![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Moderator: Redaktion
Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?![]()
Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?![]()
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.DanneLKPG skrev:Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?![]()
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
Ja 7 dagar har jag också läst att bluelinkkopplingen är vid liv.mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.DanneLKPG skrev:Har den stått i två veckor så är det med flit som appen inte fungerar. Inte något fel. Det är en begränsning Hyundai satt. Ganska säker på att gränsen är 7 dagar. Sen verkar det vara lite oklart om det räcker att bara låsa upp den en gång för att den ska vakna eller om man måste starta den.mati skrev:Jag får testa imorgon. Den har stått oanvänd i nästan två veckor, den kanske är helt död som du säger. Men vad fan, ska man behöva köra bilen regelbundet, fast man egentligen inte behöver åka nånstans? Bara för att hålla bilen och appen vid liv? Det känns ju märkligt. Vi får se om den piggnar till igen.Bjelke skrev:Hela bilen kanske är död?![]()
Det är absolut inte ovanligt att jag inte använder bilen på flera veckor. Det kan gå en hel månad utan att jag behöver åka. Hoppas att det inte ställer till det för Ioniq. E-tron hade inga som helst problem med det.
Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Kan man inte göra som Tesla (och andra) att vid en viss SoC, som tex. 20%, så stängs vissa energikrävande tjänster ner i bilen (i Teslas fall alla kameror för övervakning)?jurand skrev:mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…martinot skrev:Kan man inte göra som Tesla (och andra) att vid en viss SoC, som tex. 20%, så stängs vissa energikrävande tjänster ner i bilen (i Teslas fall alla kameror för övervakning)?jurand skrev:mati skrev:Håller med. Det finns en miljon inställningar för allehanda skit, men det väsentliga har de hårdkodat. Märklig prioritering.DanneLKPG skrev:Jag är för valfrihet och inställningsmöjligheter. Tycker det är trist när tillverkarna ska tvinga på oss saker. Vi har en grym finjustering av regen, men kan inte välja att appanslutningen ska leva längre?mati skrev:Det hade ju varit bra om det hade räckt att starta appen medan den fortfarande lever och på så vis skjuta på timeout-döden. Då hade man kunnat hålla bilen vi liv t.ex. när man är bortrest. Men jag misstänker att det inte går. Det är säkert som du säger, man måste öppna och starta den.
Tror problemet här är för biltillverkare att välja pest eller kolera, om folk(och folk är generellt idioter) fick valfriheten så skulle alla tömma batteriet och sedan gnälla över att bilen är okörbar pga det istället..
Då kan ju fjärråtkomst vara tillgänglig hur länge som helst, så länge som SoC är över en viss nivå. Låter som ett bättre alternativ än att stänga av efter en viss tid. Då kan man ju tex. ha fjärråtkomst till bilen hur länge som helst om den är inkopplad med laddsladd.
Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
Det vet jag naturligtvis med tanke på att jag har varit mjukvaruutvecklare hela mitt yrkesverksamma liv. Och min maggropskänsla säger mig att detta i första hand inte har någonting att göra med kostnader. Detta handlar bara om att någon (projektledare?) har bestämt att det ska fungera så. Och även om det är så att någon har stirrat sig blint på en kostnadssiffra nånstans, den bästa lösningen behöver inte vara den dyraste, tvärtom. Inte sällan blir den sämsta lösningen i slutändan också den dyraste eftersom man får börja om från början.jurand skrev:Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
Då får väl en projektledare opponera sig när skrået blir påhoppat.mati skrev:Det vet jag naturligtvis med tanke på att jag har varit mjukvaruutvecklare hela mitt yrkesverksamma liv. Och min maggropskänsla säger mig att detta i första hand inte har någonting att göra med kostnader. Detta handlar bara om att någon (projektledare?) har bestämt att det ska fungera så. Och även om det är så att någon har stirrat sig blint på en kostnadssiffra nånstans, den bästa lösningen behöver inte vara den dyraste, tvärtom. Inte sällan blir den sämsta lösningen i slutändan också den dyraste eftersom man får börja om från början.jurand skrev:Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…
Sorry, jag glömde att det finns bra projektledare också.Dafro skrev:Då får väl en projektledare opponera sig när skrået blir påhoppat.mati skrev:Det vet jag naturligtvis med tanke på att jag har varit mjukvaruutvecklare hela mitt yrkesverksamma liv. Och min maggropskänsla säger mig att detta i första hand inte har någonting att göra med kostnader. Detta handlar bara om att någon (projektledare?) har bestämt att det ska fungera så. Och även om det är så att någon har stirrat sig blint på en kostnadssiffra nånstans, den bästa lösningen behöver inte vara den dyraste, tvärtom. Inte sällan blir den sämsta lösningen i slutändan också den dyraste eftersom man får börja om från början.jurand skrev:Inte så "bara", mjukvara och it-infrastruktur är väldigt komplexa och kostsamma idag och det är inte så enkelt att alltid motivera den kostnaden för någon som vill maximera sina marginaler. Sen är biltillverkare duktiga på att envisas på att utveckla eget skit när uppenbarligen de kan lite om det.mati skrev:Varför det? Det är ju bara mjukvara. Bilen har garanterat någon form av batteriövervakning ändå, allt annat hade ju varit galenskap. Så sett ser jag inte problemet.Tessi19 skrev:Tidsbegränsningen är förmodligen mycket enklare och billigare att få till…Projektledaren ser till att ställda krav införs, så jag säger dåligt definierat krav, och sportig tidplan.
Och att bryta ner kraven så det blir för definierat blir oftast även dyrare.
mati skrev:Jag har inte heller upptäckt några sådana fel hos min bil. Men det beror nog på att jag i princip aldrig använder den. Det är nog bästa sättet att inte bli missnöjd med en bil, använd den så lite som möjligt. Då minimerar man risken att stöta på en massa jobbiga buggar och brister.![]()
Min mätare står på hiskeliga 130 mil eller snart två månader.
Ja, det är lite spännande att se hur skitig en bil kan bli trots at den alltid står i garaget. Vägarna är ju så geggiga att det verkligen inte är roligt. Men nu är det ju plusgrader igen. Då kan man eventuellt börja överväga en liten biltvätt. Det har ju nästan inte varit möjligt hittills.jurand skrev:mati skrev:Jag har inte heller upptäckt några sådana fel hos min bil. Men det beror nog på att jag i princip aldrig använder den. Det är nog bästa sättet att inte bli missnöjd med en bil, använd den så lite som möjligt. Då minimerar man risken att stöta på en massa jobbiga buggar och brister.![]()
Min mätare står på hiskeliga 130 mil eller snart två månader.
Smart, ha den inne i garage med och beundra smutsmotståndet i det fina lacket
Klockan är lite wild&crazy ibland. Men den går tillbaks igen efter en kort stunds körning utan att man behöver göra nåt. Hade väl två klockomställningar innan förra uppdateringen, som rättade sig själv efter kanske en halvtimme.jurand skrev:Vissa fel låter allvarigt, har inte haft de med min, däremot upptäckte jag med min första bug igår.
Jag åkte hemifrån kl.12.34 och hade en skickat en destination till bilen från mobilen, en resa på 20 minuter typ dock visade GPS:n att jag skulle vara framme vid 20:00 tiden.. började kolla om inte bilen tog någon gata i finland eller Danmark istället för sverige men sen såg jag felet.
Tiden i bilen visade som 19:14 20220205. Gick in i inställningar och såg att tiden är styrd via GPS, försökte ändra fram och tillbaka men blev inte rätt, tillslut ändrade jag och satte tiden manuellt och då funkade allt "normalt", spännande liksom, kan varit trubbel om man haft schemaläggning(vilket jag inte har genom bilen)..
Ska se sen idag om jag kan ändra till GPS tid och tiden visas rätt idag.
Man