet. Verkar som att de flesta på forumet kör LR? Någon bra anledning att inte köpa M3P?

3. Går M3LR beställa med dragkrok nu? Får inte fram nåt val från hemsidan, och verkar som att om man inte köper dragkrok nu kan man inte installera den sen.

4. Köpte ni eran nya tesla genom teslas hemsida eller genom nån mellanhand? Är det stor skillnad?

5. Bör man köpa Uppgraderad Autopilot direkt man beställer eller ska man fixa sånt sen?

Det viktigaste är fråga 1 då det handlar om 70 000kr rabatt eller inte, då jag annars gärna lurkat länge för att kolla genom de inlägg som finns på forumet.
Känns lite onödigt att förlora mer än vad en resa runt jorden kostar bara för att jag tvekar på att köpa för att jag inte är insatt nog. :|

Är tacksam för era svar :D
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Re: Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra fr

Inlägg av JoeMad »

Hej,

Kan bara svara på nummer två och fyra.

LR blev mitt val på grund av förmånsvärde. När jag beställde var det stor skillnad.
Skulle utan tvekan välja en P idag.
Kan bara spekulera men företagsbilar är nog vanligast som LR
En viss oro för att komforten skulle vara sämre i P har nog också påverkat många.

"Köpte" genom Sixt billeasing vilket fungerat utmärkt.
Fördelen med företagsleasing är dessutom att försäkringen blir billigare och det finns inga begränsningar i vem som får köra bilen i familjen (till mina söners stora glädje)
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Ang. din fråga nr 1 så finns inget beslut att ta bort bonusen på 70.000 kr.

Det beslut som finns är att minska bonusen från och med nästa år, till 50.000 kr.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

slugger75 skrev:

Det beslut som finns är att minska bonusen från och med nästa år, till 50.000 kr.
De där med 50000, är inte de bara ett förslag som man inte slutar om när de närmar sig?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:

De där med 50000, är inte de bara ett förslag som man inte slutar om när de närmar sig?
Ja du nu när du säger det så kanske det var en del av förslaget (att ta bort 70 000 kr bonus för "dyra" elbilar, och sänka max bonus till 50 000 kr för 2023).

I så fall gäller inte det heller, utan än så länge är det 70 000 kr för alla elbilar då, tills vidare.

Något rörigt.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Talionis skrev:
2. Min fundering är mellan M3P och M3LR, men mest åt M3P hållet. Verkar som att de flesta på forumet kör LR? Någon bra anledning att inte köpa M3P?
Beror väl på lite use-case, men man kan väl koka ner det till om du vill ha dragkrok finns bara LR att välja på. Ska du bara ha den 3 år och inte bryr dig om krok så är nog P marginellt bättre.
Talionis skrev:
3. Går M3LR beställa med dragkrok nu? Får inte fram nåt val från hemsidan, och verkar som att om man inte köper dragkrok nu kan man inte installera den sen.
Man får beställa utan och kontakta en säljare som lägger på krok manuellt.
Talionis skrev:
4. Köpte ni eran nya tesla genom teslas hemsida eller genom nån mellanhand? Är det stor skillnad?
Det går bara att köpa nya genom Tesla:s hemsida. Om någon 3:e parts säger annorlunda är det en scam.
Teslas säljare hjälper bara dig att stega igenom sidan, mer eller mindre. De kan ge lite mer information om en del val och svara på vanliga frågor, och kan boka en lagerbil till dig om det finns någon passande. Men man kan också kontakta dem efter man lagt beställning själv och diskutera.
Talionis skrev:
5. Bör man köpa Uppgraderad Autopilot direkt man beställer eller ska man fixa sånt sen?
Känner du att det är värt att lägga 35k på att få de ganska meningslösa tilläggen så går det att göra när som. Det är bara mjukvara.
Talionis skrev:
Det viktigaste är fråga 1 då det handlar om 70 000kr rabatt eller inte, då jag annars gärna lurkat länge för att kolla genom de inlägg som finns på forumet.
Känns lite onödigt att förlora mer än vad en resa runt jorden kostar bara för att jag tvekar på att köpa för att jag inte är insatt nog. :|

Är tacksam för era svar :D
Jag vill ställa en motfråga och undrar om du har provkört och testat grundligt att det är detta du vill ha?
Talionis

Inlägg av Talionis »

infelicitas skrev:
Jag vill ställa en motfråga och undrar om du har provkört och testat grundligt att det är detta du vill ha?
Kommer såklart testa mer grundligt om det inte är en tidspress då klimatbonusen försvinner.

Läste på mestmotor:

"Att lyxiga bilar får 70.000 kronor i subvention från staten sticker en del i ögonen och därför föreslås ett stopp för klimatbonus till elbilar och laddhybrider som kostar 700.000 kronor eller mera enligt Skatteverkets prislista.

Pristaket är tänkt att börja gälla 1 juni 2022. Det innebär att en bil som kostar mer än 700.00 kr måste vara registrerad senast den 31 maj för inte riskera bonusen."

- https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... uni%202022.

Om detta inte stämmer så kan jag lugnt boka provkörning och se om jag verkligen behöver en performance.

Tack för svaren förresten, då vet jag att det går att fixa dragkrok t.ex. om jag väljer LR.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Det är gamla uppgifter som inte gäller nu.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

infelicitas skrev:
.../
Talionis skrev:
Man får beställa utan och kontakta en säljare som lägger på krok manuellt. /...
Hur lång tid har man på sig att kontakta en säljare ifall man beställer en bil via hemsidan? Är det lugnt ända fram tills Tesla börjat bygga bilen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare

Inlägg av jontis »

Tesla bygger inte bilar på beställning.
De bygger olika färger och kombinationer efter beräknad efterfrågan.
Din beställning matchas sedan mot en bil.
Har du otur så väljer du "fel" kombo och missar tilldelning, väljer du "rätt" kan det gå fort.

Kontakta Tesla asap för att lägga till dragkroken.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

SwedishAdvocate skrev:
infelicitas skrev:
.../
Talionis skrev:
Man får beställa utan och kontakta en säljare som lägger på krok manuellt. /...
Hur lång tid har man på sig att kontakta en säljare ifall man beställer en bil via hemsidan? Är det lugnt ända fram tills Tesla börjat bygga bilen?
Man ska ju ha tills att det står att inga ändringar kan göras, jag kommer inte ihåg hur långt in i processen det är. Men det bästa är ju att göra det i nära anslutning till beställningen, annars så är det stor risk att leverans skjuts fram.
Kave
elbilist

Inlägg av Kave »

Som jag ser det, det enda skälet till are välja en P över LR är om du vill kunna köra bilen utan antisladd. Testade själv en P med vinterdäck, ingen skillnad jag märkte mot en vanlig LR i fjädringen.
För mig så går alla bilar bort där jag inte själv får välja om antisladd ska vara på.
Samtidigt vill jag gärna ha dragkrok så då blir det komplicerat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Talionis skrev:
1. Betalas klimatbonusen fortfarande ut? Vet att det strulat länge. Och om jag beställer en bil i mars och får den i juli, får jag nån klimatbonus om ändringen till att inte ge dyrare bilar nån bonus träder i kraft innan jag "får" bilen trots att jag börjat avbetala den? Är inte säker på om det här förslaget slagits genom.
Finns inget beslut ännu. Men ett tips är att inte räkna med bonus för någon form av elbil.
Dragkrok och möjligen lite längre räckvidd… men obetydligt.
Ska gå att beställa ”of-menu”. Kontakta en säljare när du lagt beställningen.
Alla beställningar av nya bilar görs genom webbsidan… om du har jobbigt med datan så kan en säljare lägga ordern åt dig (kanske bra om du vill ha krok?).
Det går att köpa i efterhand precis som vinterdäck. Men om man köper med bilen så hamnar det ju på ”bilfinansieringen” och det kan ju vara förmånligt eller inte beroende på villkoren.

Ta noga reda på vad EAP och FSD innebär i Sverige innan du beställer så att du inte blir besviken senare.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klim ... -i-sverige

SVT Nyheter granskar: Liten effekt av lyxgräns för klimatbonus
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Och vilka andra förändringar vill hon införa? Pristaket är bara en del i det hela….
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

Tellus skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klim ... -i-sverige

SVT Nyheter granskar: Liten effekt av lyxgräns för klimatbonus
SVT glömde ställa en liten fråga:

"De som nu beställer en elbil som kostar mer än 700 000 kr, för leverans senare under året, kommer de få någon bonus?".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Borde ju ta bort bonusen på hur hybriderna.

Och eventuellt införa en mjuk gräns för bonusen. Blir ju lite hårt med 70 kkr för en 699kkr bil och sedan inget för en 701kkr bil.
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

LarsL skrev:

Och eventuellt införa en mjuk gräns för bonusen. Blir ju lite hårt med 70 kkr för en 699kkr bil och sedan inget för en 701kkr bil.
Håller helt med. Ingen bonus till hybrider och att det tex ska vara grundpriset som ska vara över 700.
Det blir många vita M3 efter vägarna framöver annars 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:

Jo, det är klart vettigare håller jag med om. Att de fokuserar på att helt kapa alla bidrag för rena elbilar över 700 är nog troligen lite mer av symbolpolitik från S, än något som bäst gynnar och optimerar miljön och utsläpp i verkligheten.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:

Att ha en fast bonus är ju en mjuk gräns. För en billig elbil motsvarar det närmare 20% och för en dyr elbil är det kanske 5%.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mickep

Inlägg av Mickep »

SVT har en artikel om detta bara 10% av de som fått bonusen hade köpt en dyrare bil. Så det kommer inte göra så stor skillnad. Model y är förståss över gränsen men prislappen går att justera (det såg man när bonusen höjdes)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
SVT har en artikel om detta bara 10% av de som fått bonusen hade köpt en dyrare bil. Så det kommer inte göra så stor skillnad. Model y är förståss över gränsen men prislappen går att justera (det såg man när bonusen höjdes)
Lär väl öka med modell y som väl kostar över 700?

Men ja om gränsen sätts på 700Tkr så borde tesla sänka priset så den precis passerar. Vet dock inte vad som händer om man köper krok eller annat till bilen, men antar man kan köpa de som extrautrustning i efterhand med undantag för annan färg på lacken.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Talionis

Inlägg av Talionis »

Någon som vet om 700 000 spärren är klubbad? Försöker kolla upp det men får inte fram något om att regeringen bestämt något.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Talionis skrev:
Någon som vet om 700 000 spärren är klubbad? Försöker kolla upp det men får inte fram något om att regeringen bestämt något.
Inget klubbat, men hela pengapåsen är tom. Beslut behövs om tilldelning av mer medel, innan dess är bonusen på nya bilar inte garanterad.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
daim90
Teslaägare

Inlägg av daim90 »

Ingenting är klubbat som så många säger. Just nu gäller alltså 70 000 kronor för en ren elbil utan någon övre gräns. Skickas en ansökan in för en bil över 700 000 innan någon övre gräns läggs till borde det inte vara något problem enligt princip pacta sunt servanda.

Alltså är problemet att pengapåsen är tom, inte någon övre gräns på pris. Vi får helt enkelt så hur mycket ett politikerlöfte är värt. Hittills har det alltid tillförts mer pengar.
Skriv svar