Laserlight ser ju ändå okej ut, hade varit kul att testa själv men rent krasst så får man ju räkna med ett års leveranstid på bilen nu. Det tar ju bort ganska mycket av intresset om man måste vänta så himla länge, inget bmw specifikt men om man har en bil idag blir det lätt att man sitter kvar tills det går att få en ny bil på rimlig tid igen.
Tror att problemen även beror på halvledarbrister, batteribrist och dålig kontroll på hur snabbt övergången till elbilar gått (har tagit många fossilbilstillverkare lite på sängen).
Skulle beställa en helt vanlig diesel-transportbil till firmans dotterbolag i UK, 6-12mån leverans, så det är definitivt inte bara elbilar som har långa leveranstider.
Jo, halvledar- och komponentbristen har ju drabbat alla bilar (och många andra typer av produkter). Då är väl 6 månader rätt OK i dessa tider.
Däremot så håller jag med Alrik att man ibland upplever lite väl mycket reklam för alla typer av elbilar i förhållande till de fulla orderböckerna, och vilka problem man har att producera och leverera de. Så det finns säkert en PR-komponent med där att man vill visa sig "grön", och inte bara sälja (el)bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ligger troligen kanske bakom betalvägg (jag är som bilnörd prenumerant på AMS och Recharge), men för er som kan komma åt och läsa den så är den så är det jämt mellan de två testarna (en väljer BMW, och en väljer Tesla), och även jämt med olika +/- för bilarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En riktig nonsensövning såklart, men intressant hur mycket sämre i4:ans antisladd tycks funka. Knappast idealt test, men ändå
det var konstigt. Såg ett annat test med Tesla Björn och M50 på snö där den uppförde sig exemplariskt. Till och med full regen på snö så höll den sig stabilt efter flera kurvor där bilen provocerades ordentligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Måste erkänna att BMW i4 M50 börjar bli riktigt intressant om jag kan förtränga då trånga utrymmena. Jag har ju beställt en Model S LR, men har börjat fundera på om jag verkligen behöver en såpass dyr bil... Om förnuftet får bestämma så klarar jag mig säkert med en i4a, dock är frågan hur mycket billigare i4an faktiskt blir? Har väntat på lite privatleasing-priser, men inte sett några och med tanke på vilken väntetid det är i dagsläget så känner väl BMW inte något behov att erbjuda privatleasing heller just nu.
En mycket avgörande sak är ju frågan hur mycket kaos kommer det bli vid alla Ionity-laddstolpar i år med tanke på hur mycket kaos det var förra året? Vågar man chansa och inte ta en Tesla?
Måste erkänna att BMW i4 M50 börjar bli riktigt intressant om jag kan förtränga då trånga utrymmena. Jag har ju beställt en Model S LR, men har börjat fundera på om jag verkligen behöver en såpass dyr bil... Om förnuftet får bestämma så klarar jag mig säkert med en i4a, dock är frågan hur mycket billigare i4an faktiskt blir? Har väntat på lite privatleasing-priser, men inte sett några och med tanke på vilken väntetid det är i dagsläget så känner väl BMW inte något behov att erbjuda privatleasing heller just nu.
Jag tycker BMW i4 M50 är intressant, men jag ser den som mer direkt konkurrent till M3P, Taycan och PS2 PP i borde storlek och pris (framför allt mot M3P och PS2 PP).
Model S är i en helt annan storleksklass och till stor del annan prisklass med liknande prestanda. Känns som EQS är en mer direkt konkurrent och alternativ till MS.
Goblin skrev:
En mycket avgörande sak är ju frågan hur mycket kaos kommer det bli vid alla Ionity-laddstolpar i år med tanke på hur mycket kaos det var förra året? Vågar man chansa och inte ta en Tesla?
Det är nog beroende på behov att kunna köra utanför sin laddräckvidd. Alla har inte behov av det, och alla är inte så noga med om de kan få stå i kö någon gång mellan varven eller så på semestern (själv hatar jag det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lite ostrukturerat och långrandig tugg, men hälften är lite intressant att höra om Björns summering av i4:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Måste erkänna att BMW i4 M50 börjar bli riktigt intressant om jag kan förtränga då trånga utrymmena. Jag har ju beställt en Model S LR, men har börjat fundera på om jag verkligen behöver en såpass dyr bil... Om förnuftet får bestämma så klarar jag mig säkert med en i4a, dock är frågan hur mycket billigare i4an faktiskt blir? Har väntat på lite privatleasing-priser, men inte sett några och med tanke på vilken väntetid det är i dagsläget så känner väl BMW inte något behov att erbjuda privatleasing heller just nu.
En mycket avgörande sak är ju frågan hur mycket kaos kommer det bli vid alla Ionity-laddstolpar i år med tanke på hur mycket kaos det var förra året? Vågar man chansa och inte ta en Tesla?
När din eventuella i4 M50 väl levereras är det väl högst troligt att Tesla öppnat upp sina superchargers även här i Sverige, tror du inte?
Måste erkänna att BMW i4 M50 börjar bli riktigt intressant om jag kan förtränga då trånga utrymmena. Jag har ju beställt en Model S LR, men har börjat fundera på om jag verkligen behöver en såpass dyr bil... Om förnuftet får bestämma så klarar jag mig säkert med en i4a, dock är frågan hur mycket billigare i4an faktiskt blir? Har väntat på lite privatleasing-priser, men inte sett några och med tanke på vilken väntetid det är i dagsläget så känner väl BMW inte något behov att erbjuda privatleasing heller just nu.
En mycket avgörande sak är ju frågan hur mycket kaos kommer det bli vid alla Ionity-laddstolpar i år med tanke på hur mycket kaos det var förra året? Vågar man chansa och inte ta en Tesla?
När din eventuella i4 M50 väl levereras är det väl högst troligt att Tesla öppnat upp sina superchargers även här i Sverige, tror du inte?
Är lite rädd för att jag ändå har missat tåget vad gäller i4an, behöver lämna tillbaka min nuvarande bil nu i slutet av året och med tanke på lev-tiderna så ser det brunt ut... Aja, vi får väl se.
P.S. Sambon bara skakade på huvudet när jag jämförde bagage-volymen med Model S.
En mycket avgörande sak är ju frågan hur mycket kaos kommer det bli vid alla Ionity-laddstolpar i år med tanke på hur mycket kaos det var förra året? Vågar man chansa och inte ta en Tesla?
När din eventuella i4 M50 väl levereras är det väl högst troligt att Tesla öppnat upp sina superchargers även här i Sverige, tror du inte?
Det där vet nog ingen hur det kommer gå. Så jag skulle inte räkna med det iaf. Dels kan man nog inte ta Elons och löften för 100%, och sedan har Tesla inte lovat eller talat om exakt vilka stationer som kommer öppnas. Kanske de viktiga och populära stationerna aldrig öppnas för icke-Teslor?
Vem vet. Tror inte kan kan ta något för givet med Tesla och Elon här (och de har inte heller lovat att de skall öppna alla stationer för alla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En mycket avgörande sak är ju frågan hur mycket kaos kommer det bli vid alla Ionity-laddstolpar i år med tanke på hur mycket kaos det var förra året? Vågar man chansa och inte ta en Tesla?
När din eventuella i4 M50 väl levereras är det väl högst troligt att Tesla öppnat upp sina superchargers även här i Sverige, tror du inte?
Det där vet nog ingen hur det kommer gå. Så jag skulle inte räkna med det iaf. Dels kan man nog inte ta Elons och löften för 100%, och sedan har Tesla inte lovat eller talat om exakt vilka stationer som kommer öppnas. Kanske de viktiga och populära stationerna aldrig öppnas för icke-Teslor?
Vem vet. Tror inte kan kan ta något för givet med Tesla och Elon här (och de har inte heller lovat att de skall öppna alla stationer för alla).
Nej, så är det ju. Men jag vågar sätta en femhunka på att mer än 5 teslastationer öppnat i Sverige inom 18 månader
En mycket avgörande sak är ju frågan hur mycket kaos kommer det bli vid alla Ionity-laddstolpar i år med tanke på hur mycket kaos det var förra året? Vågar man chansa och inte ta en Tesla?
När din eventuella i4 M50 väl levereras är det väl högst troligt att Tesla öppnat upp sina superchargers även här i Sverige, tror du inte?
Det där vet nog ingen hur det kommer gå. Så jag skulle inte räkna med det iaf. Dels kan man nog inte ta Elons och löften för 100%, och sedan har Tesla inte lovat eller talat om exakt vilka stationer som kommer öppnas. Kanske de viktiga och populära stationerna aldrig öppnas för icke-Teslor?
Vem vet. Tror inte kan kan ta något för givet med Tesla och Elon här (och de har inte heller lovat att de skall öppna alla stationer för alla).
Nej, så är det ju. Men jag vågar sätta en femhunka på att mer än 5 teslastationer öppnat i Sverige inom 18 månader
Då får man hoppas, om man byter till annat än Tesla, att man inte får bilen fören om 18 månader, och att sedan när man väl behöver snabbladda har tur att det är en av de 5 stationerna som är närmaste SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan tipsa om att bilen (M50) nu finns inne hos Holmgrens i Linköping för provkörning.
Jämfört med Model 3 LR skulle jag säga att den var snäppet mjukare (körde ändå i sportläget) och mer komfortabel, men även styrningen kändes mindre direkt. Mindre vägljud men tyckte man hörde mötande bilar mer tydligt, kan vara inbildning... Det kändes först som att man satt väldigt lågt med dålig sikt framåt men tror det är för att huven är så mycket högre än i M3.
Vad gäller accelerationen så var den såklart snabbare än LR, men skulle gissa att den var jämförbar med M3P (bara kört en gång för länge sen). Bra med one-pedal-driving, även om den skiljer sig så pass mot Teslas att man behöver lära om sig lite. Tycker Teslans pedal känns tyngre och ger bättre känsla, men det kan som sagt vara en vanesak. Blev lite ryckigt om man inte tänkte sig för. Dessutom betedde sig bilen som en fossil och rullade av sig själv i back-läget vilket var väldigt obehagligt.
Tyckte förarassitansen funkade ganska bra med mjuk lane-keeping som inte hoppar ur när man byter fil, men lite ovant att använda den.
Interiören kändes bekant från BMW och tycker man satt bra fram, men skulle säga att baksätet var något sämre än i M3 (jag är ca 182 och skulle inte vilja åka några längre resor bak). Hann inte med att testa infotainment särskilt mycket, så svårt att ge en rättvis bedömning. Lyckades stänga av fejkljudet i alla fall! Bagaget kändes mindre till faktisk volym (om man räknar med utrymmet under trunken samt frunken i M3), men såklart mer praktiskt med större öppning. (Varför ingen halvkombi-lucka, Tesla??).
Nöjd med att behålla Teslan ett tag till, men kul att testa.
En av de saker jag gillar minst med Model 3 är att det känns som att man sitter så högt. Vad är det man ska se som är precis framför huven?
Smaksak det där, själv gillar jag det. Brukar alltid ställa sätet så högt det går med lite marginal till taket i alla bilar jag kör. Man får mycket bättre överblick då, förutom där innerbackspegeln är dåligt placerad (Nissan Leaf t.ex.) så den blockerar halva vindrutan. Det blir också vilsammare för armarna då ratten kan vara relativt lägre i förhållande till kroppen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
En av de saker jag gillar minst med Model 3 är att det känns som att man sitter så högt. Vad är det man ska se som är precis framför huven?
Katt som springer över vägen (tex).
Sedan, som alla andra redan påpekat (blir lite repetition), så gillar jag utsikten och luftigheten. Ökar känslan av frihet att sitta i bilen och översikt över omgivningen, utan ske på bekostnad av körkänslan och vägegenskaperna (som i fallet med SUV). Önskar att alla bilar var så (och känns som allt fler nya bilar är på väg dit).
Att vara mer instängd, och istället bara se en massa höga dörrsidor och stor motorhuv är ju ingen poäng?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik