Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av tommyd »

OKQ8 säljer ett biltvätt-abonnemang för 300 SEK per mån och då får man tvätta 8 gånger per mån gratis.

https://www.okq8.se/pa-stationen/tvatta ... bonnemang/

Är det nån som har provat detta abonnemang? Är det bra för en Tesla Model 3 att tvätta så ofta, eller sliter man på lacken onödigt mycket så den går sönder efter några år? Vet ni om det går att välja borstfri tvätt eller måste man välja tvättar som använder borstar, som jag antar sliter mer?

Hur många gånger per månad är det idealiskt att tvätta sin Tesla Model 3? Min är köpt sommaren 2021 så den kanske har lite tjockare lack än tidigare årsmodeller vilket kanske gör att det bästa är att tvätta alla 8 gångerna man får per mån med detta abonnemang? Den kanske blir lite repigare då men kanske rostar mindre eftersom smuts orsakar rost?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11875
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HelectriC »

Eftersom de flesta bilar får relativt synliga tvättrepor om man kör dom 1 gång per månad i automat, så kan man nog utgå ifrån att 8 gånger per månad kommer ge bestående men. Det kan du vara ganska säker på. Är bilen mörk i lacken, så kommer den antagligen se matt ut efter några månader. Är den vit, så kommer man kanske undan med blicken från en halvblind pensionär, men knappast någon som är lite intresserad av repfri bil.

För övrigt så låter det sjukt billigt med 300kr per månad. Här i krokarna kostar 1 automattvätt ca 250kr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av R2_m3 »

Man kan ju köra borstlös tvätt och då borde det inte bli några repor. Blir väl inte lika bra men man kan ju köra en handtvätt emellanåt i GDS hallen.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HX100 »

Borstlös tvätt är olika bra på olika ställen. Jag har oftast haft tur med CK tvättar medans andra är helt värdelösa.

Se till att spruta på en bra avfettning innan borstlösa tvätten så blir det helt ok.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av LarsL »

Skulle inte ha tid att tvätta bilen 8 gånger per månad. Det här måste vara riktigt emot fossilbilister som inte tycks ha något emot att stå i snålblåsten flera gånger i månaden och tanka.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Gustafsson »

Har haft OK abonnemanget ett halvår ca. Använder det ca 4 ggr/ månad.
Bilen blir ju helt igenmurad av skit på några dagar så här års, så handtvätt är inte en option för mig. Jag har annat att göra.
Blir inte speciellt rent, men på lite håll ser det bra ut och kamerorna, lysena, rutorna och regskyltar blir rena.
Massa skit kvar i fälgarna - obalans.
Jag stör mig inte på tvättrepor som jag bara kan se i motljus en solig dag- såna kan man lätt polera bort vb. Men jag har inte det behovet.
Tyvärr ofta kö, me. Smidigt med skyltavläsningen. Bara att köra igenom.
Får betyg 3 tvättsvampar av mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av MWall »

Jag gav upp. Var alltid kö och står det 4 bilar före så tar det ganska mycket tid. Hade ingen lust att åka dit på udda tider heller så...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Skulle inte ha tid att tvätta bilen 8 gånger per månad. Det här måste vara riktigt emot fossilbilister som inte tycks ha något emot att stå i snålblåsten flera gånger i månaden och tanka.

Du vet att man inte behöver kliva ur bilen för att tvätta i automat? Och har du förstått att det är upp till 8 ggr? Dvs du kan tvätta 0 ggr, 1 gång, 5 ggr...
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av dd88 »

Förstår inte vilka fossilbilister som tankar flera gånger i månaden? Då kör man antingen extremt långt eller tankar för kaffepengar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Förstår inte vilka fossilbilister som tankar flera gånger i månaden? Då kör man antingen extremt långt eller tankar för kaffepengar.
"Jag tycker inte bensinen blivit dyrare, jag tankar alltid för en hundring"

8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av jonasl »

Bara borsttvätt tyvärr, annars hade det ändå funkat vintertid för att blåsa av bilen tycker jag. Även om man bara kör 2-3 ggr / månad så blir det en bra affär att köra med vinterhalvåret.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av tslaqqq »

LarsL skrev:
Skulle inte ha tid att tvätta bilen 8 gånger per månad. Det här måste vara riktigt emot fossilbilister som inte tycks ha något emot att stå i snålblåsten flera gånger i månaden och tanka.
Det är främst för yrkesförare och företagsbilar kan man tänka sig, MEN jag har själv hoppat på detta iom att vill man ha mer än 1 tvätt på 30 dagar (löpande 30 dagar inte kalender månad som gäller = trevligt) så är det ju billigare.
Det verkar tyvärr inte som man kan välja borstlöst när man kör abbonemanget, iaf inte vad jag märkt - någon som fått till det?

Snygga med OKQ8 abbonemanget är ju att man kan avsluta det när man så önskar, så känns mer som en vintergrej om bilen blir allt för skitig, tyvärr blir den ju lika skitig efter några minuters färdväg ifrån biltvätten om det är lite snömodd så ja är väl en avvägningsfråga.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av tslaqqq »

jonasl skrev:
Bara borsttvätt tyvärr, annars hade det ändå funkat vintertid för att blåsa av bilen tycker jag. Även om man bara kör 2-3 ggr / månad så blir det en bra affär att köra med vinterhalvåret.
Dom har ju iaf ett program som först spolar av bilen med högtryck efter avfettning har hällts över bilen.
Därefter kommer borstarna som ändå är ganska snälla, så är även högtrycket iaf jmf med Preems jag nyttjade tidigare, den lät direkt otrevlig mot lacken!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av NEO »

Provat programmet snart en månad. Har full PPF och avfettar extra på hjul och trösklar innan. Det är sjuuuuukt smidigt! Tio minuter och toppren bil. Inte köat en enda gång.

Hade jag gjort det utan PPF? Aldrig i livet.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av C981 »

Vad jag förstått är borsttvättar mycket skonsammare nu än förr(?)

Har aldrig testat dock. Tvättar alltid GDS.

En kväll fick jag en rejäl fiskmåsskit på motorhuven. Blanksvart Porsche. Hade ingen lust att den skulle frätas in men GDS var stängd. Åkte till Cirkle K's borstlösa. Jag tror nästan bilen var skitigare efter än innan. Full med vattendroppsmärken över hela med. Aldrig igen!

Det var nog delvis pga att maskinen inte är byggd för bilar som inte är av sedan/kombi-utförande dock.
wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av wanderlei »

Här kan ni se en kille som hämtar ut sin nya Tesla och sedan åker direkt till biltvätten och tvättar. För att sedan visa om det märks några skador. Kolla på den videon och sen får du ta ställning till om det är något du bryr dig om eller inte.

Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av NEO »

Programmet som körs är som skrivet ovan ganska snällt. Den avfettar hela bilen och kör högtryck två vändor efter innan den går på med borstarna. Den kör även enbart högtryck på fälgar och ingen riktig fälgtvätt egentligen på gott och ont.

För 35kr tvätten är det rena tidsbesparingen för mig med PPF. Repor på PPFen skiter jag i, de försvinner i solen då den är självläkande. Lite av fördelen med PPF att slippa tvätta för hand i flera timmar eller betala 1000-1500kr i månaden för handtvätt.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av C981 »

Här har vi en som är skeptisk:



:(
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Thed75 »

Sen en okq8 borsttvätt gav rejäla repor på den prius jag hade 2012 så är det borstlöst som gäller
Vintertid är det ingen ide att övertvätta, blir skitigt på 3min igen efter tvätt.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av tommyd »

C981 skrev:
Vad jag förstått är borsttvättar mycket skonsammare nu än förr(?)

Har aldrig testat dock. Tvättar alltid GDS.

En kväll fick jag en rejäl fiskmåsskit på motorhuven. Blanksvart Porsche. Hade ingen lust att den skulle frätas in men GDS var stängd. Åkte till Cirkle K's borstlösa. Jag tror nästan bilen var skitigare efter än innan. Full med vattendroppsmärken över hela med. Aldrig igen!

Det var nog delvis pga att maskinen inte är byggd för bilar som inte är av sedan/kombi-utförande dock.
Vad betyder "GDS"? Vad kostar dina tvättar?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av C981 »

tommyd skrev:
C981 skrev:
Vad jag förstått är borsttvättar mycket skonsammare nu än förr(?)

Har aldrig testat dock. Tvättar alltid GDS.

En kväll fick jag en rejäl fiskmåsskit på motorhuven. Blanksvart Porsche. Hade ingen lust att den skulle frätas in men GDS var stängd. Åkte till Cirkle K's borstlösa. Jag tror nästan bilen var skitigare efter än innan. Full med vattendroppsmärken över hela med. Aldrig igen!

Det var nog delvis pga att maskinen inte är byggd för bilar som inte är av sedan/kombi-utförande dock.
Vad betyder "GDS"? Vad kostar dina tvättar?
GDS = Gör Det Själv. Främst OKQ8 som har nu för tiden.

Vet inte exakt vad dem kostar då det dels varierar, dels är jag extremt försiktig (svart lack, syns så lätt om det blir även små repor). Någon hundring kanske (man betalar för tiden). Dock använder jag egna produkter också, så räknas dem in blir det ju lite mer.

Kör med medhavd skumlans (för alkalisk avfettning), eget shampoo, egen fälgrengöring, använder två hinkar, medhavda mikrofiberhandskar och microfiberhanddukar efter. Har även ett bra keramiskt lacksskydd i grunden.

Fint blir det, kan spegla mig i bilen efter, och inga repor. Det tar tid dock. Man måste gilla det, annars är det nog inte värt det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Bjelke »

dd88 skrev:
Förstår inte vilka fossilbilister som tankar flera gånger i månaden? Då kör man antingen extremt långt eller tankar för kaffepengar.
Min Ford Mondeo tankade jag ca 3ggr/vecka (8-10 mil till mina kunder)… fy fan vad drygt det var på
vintern alltså :(
Än värre med Smart Roadstern med sin mikroskopiska tank :lol: men jäkligt roligt istället :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av pejvic »

NEO skrev:
Provat programmet snart en månad. Har full PPF och avfettar extra på hjul och trösklar innan. Det är sjuuuuukt smidigt! Tio minuter och toppren bil. Inte köat en enda gång.

Hade jag gjort det utan PPF? Aldrig i livet.
Håller med, jag fattar inte hur man kan köra borsttvätt utan PPF på en vettig bil. Jag skulle inte ens köra in min gamla 945 i en borsttvätt.
Har man inte PPF så är det väl bara att tvätta för hand på q8 tex. Har man mycket pengar och lite tid så kan man bara lämna in den då och då på handtvätt och polering mm.

Det är väldigt mkt jobb bakom att polera bort tvättrepor.

1999 hade jag en Pontiac Transam Targa som jag körde in i OK/Q8:s automattvätt. Den var svart. Hjulborstarna ställde sig och snurrade rakt in i sidorna på bilen. Alltså inte in i hjulen. Det var sista gången i mitt liv jag körde in i en automattvätt. Spelar ingen roll om det är borstfritt eller inte. För mig känns en automatisk biltvätt som massduschar i någon slags läger. Är man duktig på att polera och vill spara tid så kanske det är värt det men jag skulle aldrig chansa.

Har för mig att det stod i instruktionerna på min första 3:a att de avrådde från automattvätt. Har Tesla tagit bort det?
Säger inte att man är dum om man kör automattvätt men begriper inte grejen.
Vem torkar ens bilen? Hur blir den ren under trösklarna? När man öppnar dörren? Hur går det med hjulsidorna? Slipar man bort lackskyddet?
Haft alla 3/Y
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av p1457 »

wanderlei skrev:
Här kan ni se en kille som hämtar ut sin nya Tesla och sedan åker direkt till biltvätten och tvättar. För att sedan visa om det märks några skador. Kolla på den videon och sen får du ta ställning till om det är något du bryr dig om eller inte.

Man ska väl aldrig tvätta en ny bil innan lacken härdat?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Legato »

C981 skrev:
tommyd skrev:
C981 skrev:
Vad jag förstått är borsttvättar mycket skonsammare nu än förr(?)

Har aldrig testat dock. Tvättar alltid GDS.

En kväll fick jag en rejäl fiskmåsskit på motorhuven. Blanksvart Porsche. Hade ingen lust att den skulle frätas in men GDS var stängd. Åkte till Cirkle K's borstlösa. Jag tror nästan bilen var skitigare efter än innan. Full med vattendroppsmärken över hela med. Aldrig igen!

Det var nog delvis pga att maskinen inte är byggd för bilar som inte är av sedan/kombi-utförande dock.
Vad betyder "GDS"? Vad kostar dina tvättar?
GDS = Gör Det Själv. Främst OKQ8 som har nu för tiden.

Vet inte exakt vad dem kostar då det dels varierar, dels är jag extremt försiktig (svart lack, syns så lätt om det blir även små repor). Någon hundring kanske (man betalar för tiden). Dock använder jag egna produkter också, så räknas dem in blir det ju lite mer.

Kör med medhavd skumlans (för alkalisk avfettning), eget shampoo, egen fälgrengöring, använder två hinkar, medhavda mikrofiberhandskar och microfiberhanddukar efter. Har även ett bra keramiskt lacksskydd i grunden.

Fint blir det, kan spegla mig i bilen efter, och inga repor. Det tar tid dock. Man måste gilla det, annars är det nog inte värt det.
2,50:- per minut tror jag är taxan på alla OKQ8 så länge man inte använder deras avfettning mm.

För mig tar en tvätt allt från 15 minuter ("no touch", skumlans, tryckluft, torka rutor) till 150 minuter (avfettning, skumlans, tvätt, skumlans, tork, tvätt trösklar, dammsug, tvätt interiör).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar