Dyr reperation

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Martin Kungsholmen
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 feb 2022 09:35

Dyr reperation

Inlägg av Martin Kungsholmen »

Hej! 50 000 kronor fick vi betala för att repararera skador på stötdämpare, länkarmar, bussningar och frontram på vår Tesla Model S, som vi ägt sedan 2015 och kört 11 000 mil med. Är det någon här som upplevt liknade problem?

Det har hänt att vi kört på gatstenar i låga farter vilket märkena på fälgarna skvallrar om, och det finns också en stålpigg i golvet vid garageinfarten som man kan skrapa i om man inte är försiktig, men någon stor smäll kan varken jag eller min fru erinra oss att vi varit med om. Skadorna upptäcktes efter ett besök på vår lokala däckverkstad med där man kunde konstatera ojämt däckslitage på bakre högerhjul, varpå de rekommenderade en fryhjulsinställning på Teslaverkstaden. Vi har också kunnat notera vissa smärre vibrationer. Enligt Teslas tekniker hade skadan sannolikt uppkommit efter någon form av olycka eller plötslig händelse, varpå vi ombeddes kontakta försäkringsbolaget för skadebesiktning. I protokollet från Trygg Hansa står: "På besiktningen har vi kunnat konstatera en svettning vid höger stötdämpare. Det är en konsekvens av normalt slitage. Stötdämparen är konstruerad för att ta emot och dämpa stötar. Skadorna är inte förenliga med varken den anmälda händelsen med piggen, kantkörning vid parkering eller U-sväng Beskitningsmannen skriver vidare: "Det behövs mycket mer kraft och det hade troligen funnits fler skador undertill från den specifika händelsen. På besiktningen kunde inte böjda länkarmar bekräftas, inte heller frontramen. Länkarmen förbinder fjäderbenet med framvagnen - ett stag. I underkant av fjäderben med spindelled som går in till framvagnsramen. Inte heller eventuella skador på länkarmarna har vi kunnat härleda till att de antagligen skadats vid trafikolycka eller annan olyckshändelse utanför fordonet, än något annat. Det är oklart om de är böjda och hur det ska ha gått till. En olyckshändelse utanför fordonet innebär en plötslig och oförutsedd händelse där skadeorsaken är yttre i förhållande till fordonet. Vår bedömning är att ni inte har visat att skadorna i framvagnen är orsakade genom en händelse som omfattas av vagnskadeförsäkringen. Den skadebild som ni anmäler är att bilen känns stötig och vibrerar." Ingen ersättning från försäkringsbolaget med andra ord.

Vid ett besök på bilbesiktningen kunde inga skador bekräftas på vare sig stöddämpare, länkarmar, bussningar eller frontram, men på Teslaverkstaden sa de att samtliga av Teslateknikerna konstaterade skador på fordonet måste åtgärdas innan en fyrhjulsinställning kunde göras. Vi accepterade kostnadsförslaget för reparationerna på 50 0000 kronor och bilen är nu på verkstaden. Var detta ett klokt beslut, eller borde vi gått vidare med ärendet?

Vänliga hälsningar,

Martin Källström
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 467
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Dyr reperation

Inlägg av Daven »

Tesla måste ju kunna peka på vilka delar det är som är defekta/slitna och inte bara säga att ni ska byta allt i hjulupphänginen för att kunna gör en hjulinställning.
Vad är det för delar de ska byta ut för 50 000kr? Har du fått en lista så ta den till en annan verkstad för ett kostnadsförslag på byte av samma delar, samt be dom göra en egen bedömning med kostnadsförslag.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Dyr reperation

Inlägg av HX100 »

Hör med grufman verkstaden först och få offert därifrån!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dyr reperation

Inlägg av Gustafsson »

Låter väldigt dyrt i mina öron. Har du redan betalat? Begär alltid kostnadsförslag och kolla med andra eller med forumet i förväg typ…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Dyr reperation

Inlägg av tommyd »

HX100 skrev:
Hör med grufman verkstaden först och få offert därifrån!
Ja, jag skulle också tycka det vore intressant att höra vad Grufman-verkstan skulle säga om din bil och vad det skulle kosta om de fixade bilen åt dig. Jag har kollat på deras Youtube-kanal och han som filmar denna video ger mig intrycket av att han vet väldigt mycket om bilar och att han lagar saker (sannolikt billigare) som går att laga istället för att bara byta ut sakerna (sannolikt onödigt dyrt):



I videon så skaffade han kablar "från skroten" så kunden slapp vänta på långa väntetider på att köpa nya kablar från Tesla. Så det verkar som att han som filmat videon anstränger sig extra mycket för att göra alla felsökningar och reparationer så billigt, snabbt och vettigt som möjligt. Jag kan personligen nästan ingenting om bilar så det är så klart möjligt att han som filmar bara säger en massa buzzwords som inte betyder nånting, så det vore intressant för mig om du kunde ta bilen dit och se vad de säger om felsökning, reparation och kostnad, och sen berättar i detta forum hur det gick med allt. Om vi har tur så gör han en Youtube-video om just din bil också :).

Är han som filmat chefen där? För i så fall är det ju en indikation på att resten av dem som jobbar där sannolikt också är lika kompetenta och ärliga (eftersom han sannolikt anställer likasinnade) så man slipper betala onödigt mycket för felsökningar och reparationer hos dem.

Här är deras hemsida:

http://grufmanbil.se/
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Dyr reperation

Inlägg av Blipblop »

Låter ju som att någon ljuger...
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dyr reperation

Inlägg av niklas12 »

Många gånger så byter märkesverkstäderna gärna betydligt mer än vad som behövs just in case.

Tycker detta är på gränsen till bedrägeri
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dyr reperation

Inlägg av LarsL »

Jag litar inte riktigt på Teslas förmåga att skruva med saker. De påminner tyvärr lite om Mercedes som mest var duktiga på att ta betalt.
Det är nog riktigt smart att höra med en oberoende verkstad. Åtminstone om det handlar om mekaniska delar.

Till Teslas förvar kan man ju säga att de inte gärna kan leta på skroten. Vilket man så klart gör när delarna börjar kosta 50kkr.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dyr reperation

Inlägg av BrooklynS »

Tesla FÅR inte använda begagnade delar, det är klart specat i deras instruktioner till verkstäderna.
Det är till och med så att alla delar är individmärkta så att de i sina system kan se exakt med vilka delar bilen är lagad, tex plåtdelar och reservdelar.

Det för med sig att vissa reparationer såklart blir dyrare än om man tar delar från skroten, å andra sidan blir bilen definitionsmässigt som ny igen, dvs den del som reparerats.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dyr reperation

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Tesla FÅR inte använda begagnade delar, det är klart specat i deras instruktioner till verkstäderna.
Det är till och med så att alla delar är individmärkta så att de i sina system kan se exakt med vilka delar bilen är lagad, tex plåtdelar och reservdelar.

Det för med sig att vissa reparationer såklart blir dyrare än om man tar delar från skroten, å andra sidan blir bilen definitionsmässigt som ny igen, dvs den del som reparerats.
Det gäller ju iofs alla märkesverkstäder. Vilket då gör att oberoende gärna småverkstäder är en fördel när man har bil som är utan garanti.
Skriv svar