Batteriurladdning över Natten
Moderator: Redaktion
Batteriurladdning över Natten
Hej!
Jag har på sistone upplevt en snabb urladdning av batteriet i min MS (tror jag). Jag förlorar runt 4-5% varje natt medan jag bara parkerar min bil i ett garagehus.
Till exempel kommer jag tillbaka från jobbet med batteri runt 73%, nästa dag kör jag bilen med batteri runt 68%. Är det normalt??!
Jag brukade parkera min bil när jag reser utanför Sverige och jag tappar sällan 1% dagligen även under vintertid.
Vad händer?! Någon som har erfarenhet?!
Model S LR, 2020, 4700 mi
Tack!
Jag har på sistone upplevt en snabb urladdning av batteriet i min MS (tror jag). Jag förlorar runt 4-5% varje natt medan jag bara parkerar min bil i ett garagehus.
Till exempel kommer jag tillbaka från jobbet med batteri runt 73%, nästa dag kör jag bilen med batteri runt 68%. Är det normalt??!
Jag brukade parkera min bil när jag reser utanför Sverige och jag tappar sällan 1% dagligen även under vintertid.
Vad händer?! Någon som har erfarenhet?!
Model S LR, 2020, 4700 mi
Tack!
Re: Batteriurladdning över Natten
Den är alltid avstängd, jag vrider den bara manuellt!kallekula skrev:Stäng av sentry.
Re: Batteriurladdning över Natten
Sentry mode är alltid "av". Jag vänder Sentry bara manuellt när jag behöver men inte när jag parkerar min bil på natten i garagehuset. Bilen är också parkerad hela natten urkopplad till eventuell laddkabel.Lessmog skrev:Stäng av "alltid uppkopplad"?
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Batteriurladdning över Natten
Har haft min MX parkerad i kallgarage i lite mer än sex veckor. Ställde den med 87% och hade ca 60% när jag plockade ut den igen så 4-5% låter väldigt mycket om du nu inte har Sentry etc. igång. har du föresten kollat i appen att Sentry inte är på. Har noterat att om jag stänger av Sentry i bilen men sätter på den via appen så står den fortfarande som "avstängd" i bilen men är ändå på i larmläge?
Re: Batteriurladdning över Natten
Nej, Sentry körs inte på appen jag har kontrollerat det. Jag har övervakat bilen i några veckor och Sentry kör inte alls. Det här är tredje vintern och jag har aldrig upplevt problem med denna batteriurladdning tidigare även om de tidigare vintrarna var ännu kallare än i år! Igår lämnade jag bilen på parkeringen runt 74%, jag körde den på morgonen runt 69%!GreenMachine skrev:Har haft min MX parkerad i kallgarage i lite mer än sex veckor. Ställde den med 87% och hade ca 60% när jag plockade ut den igen så 4-5% låter väldigt mycket om du nu inte har Sentry etc. igång. har du föresten kollat i appen att Sentry inte är på. Har noterat att om jag stänger av Sentry i bilen men sätter på den via appen så står den fortfarande som "avstängd" i bilen men är ändå på i larmläge?
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Batteriurladdning över Natten
Var batteriet varmt när du lämnade den?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Batteriurladdning över Natten
Jag kör från Sundbyberg till Norsborg tillbaka från jobbet så jag antar att batteriet borde vara tillräckligt varmt. Jag använder inte heller Range Mode!sven-labil skrev:Var batteriet varmt när du lämnade den?
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Batteriurladdning över Natten
Batteriet tappar kapacitet när det är kallt. Vet inte om storleksordningen (%/°C skillnad mellan parkering och start nästa morgon) stämmer med skillnaden du ser, men det kan iaf. vara en delförklaring.rallolah skrev:Jag kör från Sundbyberg till Norsborg tillbaka från jobbet så jag antar att batteriet borde vara tillräckligt varmt. Jag använder inte heller Range Mode!sven-labil skrev:Var batteriet varmt när du lämnade den?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Batteriurladdning över Natten
Varmt batteri 92% motsvarar kallt batteri 86% i den S85D 2015 jag har nu som lånebil. Så det kan säkert vara vintertemperaturen.
Tesla Y LR -22 EAP
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Batteriurladdning över Natten
...samma sak händer åt andra hållet så att säga, när batteriet blir varmt på vägen hem om det var kallt när du åkte från jobbet så ser det ut som om det gått åt mindre el än det i själva verket gjort om du tittar på den range du har kvar.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Re: Batteriurladdning över Natten
Långt ifrån tillräckligt för att batteriet ska bli ordentligt varmt vintertid.rallolah skrev:Jag kör från Sundbyberg till Norsborg tillbaka från jobbet så jag antar att batteriet borde vara tillräckligt varmt. Jag använder inte heller Range Mode!sven-labil skrev:Var batteriet varmt när du lämnade den?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Batteriurladdning över Natten
Här är detta från igår som exempel:
Ingen Sentry, inget Range Mode, inget Klimat, ingen laddningskabel ansluten:
Parkerad: %57 klockan 14:00, 7°
Parkerad: %56 klockan 16:00, 6°
Parkerad: %56 klockan 19:00, 5°
Parkerat: %55 klockan 01:00, 3°
Startat: %54 klockan 07:00, 2°
Ingen Sentry, inget Range Mode, inget Klimat, ingen laddningskabel ansluten:
Parkerad: %57 klockan 14:00, 7°
Parkerad: %56 klockan 16:00, 6°
Parkerad: %56 klockan 19:00, 5°
Parkerat: %55 klockan 01:00, 3°
Startat: %54 klockan 07:00, 2°
Senast redigerad av rallolah, redigerad totalt 1 gånger.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Batteriurladdning över Natten
Jag hade själv inte reagerat på de siffrorna. Det ser normalt ut enligt min erfarenhet. Ungefär sådär har det sett ut på mina bilar. Model S drar rätt så mycket ghostdrain.
Antar att du inte har något som väcker bilen eller att du går in och pillar på appen då och då? För då går det undan..
Men även om man låter den stå helt orörd så rinner batteriprocenten iväg.
Det är inte så att du helt enkelt råkat bli medveten om detta först nu?
Eller har du tidigare data att jämföra med?
Antar att du inte har något som väcker bilen eller att du går in och pillar på appen då och då? För då går det undan..
Men även om man låter den stå helt orörd så rinner batteriprocenten iväg.
Det är inte så att du helt enkelt råkat bli medveten om detta först nu?
Eller har du tidigare data att jämföra med?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Batteriurladdning över Natten
Hur fick du ut siffrorna? Finns det något sätt att läsa ut utan att väcka bilen? Är jag inne och kollar batteristatus på bilen nu och då går det betydligt fortare utför än om den bara får stå "orörd"
Re: Batteriurladdning över Natten
Vår Model S 2018 har de senaste tre-fyra veckorna dragit orimligt mycket mer stillastående nattetid. Tankarna gick direkt till att något var fel med batteriet men det visade sig att vi hade en väntande uppdatering (har inte haft kontakt med wifi på ett tag, därför har uppdateringen inte laddats ned). Nu när uppdateringen är nedladdad och installerad, har den återgått till normalt dränage nattetid, alltså några kilometer och inte två mil. Kan det vara samma sak för dig?
Vänligen,
Micke
Vänligen,
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Re: Batteriurladdning över Natten
Och min e-tron kan stå en vecka utan ha tappat en procent. Vet inte vad det är som gör att Tesla väljer att ta förbrukningen från det stora batteriet när bilen är parkerad? (Trots avstängd sentery) Trodde bilarna kopplar bort högspänningsbatteriet när de är avstängda?
När jag stänger av min e-tron hör man tydligt hur kontaktorn slår ifrån batteriet.
När jag stänger av min e-tron hör man tydligt hur kontaktorn slår ifrån batteriet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Batteriurladdning över Natten
När 12V batteriet börjar bli urladdat så kopplas högspänningsbatteriet in igen för att ladda 12V batteriet.Nect skrev:Och min e-tron kan stå en vecka utan ha tappat en procent. Vet inte vad det är som gör att Tesla väljer att ta förbrukningen från det stora batteriet när bilen är parkerad? (Trots avstängd sentery) Trodde bilarna kopplar bort högspänningsbatteriet när de är avstängda?
När jag stänger av min e-tron hör man tydligt hur kontaktorn slår ifrån batteriet.
Man vill ju inte ha en död bil pga 12V batteriet är urladdat men massor med kräm kvar i högspänningsbatteriet.
Skulle tro att alla elbiar funkar på det sättet.
Däremot har dom säkert varierande förbrukning i "offläge"
Sentry tex drar ca 300W kontiuerligt. på 12h över kvällen/natten blir det ju 3,6kwh.
På en bil med 75kwh så motsvarar det ca 5%.
Re: Batteriurladdning över Natten
Det finns en knapp där det står att man ska godkänna datadelning eller Inte. Om man tackar nej till detta så kanske bilen drar mindre el ....? Jag vet inte men kanske värt att prova över ett par dagar...... veckor.... ?
Re: Batteriurladdning över Natten
[JM] skrev:När 12V batteriet börjar bli urladdat så kopplas högspänningsbatteriet in igen för att ladda 12V batteriet.Nect skrev:Och min e-tron kan stå en vecka utan ha tappat en procent. Vet inte vad det är som gör att Tesla väljer att ta förbrukningen från det stora batteriet när bilen är parkerad? (Trots avstängd sentery) Trodde bilarna kopplar bort högspänningsbatteriet när de är avstängda?
När jag stänger av min e-tron hör man tydligt hur kontaktorn slår ifrån batteriet.
Man vill ju inte ha en död bil pga 12V batteriet är urladdat men massor med kräm kvar i högspänningsbatteriet.
Skulle tro att alla elbiar funkar på det sättet.
Däremot har dom säkert varierande förbrukning i "offläge"
Sentry tex drar ca 300W kontiuerligt. på 12h över kvällen/natten blir det ju 3,6kwh.
På en bil med 75kwh så motsvarar det ca 5%.
E-tron laddar enbart 12v när bilen körs. Så står bilen länge (ett par veckor) så får man koppla in en laddare på 12v batteriet som sitter lätt tillgängligt under huven. Fast det får jag iofs göra på min diesel med

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Batteriurladdning över Natten
Nej, jag använder bara appen och tittar då och då och skriver ner siffror. Men även om jag använder appen ska jag inte tappa 3-4% bara för att bilen svarar på appen!!Frisk skrev:Hur fick du ut siffrorna? Finns det något sätt att läsa ut utan att väcka bilen? Är jag inne och kollar batteristatus på bilen nu och då går det betydligt fortare utför än om den bara får stå "orörd"
Re: Batteriurladdning över Natten
Jag tror att problemet började efter den senaste V11 software. Sedan började jag känna att bilen ovanligt tar slut väldigt snabbt, hur vet jag det? Eftersom jag nu måste ladda ännu mer. Samma resor, samma väder, samma allt, inga dramatiska förändringar i hur jag använder bilen! De senaste vintrarna var bilen extremt effektiv med förbrukning. Vet inte vad som händer!!Milo14 skrev:Vår Model S 2018 har de senaste tre-fyra veckorna dragit orimligt mycket mer stillastående nattetid. Tankarna gick direkt till att något var fel med batteriet men det visade sig att vi hade en väntande uppdatering (har inte haft kontakt med wifi på ett tag, därför har uppdateringen inte laddats ned). Nu när uppdateringen är nedladdad och installerad, har den återgått till normalt dränage nattetid, alltså några kilometer och inte två mil. Kan det vara samma sak för dig?
Vänligen,
Micke
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Batteriurladdning över Natten
Om jag går in och kikar på appen så tappar bilen någon procent därefter automagiskt. Väcker man bilen så drar den extra energi. Det fungerar så.
Men jag tycker också att det känns tråkigt att bilen ska tappa energi bara för att den inte har sladden i sig. Jag använder min bil ibland för att sova i och när man som jag åker ut i en avlägsen skog för att vandra så gäller det att räkna ut så man har tillräckligt med energi för att åka hem igen dagen efter. Den kan tappa rätt så mycket på en natt även fast allt är avslaget.
Det finns några bra exempel på do's och dont's här, alltså tips på vad man kan göra för att förbättra situationen + även vad man kan/bör förvänta sig gällande dränering från ett energiperspektiv.
https://teslaowners.org.uk/kb/reduce-ba ... sla-parked
Men jag tycker också att det känns tråkigt att bilen ska tappa energi bara för att den inte har sladden i sig. Jag använder min bil ibland för att sova i och när man som jag åker ut i en avlägsen skog för att vandra så gäller det att räkna ut så man har tillräckligt med energi för att åka hem igen dagen efter. Den kan tappa rätt så mycket på en natt även fast allt är avslaget.
Det finns några bra exempel på do's och dont's här, alltså tips på vad man kan göra för att förbättra situationen + även vad man kan/bör förvänta sig gällande dränering från ett energiperspektiv.
https://teslaowners.org.uk/kb/reduce-ba ... sla-parked
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Batteriurladdning över Natten
Onödigt att köpa större minne eftersom Sentry är mer eller mindre oanvändbart om bilen inte är konstant ansluten till laddning.
Med dagens elpriser kanske många inte heller vill betala energikostnaden för Sentry?
Får räcka med att använda på varuhusparkeringar och mer utsatta platser under max något dygn.
Räknade att jag hade ca 200W förbrukning totalt (ca 5kWh/dygn).
Bara mätt under 14 timmar så relativt stor osäkerhet.
Med dagens elpriser kanske många inte heller vill betala energikostnaden för Sentry?
Får räcka med att använda på varuhusparkeringar och mer utsatta platser under max något dygn.
Räknade att jag hade ca 200W förbrukning totalt (ca 5kWh/dygn).
Bara mätt under 14 timmar så relativt stor osäkerhet.
M3 RWD -22