Hypotetisk räckvidd med 4680-cellen för MY

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Hypotetisk räckvidd med 4680-cellen för MY

Inlägg av hanseman »

Ville bara tipsa er alla som ev väntar med beställning av MY på att 4680-cellen skall tas i produktion om att kika på denna videon. Jag förstår att källan inte är den vassaste kanske, men tyckte ändå hans siffror och uträkningar kändes rimliga. Finns tidsstämplar i beskrivningen för den som inte orkar kolla hela! Summan av kardemumman enligt hans uträkningar är att det "bara" är 4-6% ökad räckvidd att vänta med 4680.
Senast redigerad av hanseman, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hypotetisk räckvidd med 4680-cellen för MY

Inlägg av Bjelke »

Ja, vem vet… ;)
Jag tror som flera andra här att det mycket väl kan bli oförändrad räckvidd men bättre
marginaler för Tesla på bilarna, till börja med iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

Bjelke skrev:
Ja, vem vet… ;)
Jag tror som flera andra här att det mycket väl kan bli oförändrad räckvidd men bättre
Håller med! Man undrar ju sen också hur lång tid det kommer ta innan Tesla börjar leta sig upp i 70-80+ mil-området som Lucid ligger runt. Vet att Elon sagt vid tillfälle att han inte ser behovet av längre räckvidd, men där håller jag inte med honom. Tror de flesta hade funnit det önskvärt med en verklig räckvidd som närmar sig det övre talsegmentet!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

hanseman skrev:
Bjelke skrev:
Ja, vem vet… ;)
Håller med! Man undrar ju sen också hur lång tid det kommer ta innan Tesla börjar leta sig upp i 70-80+ mil-området som Lucid ligger runt. Vet att Elon sagt vid tillfälle att han inte ser behovet av längre räckvidd, men där håller jag inte med honom. Tror de flesta hade funnit det önskvärt med en verklig räckvidd som närmar sig det övre talsegmentet!
Så länge som delar begränsar (troligen mest batterier just nu) så lär dom inte öka och det verkar dröja
innan det ändras (tyvärr).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Kemin är väl inte ändrad, bara formatet.

Reklamen/ Tesla battery day talade om 16% mer räckvidd. De övriga var fulreklam som visade hur mycket mer eneregi man fick i en cell. Det som vi kommer uppleva är hur mycket mer energi bilen får.

Det är där 16% kommer in, och då kan vi hoppas att de relaterade till samma kemi, dvs med 2170-cellens energi och 82kWh i ett pack skulle det bli 95kWh. Stämmer det skulle det bli rikitgt bra. Men som vanligt finns det väl en massa caviat och man måste ta reklamen och dividera med fyra för att hamna nära verkligheten ? 16% låter mycket eftersom man
”Bara ökat diametern” och fortfarande har ett gäng procent av volymen som är oanvänd. Egentligen vinner man volymen och vikten för ”hölje” då det blir betydligt färre sådana.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar