Ja, jag har admin acess.B99 skrev:Det är väl bl a någon härifrån som uppdaterar på supercharge.info?
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Nya superchargers i Sverige
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Var förbi igår.Teslawessla skrev:Åker förbi imorgon. Var där i helgen och då var inget på gång.Hoppsan_84 skrev:Ser ut som man börjat bygga i Strängnäs nu.
Frågade killen på bilden om de visste om när det blir klart, han hade ingen aning.
De jobbade med markarbetet.
Det lär säkert ansluta andra som monterar utrustningen.
Min gissning är att det är klart i Februari.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Arbetet pågår verkligen i alla fall, det är stort!
Model Y LR AWD 2022
Jag vet att det stod Q2 2022 på Oskarshamn tidigare. Tyckte nämligen att det vore kanon om den skulle hinna bli klar inför sommarens resa till Gotland.marcusw skrev:Läste denna: https://electrek.co/2022/02/03/tesla-up ... ore-224068 och kollade sedan kartan på Superchargers (http://tesla.com/sv_SE/findus), och vad jag kan minnas sen innan så har vissa kommande stationer fått framflyttat datum? Mellan Kalmar - Stockholm har jag för mig att åtminstone Oskarshamn var Q2 2022 innan, men är nu Q3. Någon som har bättre minne?
Jag ser att även Örebro har fått ny tidsplan (också den ligger i min egen intressesfär). Tidigare Q4 2021, nu lite löst "target opening in 2022". Roade mig för ett par veckor sen med att maila bygglovsenheten i Örebro kommun om de hade någon ansökan, men de kände inte till det och utan fastighetsbeteckning kunde de heller inte titta närmare. Så den suc:en ligger nog en bra bit fram i tiden.
Allra mest intresserad är jag av etableringen i Södertälje. Ligger som Q1 2022. Antar att den hamnar i Moraberg, men från Södertälje kommun fick jag inte ens svar på min fråga om det kommit in nåt bygglov. Någon som vet nåt, eller vill gissa?
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Örnsköldsvik verkar få en uppdatering enligt Teslas karta. Ikonerna ligger på varandra tills en zoomar in ordentligt.
Tesla model Y LR AWD vit + vit + 20" induction 20211209
Tesla model 3 LR AWD svart + svart + 18" aero 2019-2022
Nissan Leaf 40kWh 2018-2021
Renault Zoe 22kWh 2015-2018
- cliff_barnes
- Teslaägare
Oskarshamn verkar framflyttad. Liksom Karlskrona som nu är framskjuten ännu en gång, även platsen verkar hoppa fram och tillbaks mellan Karlskrona och Ronneby.
Segt Tesla. Segt.
Segt Tesla. Segt.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Kan ju vara svårt med bygglov och el som ligger en bit utanför Teslas kontroll?cliff_barnes skrev:Oskarshamn verkar framflyttad. Liksom Karlskrona som nu är framskjuten ännu en gång, även platsen verkar hoppa fram och tillbaks mellan Karlskrona och Ronneby.
Segt Tesla. Segt.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Jag var och tittade till Strängnäs idag. Det var några stora Tesla-märkta lådor på platsen. Vi kan också sluta påstå att senaste status finns på supercharge.info för där finns inte den senaste informationen om Strängnäs.CHIMERA skrev:Var förbi igår.Teslawessla skrev:Åker förbi imorgon. Var där i helgen och då var inget på gång.Hoppsan_84 skrev:Ser ut som man börjat bygga i Strängnäs nu.
Frågade killen på bilden om de visste om när det blir klart, han hade ingen aning.
Min gissning är att det är klart i Februari.

Tesla model Y LR AWD vit + vit + 20" induction 20211209
- FinaFisken
- Teslaägare
Är nog inte svårt att dra fram el till Oskarshamn...RagWal skrev:Kan ju vara svårt med bygglov och el som ligger en bit utanför Teslas kontroll?cliff_barnes skrev:Oskarshamn verkar framflyttad. Liksom Karlskrona som nu är framskjuten ännu en gång, även platsen verkar hoppa fram och tillbaks mellan Karlskrona och Ronneby.
Segt Tesla. Segt.

Så det har gått två dagar sen informationen kom här att de har börjat bygga och bara för att det inte kommit upp på den sidan så är den sidan kass för att kolla information. Måste säga att man är väldigt otålig om man anser att det är för långsamt. Finns alltså risk att en del här framöver frågar om en kommande station om och om igen för tänk hur fruktansvärt det är om det tar hela fyra dagar från det att någon annan upptäcker att bygget startar till att det kommer upp på den sidan...Sofia skrev:Jag var och tittade till Strängnäs idag. Det var några stora Tesla-märkta lådor på platsen. Vi kan också sluta påstå att senaste status finns på supercharge.info för där finns inte den senaste informationen om Strängnäs.CHIMERA skrev:Var förbi igår.Teslawessla skrev:Åker förbi imorgon. Var där i helgen och då var inget på gång.Hoppsan_84 skrev:Ser ut som man börjat bygga i Strängnäs nu.
Min gissning är att det är klart i Februari.Statusen där är just nu "permit".
- EnTraktor
- Teslaägare
Jag uppdaterar så fort det finns bekräftad info. Den enda bilden i tråden är ett markarbete som skulle kunna vara precis vad som helst. Släng upp en bild med Tesla logga eller Tesla hårdvara så uppdaterar jag supercharger inom 15 minuter.vigge50 skrev:Så det har gått två dagar sen informationen kom här att de har börjat bygga och bara för att det inte kommit upp på den sidan så är den sidan kass för att kolla information. Måste säga att man är väldigt otålig om man anser att det är för långsamt. Finns alltså risk att en del här framöver frågar om en kommande station om och om igen för tänk hur fruktansvärt det är om det tar hela fyra dagar från det att någon annan upptäcker att bygget startar till att det kommer upp på den sidan...Sofia skrev:Jag var och tittade till Strängnäs idag. Det var några stora Tesla-märkta lådor på platsen. Vi kan också sluta påstå att senaste status finns på supercharge.info för där finns inte den senaste informationen om Strängnäs.CHIMERA skrev:Var förbi igår.Teslawessla skrev:Åker förbi imorgon. Var där i helgen och då var inget på gång.Hoppsan_84 skrev:Ser ut som man börjat bygga i Strängnäs nu.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Väldigt bra jobbat, trevligt att den sidan ständigt är uppdaterad och jag förstår att du vill ha lite mer information än lite text om att bygget påbörjats.EnTraktor skrev:Jag uppdaterar så fort det finns bekräftad info. Den enda bilden i tråden är ett markarbete som skulle kunna vara precis vad som helst. Släng upp en bild med Tesla logga eller Tesla hårdvara så uppdaterar jag supercharger inom 15 minuter.vigge50 skrev:Så det har gått två dagar sen informationen kom här att de har börjat bygga och bara för att det inte kommit upp på den sidan så är den sidan kass för att kolla information. Måste säga att man är väldigt otålig om man anser att det är för långsamt. Finns alltså risk att en del här framöver frågar om en kommande station om och om igen för tänk hur fruktansvärt det är om det tar hela fyra dagar från det att någon annan upptäcker att bygget startar till att det kommer upp på den sidan...Sofia skrev:Jag var och tittade till Strängnäs idag. Det var några stora Tesla-märkta lådor på platsen. Vi kan också sluta påstå att senaste status finns på supercharge.info för där finns inte den senaste informationen om Strängnäs.CHIMERA skrev:
Var förbi igår.
- EnTraktor
- Teslaägare
Det har hänt ett antal gånger att markarbeten inom några hundra meter från en punkt på Teslas karta har misstolkas som ett SuC bygge. Därför tycker jag inte det är orimligt att kräva bild på Tesla hårdvara för att klassa det som ett SuC bygge.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Nu har man kommit längre än bara markarbete! Här är några färska bilder.EnTraktor skrev:Det har hänt ett antal gånger att markarbeten inom några hundra meter från en punkt på Teslas karta har misstolkas som ett SuC bygge. Därför tycker jag inte det är orimligt att kräva bild på Tesla hårdvara för att klassa det som ett SuC bygge.
12 fundament på plats.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Gps-positionen på supercharge.info skulle kunna justeras litet - platserna är i markerat hörn mellan Gulf macken och Max.

Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Kanske de vill ha offentlig bidrag för det, nu när de (antagligen) skall öppna upp SuC?TiborBlomhall skrev:SuC Lycksele har försvunnit från Teslas karta!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Lycksele "försvann" samtidigt som det kom en grå prick i Övik, någon kanske slant med markören?
Den har inte varit med i någon utlysning eftersom det redan finns laddare i Lycksele. Såvitt jag kan se så har Tesla inte någon markering på kartan för de 6 platser som de vann heller.

Den har inte varit med i någon utlysning eftersom det redan finns laddare i Lycksele. Såvitt jag kan se så har Tesla inte någon markering på kartan för de 6 platser som de vann heller.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Japp, dessutom ligger Lycksele och Ö-vik på nästan samma längdgrad..B99 skrev:Lycksele "försvann" samtidigt som det kom en grå prick i Övik, någon kanske slant med markören?![]()
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
-
Den lokala tidningen Piteå-Tidningen kör en artikelserie om elbilar just nu och har i en av dem intervjuat Maria Lantz, kommunikationsansvarig för Tesla. Hon menar i artikeln att de i norr tittar på etablering i Gäddede, Överkalix och Malå detta året med Piteå och Lycksele som kandidater för nästa år. Min minnesbild är att de tre hon nämner i år är finansierade via TrV, jag hoppas de bygger samtliga etableringar de vunnit inom tidsramen (vill minnas att de skulle vara driftade under september-oktober 2022).B99 skrev:Lycksele "försvann" samtidigt som det kom en grå prick i Övik, någon kanske slant med markören?![]()
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Ja, det stämmer att dessa 3 var bidragsladdare om man byter ut Överkalix mot Övertorneå. Hursomhelst så passar ju dessa otroligt dåligt in i det övriga laddnätverket. Man undrar hur Teslabjörns kompis Ole på som numera jobbar åt Tesla tänker med utbyggnaden.
Misstänker att detta är en effekt av politikernas bidrag, och att Tesla nu optimerar efter de (naturligt för företag att göra så).B99 skrev:Ja, det stämmer att dessa 3 var bidragsladdare om man byter ut Överkalix mot Övertorneå. Hursomhelst så passar ju dessa otroligt dåligt in i det övriga laddnätverket. Man undrar hur Teslabjörns kompis Ole på som numera jobbar åt Tesla tänker med utbyggnaden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tvivlar på att 1,2 miljoner i bidrag per sajt skulle förändra strategin, eller ja uppenbarligen har det ju gjort det.