Model 3 Tyskland?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Model 3 Tyskland?

Inlägg av J_Pettersson »

Under sommaren är tanken att jag slår till att köpa en begagnad Model 3 från 2021.
Det finns en hel del tillgängligt just nu på Blocket här hemma i Sverige (utgår från Skåne).
Dock så ser man en del prisskillnader från framförallt Tyskland.

Någon som har erfarenhet av att importera in en bil från just Tyskland?
Ser det som ett alternativ, då det är en prisskillnad från att köpa här i Sverige. Där får du en LR 2021 till samma pris som vad en SR går för här i Sverige.

Ser man på garantin, så borde den fortsatt vara den samma?

Eller är det värt att köpa lokalt?
En SR+ 2021 går runt 500 000 SEK på blocket att hitta.
MrRun
elbilist

Re: Model 3 Tyskland?

Inlägg av MrRun »

Många som tänkt samma tanke. Sök gärna i forumet och du skall finna. Har sett denna fråga många ggr. :)
Ioniq 5 FE AWD
C981

Inlägg av C981 »

Som jag förstått är det relativt bekymmersfritt att köpa från Tyskland nu för tiden. Och förutom vagnskadegarantin så gäller ju de andra garantierna även här.

Räkna dock på att du kommer få betala högre försäkring under de ~3 år vagnskadegarantin skulle gällt i Sverige. Tror det blir 25 000 - 30 000 i skillnad.

SR+ 2021 för 500 000 på blocket låter inte så bra. En ny kostar ju detta?
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Hej,

Jag har importerat diverse bilar från Tyskland och en från Holland.
Det har blivit enklare med tiden men fortfarande är det lite besvärligt.
Vad är besvärligt?
Betalning tyckte jag var besvärligt. Jag tog in min sista bil för typ 6-7 år sedan. Men då tyckte jag att det var besvärligt med hanteringen av pengar. Hur man än gör, förlorar man en del pengar på det. Kontant betalning, ja då måste du växla pengar med valutaförluster. Överföringar…japp där förlorar du igen. Så tänk på det.

En annan sak du redan säkert har kollat upp är garantier. Gäller garantierna i Sverige om du köper en bil från Tyskland. Det borde de göra men var aldrig säker.

Försäkringen….ojojoj
Är bilen import lägger de flesta försäkringsbolagen på ca 100% på priset. Vissa mer vissa mindre. Senast slutade det med att jag flyttade alla mina försäkringar från ett bolag till ett annat då de inte kunde förklara varför premien på en importerad bil var exakt dubbelt så dyr mot en svensksåld. Samma person kör bilen, den står på samma plats och enda skillnaden är inköpsplatsen. Och det var inte från något land UD tycker man borde avstå ifrån. Det var från Holland.
Jag eskalerade frågan inom bolaget och ingen på den nivån jag kom till kunde inte/ville inte redogöra för orsaken.
Med en så ny bil så gäller inte vagnskadegarantin då den betalas av generalagenten (tror jag) och då faller den bort vid införsel.

Men jag ansåg att det var värt med införsel trots det.
Utbudet är större och man tar han om sina bilar på ett bättre sätt (i regel) i Tyskland än i Sverige. Min åsikt är att i Sverige har man, i flera fall, en bil som redskap medan i andra länder (Tyskland, Holland exempelvis) har man dem mer som en sak man är mer rädd om. Italien och Frankrike är ju mer åt andra hållet.
Därmed inte sagt att det är så med alla.
En annan del är priset. Det är lägre. Besväret är inte så stort. Det tar 2-3 dagar och man har rätt kul. Resa och kostnader som uppstår kan man kvitta mot det du prutar på priset.
Det du ska vara försiktig med är samma saker som här. Köp inte bil från skumma bilhandlare. Håll dig till stora, bra handlare. Tom märkeshandlare.
Jag har även köpt från privatpersoner, men testa då bilen.

Med den prisskilnaden som är, lönar det sig att köpa i Europa. Sedan när du ska sälja är det bra med mycket dokumentation. Det hade jag på alla mina bilar. Det är tryggt när du köper och sedan när du ska sälja. Jag behöll mina bilar ett tag så det att andrahandsvärdet är lägre, märktes inte så mycket. Men med dokumentation ökar värdet.

Lycka till!
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

ja några detaljer som du måste tänka på. Upprepar som de tidigare skrivit. Kolla ett regnummer på en import på blocket och jämför försäkringen.
Det blir en hel del extra att betala första åren. men sannolikt för all framtid. sånt påverkar andrahandsvärdet för all framtid.

Garantier hos tesla gäller men Tänk också på att dragkrok EJ går att eftermontera på en model3. Utan dragkroksmöjlighet framåt så sänker man intresset hos många. Dvs den blir mer svårsåld. Så skillnaden kan inte bara vara 50.000 tex. Den måste vara mer för att det skall vara värt. Tänk också på att vinterhjul kostar.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Jag fick iofs med vinterhjul på några av mina bilar. Dock inte alla, av förståeliga anledningar :-) .
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ja man får jämföra allt. Tror absolut att man skall satsa på dragkrok i Sverige.
Jag sålde min 2021 1200 milare LR MED dragkrok för 560 och jag kollade på Autoscout nu och just de är ju inte ens billigare där.

Däremot Är SR lite billigare men inte tillräckligt så att det skulle vara värt att köpa en beg eller ny i Sverige.
Tar man finans tex så blir månadskostnaden inkl försäkring dyrare än att betala 40.000 mer här.

Sen måste man tänka på att dragkrok är värt 15 och v-däck 15.000 tex när man jämför.

Jag är skeptisk på denna Eurokurs. Jag har också importerat några från Tyskland förr. Ser ingen vinst i det nu.
Det skulle väl vara om man möjligen hittar och vågar gå på en privatägd.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Sen är väl finansieringen en fråga också. En ny bil får man rätt bra villkor på via DnB.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Som sa3gt, jag har gjort det någon gång - jag menar privatägd och gör du bara genomgången så är det ok. De hittade allt på de bilar jag undersökte. Ungefär som motormännens hade förr i Sverige (vet inte om de har något liknande nu).
Porsche har sin 111 punkters...
Det är värt pengarna kan jag säga!

Men så klart ska allt räknas.
Finnansiera köpet på ett eller annat sätt kostar olika mycket. Så, som sagt ska allt räknas.

Men var inte rädd för att handla bil i Tyskland. Vissa instanser, såsom bilhandlare och försäkringsbolag försöker utnyttja situationen men bilen i sig brukar vara samma.
Så fram med papper och penna bara och räkna.

Jag köpte en M3 LR ny med dragkrok men jag har inte fått någon dragkrok än....vet inte när den kommer heller.
:-). Jag kanske hinner sälja den med dragkrok fast utan....
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

jonasl skrev:
Sen är väl finansieringen en fråga också. En ny bil får man rätt bra villkor på via DnB.
Är det då via Teslas hemsida, du får dessa villkor på DnB?
Gissar att om man kontaktar DnB direkt, så får man inte de villkoren man har läst om här, med ränta på 1,95 % etc.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

C981 skrev:
Som jag förstått är det relativt bekymmersfritt att köpa från Tyskland nu för tiden. Och förutom vagnskadegarantin så gäller ju de andra garantierna även här.

Räkna dock på att du kommer få betala högre försäkring under de ~3 år vagnskadegarantin skulle gällt i Sverige. Tror det blir 25 000 - 30 000 i skillnad.

Du kan nog hitta en SR+ med vinterdäck för 485 000 SEK. Då har de gått runt 700-800 mil.
Sedan vill man ju kanske ha dragkrog eller utökad AP. Men visst, 609 000 SEK med en vanlig Model 3 plus vinterdäck. Sedan avdrag på 70 000 SEK efter 6 månader, förutsatt att den miljöpremien fortfarande betalas ut.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

J_Pettersson skrev:
C981 skrev:

Du kan nog hitta en SR+ med vinterdäck för 485 000 SEK. Då har de gått runt 700-800 mil.
Sedan vill man ju kanske ha dragkrog eller utökad AP. Men visst, 609 000 SEK med en vanlig Model 3 plus vinterdäck. Sedan avdrag på 70 000 SEK efter 6 månader, förutsatt att den miljöpremien fortfarande betalas ut.
OJ men det är ju mkt dyrare än i Sverige...

Och som sagt ingen miljöpremie om man inte köpt en helt fabriksny bil i Sverige. Den får aldrig varit i trafik vare sig i Sverige eller utomlands.
Och som föregående sa, skall man finansiera köpet så handlar det om minst dubbla räntan.

Dvs ränta och försäkring gör att månadskostnaden ökar cirka 2000 månaden.
Sen troligen inga vinterdäck på en beg där, och förmodligen ingen drag heller.

Svindyr Euro, man får inte in betalningen under 10,50. Euron har ju gått upp 5% på kort tid.
Sen tar det tid, och man har lite småkostnader för resan och registreringsbesiktning.

Så jag tror att en Model-3 affär från Tyskland är en backaffär tyvärr.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Ja, det är om man köper ny bil från Tesla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
C981

Inlägg av C981 »

J_Pettersson skrev:
C981 skrev:

Och på den tyska bilen betalar du dels helförsäkring i 3(?) år extra samt dyrare försäkring generellt för hela bilens livstid. Lägg därtill något lägre andrahandsvärde. Något halvår mindre av de generella garantierna också för den delen. Nej blir ingen homerun till affär direkt när allt kommer omkring.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

jonasl skrev:
En jäkla skillnad om man går in direkt på deras hemsida, inte via Teslas. Så är den effektiva räntan 4,93 %
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

J_Pettersson skrev:
jonasl skrev:
En jäkla skillnad om man går in direkt på deras hemsida, inte via Teslas. Så är den effektiva räntan 4,93 %
Vems hemsida menar du då. DnB?
Eller vem ger 4,93% ränta?

(som för övrigt är svindyrt och ger en extrakostnad på bilägandet på exakt 2000kr månad)
Förr var det straffbart med ocker, och den räntesatsen är ocker enligt mig. Särskilt om de har vettig säkerhet i tex bilen.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

pejvic skrev:
J_Pettersson skrev:
jonasl skrev:
Vems hemsida menar du då. DnB?
Eller vem ger 4,93% ränta?

(som för övrigt är svindyrt och ger en extrakostnad på bilägandet på exakt 2000kr månad)
Förr var det straffbart med ocker, och den räntesatsen är ocker enligt mig. Särskilt om de har vettig säkerhet i tex bilen.
Via DnB:s hemsida har dom den räntenivån.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Fruktansvärt. Hoppas ingen går på det.
Sannolikt ingen som tar en sån deal.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
Det har dom väl bara för att teslas ränterabatt ska bli mer förmånligt?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Tog min från Tyskland. 100kkr mindre än motsvarande i Sverige. Hade kanske tur, eller så är det överpris på halvår gamla TM3s i Sverige.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

np519 skrev:
Utbudet är större och man tar han om sina bilar på ett bättre sätt (i regel) i Tyskland än i Sverige. Min åsikt är att i Sverige har man, i flera fall, en bil som redskap medan i andra länder (Tyskland, Holland exempelvis) har man dem mer som en sak man är mer rädd om. Italien och Frankrike är ju mer åt andra hållet.
Bra poäng som jag inte tänkt på tidigare! I Sverige är det ju ingen prestige alls i attraktiva en bil i den här klassen. Tror det är få som köper en sådan här bil för att ”impa på grannen” här. Men i Tyskland kanske det är annorlunda? Där kanske ”Svensson” köper enklare bilar och då blir mellanklass bilar prestige. Har man något för att impa på folk så tvättar och tar hand om bilarna bättre så klart.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Tesla är ju inte enda kunden DnB har. Men jag har inte sett någon som ger samma rabatter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev:
Fredrik j skrev:
pejvic skrev:
Tesla är ju inte enda kunden DnB har. Men jag har inte sett någon som ger samma rabatter.
Hos andra tillverkare finns det ju möjlighet till rabatt på bilens pris. Tesla använder väl räntan för att locka med istället.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

LarsL skrev:
np519 skrev:
Bra poäng som jag inte tänkt på tidigare! I Sverige är det ju ingen prestige alls i attraktiva en bil i den här klassen. Tror det är få som köper en sådan här bil för att ”impa på grannen” här. Men i Tyskland kanske det är annorlunda? Där kanske ”Svensson” köper enklare bilar och då blir mellanklass bilar prestige. Har man något för att impa på folk så tvättar och tar hand om bilarna bättre så klart.
Jag har alltid varit noga med skötseln av mina bilar. Har definitivt inget med prestige att göra, tycker bara att det är trevligt med en bil som är ren och snygg både in- och utvändigt. Har alltid tyckt det under de 56 år jag haft bil(ar), både dyra och mindre dyra.
Skriv svar