Men nu har väl Tesla ändå gått plus ett bra tag. Jag gissar dessutom att VAG har gått minus lika mycket på 2 år som Tesla gjort på 10 år gällande elbilar.El2an skrev:Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlustEnTraktor skrev:Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.El2an skrev:Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.
Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
Testas konfigurator?
Moderator: Redaktion
Re: Testas konfigurator?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Testas konfigurator?
Ett gammalt hederligt troll. Var ett tag sen. Verkar vara ett par st samtidigt också. Sammanträffande?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Testas konfigurator?
Hela världen går mot 1-click buying för all online handel. Tesla har fattat grejen. Konkurrenterna har så krångliga shopping lösningar så utbildning krävs för att konfa en bil. Resultat syns i årssiffrorna. Ett märke ökar 200% när andra tappar 10-20-40% trots att dom pumpar ut reklam.El2an skrev:Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlustEnTraktor skrev:Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.El2an skrev:Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.
Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Testas konfigurator?
Misstänker att "El2an", "Teslaponken" och "Dexter86" (se tråden om högre fart som minskar räckvidd) alla är aktiva trollandes precis samtidigt inte är en slump, men det är jag det.MWall skrev:Ett gammalt hederligt troll. Var ett tag sen. Verkar vara ett par st samtidigt också. Sammanträffande?
Att alla de är troll börjar jag numera bli allt mer övertygad om, även om jag själv "gått på de" först och försökt att besvara de seriöst.
Ja, ja, man lär sig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Testas konfigurator?
Inser det nu. Men borde insett det direkt med tjatet om både dragkrok och keramiska bromsar på samma bil.Walker skrev:Mata inte trollet
Trodde att det först var en mer förvirrad person (finns gått om sådana i samhället). Men nu vet jag bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Testas konfigurator?
I USA kan man eftermontera krok lite hur som helst och dra runt mern bara cykelhållare. Är därför kritik sällan går fram hos dem, man får oftast ett svar likt "Well if you really need a tow hitch, just look up an aftermarket one!"SwedishAdvocate skrev:Teslaspolen skrev:Att S inte har krok förklaras nog enklast med att bilen designades av Tesla i ett extremt tidigt skede. Man tittade på marknaden i USA och byggde något som liknade deras normer. Vad jag vet skiljer dock bakdelen inte något extremt från Model X så det är rätt dåligt att det saknas än idag. /...El2an skrev:.../ Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Minns att den här bilden med en Model S som då ägdes av Tesla förekom på det amerikanska forumet när denna frågan diskuterades där för kanske ~9 år sedan. Kan bara hålla med om att det är riktigt, riktigt synd att S inte går att beställa med elutfällbart/utfällbart drag...
Här är för övrigt en ca 6 år gammal namninsamling för att få till drag till Model S. Man fick in 1557 namnunderskrifter...
https://www.change.org/p/elon-musk-towi ... la-model-s
Jo, tack amerikanare, tänkte inte på det... /s
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Testas konfigurator?
Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Re: Testas konfigurator?
Jag försökte konfigurera upp en Skoda Enyaq för att se om den är ett alternativ till en Model Y. Men det var helt omöjligt att överblicka vad man hade gjort eller om man verkligen fått med allt, varje val tog bort något annat som man valt tidigare, helt sjukt. Teslas beställningssida är ju betydligt renare så det är ju lätt att beställa, vilket många gör också.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Testas konfigurator?
Det var först efter dina märkliga inlägg på sid 3 i tråden som du blev kallad för troll, inte efter det du skrev i inledningen av tråden. Det gick m a o att komma med kritik mot Teslas konfigurator utan att bli kallad för troll.El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Testas konfigurator?
Du verkar antingen helt ny "intressent" av Tesla, få valmöjligheter är vad som gjort Tesla till vad det är - det kallas effektivisering jmf med Audi som skryter att du kan konfigurera en A6 med 1M olika kombinationer.El2an skrev:Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Finns inte head up display till tesla som tillval?
Har inte Tesla matrix/laser helljus?
Inget elutfällbart/utfällbart drag?
Keramiska bromsar till performens modellerna?
Med tanke på priset skulle matrix led, head up display, elutfällbart drag varit standard.
Sen så få tillval är som bilar från Asien men där görs de för att hålla ner priset, absolut billigas att tillverka en bil i samma färg och i med exakt samma utrustning.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Testas konfigurator?
Tillbehör finns det rätt mycket av. Men i ditt första inlägg var det utrustning som tillval du kritiserade, två helt olika saker.El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Testas konfigurator?
Du beställer ju inte en Enyaq själv heller. Du tar ut en spec som du tar in offerter på. Sen sitter en säljare på Skoda och knappar in din spec i ett helt annat verktyg för beställning.LarsL skrev:Jag försökte konfigurera upp en Skoda Enyaq för att se om den är ett alternativ till en Model Y. Men det var helt omöjligt att överblicka vad man hade gjort eller om man verkligen fått med allt, varje val tog bort något annat som man valt tidigare, helt sjukt. Teslas beställningssida är ju betydligt renare så det är ju lätt att beställa, vilket många gör också.
Vet att den publika konfiguratorn på bmw.se gjorde en massa fel förut iaf. Säljaren suckade och sa att den inte gick att lita på riktigt. Han hade ett helt annat verktyg för själva orderläggningen som var lite mer komplicerat att knappa i. Men som alltså gjorde rätt istället.
Re: Testas konfigurator?
El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Jag har suttit och kritiserat Tesla i flera år men det var ändå jag som kallade dig troll. Hör dig för vad de mer entusiastiska medlemmarna här tycker om min attityd.
Vi tycker nog ganska lika men att du inte förstått att Tesla gör på ett annat sätt förrän nu är inte trovärdigt. En Tesla kan du inte speca på samma sätt och det är för att fabriken inte bygger på beställning utan bygger bilar så effektivt som möjligt och sen matchar man ihop de färdigbyggda bilarna med beställningar. Det går ju inte att göra såna matchningar om det finns en miljon kombinationer av utrustningstillval.
Re: Testas konfigurator?
Har aldrig haft en tanke/intresse av tesla då den framförallt är så ful och så jävulskt dyr men en dag tänkte jag att de måste ju finnas en konfigurator och den kanske går bygga billigare, men då tänkte jag de måste vara något fel då de knappt fanns färger att välja men ändå dyrare färgval än andra märken. Sedan efter detta sa jag till familjen då vi va in till Umeå innan jul att nu jävlar ska vi åka och provköra en Tesla, nu blev de ingen provkörning då barnen vägrade att ens gå in i en bilaffär med så fula bilar men sambon lyckades jag lura in och få att provsitta modell y och titta in i 3an.MWall skrev:El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Jag har suttit och kritiserat Tesla i flera år men det var ändå jag som kallade dig troll. Hör dig för vad de mer entusiastiska medlemmarna här tycker om min attityd.
Vi tycker nog ganska lika men att du inte förstått att Tesla gör på ett annat sätt förrän nu är inte trovärdigt. En Tesla kan du inte speca på samma sätt och det är för att fabriken inte bygger på beställning utan bygger bilar så effektivt som möjligt och sen matchar man ihop de färdigbyggda bilarna med beställningar. Det går ju inte att göra såna matchningar om det finns en miljon kombinationer av utrustningstillval.
Enda kommentaren va "vart fan har dom hittat denna plastratt" ansåg att ratten måste kommit från en leksaksbil och att Tesla borde kunnat köpa beg rattar från bilar tidigt 00 som skrotas ut . Så nej de blev ingen testtur men får väl åka dit då man är själv till stan.
Jag har helt enkelt hoppat över att ens läsa om Tesla i tidningar mm och mycket beroende på just hur ägare och elbilsfanatikerna hoppar på en direkt man nämner något negativt.
Då man kör mer än 10 år med en modell och samma utrustning å bara nån färg att välja skulle dom ju varit billiga?
Läste att elbilar va 40% billigare att tillverka eller va det tom så de bara kostade 40% av kostnaden för fosilare att tillverka? Ändå skryts de om att tesla bygger sina bilar så snabbt mot andra tillverkare ( de märks ju på hur dåligt uppskruvade dom är) vilket borde spegla priset?
Sen visst driften må va billig men varför så dyr försäkring?
Modell s va sjukt dyr på en äldre (20k/år för mig på landsbyggden med villa/garage) men 3an och nyare går ju inte ens få pris på på nätet?
Så antar den också är sjukt dyr då de bara är typ Tesla/ferrari/Lamborghini/Audi RS/BMW M3/5 som inte heller gå få uppgift på webben utan man måste ringa till bolagen och höra
Re: Testas konfigurator?
Men, vad gör du här då? Varför ens lägga energi på att gå in och skriva på ett forum för en bil du aldrig ens läst om eller ens tänkt köpa?El2an skrev:Har aldrig haft en tanke/intresse av tesla då den framförallt är så ful och så jävulskt dyr men en dag tänkte jag att de måste ju finnas en konfigurator och den kanske går bygga billigare, men då tänkte jag de måste vara något fel då de knappt fanns färger att välja men ändå dyrare färgval än andra märken. Sedan efter detta sa jag till familjen då vi va in till Umeå innan jul att nu jävlar ska vi åka och provköra en Tesla, nu blev de ingen provkörning då barnen vägrade att ens gå in i en bilaffär med så fula bilar men sambon lyckades jag lura in och få att provsitta modell y och titta in i 3an.MWall skrev:El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Jag har suttit och kritiserat Tesla i flera år men det var ändå jag som kallade dig troll. Hör dig för vad de mer entusiastiska medlemmarna här tycker om min attityd.
Vi tycker nog ganska lika men att du inte förstått att Tesla gör på ett annat sätt förrän nu är inte trovärdigt. En Tesla kan du inte speca på samma sätt och det är för att fabriken inte bygger på beställning utan bygger bilar så effektivt som möjligt och sen matchar man ihop de färdigbyggda bilarna med beställningar. Det går ju inte att göra såna matchningar om det finns en miljon kombinationer av utrustningstillval.
Enda kommentaren va "vart fan har dom hittat denna plastratt" ansåg att ratten måste kommit från en leksaksbil och att Tesla borde kunnat köpa beg rattar från bilar tidigt 00 som skrotas ut . Så nej de blev ingen testtur men får väl åka dit då man är själv till stan.
Jag har helt enkelt hoppat över att ens läsa om Tesla i tidningar mm och mycket beroende på just hur ägare och elbilsfanatikerna hoppar på en direkt man nämner något negativt.
Då man kör mer än 10 år med en modell och samma utrustning å bara nån färg att välja skulle dom ju varit billiga?
Läste att elbilar va 40% billigare att tillverka eller va det tom så de bara kostade 40% av kostnaden för fosilare att tillverka? Ändå skryts de om att tesla bygger sina bilar så snabbt mot andra tillverkare ( de märks ju på hur dåligt uppskruvade dom är) vilket borde spegla priset?
Sen visst driften må va billig men varför så dyr försäkring?
Modell s va sjukt dyr på en äldre (20k/år för mig på landsbyggden med villa/garage) men 3an och nyare går ju inte ens få pris på på nätet?
Så antar den också är sjukt dyr då de bara är typ Tesla/ferrari/Lamborghini/Audi RS/BMW M3/5 som inte heller gå få uppgift på webben utan man måste ringa till bolagen och höra
Att byta färg på en Bmw 5-serie, kostar 11tkr, att byta färg på en model y, 13tkr, inte så där speciellt stor skillnad. Jovisst, finns många färger att välja på hos BMW.
Försäkring får du enkelt via många försäkringsbolag, jag kollar upp en model s från 2019, på IFs hemsida, får pris per månad efter vagnskadegarantin gått ut på 1776kr per månad, vi själva har en betydligt billigare försäkring än så på vår model s. Bor i en mindre storstad i villa.
Så, egentligen har du antingen väldigt stor otur eller så vill du helt enkelt inte.
Model Y LR.
Model S70D
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Testas konfigurator?
Tesla har ett eget koncept och vill man på tyskt vis kunna välja varje tillval individuellt så är Tesla inte rätt val helt enkelt. Vill man ha en lyxig interör med mycket knappar och bling-bling så är Tesla inte heller rätt val. Kanske kommande Audi Q6 e-tron eller Porsche Macan är ett bättre val för dig? Men jag håller inte med om att byggkvalitén skulle vara så dålig. Hade tidigare en BMW X3 2015 och jag har inte hittat något område där jag tycker att Model Y är sämre byggd än vad BMW:n var.
Re: Testas konfigurator?
El2an skrev:Har aldrig haft en tanke/intresse av tesla då den framförallt är så ful och så jävulskt dyr men en dag tänkte jag att de måste ju finnas en konfigurator och den kanske går bygga billigare, men då tänkte jag de måste vara något fel då de knappt fanns färger att välja men ändå dyrare färgval än andra märken. Sedan efter detta sa jag till familjen då vi va in till Umeå innan jul att nu jävlar ska vi åka och provköra en Tesla, nu blev de ingen provkörning då barnen vägrade att ens gå in i en bilaffär med så fula bilar men sambon lyckades jag lura in och få att provsitta modell y och titta in i 3an.MWall skrev:El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Jag har suttit och kritiserat Tesla i flera år men det var ändå jag som kallade dig troll. Hör dig för vad de mer entusiastiska medlemmarna här tycker om min attityd.
Vi tycker nog ganska lika men att du inte förstått att Tesla gör på ett annat sätt förrän nu är inte trovärdigt. En Tesla kan du inte speca på samma sätt och det är för att fabriken inte bygger på beställning utan bygger bilar så effektivt som möjligt och sen matchar man ihop de färdigbyggda bilarna med beställningar. Det går ju inte att göra såna matchningar om det finns en miljon kombinationer av utrustningstillval.
Enda kommentaren va "vart fan har dom hittat denna plastratt" ansåg att ratten måste kommit från en leksaksbil och att Tesla borde kunnat köpa beg rattar från bilar tidigt 00 som skrotas ut . Så nej de blev ingen testtur men får väl åka dit då man är själv till stan.
Jag har helt enkelt hoppat över att ens läsa om Tesla i tidningar mm och mycket beroende på just hur ägare och elbilsfanatikerna hoppar på en direkt man nämner något negativt.
Då man kör mer än 10 år med en modell och samma utrustning å bara nån färg att välja skulle dom ju varit billiga?
Läste att elbilar va 40% billigare att tillverka eller va det tom så de bara kostade 40% av kostnaden för fosilare att tillverka? Ändå skryts de om att tesla bygger sina bilar så snabbt mot andra tillverkare ( de märks ju på hur dåligt uppskruvade dom är) vilket borde spegla priset?
Sen visst driften må va billig men varför så dyr försäkring?
Modell s va sjukt dyr på en äldre (20k/år för mig på landsbyggden med villa/garage) men 3an och nyare går ju inte ens få pris på på nätet?
Så antar den också är sjukt dyr då de bara är typ Tesla/ferrari/Lamborghini/Audi RS/BMW M3/5 som inte heller gå få uppgift på webben utan man måste ringa till bolagen och höra
Men då hade jag ju rätt. Du är bara ett troll. Seså, schas på sig.
Re: Testas konfigurator?
Förlåt att jag gick in och för att man ville se/lära sig nått om denna bil men en sak har man lärt sig och de är att de inte går diskutera med ägarna.frippe skrev:
Men, vad gör du här då? Varför ens lägga energi på att gå in och skriva på ett forum för en bil du aldrig ens läst om eller ens tänkt köpa?
Att byta färg på en Bmw 5-serie, kostar 11tkr, att byta färg på en model y, 13tkr, inte så där speciellt stor skillnad. Jovisst, finns många färger att välja på hos BMW.
Försäkring får du enkelt via många försäkringsbolag, jag kollar upp en model s från 2019, på IFs hemsida, får pris per månad efter vagnskadegarantin gått ut på 1776kr per månad, vi själva har en betydligt billigare försäkring än så på vår model s. Bor i en mindre storstad i villa.
Så, egentligen har du antingen väldigt stor otur eller så vill du helt enkelt inte.
Fantastiskt de gick kolla på if, en -19 model s lr 25 000/år +2500 mil/år +50 år villa med garage landsbyggd. 13 500 dyrare än en -19 Audi a6 50 tdi som kostar 9950/år för mig hos läns med allt och 3k i självrisk vilket är 15k billigare/år än teslan hos if.
Läns vill nog inte försäkra tesla, nu funkade de få pris hos trygg hansa och där blev de 19 200/år efter samlingsrabbater på 6057:- och Audin 14 100:-
Re: Testas konfigurator?
Haha troll kan du va självMWall skrev:El2an skrev:Har aldrig haft en tanke/intresse av tesla då den framförallt är så ful och så jävulskt dyr men en dag tänkte jag att de måste ju finnas en konfigurator och den kanske går bygga billigare, men då tänkte jag de måste vara något fel då de knappt fanns färger att välja men ändå dyrare färgval än andra märken. Sedan efter detta sa jag till familjen då vi va in till Umeå innan jul att nu jävlar ska vi åka och provköra en Tesla, nu blev de ingen provkörning då barnen vägrade att ens gå in i en bilaffär med så fula bilar men sambon lyckades jag lura in och få att provsitta modell y och titta in i 3an.MWall skrev:El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Jag har suttit och kritiserat Tesla i flera år men det var ändå jag som kallade dig troll. Hör dig för vad de mer entusiastiska medlemmarna här tycker om min attityd.
Vi tycker nog ganska lika men att du inte förstått att Tesla gör på ett annat sätt förrän nu är inte trovärdigt. En Tesla kan du inte speca på samma sätt och det är för att fabriken inte bygger på beställning utan bygger bilar så effektivt som möjligt och sen matchar man ihop de färdigbyggda bilarna med beställningar. Det går ju inte att göra såna matchningar om det finns en miljon kombinationer av utrustningstillval.
Enda kommentaren va "vart fan har dom hittat denna plastratt" ansåg att ratten måste kommit från en leksaksbil och att Tesla borde kunnat köpa beg rattar från bilar tidigt 00 som skrotas ut . Så nej de blev ingen testtur men får väl åka dit då man är själv till stan.
Jag har helt enkelt hoppat över att ens läsa om Tesla i tidningar mm och mycket beroende på just hur ägare och elbilsfanatikerna hoppar på en direkt man nämner något negativt.
Då man kör mer än 10 år med en modell och samma utrustning å bara nån färg att välja skulle dom ju varit billiga?
Läste att elbilar va 40% billigare att tillverka eller va det tom så de bara kostade 40% av kostnaden för fosilare att tillverka? Ändå skryts de om att tesla bygger sina bilar så snabbt mot andra tillverkare ( de märks ju på hur dåligt uppskruvade dom är) vilket borde spegla priset?
Sen visst driften må va billig men varför så dyr försäkring?
Modell s va sjukt dyr på en äldre (20k/år för mig på landsbyggden med villa/garage) men 3an och nyare går ju inte ens få pris på på nätet?
Så antar den också är sjukt dyr då de bara är typ Tesla/ferrari/Lamborghini/Audi RS/BMW M3/5 som inte heller gå få uppgift på webben utan man måste ringa till bolagen och höra
Men då hade jag ju rätt. Du är bara ett troll. Seså, schas på sig.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Testas konfigurator?
Denna meningen är fullt tillräcklig för att inse att du är 100% troll.El2an skrev:, nu blev de ingen provkörning då barnen vägrade att ens gå in i en bilaffär med så fula bilar
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Testas konfigurator?
Om man vill lära sig, frågar man eller läser på, man skriver inte onyanserade inlägg med onyanserad kritik som man inte ens bemödat sig att kolla upp före.El2an skrev:Förlåt att jag gick in och för att man ville se/lära sig nått om denna bil men en sak har man lärt sig och de är att de inte går diskutera med ägarna.frippe skrev:
Men, vad gör du här då? Varför ens lägga energi på att gå in och skriva på ett forum för en bil du aldrig ens läst om eller ens tänkt köpa?
Att byta färg på en Bmw 5-serie, kostar 11tkr, att byta färg på en model y, 13tkr, inte så där speciellt stor skillnad. Jovisst, finns många färger att välja på hos BMW.
Försäkring får du enkelt via många försäkringsbolag, jag kollar upp en model s från 2019, på IFs hemsida, får pris per månad efter vagnskadegarantin gått ut på 1776kr per månad, vi själva har en betydligt billigare försäkring än så på vår model s. Bor i en mindre storstad i villa.
Så, egentligen har du antingen väldigt stor otur eller så vill du helt enkelt inte.
Fantastiskt de gick kolla på if, en -19 model s lr 25 000/år +2500 mil/år +50 år villa med garage landsbyggd. 13 500 dyrare än en -19 Audi a6 50 tdi som kostar 9950/år för mig hos läns med allt och 3k i självrisk vilket är 15k billigare/år än teslan hos if.
Läns vill nog inte försäkra tesla, nu funkade de få pris hos trygg hansa och där blev de 19 200/år efter samlingsrabbater på 6057:- och Audin 14 100:-
Nu har vi länsförsäkringar, så det går utmärkt att försäkra en tesla där. Vi betalar 11tkr per helår, helförsäkring 2000mil, inget garage på villan och villan ligger i en mindre strostad, för vår model s från 2015. Så inte ens där har du rätt eller koll på läget.
Visserligen är varje länsförsäkringsbolag enskilt så de kan räkna olika.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Testas konfigurator?
Ok.El2an skrev:Har aldrig haft en tanke/intresse av tesla då den framförallt är så ful och så jävulskt dyrMWall skrev:El2an skrev:Märkligt att direkt man kommer med kritik speciellt mot tesla är man ett troll?
Tror ni att jag har flera användare? Ja så måste de väl vara för ingen kan komma med något negativt om en tesla än en person?
De jag endast ifrågasatte va om de verkligen inte fanns några tillbehör och att inte de ens finns matrix/laserljus, utfällbart drag, flera fälgalternativ som extrautrustning.
Men kanske tesla är nått på spåret då man går tillbaka i tiden och använder modellerna i 10-15 år innan nya modeller? Som Volvo 140/240.
Sen är det ju många som inte vill ha skinn/galon klädsel i bilen (dock inte jag?) Panoramatak däremot är något jag vill välja bort, när bilar har ac vill jag ha tak och svart innertak.
En max utrustad Audi a6, BMW 5, Mercedes E-klass får samma pris som en modell s men vill man och som dom flesta valt sina bilar är dom billigare modell s som exempel, men kanske ingen vill att priserna på modell s börjat på 600k?
Jag har suttit och kritiserat Tesla i flera år men det var ändå jag som kallade dig troll. Hör dig för vad de mer entusiastiska medlemmarna här tycker om min attityd.
Vi tycker nog ganska lika men att du inte förstått att Tesla gör på ett annat sätt förrän nu är inte trovärdigt. En Tesla kan du inte speca på samma sätt och det är för att fabriken inte bygger på beställning utan bygger bilar så effektivt som möjligt och sen matchar man ihop de färdigbyggda bilarna med beställningar. Det går ju inte att göra såna matchningar om det finns en miljon kombinationer av utrustningstillval.
Så då är kombinationen Tesla + keramiska bromsar + drag inte så viktig för dig då?
Nyfiken; Om du tycker att alla Teslor är för dyra för dig, hur har du då tänkt dig att ha råd med bilar som kommer med keramiska bromsar från fabrik?
Det är ju knappast något normalt fabrikstillval på de flesta vanliga Skodor eller Kior.
För att svara på ditt inlägg innan; har ingen aning om du har flera konton eller inte, men det är inget krav att ha flera konton för att kunna trolla. Hoppas att det besvarar din undran och fråga där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Testas konfigurator?
Nicke Nyfiken skrev:Denna meningen är fullt tillräcklig för att inse att du är 100% troll.El2an skrev:, nu blev de ingen provkörning då barnen vägrade att ens gå in i en bilaffär med så fula bilar
Min 10-årige son är superstolt över att vi har en Tesla. Alla klasskompisar vet om det osv. I hans värld är BMW ett nedköp så helt ärligt så försökte jag få honom att uppskatta BMW också men det gick sådär... Så att säga att barn vägrar prova Tesla... Ja jag vet inte.
-
- Inlägg: 5674
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Testas konfigurator?
Det finns ett bolag som ofta är prisledande just när det kommer till bilar från Tesla i Sverige – WaterCircles.El2an skrev:.../ men varför så dyr försäkring?
Modell s va sjukt dyr på en äldre (20k/år för mig på landsbyggden med villa/garage) men 3an och nyare går ju inte ens få pris på på nätet?
Så antar den också är sjukt dyr då de bara är typ Tesla/ferrari/Lamborghini/Audi RS/BMW M3/5 som inte heller gå få uppgift på webben utan man måste ringa till bolagen och höra
[Min fetstil.]
Det finns en hel del skrivet om det här på detta forumet. Och det går att hitta med en sökning i Google. Mata t.ex. in följande i sökfönstret:
site:teslaclubsweden.se watercircles
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting