Antar att ”ansökan” bara skickas efter att bilen är färdig och reggad. Vilket blir ett problem om nu staten klubbar förslaget och bilen blir reggad efter gällande datum?daim90 skrev:Ingenting är klubbat som så många säger. Just nu gäller alltså 70 000 kronor för en ren elbil utan någon övre gräns. Skickas en ansökan in för en bil över 700 000 innan någon övre gräns läggs till borde det inte vara något problem enligt princip pacta sunt servanda.
Alltså är problemet att pengapåsen är tom, inte någon övre gräns på pris. Vi får helt enkelt så hur mycket ett politikerlöfte är värt. Hittills har det alltid tillförts mer pengar.
Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra frågor
Moderator: Redaktion
Re: Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra fr
Ja blir du inte registrerad ägare innan den 1/7 så kan det ju eventuellt bli ett problem.Talionis skrev:Antar att ”ansökan” bara skickas efter att bilen är färdig och reggad. Vilket blir ett problem om nu staten klubbar förslaget och bilen blir reggad efter gällande datum?daim90 skrev:Ingenting är klubbat som så många säger. Just nu gäller alltså 70 000 kronor för en ren elbil utan någon övre gräns. Skickas en ansökan in för en bil över 700 000 innan någon övre gräns läggs till borde det inte vara något problem enligt princip pacta sunt servanda.
Alltså är problemet att pengapåsen är tom, inte någon övre gräns på pris. Vi får helt enkelt så hur mycket ett politikerlöfte är värt. Hittills har det alltid tillförts mer pengar.
Men det förutsätter ju att de beslutar om en ändring till att börja med.
Det lär dom göra, om dom inte sänker gränsen ännu mer, vilket jag tycker dom borde, till typ 400, denna bonus håller ju bara uppe priserna. Pengarna är ju slut och dom vet ju inte hur dom ska göra. Borde slopas vid årskiftet.Jonte73 skrev:Ja blir du inte registrerad ägare innan den 1/7 så kan det ju eventuellt bli ett problem.Talionis skrev:Antar att ”ansökan” bara skickas efter att bilen är färdig och reggad. Vilket blir ett problem om nu staten klubbar förslaget och bilen blir reggad efter gällande datum?daim90 skrev:Ingenting är klubbat som så många säger. Just nu gäller alltså 70 000 kronor för en ren elbil utan någon övre gräns. Skickas en ansökan in för en bil över 700 000 innan någon övre gräns läggs till borde det inte vara något problem enligt princip pacta sunt servanda.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jag tycker den ska vara kvar men tas bort för hybrider.Dafro skrev:Det lär dom göra, om dom inte sänker gränsen ännu mer, vilket jag tycker dom borde, till typ 400, denna bonus håller ju bara uppe priserna. Pengarna är ju slut och dom vet ju inte hur dom ska göra. Borde slopas vid årskiftet.Jonte73 skrev:Ja blir du inte registrerad ägare innan den 1/7 så kan det ju eventuellt bli ett problem.Talionis skrev:Antar att ”ansökan” bara skickas efter att bilen är färdig och reggad. Vilket blir ett problem om nu staten klubbar förslaget och bilen blir reggad efter gällande datum?daim90 skrev:Ingenting är klubbat som så många säger. Just nu gäller alltså 70 000 kronor för en ren elbil utan någon övre gräns. Skickas en ansökan in för en bil över 700 000 innan någon övre gräns läggs till borde det inte vara något problem enligt princip pacta sunt servanda.
Tas bort ska den definitivt inte göras. Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?

Nåt o ha? Går väl inte hitta annat än microbilar under? Priserna börjar väl snarare där, de flesta något över 400k; Nissan LEAF, Fiat 500, Mazda MX-30, Peugeot e-208/Opel Mokka-e, Volkswagen ID.3Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?
Ja det var ju det ja menade.Flagada skrev:Nåt o ha? Går väl inte hitta annat än microbilar under? Priserna börjar väl snarare där, de flesta något över 400k; Nissan LEAF, Fiat 500, Mazda MX-30, Peugeot e-208/Opel Mokka-e, Volkswagen ID.3Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?
Finns ju liksom inga elbilar som är intressanta för under 400’.
Säg 500 då, mitt inlägg-gg var mer att bilpriserna är dopade av rabatten och överväger man en bil för 500 och uppåt så har man råd även utan 70 i bidrag.Jonte73 skrev:Ja det var ju det ja menade.Flagada skrev:Nåt o ha? Går väl inte hitta annat än microbilar under? Priserna börjar väl snarare där, de flesta något över 400k; Nissan LEAF, Fiat 500, Mazda MX-30, Peugeot e-208/Opel Mokka-e, Volkswagen ID.3Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?
Och det finns ju inga pengar för detta och det är ju inget fel på elbilsförsäljningen.
Lägg istället pengarna på att bygga ut laddnätverket för oss som inte kör Tesla. För tex i norr behövs det lite fler 150 kW och uppåt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro skrev:Säg 500 då, mitt inlägg-gg var mer att bilpriserna är dopade av rabatten och överväger man en bil för 500 och uppåt så har man råd även utan 70 i bidrag.Jonte73 skrev:Ja det var ju det ja menade.Flagada skrev:Nåt o ha? Går väl inte hitta annat än microbilar under? Priserna börjar väl snarare där, de flesta något över 400k; Nissan LEAF, Fiat 500, Mazda MX-30, Peugeot e-208/Opel Mokka-e, Volkswagen ID.3Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?
Och det finns ju inga pengar för detta och det är ju inget fel på elbilsförsäljningen.
Lägg istället pengarna på att bygga ut laddnätverket för oss som inte kör Tesla. För tex i norr behövs det lite fler 150 kW och uppåt.
Intressant att veta hur du gör bedömningen att alla som tittar på en bil för 500 och uppåt så har man råd men under så har man inte råd och behöver 70k stöd. Hur resonerar du?
En bil för 500+ ger ju betydligt mer tillbaka till staten än en bil för under 500. Vad är att ha råd? Hur då? Många verkar ju titta på privatleasing med 1000mil om året, jag tror många inte egentligen har råd men kan få en schysst månadskostnad tack vare bidraget och ett relativt bra andrahandsvärde.
Men det som stör mig mest på förslaget är att billigt alternativ skall få stöd. Ungefär som att det som köper lägenhet med 3 rum skulle få bidrag men det som köper 4 rum och fler behöver inte samma bidrag för det har råd ? Dumheter.
Om du nu ska jämföra detta med boende så lär du inte få bostadsbidrag om du köper en villa för 10 miljoner.. Sen tycker jag inte ens man ska jämför med boende. Poängen med bonusen är ju att driva på omställningen från fossila bilar till elbilar och jag skulle säga att bonusen ger mest effekt genom att ge bidrag till de någon billigare bilarna, de dyka kömmwr köpas ändå och har man inte råd med den så väljer man troligen en billigare elbil, inte en fossil bil.Esterox skrev:Dafro skrev:Säg 500 då, mitt inlägg-gg var mer att bilpriserna är dopade av rabatten och överväger man en bil för 500 och uppåt så har man råd även utan 70 i bidrag.Jonte73 skrev:Ja det var ju det ja menade.Flagada skrev:Nåt o ha? Går väl inte hitta annat än microbilar under? Priserna börjar väl snarare där, de flesta något över 400k; Nissan LEAF, Fiat 500, Mazda MX-30, Peugeot e-208/Opel Mokka-e, Volkswagen ID.3Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?
Intressant att veta hur du gör bedömningen att alla som tittar på en bil för 500 och uppåt så har man råd men under så har man inte råd och behöver 70k stöd. Hur resonerar du?
En bil för 500+ ger ju betydligt mer tillbaka till staten än en bil för under 500. Vad är att ha råd? Hur då? Många verkar ju titta på privatleasing med 1000mil om året, jag tror många inte egentligen har råd men kan få en schysst månadskostnad tack vare bidraget och ett relativt bra andrahandsvärde.
Men det som stör mig mest på förslaget är att billigt alternativ skall få stöd. Ungefär som att det som köper lägenhet med 3 rum skulle få bidrag men det som köper 4 rum och fler behöver inte samma bidrag för det har råd ? Dumheter.
Sen är jag samtidigt av åsikten att bonusen ska börja avvecklas nu då man nu fått upp momentum i omställningen och att använda pengarna föe att bygga ut laddnätverk kan nog gör mer för omställningen än att lägga pengarna på bilarna.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Tror verkligen du har fel. En bonus hjälper inte bättre på billiga bilar. Tror absolut fler dyra bilar säljs tack vare just bonusen och hade man inte fått bonus hade det blivit fossil istället garanterat. Man står inte och väljer tesla/Audi/WV och sen tas bonusen bort så väljer man MG istället, inte en chans.chaffis75 skrev:Om du nu ska jämföra detta med boende så lär du inte få bostadsbidrag om du köper en villa för 10 miljoner.. Sen tycker jag inte ens man ska jämför med boende. Poängen med bonusen är ju att driva på omställningen från fossila bilar till elbilar och jag skulle säga att bonusen ger mest effekt genom att ge bidrag till de någon billigare bilarna, de dyka kömmwr köpas ändå och har man inte råd med den så väljer man troligen en billigare elbil, inte en fossil bil.Intressant att veta hur du gör bedömningen att alla som tittar på en bil för 500 och uppåt så har man råd men under så har man inte råd och behöver 70k stöd. Hur resonerar du?
Sen är jag samtidigt av åsikten att bonusen ska börja avvecklas nu då man nu fått upp momentum i omställningen och att använda pengarna föe att bygga ut laddnätverk kan nog gör mer för omställningen än att lägga pengarna på bilarna.
Sen kan ju bonusen fasas bort så privatleasing går upp i pris så vi slipper se sådana lösningar. Usch och blä för den lösningen.
Ta bort bonus och det säljs inte lika många elbilar.
Ok.. Jo vi har nog olika syn på frågan.Esterox skrev:Tror verkligen du har fel. En bonus hjälper inte bättre på billiga bilar. Tror absolut fler dyra bilar säljs tack vare just bonusen och hade man inte fått bonus hade det blivit fossil istället garanterat. Man står inte och väljer tesla/Audi/WV och sen tas bonusen bort så väljer man MG istället, inte en chans.chaffis75 skrev:Om du nu ska jämföra detta med boende så lär du inte få bostadsbidrag om du köper en villa för 10 miljoner.. Sen tycker jag inte ens man ska jämför med boende. Poängen med bonusen är ju att driva på omställningen från fossila bilar till elbilar och jag skulle säga att bonusen ger mest effekt genom att ge bidrag till de någon billigare bilarna, de dyka kömmwr köpas ändå och har man inte råd med den så väljer man troligen en billigare elbil, inte en fossil bil.Intressant att veta hur du gör bedömningen att alla som tittar på en bil för 500 och uppåt så har man råd men under så har man inte råd och behöver 70k stöd. Hur resonerar du?
Sen kan ju bonusen fasas bort så privatleasing går upp i pris så vi slipper se sådana lösningar. Usch och blä för den lösningen.
Jag tror absolut att folk köper dyrare bilar för att man får bidrag om man ser till stora massan, sen finns de absolut de som köper fossil bilar istället, men de finns trots bidraget. Man kan ju alltid öka bidraget också med frågan är vad de får kosta och vad är mest nytta av pengarna då pengar är en begränsad tillgång.
Bidrag är väl trevligt men pengarna ska komma någonstans ifrån.
Får jag fråga, hade su själv köpt en fossil bil om du inte fått bidraget?
Nu finns ju exempelvis ID4 som jag kan tänka mig men petar gärna på lite saker.chaffis75 skrev:Ok.. Jo vi har nog olika syn på frågan.Esterox skrev:Tror verkligen du har fel. En bonus hjälper inte bättre på billiga bilar. Tror absolut fler dyra bilar säljs tack vare just bonusen och hade man inte fått bonus hade det blivit fossil istället garanterat. Man står inte och väljer tesla/Audi/WV och sen tas bonusen bort så väljer man MG istället, inte en chans.chaffis75 skrev:Om du nu ska jämföra detta med boende så lär du inte få bostadsbidrag om du köper en villa för 10 miljoner.. Sen tycker jag inte ens man ska jämför med boende. Poängen med bonusen är ju att driva på omställningen från fossila bilar till elbilar och jag skulle säga att bonusen ger mest effekt genom att ge bidrag till de någon billigare bilarna, de dyka kömmwr köpas ändå och har man inte råd med den så väljer man troligen en billigare elbil, inte en fossil bil.Intressant att veta hur du gör bedömningen att alla som tittar på en bil för 500 och uppåt så har man råd men under så har man inte råd och behöver 70k stöd. Hur resonerar du?
Jag tror absolut att folk köper dyrare bilar för att man får bidrag om man ser till stora massan, sen finns de absolut de som köper fossil bilar istället, men de finns trots bidraget. Man kan ju alltid öka bidraget också med frågan är vad de får kosta och vad är mest nytta av pengarna då pengar är en begränsad tillgång.
Bidrag är väl trevligt men pengarna ska komma någonstans ifrån.
Får jag fråga, hade su själv köpt en fossil bil om du inte fått bidraget?
Hade bidraget hamnat på Max 500k hade jag nog tittat på fossil istället, eventuellt en begagnad. Men det beror helt på kalkylen och där hjälper bidraget. Jag kanske skulle tänka om då och köpa samma bil imorgon som idag och ha den längre istället för att byta med 2 års intervall.
Jag märker i min omgivning vad bidraget hjälper kalkylen och övertygelsen att testa elbil. Men elbil under 500 är ju svårt att hitta något ”vettigt” om man vill ha en bra familjebil.
Så ärligt svar är att jag skulle se över kalkylen noga för en elbil men går det inte hem så bra som det går idag hade det nog blivit fossil. Men samtidigt är soppan dyrare idag än för 2 år sedan när jag gick över.
Det handlar inte om att göra så att folk får råd. Det handlar om psykologi. Helt enkelt få folk att välja elbil.
Jag tror dock det börjar bli dags att ta bort bidraget ändå.
Jo håller helt med om detta och de har verkligen spelat roll men för de första fattar jag inte varför man höjde frön 60000 - > 70000 då de ändå är problem få fram pengar.MWall skrev:Det handlar inte om att göra så att folk får råd. Det handlar om psykologi. Helt enkelt få folk att välja elbil.
Sen tycker jag bidraget lite gjort sitt även om jag skulle kunna tänka mig att man lådwtde liggkvar 10000 på BEV för att just behålla den psykiska faktorn. Sen kanske man kan sänka i steg, säg 50 TKr till sommaren 30 tkr till 2023 och sedan ner på 10 tkr till sommaren 2023.
Men ja detta är ju min åsikt och vad jag tror på såklart.
Nej klart det är psykologi bakom och kalkyl. Men just nu utan bidrag är det för stort glapp mellan Fossil och jämförbar Elbil för att många ska tänka på TCO istället för inköpspris. Då hjälper bonusen rejält.MWall skrev:Det handlar inte om att göra så att folk får råd. Det handlar om psykologi. Helt enkelt få folk att välja elbil.
I en ekonomisk kris likt 2008 hade köpet sett annorlunda ut.
Det kan aldrig handla om att pengar tar slut om det är bonus/malus.
Det handlar bara om att någon inte kan räkna.
Man tar från fossiler och ger samma summa till elbilar. Gör man det så kan aldrig några pengar ta slut.
För övrigt är det helt galet att de ger till hybrider, men det beror ju såklart på att Volvo typ bara säljer sånt.
Man stjälper inte Volvo.
Man tar från fossiler och ger samma summa till elbilar. Gör man det så kan aldrig några pengar ta slut.
För övrigt är det helt galet att de ger till hybrider, men det beror ju såklart på att Volvo typ bara säljer sånt.
Man stjälper inte Volvo.
Det är regeringen som inte kan enkel matematik.Dafro skrev:Säg 500 då, mitt inlägg-gg var mer att bilpriserna är dopade av rabatten och överväger man en bil för 500 och uppåt så har man råd även utan 70 i bidrag.Jonte73 skrev:Ja det var ju det ja menade.Flagada skrev:Nåt o ha? Går väl inte hitta annat än microbilar under? Priserna börjar väl snarare där, de flesta något över 400k; Nissan LEAF, Fiat 500, Mazda MX-30, Peugeot e-208/Opel Mokka-e, Volkswagen ID.3Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?
Så enkelt är det. Bidraget ska vara kvar, men inte för hybrider.
Har man ett problem med att äga en elbil som inte är en Tesla. Som i ditt fall.
Köp en Tesla då, så slipper du vara så bitter över att folk får sitt bidrag som de är berättigade till.
Billiga bilar är dessutom billiga av en anledning, kommer snarare missgynna elbilar och folks uppfattning om dem
Håller med. Dels kan de inte räkna. De trodde att försäljningen av elbilar och fossilbilar skulle vara ganska statisk trots att man går in med styrning, naivt. Det är så klart inte lätt att designa ett system som är förutsägbart och som är självreglerande. Men en direkt koppling på något sätt så att malus blir högre när få fossiler säljs och bonus blir lägre när många elbilar säljs är ju ett sätt. Men då blir det ju svårt att förutse vad man kommer få.pejvic skrev:Det kan aldrig handla om att pengar tar slut om det är bonus/malus.
Man stjälper inte Volvo.
Självklart vaktar de noga Volvo så att de inte hamnar utanför.
Är inte ett dugg bitter, vad pratar du om, låter mer som du är lite bitter för att du kanske inte får något bidrag och det förstår jag för har lovat så får man hålla det fast att det ska komma en gräns har det varit tal om ett tag. har absolut inget problem med att äga en elbil som inte är en Tesla, snarare tvärtom, kommer nog aldrig skaffa en tesla då den enda fördelen ser ut att kunna försvinna. Eller ok dom har en till fördel och det är att dom är energisnåla, men för mig kan jag lika gärna ta ett större batteri. Jag har fått bidrag på 2 laddhybrider som du verkar vara lite bitter över, närmare 60 tusen fick jag, som jag var berättigad till fast jag tycker att det är fel med bidrag till hybrider. Men from nu är bidraget helt onödigt, tycker jag. Men håller med om att regeringen inte kan räkna.Jonte73 skrev:Det är regeringen som inte kan enkel matematik.Dafro skrev:Säg 500 då, mitt inlägg-gg var mer att bilpriserna är dopade av rabatten och överväger man en bil för 500 och uppåt så har man råd även utan 70 i bidrag.Jonte73 skrev:Ja det var ju det ja menade.Flagada skrev:Nåt o ha? Går väl inte hitta annat än microbilar under? Priserna börjar väl snarare där, de flesta något över 400k; Nissan LEAF, Fiat 500, Mazda MX-30, Peugeot e-208/Opel Mokka-e, Volkswagen ID.3Sänka gränsen till 400’?? Vilka elbilar som är nåt att ha kostar dessa kaffepengar?
Köp en Tesla då, så slipper du vara så bitter över att folk får sitt bidrag som de är berättigade till.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 3 gång.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Av mycket goda skäl, det är Sveriges största privata arbetsgivare..pejvic skrev:Man stjälper inte Volvo.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Av den anledningen borde politikerna varit mycket tydliga med vart det är påväg och sett till att Volvo börjat bygga batterifabrik för 3-5 år sedan. Att vagga in dem i trygghet är en ordentlig björntjänst.Maw skrev:Av mycket goda skäl, det är Sveriges största privata arbetsgivare..pejvic skrev:Man stjälper inte Volvo.
Det ironiska är att jag tror att alla anpassningar (släppa av på miljökrav för att passa Volvos törstigare bilar) har varit en enormt stor björntjänst, som missgynnat bolaget och dess motivation till omställning. Jag gillar Volvo, men tror att det har på sikt förlorat mer på politikernas eftergifter än vad de vunnit.Maw skrev:Av mycket goda skäl, det är Sveriges största privata arbetsgivare..pejvic skrev:Man stjälper inte Volvo.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... omsnittet/

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Känns som många här med som tänker på sig själva och att de vill ha bidrag Och andra ska betala.. Ja de är troligt de är bra för klimatet att vi ställer om till BEV men vad får de kosta?
Någon här sa att pengarna inte kan ta slut, vilket skämt, vore de sant så skulle man ju såklart ge 100% bridag för en BEV så slutar de garanterat säljas fossilbilar.
Allt handlar självklart om ekonomi och vad som är mest effektivt i förhållande till kostnaden. Jag tror på kraftig sänkta bidrag och satsa på infrastrukturen, de är de som håller tillbaka många idag. Ja de finns tesla men Sverige mår bra av att Volvo kan satsa här och alla vill inte äga en Tesla. Dessutom tror jag aldrig varken tesla eller Volvo för den delen kommer göra billiga små elbilar och därmed behövs andra tillverkare.
Sen är ju infrastruktur så mycket mer än snabbladdaren, de måste bli lättare att natt ladda för alla som inte själv kan sätta en laddbox, här kan jag tycka det är lämpligt med bidrag (som jag personligen inte kommer kunna använda).
Någon här sa att pengarna inte kan ta slut, vilket skämt, vore de sant så skulle man ju såklart ge 100% bridag för en BEV så slutar de garanterat säljas fossilbilar.
Allt handlar självklart om ekonomi och vad som är mest effektivt i förhållande till kostnaden. Jag tror på kraftig sänkta bidrag och satsa på infrastrukturen, de är de som håller tillbaka många idag. Ja de finns tesla men Sverige mår bra av att Volvo kan satsa här och alla vill inte äga en Tesla. Dessutom tror jag aldrig varken tesla eller Volvo för den delen kommer göra billiga små elbilar och därmed behövs andra tillverkare.
Sen är ju infrastruktur så mycket mer än snabbladdaren, de måste bli lättare att natt ladda för alla som inte själv kan sätta en laddbox, här kan jag tycka det är lämpligt med bidrag (som jag personligen inte kommer kunna använda).
Ja det var ju det ja menade.
Finns ju liksom inga elbilar som är intressanta för under 400’.[/quote]
Säg 500 då, mitt inlägg-gg var mer att bilpriserna är dopade av rabatten och överväger man en bil för 500 och uppåt så har man råd även utan 70 i bidrag.
Lägg istället pengarna på att bygga ut laddnätverket för oss som inte kör Tesla. För tex i norr behövs det lite fler 150 kW och uppåt.[/quote]
Det är regeringen som inte kan enkel matematik.
Köp en Tesla då, så slipper du vara så bitter över att folk får sitt bidrag som de är berättigade till.[/quote]
Är inte ett dugg bitter, vad pratar du om, låter mer som du är lite bitter för att du kanske inte får något bidrag och det förstår jag för har lovat så får man hålla det fast att det ska komma en gräns har det varit tal om ett tag. har absolut inget problem med att äga en elbil som inte är en Tesla, snarare tvärtom, kommer nog aldrig skaffa en tesla då den enda fördelen ser ut att kunna försvinna. Eller ok dom har en till fördel och det är att dom är energisnåla, men för mig kan jag lika gärna ta ett större batteri. Jag har fått bidrag på 2 laddhybrider som du verkar vara lite bitter över, närmare 60 tusen fick jag, som jag var berättigad till fast jag tycker att det är fel med bidrag till hybrider. Men from nu är bidraget helt onödigt, tycker jag. Men håller med om att regeringen inte kan räkna.[/quote]
Vad yrar du om? Jag har fått bidrag för min förra Tesla och kommer att få det på min nya som kommer i februari också.
Varför är du och hänger i ett Teslaforum om du inte ens är intresserad av en Tesla?
Är det någon som är bitter så är det du som är rädd för att tappa ditt bidrag eftersom du kör hybrid som inte ska vara berättigad ett enda öre i bidrag.
Helt horribelt att tomtarna i regeringen har fått igenom detta.
Finns ju liksom inga elbilar som är intressanta för under 400’.[/quote]
Säg 500 då, mitt inlägg-gg var mer att bilpriserna är dopade av rabatten och överväger man en bil för 500 och uppåt så har man råd även utan 70 i bidrag.
Lägg istället pengarna på att bygga ut laddnätverket för oss som inte kör Tesla. För tex i norr behövs det lite fler 150 kW och uppåt.[/quote]
Det är regeringen som inte kan enkel matematik.
Köp en Tesla då, så slipper du vara så bitter över att folk får sitt bidrag som de är berättigade till.[/quote]
Är inte ett dugg bitter, vad pratar du om, låter mer som du är lite bitter för att du kanske inte får något bidrag och det förstår jag för har lovat så får man hålla det fast att det ska komma en gräns har det varit tal om ett tag. har absolut inget problem med att äga en elbil som inte är en Tesla, snarare tvärtom, kommer nog aldrig skaffa en tesla då den enda fördelen ser ut att kunna försvinna. Eller ok dom har en till fördel och det är att dom är energisnåla, men för mig kan jag lika gärna ta ett större batteri. Jag har fått bidrag på 2 laddhybrider som du verkar vara lite bitter över, närmare 60 tusen fick jag, som jag var berättigad till fast jag tycker att det är fel med bidrag till hybrider. Men from nu är bidraget helt onödigt, tycker jag. Men håller med om att regeringen inte kan räkna.[/quote]
Vad yrar du om? Jag har fått bidrag för min förra Tesla och kommer att få det på min nya som kommer i februari också.
Varför är du och hänger i ett Teslaforum om du inte ens är intresserad av en Tesla?

Är det någon som är bitter så är det du som är rädd för att tappa ditt bidrag eftersom du kör hybrid som inte ska vara berättigad ett enda öre i bidrag.
Helt horribelt att tomtarna i regeringen har fått igenom detta.