Har haft prel. leverans juni. Nu ser jag i inne på tesla-kontot att jag har prel. leverans 11-25 Mars. Igår satt jag och längtade efter att få bilen och idag blev jag istället stressad då brf inte installerat laddstolpar än och det är dags att börja sälja den andra bilen:).
Kul att det börjar röra på sig!
Till det här VIN numret ni pratar om. Jag tror jag lyckats skaka fram det via källkoden på sidan. men vad kan jag läsa ut av det? Vilket batteri det är? Ryzen? Nyfiken på vad det är för något skrälle man får hem .
Grattis!
Om du googlar ”Tesla VIN decoder” hittar du en massa sajter som hjälper dig tolka VIN
Tyvärr ser man inte om det är Ryzen – men beställde du i januari så är det garanterat Ryzen. Jag beställde i mitten av januari (hämtar ut i mars) och min SA bekräftade Ryzen+övriga uppdateringar för 2022!
Tack! Väldigt rolig överraskning!
Jag fick fram Battery = E. Men det verkar inte säga så mycket för min del. Någon annan kanske har koll? Är det något annat roligt man kan läsa ut?
Position 7 = Battery type
E = Electric
Med andra ord så berättar det inte om batterityp, bara att det är ett batteridrivet fordon
Någon som vet om det är LG eller Panasonic i 2022 M3 LR?
Har haft prel. leverans juni. Nu ser jag i inne på tesla-kontot att jag har prel. leverans 11-25 Mars. Igår satt jag och längtade efter att få bilen och idag blev jag istället stressad då brf inte installerat laddstolpar än och det är dags att börja sälja den andra bilen:).
Kul att det börjar röra på sig!
Till det här VIN numret ni pratar om. Jag tror jag lyckats skaka fram det via källkoden på sidan. men vad kan jag läsa ut av det? Vilket batteri det är? Ryzen? Nyfiken på vad det är för något skrälle man får hem .
Grattis!
Om du googlar ”Tesla VIN decoder” hittar du en massa sajter som hjälper dig tolka VIN
Tyvärr ser man inte om det är Ryzen – men beställde du i januari så är det garanterat Ryzen. Jag beställde i mitten av januari (hämtar ut i mars) och min SA bekräftade Ryzen+övriga uppdateringar för 2022!
Tack! Väldigt rolig överraskning!
Jag fick fram Battery = E. Men det verkar inte säga så mycket för min del. Någon annan kanske har koll? Är det något annat roligt man kan läsa ut?
Position 7 = Battery type
E = Electric
Med andra ord så berättar det inte om batterityp, bara att det är ett batteridrivet fordon
Någon som vet om det är LG eller Panasonic i 2022 M3 LR?
Kan inte se att en enda Model 3 levererats med det i Q1. Visst, nu är det bara bilarna i UK som levererats hittills och dem har ju bland annat annan motor än dem som leverars till EU, så det kan skilja saker, men skulle inte tro att det skiljer sig något gällande chassi osv.
Ryktena säger att detta enbart är för Model Y i dagsläget. Eventuellt kommer det till Model 3 senare i år.
Har provkört en Model Y och det var helt sanslöst vad högljudd den var i bak, så behovet är definitivt större där. De nya 3orna är förhållandevis tysta som dem är ändå.
Hade gärna haft dubbelglas i bak ändå dock - men inte tillräckligt för att skjuta upp leverans.
I teslabjörns test på youtube så var det ingen skillnad med eller utan laminerade rutor fram, vare sig mätbart eller upplevelsemässigt. Skillnaden med att ha laminerade rutor bak lär vara ännu mindre, åtminstone för föraren.
Jag har upplevt mest vägljud i model 3, det är däck och hjulupphängningar som behöver ändras för att få bukt med det då det är ett ljud som letar sig in genom karossen. Hjulupphängningar är inte direkt nåt man trixar med själv, men funderar själv på att byta ut sommardäcken, Michelin Pilot Sport 71dBA är väl standard, mot tystare, t.ex. Pirelli P-Zero 68dBA.
Beställde en grå/svart LR med aerohjul och dragkrok den 31/1 och fick prel leverans maj vid beställning. Nu har det ändrats till 15-29 mars!
Intressant! Just däck vet jag av erfarenhet att dem kan göra stor skillnad.
Angående dubbelglas eller ej har jag ej jämfört något. Har dock kört gamla Model 3 (högljudd som jag minns det) samt två nya (SR+ och LR) vilka jag var förvånad över hur tysta dem var. Så trodde rutorna spelade in där. Körde Model Y samma dag och den var extremt högljudd. Inte minst i bak.
Rationalen för mitt Tesla-köp är att jag nyligen fått barn och min nuvarande bil saknar baksäte. Så vid testkörning har jag testat både att köra samt att sitta bak när annan kör, för att se hur högljutt det vore för barn och fru. Model Y var i min mening bedrövlig medan Model 3 höll måttet väl. Kanske är det Model Ys "exponerade" bagagelucka som gör att mycket ljud läcker in där?
Intressant! Just däck vet jag av erfarenhet att dem kan göra stor skillnad.
Angående dubbelglas eller ej har jag ej jämfört något. Har dock kört gamla Model 3 (högljudd som jag minns det) samt två nya (SR+ och LR) vilka jag var förvånad över hur tysta dem var. Så trodde rutorna spelade in där. Körde Model Y samma dag och den var extremt högljudd. Inte minst i bak.
Rationalen för mitt Tesla-köp är att jag nyligen fått barn och min nuvarande bil saknar baksäte. Så vid testkörning har jag testat både att köra samt att sitta bak när annan kör, för att se hur högljutt det vore för barn och fru. Model Y var i min mening bedrövlig medan Model 3 höll måttet väl. Kanske är det Model Ys "exponerade" bagagelucka som gör att mycket ljud läcker in där?
Och grattis till snabb leverans!
Nyare Model 3 ÄR tystare än äldre, de har gjort något bra där men just mellan att ha och inte ha laminerade sidorutor fram var det ingen skillnad. Förhoppningsvis gör det iaf viss skillnad för att dämpa musik och telefonsamtal för de som är utanför bilen, men det är i mina ögon (öron) ett mindre problem. Sen är laminerade glas bättre värmeisolerade så det gör lite skillnad på vintern med minskat värmebehov och mindre kallras. När teslabjörn campade i nya Model 3 var det ingen is på insidan av de laminerade framrutorna, men det var det på bakrutorna.
Har dålig koll på Model Y. Om den ni provkörde saknade hatthylla finns nog åtminstone en del av orsaken där.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Inte hängt med i diskussionen gällande batteriet. Är det LG eller Panasonic i de M3 LR som levereras nu? Vad är de största skillnaderna man bör veta om?
Börjar likna ett självskadebeteende att gå in här varje dag och se alla som beställt i januari (??!!) få datum på sina bilar medans man fortfarande har prel. leverans i februari efter att ha beställt en helt basic LR i september…
Vad är din basic? Jag har en vit/svart LR beställd 30/11..
Har också uppsk.lev februari. Men det kan man ju garanterat glömma eftersom bilarna som beställs i slutet av januari tydligen har förtur..
Börjar likna ett självskadebeteende att gå in här varje dag och se alla som beställt i januari (??!!) få datum på sina bilar medans man fortfarande har prel. leverans i februari efter att ha beställt en helt basic LR i september…
Just SR+ och LR i grundutförande verkar svårast att få tag på (vilket även reflekteras i längst leveranstid på hemsidan). Min teori är att det beror på Hertz megaorder (samt att flest säkert beställer dessa ändå). Tesla försöker även styra folk mot dyrare alternativt i utbyte mot kortare leveranstider. Om du kollar hemsidan idag ser du t.ex. att Performance går att få redan till Maj (och många verkar matchas att få dem redan nu), medan LR och RWD (SR+) kommer först till hösten (eventuellt något snabbare med vissa tillägg).
Med lite flyt så matchas även du snart! Men annars håll utkik på bilar under transport om du kan tänka dig att tumma på din spec. Har sett vit/svart där, en LR tror jag men vet 100% att jag såg en SR+ som dock hade utökad autopilot. Skulle nog kännas lite segt att släppa LR men knappt få ett lägre pris pga det.
Nu äntligen är min matchning gjord!
Röd M3 LR Svart interiör med 19" däck.
Fick godkänna minskad räckvidd pga. ny dator och hittade VIN-numret dolt i källkoden.
Beräknad tid 5-19 mars i Malmö så det är ju rätt snart
Snyggt! Börjar bli mer och mer rött i trådarna nu!
Intressant att det verkar random med vilka som får godkänna lägre range och inte dock. Jag beställde innan dem ändrade och har nya datorn men ej fått någon förfrågan om det. Kanske bara LR som behöver det(?)
Fick godkänna minskad räckvidd pga. ny dator och hittade VIN-numret dolt i källkoden.
Intressant att det verkar random med vilka som får godkänna lägre range och inte dock. Jag beställde innan dem ändrade och har nya datorn men ej fått någon förfrågan om det. Kanske bara LR som behöver det(?)
M3P fick en sänkning från 567 till 547km i slutet på förra året när man bytte till LG batterier. Och enligt denna sida https: https://teslaownersonline.com/threads/t ... sor.20195/ tog de med sänkningen pga ryzen då.
” the Rear-Wheel Drive (RWD) and Performance Model 3s didn’t see their ranges adjusted because it had already been factored in when the estimated ranges were updated late last year.”
Senast redigerad av m05erili, redigerad totalt 1 gånger.
Har också fått "bekräftat" från SA Ryzen + Li-ion 12v, men inte heller fått något mail om godkännande av kortare range. Verkar väldigt godtyckligt vilka som fått göra det.
Ja det är väldigt random med allt när det gäller tesla. Beställde en LR 3/12, fick beräknad lev. 15mars-29mars men inte fått bekräfta minskad räckvidd heller.
Jag har fått SMS med bekräftad matchning och en range (1-8 Mars) men appen säger fortfarande 18 Feb - 4 Mars. Har VIN i slutfaktura och källkod men ej i appen/synligt på hemsidan.
Jag har fått SMS med bekräftad matchning och en range (1-8 Mars) men appen säger fortfarande 18 Feb - 4 Mars. Har VIN i slutfaktura och källkod men ej i appen/synligt på hemsidan.
Har också VIN på slutfaktura / källkod. Hur kan man hitta REG NR med hjälp av VIN?
Har också VIN på slutfaktura / källkod. Hur kan man hitta REG NR med hjälp av VIN?
Har också fått "bekräftat" från SA Ryzen + Li-ion 12v, men inte heller fått något mail om godkännande av kortare range. Verkar väldigt godtyckligt vilka som fått göra det.
Long Range AWD.
Är det bara jag som tycker det är skumt med 20 km kortare range pga datorn? Finns inte en chans att datorn drar 2kwh mer än den tidigare under testcykeln. Det måste finnas en annan anledning till detta. Minska gapet till Y? Större buffert? Minska risken för att batterigarantin ska lösa ut? Ny uppdatering av batterier så de kan få större procentuell skillnad?
Ring inte och terra Transportstyrelsen, varför ska de behöva lägga tid på sådant?!?
Det dyker snart upp på car.info eller via Biluppgifter.se
Jag ska få min gråa LR den 23:e och kan definitivt överleva utan att veta reg.numret fram tills dess. Försäkring ingår ändå i två veckor om det är det ni ska ha reg.numret till.
Ring inte och terra Transportstyrelsen, varför ska de behöva lägga tid på sådant?!?
Jag ska få min gråa LR den 23:e och kan definitivt överleva utan att veta reg.numret fram tills dess. Försäkring ingår ändå i två veckor om det är det ni ska ha reg.numret till.
Klart man ska ringa Transportstyrelsen, varför inte?
Dom sitter där avlönade av skattepengar och ska serva oss oroliga Teslaägare
Om reg.nr inte syns på Carinfo, kan det vara så att Transportsyrelsen ändå kan rota fram det med hjälp av VIN?
För en gångs skull håller jag med dig
ME3 skrev:
Om reg.nr inte syns på Carinfo, kan det vara så att Transportsyrelsen ändå kan rota fram det med hjälp av VIN?
Ja det kan dem då Car.info enbart uppdaterar veckovis och Transportstyrelsen bör veta omgående. Men eventuellt är telefonköerna så långa att du lika gärna kan vänta in Car.info / biluppgifter / liknande
Någon i tråden verkade ha fått av sin SA. Jag lyckades inte få av min.
Håller väl egentligen med men jag skulle gärna veta reg.nr redan nu. Inte för försäkringens skull utan för att veta att bilen verkligen finns och ska till Sverige.
Det har hänt många gånger att Tesla ändrar folks VIN och försenar bilar osv bara dagar innan leverans. Det vore ju snopet om så händer när man har struntar i att köpa bilar under leverans (som 100% hade levererats nu) för man trott att ens bil var paxad.