Toyotas nya slogan för vätgas
Moderator: Redaktion
Toyotas nya slogan för vätgas
"Kör miljövänligt och slipp långa laddtider, välj vätgas" Toyota, "PS, glöm inte att boka in tankningen i förväg"
http://insideevs.com/toyota-to-selected ... to-refuel/
http://insideevs.com/toyota-to-selected ... to-refuel/
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
När man själv varit lite skeptisk till dessa bilar kan man ju inte annat än små le lite när man läser detta. Även om elbilar har haft en trög start här i Sverige kan man ju gissa att dessa bilar lär få det ännu svårare.


Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Låt oss anta att Model S skulle kunna laddas på 5 minuter MEN följande villkor gäller:
Toyota måste pumpa många miljoner på att marknadsföra en bil som de producerar ett par av per dag. Misstänker att marknadsföringen för tillfället ligger på mer priset för alla bilar de har producerat.
- Laddstationer kostar 10-30 miljoner kr att bygga
Laddningen måste förbokas då varje station bara kan ladda 10 bilar innan en lastbil måste köra ut till stationen och fylla på den med el
Det går inte att ladda någon annan plats än på dessa dyra laddstationer
Det finns bara en handfull stationer (eftersom de är så dyra att bygga)
Du får bara 60% laddning, aldrig högre nivå så bilen kan aldrig köras så långt som den borde kunna köras
Laddningen är gratis de två första åren men kommer att kostar lika mycket eller mer än bensin
Du är tvungen att lägga en stor cylinder i ett av de bakre sätena och fylla frunken med en stor plåtlåda. Bakre bagaget fylls också med lite ventiler, kopplingar m.m. så att det inte blir så mycket över.
Färre än 700 bilar produceras första året, 2000 andra året och 3000 tredje året.
Bilen kräver mer service och underhåll än en bensinbil
Toyota måste pumpa många miljoner på att marknadsföra en bil som de producerar ett par av per dag. Misstänker att marknadsföringen för tillfället ligger på mer priset för alla bilar de har producerat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Bara ytterligare ett kvitto på att vi valt rätt (Tesla)
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Hade inte Tesla byggt sitt SC-nätverk, så hade samma sak hänt med Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Du hade fortfarande kunnat ladda hemma och på ett otal andra platser. Finns många elbilar som inte har ett dedikerat laddnätverk. Lägg sedan på alla andra nackdelar som följer bränslecellsbilen. En Tesla utan Supercharger hade du kunnat köra med även långa sträckor om än med lite mer bekymmer (se Teslabjörns första YouTube-klipp t.ex.). En bränslecellsbil utan laddstation kan du inte köra alls med.HelectriC skrev:Hade inte Tesla byggt sitt SC-nätverk, så hade samma sak hänt med Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
En del brukar säga att om man har en elbil så behöver man planera sitt resande för att kunna ladda, Toyota har precis tagit det uttrycket till en helt ny nivå 

Re: Toyotas nya slogan för vätgas
jo absolut, men hur många hade köpt en miljonbil för att sitta i många timmar vid olika chademos runt omkring? nej, det hade blivit en nischbil i betydligt större utsträckning än idag. Det är bara att se hur populära USA-Model S är i Europa. Stendöda typ!Svenssons skrev:Du hade fortfarande kunnat ladda hemma och på ett otal andra platser. Finns många elbilar som inte har ett dedikerat laddnätverk. Lägg sedan på alla andra nackdelar som följer bränslecellsbilen. En Tesla utan Supercharger hade du kunnat köra med även långa sträckor om än med lite mer bekymmer (se Teslabjörns första YouTube-klipp t.ex.). En bränslecellsbil utan laddstation kan du inte köra alls med.HelectriC skrev:Hade inte Tesla byggt sitt SC-nätverk, så hade samma sak hänt med Tesla.
Edit: Dan Persson hade ju fått vatten på sin kvarn iaf om inte SC hade funnits

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Allvarligt talat så kan jag inte se problemet för Toyota, ifall en liten biltillverkare som tesla kan sätta upp så många "tankstationer" på ungefär 3 år, och Toyota är väl numera världens störstavigge50 skrev:"Kör miljövänligt och slipp långa laddtider, välj vätgas" Toyota, "PS, glöm inte att boka in tankningen i förväg"
http://insideevs.com/toyota-to-selected ... to-refuel/
biltillverkare, varför kan inte dom sätta ut vätgastankstationer själva?
Som elon musk sa "Vi kan inte vänta på någon annan därför sätter vi igång själva".
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
För att vätgasstationer kostar 10-30 gånger mer än en superchargerstation och kräver kontinuerlig påfyllning av vätgas. Dagens stationer klarar av 10 stycken fulltankningar innan vätgasen är slut. De kan byggas ut så att de klarar av 40 stycken men när vätgasen är slut måste en lastbil köra ut till stationen och fylla på med vätgas. Till detta kräver vätgasstationerna en hel del mer underhåll på grund av vätgas och höga tryck.mickeisol skrev:Allvarligt talat så kan jag inte se problemet för Toyota, ifall en liten biltillverkare som tesla kan sätta upp så många "tankstationer" på ungefär 3 år, och Toyota är väl numera världens störstavigge50 skrev:"Kör miljövänligt och slipp långa laddtider, välj vätgas" Toyota, "PS, glöm inte att boka in tankningen i förväg"
http://insideevs.com/toyota-to-selected ... to-refuel/
biltillverkare, varför kan inte dom sätta ut vätgastankstationer själva?
Som elon musk sa "Vi kan inte vänta på någon annan därför sätter vi igång själva".
Bra mycket enklare med el.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Ja, vätgas verkar vara en logistisk mardröm...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
ja, vätgas ger onekligen intrycket av att vara det bästa alternativet mellan elbilar och vätgasbilar(NOT!). Det är ju verkligen bara 1 punkt som är bättre och det är att det går fortare att tanka, men då måste ju allt annat klaffa och det verkar det ju inte göra. För att det ska funka som en vanlig bensinstation, så måste ju varje vätgasstation har en pipeline, som fyller på kontinuerligt. Det låter ju billigt att lägga pipelines till varje station. Hur har man tänkt sig kunna placera vätgasmackar längs tex motorvägar om det räcker till så få bilar? jag får verkligen inte ihop logiken med vätgasinfrastrukturen. Det är dyrare, svårare, ger sämre prestanda, dyrare bilar etc etc.Svenssons skrev:För att vätgasstationer kostar 10-30 gånger mer än en superchargerstation och kräver kontinuerlig påfyllning av vätgas. Dagens stationer klarar av 10 stycken fulltankningar innan vätgasen är slut. De kan byggas ut så att de klarar av 40 stycken men när vätgasen är slut måste en lastbil köra ut till stationen och fylla på med vätgas. Till detta kräver vätgasstationerna en hel del mer underhåll på grund av vätgas och höga tryck.mickeisol skrev:Allvarligt talat så kan jag inte se problemet för Toyota, ifall en liten biltillverkare som tesla kan sätta upp så många "tankstationer" på ungefär 3 år, och Toyota är väl numera världens störstavigge50 skrev:"Kör miljövänligt och slipp långa laddtider, välj vätgas" Toyota, "PS, glöm inte att boka in tankningen i förväg"
http://insideevs.com/toyota-to-selected ... to-refuel/
biltillverkare, varför kan inte dom sätta ut vätgastankstationer själva?
Som elon musk sa "Vi kan inte vänta på någon annan därför sätter vi igång själva".
Bra mycket enklare med el.
Låt säga att jag är en oerhört intresserad och inbiten vätgasentusiast. Hur får jag ihop att detta är framtiden?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Tror inte det är praktiskt möjligt med pipelines. Antingen måste dessa vara trycksatta till höga tryck och alltså komplicerade att bygga och kräver underhåll eller så får man göra vätgasen flytande och se till att pipeline är isolerad och håller -253 grader vilket inte är så billigt över längre sträcker. Även ifall vätgasstationer skulle vara underhållsfria, kunna fyllas enkelt och vara billiga i drift så kommer man inte ifrån att tankarna i bilen tar upp mycket plats och hela systemet väger en hel del. Möjligt att vätgas från annan källa än ren vätgas skulle kunna vara praktisk i framtiden men det kommer krävas många år med forskning, ytterligare många år för teknisk utveckling och ytterligare många år för produktion och utbyggnad av infrastruktur.HelectriC skrev:ja, vätgas ger onekligen intrycket av att vara det bästa alternativet mellan elbilar och vätgasbilar(NOT!). Det är ju verkligen bara 1 punkt som är bättre och det är att det går fortare att tanka, men då måste ju allt annat klaffa och det verkar det ju inte göra. För att det ska funka som en vanlig bensinstation, så måste ju varje vätgasstation har en pipeline, som fyller på kontinuerligt. Det låter ju billigt att lägga pipelines till varje station. Hur har man tänkt sig kunna placera vätgasmackar längs tex motorvägar om det räcker till så få bilar? jag får verkligen inte ihop logiken med vätgasinfrastrukturen. Det är dyrare, svårare, ger sämre prestanda, dyrare bilar etc etc.
Låt säga att jag är en oerhört intresserad och inbiten vätgasentusiast. Hur får jag ihop att detta är framtiden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Det finns en del forskning på att få fram vätetabletter dvs i fast form, som tar bort många av nackdelarna med vätgas som bränsle. Kruxet där, om jag fattat det rätt, är att det blir ännu mer ineffektivt energi- och kostnadsmässigt än vätgas.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Precis, man måste ju få loss vätgasen från ämnet som det är bundet till vilket kräver energi så man kommer inte få ut lika mycket energi/processen kommer vara mindre effektiv. Dock så skulle man kunna vinna utrymme. Med vätgas i 70 MPa tryck kommer man aldrig få mycket längre räckvidd än 50-60 mil NEDC i vanliga personbilar utan att få göra än större avkall på antal säten och lagringsutrymme i bilen.danni skrev:Det finns en del forskning på att få fram vätetabletter dvs i fast form, som tar bort många av nackdelarna med vätgas som bränsle. Kruxet där, om jag fattat det rätt, är att det blir ännu mer ineffektivt energi- och kostnadsmässigt än vätgas.
Dagens vätgasteknik är dömd att misslyckas och jag tror att Toyota mycket väl känner till det. Hade de trott på tekniken hade de säkert kunnat öka produktionstakten och gett bidrag till tredje part för stationsutbyggnad men tror att de inte vill slänga ut mer än några hundratals miljoner per år på detta just nu, ökad produktionstakt hade bara gett kostnader på miljarder plus många fler sura kunder när det väl är uppenbart hur idiotiskt det är. Undra varför kunderna till bränslecellsbilar nästan enbart är statliga eller på annat sätt betalas med skattepengar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Ska man då bara låta tabletten smälta i munnen när man kör?danni skrev:Det finns en del forskning på att få fram vätetabletter dvs i fast form, som tar bort många av nackdelarna med vätgas som bränsle. Kruxet där, om jag fattat det rätt, är att det blir ännu mer ineffektivt energi- och kostnadsmässigt än vätgas.
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Det blir väl en brustablett som lägger i en tank med vatten som sedan med slang från locket går till resten av dagens maskineri. Till dagens utrustning får du lägga till en hembräningsmaskin på passagerarstolen som du matar kontinuerligtMartinen skrev:Ska man då bara låta tabletten smälta i munnen när man kör?danni skrev:Det finns en del forskning på att få fram vätetabletter dvs i fast form, som tar bort många av nackdelarna med vätgas som bränsle. Kruxet där, om jag fattat det rätt, är att det blir ännu mer ineffektivt energi- och kostnadsmässigt än vätgas.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Varför inte använda sig av lägesenergi? Ingen motor behövs. Lite infrastruktur med hissar som lyfter fordonen till högre nivå och sedan är det bara att rulla. Tyst, inga utsläpp...! Det funkar ju med berg- och dalbana! Man får fixa lite med vägnätet men vadå? Pipeline med vätgas kors och tvärs är ju inte så enkelt det heller!Pontus skrev:Det blir väl en brustablett som lägger i en tank med vatten som sedan med slang från locket går till resten av dagens maskineri. Till dagens utrustning får du lägga till en hembräningsmaskin på passagerarstolen som du matar kontinuerligtMartinen skrev:Ska man då bara låta tabletten smälta i munnen när man kör?danni skrev:Det finns en del forskning på att få fram vätetabletter dvs i fast form, som tar bort många av nackdelarna med vätgas som bränsle. Kruxet där, om jag fattat det rätt, är att det blir ännu mer ineffektivt energi- och kostnadsmässigt än vätgas.

Model S P85D,
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Toyotas nya slogan för vätgas
En tablett som man lägger i vatten... hmm, håller vi på att uppfinna en karbidbil?Pontus skrev:Det blir väl en brustablett som lägger i en tank med vatten som sedan med slang från locket går till resten av dagens maskineri. Till dagens utrustning får du lägga till en hembräningsmaskin på passagerarstolen som du matar kontinuerligtMartinen skrev:Ska man då bara låta tabletten smälta i munnen när man kör?danni skrev:Det finns en del forskning på att få fram vätetabletter dvs i fast form, som tar bort många av nackdelarna med vätgas som bränsle. Kruxet där, om jag fattat det rätt, är att det blir ännu mer ineffektivt energi- och kostnadsmässigt än vätgas.

Re: Toyotas nya slogan för vätgas
Jag vet vi häller en brännbar vätska i en tank i bilen, sen har vi ett litet förbräningsutrymme där vi eldar upp vätskan och omvandlar den till rörelse. Va!?! Vilken bra idé... också kan vi fortsätta att försörja diktaturer och terrorister med pengar, för att inte tala om Norrmän 
Edit: Eller magi... Magi är bra!

Edit: Eller magi... Magi är bra!