Missljud från fläkt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ayecue83

Missljud från fläkt?

Inlägg av Ayecue83 »

Hej,

Fick en kinabyggd Model 3 levererad precis innan jul. Har egentligen inte mycket att anmärka på, men jag upplever visst missljud från ventilationssystemet som jag tycker är... udda. Det kan närmast beskrivas som att vinden viner genom fläktsystemet (lite som det skulle göra genom en fönsterglipa), men oscillerande. Det kommer när fläkten går igång och toppar för att sedan dö ut igen. Har bifogat länk till en video (.mov) på det hela, men man måste dra upp volymen till max för att höra vad det handlar om. I verkligheten är det väldigt märkbart och förekommer frekvent, speciellt vid stadskörning.

Är detta ljud som även ni andra upplever? Bävar lite inför att lämna in bilen på verkstad och vara av med den x antal veckor.

Videon finns här: https://1drv.ms/v/s!AkrKWFqDSBVQgfsnYc4 ... Q?e=5YYTM1

Tack på förhand!!
tslaqqq

Re: Missljud från fläkt?

Inlägg av tslaqqq »

Hade liknande på min gamla M3 2019, är det så att det uppstår mer i kall väderlek möjligen? Tror det kan vara lite krympande material som används som märks just med temperaturskillnader osv, plasten nedanför träribban tycker jag skapar en del missljud men bara av o till men trycker man lite bestämt på den så tycker jag det kan avhjälpa felet ibland iaf
Ayecue83

Inlägg av Ayecue83 »

tslaqqq skrev:
Hade liknande på min gamla M3 2019, är det så att det uppstår mer i kall väderlek möjligen? Tror det kan vara lite krympande material som används som märks just med temperaturskillnader osv, plasten nedanför träribban tycker jag skapar en del missljud men bara av o till men trycker man lite bestämt på den så tycker jag det kan avhjälpa felet ibland iaf
Möjligen har det med den kalla väderleken att göra. Får intrycket av att det är värmesystemet som låter. Ska prova att trycka till lite plaster och så vid listen.

Ingen annan som känner igen ljudet? Alternativt tycker det är främmande?
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Hade exakt samma på min m3p levererad 23e dec. Vinande ljud som du beskriver. För mig kom det alltid efter ca 1,5h körning i relativt kallt väder(noll till minus 15). Har kört 400 mil med bilen nu och har inte hört ljudet på länge så jag har har inte gjort ngt ärende av det. Om det återkommer nästa vinter tar jag det då.
Skriv svar