SOS

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

SOS

Inlägg av Willerud »

Har en 2020 M3P som klarat sig 5200mil utan att besöka SC.
Förr eller senare ska den väl in, men det jag är rädd för är att SC förstör mer än vad de fixar.
Har redan en återkallning på bilen för coaxialkabel till kameran bak och idag kom felmeddelande nedan.
IMG_20220206_110259.jpg
Vad beror detta på, testar bilen att ringa SOS eller hur detekterar den det felet?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: SOS

Inlägg av Fluffy »

Jag får det när bilen tappat mobilnätet. Förut ganska ofta men de ”fixade” det med mjukvara så den inte varnar för kortare avbrott. Din telefons antenn är bättre än vad tesla sätter i bilen.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: SOS

Inlägg av Willerud »

Första gången på över två år, får se om det ligger kvar imorgon.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Narnell
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2021 16:43

Re: SOS

Inlägg av Narnell »

Skaffa appen "112" från SOS Alarm och ha på telefonen istället. Då hittar de din plats direkt utan att du själv behöver veta exakt var du är vilket kan hända när man är ute och åker... :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: SOS

Inlägg av dd88 »

Bilens system ska känna av hur många som satt i bilen vid olycka, de flesta även om några krockkuddar utlöstes.

(Utöver position och färdriktning)

Så app i mobilen är ingen ersättare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SOS

Inlägg av bylund »

dd88 skrev:
Bilens system ska känna av hur många som satt i bilen vid olycka, de flesta även om några krockkuddar utlöstes.

(Utöver position och färdriktning)

Så app i mobilen är ingen ersättare.
Nej, snarare ett komplement. Funktionen i bilen är ju inte så användbar när om är ute och cyklar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: SOS

Inlägg av dd88 »

bylund skrev:
dd88 skrev:
Bilens system ska känna av hur många som satt i bilen vid olycka, de flesta även om några krockkuddar utlöstes.

(Utöver position och färdriktning)

Så app i mobilen är ingen ersättare.
Nej, snarare ett komplement. Funktionen i bilen är ju inte så användbar när om är ute och cyklar.
Nej på samma sätt som att man inte vill börja leta efter telefonen som ligger någonstans i bilen när man sitter fastklämd.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: SOS

Inlägg av Esterox »

bylund skrev:
dd88 skrev:
Bilens system ska känna av hur många som satt i bilen vid olycka, de flesta även om några krockkuddar utlöstes.

(Utöver position och färdriktning)

Så app i mobilen är ingen ersättare.
Nej, snarare ett komplement. Funktionen i bilen är ju inte så användbar när om är ute och cyklar.
Hur kom cykel in i bilden ? SOS funktionen är i bilen och det som efterfrågas. Är ju som att jag skulle svara ”skaffa SVT appen för då kan du kolla mello överallt istället”

SOS funktionen i bilen är grym precis som DD88 påpekar. Den kan vi krock skicka koordinater per automatik till larmcentralen och tala om för dessa hur många som var i bilen. Är det två bilar med samma funktion får det ju snabbt en överblick över hur allvarlig krocken blivit. Spelar ingen roll om man är vid medvetande eller medvetslös.

Sen kan man även använda SOS funktionen manuellt vid eventuell sjukdom osv, är det så att du precis klarar av att ringa upp SOS via bilen så har det ju då möjlighet att prata med eventuella barn i bilen om det är en vuxen som drabbats utav något akut. Mina barn vet precis vad det skall göra om det är så att det händer något som gör att det inte får kontakt med mig eller någon annan vuxen, tryck på den knappen och du får hjälp. Precis samma sak med larmet hemma.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: SOS

Inlägg av Willerud »

Bra poäng Esterox, får ta en genomgång med barnen.

I morse varnade inte bilen. Så nu blir jag nojig funkar SOS eller är den funktionen trasig nu.
Oavsett hur jag resonerar så måste jag boka tid hos SC :cry:
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SOS

Inlägg av bylund »

dd88 skrev:
Nej på samma sätt som att man inte vill börja leta efter telefonen som ligger någonstans i bilen när man sitter fastklämd.
Nej, men om bilen inte gör jobbet så kan det ju vara bra att även ha den möjligheten. Därav ordvalet "komplement".
Esterox skrev:
Hur kom cykel in i bilden ? SOS funktionen är i bilen och det som efterfrågas. Är ju som att jag skulle svara ”skaffa SVT appen för då kan du kolla mello överallt istället”
Jag menade att man visst bör skaffa appen ändå, då den är användbar utanför bilen, och som backup om det är problem om bilens system krånglar. Självklart ska SOS-systemet i bilen fixas, jag tycker inte ens att jag antytt något annat.

Jag tycker inte alls att det är jämförbart med att föreslå att skaffa SVT-appen, att tycka att det även kan vara bra att ha en annan möjlighet skicka position till larmoperatören.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SOS

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
bylund skrev:
dd88 skrev:
Bilens system ska känna av hur många som satt i bilen vid olycka, de flesta även om några krockkuddar utlöstes.

(Utöver position och färdriktning)

Så app i mobilen är ingen ersättare.
Nej, snarare ett komplement. Funktionen i bilen är ju inte så användbar när om är ute och cyklar.
Nej på samma sätt som att man inte vill börja leta efter telefonen som ligger någonstans i bilen när man sitter fastklämd.
Men tråden handlade ju om att bilens inbyggda system inte fungerade. Då är det ju bra att ha appen i telefonen.
Skriv svar