1000 km med inbyggt batteri i bilen

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

1000 km med inbyggt batteri i bilen

Inlägg av Jerker »

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 956175.ece

Ännu ett forskningsprojekt som satsar på att bli verklighet om några år. Frågan är ju bara var andra tillverkare står då. Och detta är ju inte ett direkt elbilsprojekt utan mest grundforskning. Så det lär dröja.

Hur som helst är det roligt att nya elbilsprojekt presenteras nästan varje vecka! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 1000 km med inbyggt batteri i bilen

Inlägg av Bjelke »

Håller med! Riktigt kul att se allt som sker nu (och fort går det!) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Om ett par år ska dom komma med ett batteri för att kunna köra 100 mil och dom siktar på att batteriet ska kosta ca 350 tkr. Låter tyvärr inte tillräckerligt ambitiöst.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Om ett par år ska dom komma med ett batteri för att kunna köra 100 mil och dom siktar på att batteriet ska kosta ca 350 tkr. Låter tyvärr inte tillräckerligt ambitiöst.
Nej, man undrar ju om de över huvud taget har koll på omvärlden...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Nej, man undrar ju om de över huvud taget har koll på omvärlden...
Tycker det låter realistiskt. Vad man nu ska med 100 mil till...
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

apkungen skrev:
Med 40 motorvägsmil, superchargernätverk, 3-fas hemma och lite koll på laddare vid destinationerna är man ju i regel väldigt obehindrad. Det kanske hade varit trevligt med lite marginaler dock. Fixar man 40 mil i -25C i 130 km/h så tror jag att många här hade varit extremt nöjda. Många icke-elbils-ägare är ju dock fast i tankningstänket och hade elbilarna kunnat skylta med märkbart längre räckvidder hade nog det, ganska stora, räckviddsargumentet kunnat tas bort. Om Teslorna hade haft 100 mils räckvidd eller "bara" 80 hade man t.ex. kunnat köra Oslo-Köpenhamn (60 mil) utan att behöva stanna till vid någon Supercharger så det hade ju kunnat minska trycket på Superchargernätverket en hel del.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Franz skrev:
apkungen skrev:
Med 40 motorvägsmil, superchargernätverk, 3-fas hemma och lite koll på laddare vid destinationerna är man ju i regel väldigt obehindrad. Det kanske hade varit trevligt med lite marginaler dock. Fixar man 40 mil i -25C i 130 km/h så tror jag att många här hade varit extremt nöjda. Många icke-elbils-ägare är ju dock fast i tankningstänket och hade elbilarna kunnat skylta med märkbart längre räckvidder hade nog det, ganska stora, räckviddsargumentet kunnat tas bort. Om Teslorna hade haft 100 mils räckvidd eller "bara" 80 hade man t.ex. kunnat köra Oslo-Köpenhamn (60 mil) utan att behöva stanna till vid någon Supercharger så det hade ju kunnat minska trycket på Superchargernätverket en hel del.
Ja jag tror att i och med gigafaktory producerar duktigt med batterier och densiteten har höjts, så kommer vi teslaägare att få erbjudanden om att byta ut våra batterier mot större
och att våra gamla blir buffertlager hos SUC, samtidigt som SUC effekten succesivt höjs från 135 till steg 1: 150kw steg2: 175kw övereffekten tas från batterilagren (så att inte servicen måste bytas). Dom som har uppgraderat batteripacken kommer att kunna utnyttja högre effekt och kortare laddtid samtidigt som dom kanske kan hoppa över nån SUC på färden.
Uppgradering börjas på mest frekventerade SUC.

Bara spekulationer, men kanske kan ligga nåt i det.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att man kan börja med att täcka hela Sverige med super chargers. Behövs väl 10 till för att få det riktigt bra. Och sen släppa model 3.

Tycker inte det är hållbart, framförallt miljömässigt med 100mil, men visst, dryga 60mil EPA kan det ju finnas ett behov av. Men jag hoppas mer på att människor kan tänka sig att anpassa sig till elbilar. Finns såå mycket fördelar med dem att nackdelen att man får stanna o ladda lite ibland på långresor känns som något folk får leva med.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag tycker att man kan börja med att täcka hela Sverige med super chargers. Behövs väl 10 till för att få det riktigt bra. Och sen släppa model 3.

Tycker inte det är hållbart, framförallt miljömässigt med 100mil, men visst, dryga 60mil EPA kan det ju finnas ett behov av. Men jag hoppas mer på att människor kan tänka sig att anpassa sig till elbilar. Finns såå mycket fördelar med dem att nackdelen att man får stanna o ladda lite ibland på långresor känns som något folk får leva med.
Håller helt med. 1000 km är det väldigt få som har nytta av och dessa få har nytta av detta väldigt få gånger. Större batteri leder till ökad förbrukning. Mycket bättre med utökade laddmöjligheter för de som kör. Mycket ligger nog kvar när man tänker som om elbilen fungerar som bensinbilen och måste tankas en gång i veckan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Model S P85D ligger ju nu på ungefär 80 mil så 90 eller 100D skulle kanske klara 100mil. Vi är alltså redan nu i princip redan där.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Större batteri leder till ökad förbrukning. Mycket bättre med utökade laddmöjligheter för de som kör. Mycket ligger nog kvar när man tänker som om elbilen fungerar som bensinbilen och måste tankas en gång i veckan.
Nej jag tycker att ju större dess bättre i elbilarna, eller ännu hellre valbart hur stort man behöver exvis en Tesla X som dragbil behöver ju så klart merra energi för att ta sig längre.

Ett större batteri behöver ju inte vara "större" i volym eller vikt, det kan ju ha högre energidensitet (jmf 85kwh mot 90kwh).
Men ett kontinuerligt utbyte av bilars (teslors) batteripack för att använda dom begagnade som batterilager.

Säg för exempel om alla som idag har 85kwh batterier byter till 120kwh i sverige ungefär 1100 bilar 1100*85, då har man ungefär 93 megawatttimmar att placera ut i elnätet (eller på SUC).
(en liten start men ändå) och en effekt på kanske 330mw att ta till och balansera med.
Och stackarna som bor i elområde SE3 och SE4 kanske slipper eltoppen som blev mellan kl 9-10 med 1,5kr/kwh kunde man kanke balansera med begagnade bilbatterier.

Ja det är ju det här som egentligen är tanken med tesla energy (mesta batterierna är väl redan bokade till nätbolag i USA).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Model S P85D ligger ju nu på ungefär 80 mil så 90 eller 100D skulle kanske klara 100mil. Vi är alltså redan nu i princip redan där.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mickeisol skrev:
Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Större batteri leder till ökad förbrukning. Mycket bättre med utökade laddmöjligheter för de som kör. Mycket ligger nog kvar när man tänker som om elbilen fungerar som bensinbilen och måste tankas en gång i veckan.
Nej jag tycker att ju större dess bättre i elbilarna, eller ännu hellre valbart hur stort man behöver exvis en Tesla X som dragbil behöver ju så klart merra energi för att ta sig längre.

Ett större batteri behöver ju inte vara "större" i volym eller vikt, det kan ju ha högre energidensitet (jmf 85kwh mot 90kwh).
Men ett kontinuerligt utbyte av bilars (teslors) batteripack för att använda dom begagnade som batterilager.

Säg för exempel om alla som idag har 85kwh batterier byter till 120kwh i sverige ungefär 1100 bilar 1100*85, då har man ungefär 93 megawatttimmar att placera ut i elnätet (eller på SUC).
(en liten start men ändå) och en effekt på kanske 330mw att ta till och balansera med.
Och stackarna som bor i elområde SE3 och SE4 kanske slipper eltoppen som blev mellan kl 9-10 med 1,5kr/kwh kunde man kanke balansera med begagnade bilbatterier.

Ja det är ju det här som egentligen är tanken med tesla energy (mesta batterierna är väl redan bokade till nätbolag i USA).
Om batterierna får högre energidensitet så att de väger mindre så skulle minskad effekt kunna ge samma räckvidd som med dagens batterier. Jag är med om att lite högre räckvidd skulle kunna vara bra, särskilt om det finns dragkrok men det är onödigt och ineffektivt att släpa på ett par hundra kilo batteri i onödan mer än 90% av körtiden för att ha lite nytta av dem resten av tiden som ändå hade kunnat fixas med fler superchargers.

Att använda bilens batterier för att jämna ut eltoppen får nog ses som väldigt specialfall och precis som du skriver så är Powerwall produkten för detta. Det går redan idag att reservera dessa för leverans i Sverige och jag tror dessa kommer under året till Europa. Det är inte samma byråkrati för dessa som för bilar.

https://www.teslamotors.com/sv_SE/powerwall?redirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Men om man har tomma platser för batterier där man kan plugga in extra resurser vid behov, t.ex. när man ska dra tungt eller åka långt? Man kan t.o.m. hyra denna extra kapacitet så kostar det inte så mycket. Det kanske vore en modell?

Då har man maximal flexibilitet, inte släpa på tunga batterier som man ändå inte använder och inte betala för något som man bara använder då och då.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Svenssons skrev:
mickeisol skrev:
Svenssons skrev:
apkungen skrev:

Om batterierna får högre energidensitet så att de väger mindre så skulle minskad effekt kunna ge samma räckvidd som med dagens batterier. Jag är med om att lite högre räckvidd skulle kunna vara bra, särskilt om det finns dragkrok men det är onödigt och ineffektivt att släpa på ett par hundra kilo batteri i onödan mer än 90% av körtiden för att ha lite nytta av dem resten av tiden som ändå hade kunnat fixas med fler superchargers.

Att använda bilens batterier för att jämna ut eltoppen får nog ses som väldigt specialfall och precis som du skriver så är Powerwall produkten för detta. Det går redan idag att reservera dessa för leverans i Sverige och jag tror dessa kommer under året till Europa. Det är inte samma byråkrati för dessa som för bilar.

https://www.teslamotors.com/sv_SE/powerwall?redirect=no

Nja jag menade ju inte att man skulle köra typ dom här smarta näten med elbilarna inkopplade i ett globalt nätverk för balansering, utan begagnade inbytta batterier skulle ju användas till dom större packarna på typ 500kwh eller om det var 1000kwh som tesla redan använder på nån SUC som buffert.

Och dom större lagringssystemen är ju tänkt att användas som effektbuffert och energibuffert typ för nätbolag (har för mig att det är det som är den stora förbeställda volymen från teslaenergy, visserligen nu med nya batterier).

Det är väl det som är tanken med hela konceptet med gigafactoryn och planen på hur livscykeln för batterierna ska vara. Först elbilar,andra livet blir lagring för nät och solceller etc och sen återvinning för tillverkning av nya batterier.

Ganska elegant tycker i alla fall jag.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Vad gäller vilken räckvidd som är tillräcklig och där man kan anse att man bara kör runt med batterier i onödan så är det lätt att stirra sig blind på sin egen rejäla elbilserfarenhet. Jag tror att det är bättre att vi kör omkring med 100 kg batterier extra i onödan ifall det är det som behövs för att kreti och pleti skall sadla om skippa ICE till förmån för elbilarna. Jag tror aldrig det hänt att jag visat upp min Tesla för en person som inte frågat om räckvidden och Superchargernätverket verkar inte var något som folk i allmänhet känner till
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Franz skrev:
Vad gäller vilken räckvidd som är tillräcklig och där man kan anse att man bara kör runt med batterier i onödan så är det lätt att stirra sig blind på sin egen rejäla elbilserfarenhet. Jag tror att det är bättre att vi kör omkring med 100 kg batterier extra i onödan ifall det är det som behövs för att kreti och pleti skall sadla om skippa ICE till förmån för elbilarna. Jag tror aldrig det hänt att jag visat upp min Tesla för en person som inte frågat om räckvidden och Superchargernätverket verkar inte var något som folk i allmänhet känner till
Sant att när man nämner elbil så är första frågan räckvidd. Tror dock att detta mer har att göra med historiken för elbilar. Det är ju först med Teslan som räckvidden blev tillräcklig. Kommande generations elbilar verkar också ha tillräcklig räckvidd. När man nämner bränslecellsbil kommer aldrig räckvidd upp, dels kanske för att inte många känner till dessa bilar men även att bränslecellsbilar har lite längre räckvidd än stadselbilarna som fanns innan Tesla. Den senaste generation bränslecellsbilar (de med 70 Mpa tryck) har dock som mest 60 mils räckvidd (Toyota Mirai) eller mindre.

Här kommer lista på andra bränslecellsbilar och deras räckvidd:
  • Hyundai Tucson ix35 FCEV:59 mil (mycket tack vare 24 kWh batteri...)
    Honda Clarity: 39 mil
    GM HydroGen4: 32 mil
    Tucson FCEV: 30 mil
    Peugeot H2Origin: 29 mil (varav batterierna på 15 kWh står för drygt 9 mil...)
Tänk alltså på att samtliga bränslecellsbilar är elbilar och alla har större eller mindre batteripack (en del har större batteripack än många elbilar...).

Det blir alltså inget prat om räckvidd på bränslecellsbilar som har 60 mils räckvidd trots att dessa knappt kan tanka någonstans. Elbilarna som kommer runt 2017 verkar ha 30 mil som minimum och premium-elbilar kan mycket väl ha kring 60 mil i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Det blir alltså inget prat om räckvidd på bränslecellsbilar som har 60 mils räckvidd trots att dessa knappt kan tanka någonstans. Elbilarna som kommer runt 2017 verkar ha 30 mil som minimum och premium-elbilar kan mycket väl ha kring 60 mil i motorvägsfart.
Jo men alla vet ju hur lång tid det tar att ladda mobiltelefonen och hu snabbt det går att tanka en bil. Alla vet ju också hur enkelt det är att sätta upp en mack, fast ett laddställe det låter komplicerat.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Jo men alla vet ju hur lång tid det tar att ladda mobiltelefonen och hu snabbt det går att tanka en bil. Alla vet ju också hur enkelt det är att sätta upp en mack, fast ett laddställe det låter komplicerat.
Klart att de flesta kanske tror att en vätgasstation är ungefär som en bensinstation men då vet de inget om kostnaderna för en vätgasstation eller problemen som hör till dessa. Snabbladdning börjar komma till mobiltelefonerna också nu. Min första mobiltelefon (Ericsson GH198) hade dubbla batterier och jag var tvungen att under dagen alltid ladda ett batteri och under kvällen ladda både telefon med batteri plus extrabatteriet. På min nya mobil (Sony Z5 Premium Dual) får jag flera timmars batteritid på 10 minuters laddning. Folk håller på att lära sig att laddning inte är ett problem. När folk kan välja mellan 30 mil och 60 mils räckvidd kommer de allra flesta ändå välja 30 mils räckvidd pga priset och att de egentligen oftast inte har behov av längre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Klart att de flesta kanske tror att en vätgasstation är ungefär som en bensinstation men då vet de inget om kostnaderna för en vätgasstation eller problemen som hör till dessa.
Precis så tror jag det är människor i allmänhet tror att det är precis som en bensinstation och de har ingen aning om några problem.
Skriv svar