"Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Moderator: Redaktion
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Dagens kända fyndigheter av litium räcker till 3 miljarder bilar i Model S storlek, det finns idag ca 1 miljard bilar totalt. Sen finns det ytterligare fyndigheter att göra så klart. Havet innehåller tex enorma mängder litium, fast svårare att utvinna.
Det är istället bärarna som är den smala sektorn, eftersom det går åt så mycket mer. Kisel är här en bra kandidat, finns ju rätt mycket av det.
Det är istället bärarna som är den smala sektorn, eftersom det går åt så mycket mer. Kisel är här en bra kandidat, finns ju rätt mycket av det.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Nu försöker man använda myrsyra som bas i bränslecellsbilar:
http://www.elbilen.org/?p=2995&fb_ref=Default
http://www.elbilen.org/?p=2995&fb_ref=Default
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Känns som lite bättre än vätgas vad gäller platsen det tar, hur det lagras och att det inte är brandfarligt. De vätgasstationer som har byggts för hundratals miljoner är då bara att kassera och inga bilar finns för det idag. Som ett komplement som elhybrid om 20-30 år kanske det är intressant om batteritekniken inte har hunnit ikapp vad gäller energitäthet.Jerker skrev:Nu försöker man använda myrsyra som bas i bränslecellsbilar:
http://www.elbilen.org/?p=2995&fb_ref=Default
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Jag tror vätgasdrift kan vara bra för tyngre fordon där bTterivilten annars blir för stor, men ingen verkar fokusera på det. Kanske vill tillverkarna vädra ut barnsjukdomarna på privatbilister som inte har så stora krav? 

MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Är inte bränslecellernas livslängd ett stort problem för tung trafik och yrkestrafik i dagsläget?Bengt skrev:Jag tror vätgasdrift kan vara bra för tyngre fordon där bTterivilten annars blir för stor, men ingen verkar fokusera på det. Kanske vill tillverkarna vädra ut barnsjukdomarna på privatbilister som inte har så stora krav?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Jag tror att metanol blir enklare och mer kostnadseffektivt som energibärare för applikationer som kräver hög energidensitet och snabb påfyllning.Bengt skrev:Jag tror vätgasdrift kan vara bra för tyngre fordon där bTterivilten annars blir för stor, men ingen verkar fokusera på det. Kanske vill tillverkarna vädra ut barnsjukdomarna på privatbilister som inte har så stora krav?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Man pratar mycket om bränslecell eller batteri. Några säger att det finns plats för båda på marknaden.
Men varför inte hybrider med batteri+bränslecell?
Det är ju samma drivlina så det borde va klart enklare än el+ice hybrid?
Men varför inte hybrider med batteri+bränslecell?
Det är ju samma drivlina så det borde va klart enklare än el+ice hybrid?
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Samtliga bränslecellsbilar är batterielbilshybrider. Hyundais har t.ex. hela 24 kWh batter men Toyota Mirai har endast 1,5 kWh. En bränslecellsbil är en elbil men lagrar energin i vätgas, gör om den till el som lagras i batteri eller går direkt till elmotorer.bullen skrev:Man pratar mycket om bränslecell eller batteri. Några säger att det finns plats för båda på marknaden.
Men varför inte hybrider med batteri+bränslecell?
Det är ju samma drivlina så det borde va klart enklare än el+ice hybrid?
Problemet med bränslecellsbilarna är att det krävs en bränslecell i storlek av en fossilmotor+tankar för vätgas och kopplingar m.m. som tar upp större plats än batteri.
PS. Tekniskt sätt så skulle Model S bli en bränslecellsbil om man köpte nedan bränslecell och kopplade till 12V-batteriet...
http://www.horizonfuelcell.com/#!hydropak/c1631
På detta sätt borde danskarna kunna få subventionerna som bränslecellsbilar får...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Hade inte behållarna varit så stora och om bränslecellerna kunde bli mindre så hade det helt klart kunnat vara en lösning.
Säg att man har en elbil med batteri på 30-40 kWh som man har till daglig pendling. Då kunde man haft en lite bränslecell och vätgastank som range extender. Ännu bättre hade varit om man kunde plocka ut hela paketet och endast använda prylarna när man behövde. Inget som skulle vara praktiskt i dagsläget, men kanke i framtiden.
Säg att man har en elbil med batteri på 30-40 kWh som man har till daglig pendling. Då kunde man haft en lite bränslecell och vätgastank som range extender. Ännu bättre hade varit om man kunde plocka ut hela paketet och endast använda prylarna när man behövde. Inget som skulle vara praktiskt i dagsläget, men kanke i framtiden.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
För att det ska funka i framtiden krävs annat energimedium med vätgas än ren vätgas eftersom det tar för mycket volym för att vara praktiskt. Minskad effektiviteten kanske man skulle kunna leva med om bränslecellen tar ca 25 liter och bränsletanken ytterligare 50 liter och det skulle ge kanske 50-75 mil extra räckvidd men med en kostnad på 20 kr milen. Man skulle då antagligen endast använda bränslecellen i nödfall. Ligger dock minst 20-30 år framåt i tiden.Martinen skrev:Hade inte behållarna varit så stora och om bränslecellerna kunde bli mindre så hade det helt klart kunnat vara en lösning.
Säg att man har en elbil med batteri på 30-40 kWh som man har till daglig pendling. Då kunde man haft en lite bränslecell och vätgastank som range extender. Ännu bättre hade varit om man kunde plocka ut hela paketet och endast använda prylarna när man behövde. Inget som skulle vara praktiskt i dagsläget, men kanke i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Meningslöst när den lösningen finns så kommer det vara så tätt med snabbladdare att man aldrig någonsin kommer behöva fundera på dem. För medlingen kommer också laddeffekterna att ökas så att vi kommer ner på 10-15 minuters laddning efter 30 mil.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Ja förmodligen.
Tror vätgas kan funka bättre i längden för stationär lagring av energi. Då kan man bygga rejäla anläggningar och använda när behovet finns.
Tror vätgas kan funka bättre i längden för stationär lagring av energi. Då kan man bygga rejäla anläggningar och använda när behovet finns.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Problemet är väl att en elbil med 30-40 kWh har en räckvidd som gör att man kommer att köra på el till 95%. Redan dagens (-2015) Volt körs på el till ca 90%. Att då bygga en hel vätgasinfrastruktur för detta känns lite tveksamt, man kan väl lika gärna köra på syntetisk bensin/etanol och ha en vanlig förbränningsmotor. Och det lär dröja ett tag innan bränslecell, vätgastank osv är lika billiga som en liten förbränningsmotor med tillbehör.Martinen skrev:Hade inte behållarna varit så stora och om bränslecellerna kunde bli mindre så hade det helt klart kunnat vara en lösning.
Säg att man har en elbil med batteri på 30-40 kWh som man har till daglig pendling. Då kunde man haft en lite bränslecell och vätgastank som range extender. Ännu bättre hade varit om man kunde plocka ut hela paketet och endast använda prylarna när man behövde. Inget som skulle vara praktiskt i dagsläget, men kanke i framtiden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Ren vätgas kommer aldrig att slå igenom för personbilar eftersom det tar för stor plats i en personbil och kräver höga tryck vilket gör att det krävs ständiga underhåll och är komplicerat. Skulle man istället kunna få hemskickat någon typ av tablett eller flytande vätska där vätgasen är bunden till annat ämne så skulle man kunna fixa reserven hemma själv. Detta skulle även kunna finnas på samma platser som t.ex. spolarvätska.Laban skrev:Problemet är väl att en elbil med 30-40 kWh har en räckvidd som gör att man kommer att köra på el till 95%. Redan dagens (-2015) Volt körs på el till ca 90%. Att då bygga en hel vätgasinfrastruktur för detta känns lite tveksamt, man kan väl lika gärna köra på syntetisk bensin/etanol och ha en vanlig förbränningsmotor. Och det lär dröja ett tag innan bränslecell, vätgastank osv är lika billiga som en liten förbränningsmotor med tillbehör.Martinen skrev:Hade inte behållarna varit så stora och om bränslecellerna kunde bli mindre så hade det helt klart kunnat vara en lösning.
Säg att man har en elbil med batteri på 30-40 kWh som man har till daglig pendling. Då kunde man haft en lite bränslecell och vätgastank som range extender. Ännu bättre hade varit om man kunde plocka ut hela paketet och endast använda prylarna när man behövde. Inget som skulle vara praktiskt i dagsläget, men kanke i framtiden.
Problemet som jag ser det är kostnaden och vikten av bränslecellen och bränsletanken för detta så det är nog något som bara ett fåtal skulle kunna tänka sig att betala för både vid inköp och att sedan släpa runt på hela tiden. Elbilar i framtiden lär nog ha ca 60 mils räckvidd NEDC med tanke på batteriutvecklingen och eventuell bränslecellshybrid skulle kunna göra att räckvidden istället blir 100-120 mil NEDC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Jag tror att bränslecells utvecklarna har riktig panik nu. Deras teknik kommer vara totalt värdelös om elbilarna hinner slå igenom först. Toyota tänkte säkert att d skulle ha tid på sig att mygla ut bränslecells bilarna innan batteribilarna blev allmänt spridda och laddstationerna kom upp. I det läget när valet står mellan fosdilbil och vätgasstation så kan vätgas verka vettigt. Men när det finns laddare precis överallt kommer det inte verka lika attraktivt.
Med en 60kWh bil, vilket verkar bli standard för nästa generation, så klarar man även långresor hyggligt enkelt. Redan idag är det ju fullt möjligt att åka de vanligaste resorna med en fjuttig Nissan Leaf. Låt oss då tänka hur enkelt det kommer bli med dubbla rangen och dubbelt så många laddare. Att hålla på med extrabatteri eller vätgaspatroner kommer kännas totalt meningslöst. Speciellt meningslöst kommer den extra kostnaden kännas.
Med en 60kWh bil, vilket verkar bli standard för nästa generation, så klarar man även långresor hyggligt enkelt. Redan idag är det ju fullt möjligt att åka de vanligaste resorna med en fjuttig Nissan Leaf. Låt oss då tänka hur enkelt det kommer bli med dubbla rangen och dubbelt så många laddare. Att hålla på med extrabatteri eller vätgaspatroner kommer kännas totalt meningslöst. Speciellt meningslöst kommer den extra kostnaden kännas.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Tror inte det är bränslecellsutvecklarna som är i panik. De och alla andra som bestämmer borde veta att bränslecellsbilar för ren vätgas var dömt att misslyckas redan innan för personbilar. En bränslecellspersonbil med mer än 60 mil NEDC i räckvidd är praktiskt omöjlig. Vem vill ha en max 3 sittsig bil stor som en 5+2 sittsig med prestanda som en medelmåttig personbil?LarsL skrev:Jag tror att bränslecells utvecklarna har riktig panik nu. Deras teknik kommer vara totalt värdelös om elbilarna hinner slå igenom först. Toyota tänkte säkert att d skulle ha tid på sig att mygla ut bränslecells bilarna innan batteribilarna blev allmänt spridda och laddstationerna kom upp. I det läget när valet står mellan fosdilbil och vätgasstation så kan vätgas verka vettigt. Men när det finns laddare precis överallt kommer det inte verka lika attraktivt.
Dagens bränslecellsbilar har bara fungerat som ett alibi för de gamla biltillverkarna för att slippa erkänna att det är elbilar som gäller. Hade de erkänt elbilar tidigare så hade utvecklingen sprungit ifrån dem än mer. Tror att det gick lite snabbare än vad de trodde ändå. Nu börjar fler och fler tillverkare att komma med planer för riktiga elbilar och det finns de som verkar skippa bränslecells-spåret till förmån för elbil (Huyndai t.ex.).
I år är nog sista året som man får höra tjatet om bränslecellsbilar. Det kommer dock nog upp igen när man väl tänkt om vad gäller bränslebäraren och inte använder sig av ren vätgas. Då kan det vara av intresse eftersom det inte kommer ta så mycket plats som ren vätgas tar och logistiken kommer fungera lättare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Ja det är väl inte alltför långsökt att anta att Tesla har påverkat detta till stor del. När det bara fanns småbilar (el) med kort räckvidd och udda design så gick det att säga "om 5 år kommer bränslecellsbilarna". Nu finns det fullvärdiga elbilar på marknaden och vad har hänt på bränslecellsfronten, jo:Svenssons skrev:Dagens bränslecellsbilar har bara fungerat som ett alibi för de gamla biltillverkarna för att slippa erkänna att det är elbilar som gäller. Hade de erkänt elbilar tidigare så hade utvecklingen sprungit ifrån dem än mer. Tror att det gick lite snabbare än vad de trodde ändå. Nu börjar fler och fler tillverkare att komma med planer för riktiga elbilar och det finns de som verkar skippa bränslecells-spåret till förmån för elbil (Huyndai t.ex.).
Nissan/Renualt:
http://insideevs.com/nissan-ceo-carlos- ... e-a-no-go/
VW:
http://www.autocar.co.uk/car-news/volks ... save-world
Jag tror att fler kommer ansluta, frågan är när/om Toyota gör det

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Det kan nog gå snabbt nu. I och med att support för fördröjning och bränslecellsbilar håller på att vika så gäller det att snabbt positionera sig och vara beredd att släppa bra elbilar. Ingen vill tappa marknadsandelar eller ligga efter.Laban skrev:
Jag tror att fler kommer ansluta, frågan är när/om Toyota gör det
En annan trend som är på stark frammarsch är autopilot. Autopilot-funktioner passar också mycket bättre elbilar än fossilbilar. Ta bara summon-funktionen. Hur skulle det gå med en fossilbil som får för sig att starta förbränningsmotorn i ett stängt garage?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Jo, jag tror de ser att bluffen är synad. Ingen kommer köpa deras bilar, vilket kanske är bra eftersom de förmodligen förlorar stora pengar på dem. Men ingen kommer heller bygga någon imfrastruktur så de kommer aldrig kunna bli något vare sig det är bussar eller lastbilar. De hade naturligtvis hoppats på att vi skattebetalare skulle hivat upp ett 100-tals miljarder på vätgasstationer och subventioner av inköp.Svenssons skrev:Tror inte det är bränslecellsutvecklarna som är i panik. De och alla andra som bestämmer borde veta att bränslecellsbilar för ren vätgas var dömt att misslyckas redan innan för personbilar. En bränslecellspersonbil med mer än 60 mil NEDC i räckvidd är praktiskt omöjlig. Vem vill ha en max 3 sittsig bil stor som en 5+2 sittsig med prestanda som en medelmåttig personbil?
Re: "Vätgas bästa vägen framåt för eldriften"
Hos mig är redan Toyota ett dött märke. Jag skulle ha mycket svårt för att välja en Toyota i framtiden de har ju länge motarbetat övergången till eldrift. De släpper först en menlös och ful elhybrid, förmodligen för att befästa att elbilar är tråkiga. De hade kunnat släppa en i3 eller i8 istället... men det gjorde de inte. Sedan försöker de trolla med en Bränslecells hybrid också apful.Laban skrev:Jag tror att fler kommer ansluta, frågan är när/om Toyota gör det